Vred over manglende information


lskv
 Share

Recommended Posts

Da jeg gik i skole (folkeskoleniveau) blev det konstant tæsket ind i hovedet af os, at vi skulle spise masser af grøntsager, skære ned på fedtet og dyrke masser af motion, og frem for alt holde os fra sodavand, for ellers ville vil blive overvægtige.

Jeg var på det tidspunkt en tyndskid bestående af ikke ret meget andet end et skelet med hud på. Mange mennesker var bekymrede for mig og mente jeg var meget undervægtig.

Derfor ignorerede jeg naturligvis alle disse livsstilsråd, fordi jeg naturligvis kunne se, at jeg sagtens kunne æde den ene kage efter den anden, drikke den ene sodavand efter den anden, uden at tage det mindste gram på. Jeg var nærmest et omvandrende moselig bortset fra hudfarven som var bleg.

Ikke EN ENESTE sagde bare noget i retning af: "Når du kommer op i 20'erne vil du blive overvægtig af den livsstil, og derfor er du nødt til at lære disse kost- og motionsråd, for din krop ældes, dine muskler svinder ind og din krop sætter en masseproduktion igang af fedtvæv, og du vil ikke kunne forbrænde alle disse kalorier uden en indsats når du er i 20'erne, og det bliver kun værre fra du er 20 til du dør!"

Hvis nogen havde sagt det til mig, er jeg sikker på, at jeg ville have hørt bare LIDT efter, men eftersom ikke en kæft advarede mig mod, at min krop ville sætte forbrændingen på det lavest mulige blus når jeg kommer op i 20'erne, så hørte jeg naturligvis ikke efter, fordi jeg af egen erfaring kunne se, at det var ligegyldigt om jeg åd 500 eller 5000 kcal om dagen, jeg ville stadig være et omvandrende moselig!

Idag lider jeg under denne mangelende information. Jeg er gået fra et BMI på 18.5 da jeg var 20 år gammel, til en BMI på 28 idag hvor jeg er 23 år!

Jeg synes simpelthen det er for dårligt, at man konstant nedgører elevernes kostvaner og bilder dem en stor fed løgn ind, at de bliver tykke af deres livsstil, FOR DET GØR MAN IKKE NÅR MAN ER UNDER 20 ÅR! Det gjorde jeg ihvertfald ikke, og det er der mange der ikke gør. Der er naturligvis undtagelser, og det er folk som er genetisk disponeret for overvægt, og som siden fødslen har lidt af overvægt. Her er der tale om genetiske eller medicinske faktorer. Men taler vi om almindelige raske mennesker, så kan man indtage alle de kalorier man vil uden at tage et eneste gram fedt på, hvis man er under 20 år, og lige så snart man runder de 20 år går det den modsatte vej!

Dén information savnede jeg! Men jeg fik den ikke. Og hvorfor fanden fik jeg ikke den?

Fortæl dog de unge mennesker den sindbarlige sandhed: At de kan æde løs alt det de vil, og glo alt det TV og spille alt det Counter Strike de vil, uden at blive fede, sålænge de er under 20, men når de er 20 SÅ ER DET SLUT!

For det er nemlig sandheden! Men den sandhed måtte jeg først indse af egen erfaring, og jeg er pissehamrende vred over, at man ikke advarer eleverne om følgerne af, at runde de 20 år!

Edited by lskv
Link to comment
Share on other sites

Du laver en masse generaliseringer og siger en masse direkte dumme ting.

Jeg synes simpelthen det er for dårligt, at man konstant nedgører elevernes kostvaner og bilder dem en stor fed løgn ind, at de bliver tykke af deres livsstil, FOR DET GØR MAN IKKE NÅR MAN ER UNDER 20 ÅR!

Er du klar over hvor mange fede og overvægtige børn der findes hva?

Desuden tror jeg ikke du tænkte særlig meget over tingene dengang. Hvis du ignorerede rådene om at spise sundt, ville du så ikke også have ignoreret den information du savnede? Iøvrigt nægter jeg at tror på, at du aldrig har folk sige, at man begynder at tage på når man bliver ældre.

Selv da du blev voksen tænkte du ikke særlig meget over tingene. Da begyndte at tage på skulle du nok have sagt til dig selv "hov hvad er nu det. Jeg kan ikke passe mine bukser mere mon ikke jeg skulle lade være med at fylde mig lort?" I stedet for bliver du ved med at overspise og sidder nu som bitter person der febrilsk prøver at finde på en undskyldning.

Igen bliver jeg nødt til at gøre dig opmærksom på hvor mange fede børn der findes.. ffs

Iøvrigt var det ikke ligegyldigt om du spiste 500 eller 5000 kcal. Det er bare noget du tror fordi du i virkeligheden ikke aner hvad du indtager.

Jeg er en af de personer du siger ikke findes. Da jeg blev 20 eksploderede min vægt ikke. Jeg kunne spise lige så meget som jeg ville uden at tage på. At jeg så valgte at spise mere end jeg havde lyst til for at opnå en vægt øgning er en anden historie.

Nu i en alder af 24 år skal jeg stadig spise mere end jeg i grunden har lyst til for ikke at tabe mig.

Link to comment
Share on other sites

Efter at have arbejdet med en hel del unge, har jeg kun en enkelt ting at sige til dit indlæg, som jeg ser mest som galde fra din side:

Jeg tror ikke, at du ville have hørt efter, mens du var ung, slank og pisseligeglad med alting.

De fleste unge tænker kun på her og nu, om du var anderledes kan jeg ikke sige. Men lur mig, om du ikke på et eller andet tidspunkt er stødt på, at din livsstil var usund og at den nok ville skade dig i længden.

At der så ikke har været nogle, der har taget dig i armen og rusket dig er så en anden sag.

De fleste unge hjælper det ikke noget at ruske i, hvis ørerne alligevel er lukket, fordi det ikke vedkommer dem her og nu.

Mit råd til dig nu:

Du er stadig pisseung. Du er 23, for pokker!

Få gang i motionen, spis ordentligt og lad være med at trøstespise, når det gør for ondt.

- Alt ment venligt, selvom det måske står lidt skarpt.

Edit: J.B. kom slog mig på målstregen...

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Kauf og J.B - tak for jeres svar.

Jeg motionerer næsten dagligt, dvs. 20 minutters løb 4 gange om ugen. Jeg begyndte for 1½ måned siden.

Det har kun givet sig udslag i en lille reduktion af min mave og mit ansigt (som jeg har hørt fra andre som ikke har set mig i længere tid), men på vægten kan jeg ikke se nogen forskel, tværtimod har jeg taget på, så jeg nu ligger på 87-88 kg og er 180 cm høj.

Nu forstår jeg J.B's indlæg på den måde, at han bare kan spise og spise. Jeg misunder dig, J.B.

Noget siger mig, at det her nok slet ikke skyldes ældningsproces, men medicin.

Jeg er på Risperdal, antipsykotisk medicin. Da jeg startede var jeg en tyndskid, efter et år var jeg en hval.

Men jeg kan desværre ikke undvære stoffet, og selv Abilify, som er det eneste præparat som siges ikke at give vægtøgning giver også vægtøgning har jeg læst.

Link to comment
Share on other sites

Dårlige undskyldninger makker! - Tag dig sammen og lad være med at leve i fortiden! Hvis du vil kæmpe imod det du mener er forkert så syntes jeg følgende vil være en glimrende løsning: Tab dig på en ordentlig måde og så tag ud og hold foredrag på folkeskolerne. Djeff

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke motionen der gør forskellen, det er din kost. Det kræver at du er konsekvent. Glem alt om "snyde" dage. Den eneste du snyder er dig selv.

Iøvrigt kan jeg ikke spise og spise. Jeg har bare ikke så stor appetit, så helt naturligt vil jeg ikke spise så meget. Jeg er iøvrigt misundelig på folk der har let ved at tage på.. ain´t life a bitch :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg motionerer næsten dagligt, dvs. 20 minutters løb 4 gange om ugen. Jeg begyndte for 1½ måned siden.

Det har kun givet sig udslag i en lille reduktion af min mave og mit ansigt (som jeg har hørt fra andre som ikke har set mig i længere tid), men på vægten kan jeg ikke se nogen forskel, tværtimod har jeg taget på, så jeg nu ligger på 87-88 kg og er 180 cm høj.

Nu forstår jeg J.B's indlæg på den måde, at han bare kan spise og spise. Jeg misunder dig, J.B.

Noget siger mig, at det her nok slet ikke skyldes ældningsproces, men medicin.

Jeg er på Risperdal, antipsykotisk medicin. Da jeg startede var jeg en tyndskid, efter et år var jeg en hval.

Men jeg kan desværre ikke undvære stoffet, og selv Abilify, som er det eneste præparat som siges ikke at give vægtøgning giver også vægtøgning har jeg læst.

Nu er halvanden måned ikke voldsomt lang tid at bygge et vægttab på.

Hvilken intensitet er de 20 min. på?

20 min. af gangen, inkl. nedkøling og opvarmning kan være effektivt, men også en sovepude, hvis du reelt set bare jogger derudaf.

Jeg synes, efter at have læst dine indlæg igennem et par gange, at du skubber ansvaret fra dig, ved at brøle op omkring manglende information i folkeskolen. Samtidig åbner du dit indlæg med følgende:

"Da jeg gik i skole (folkeskoleniveau) blev det konstant tæsket ind i hovedet af os, at vi skulle spise masser af grøntsager, skære ned på fedtet og dyrke masser af motion, og frem for alt holde os fra sodavand, for ellers ville vil blive overvægtige."

Det hænger ikke helt sammen. Du HAR jo netop fået den information, du skulle have. Det handler ligeså meget om det ansvar du tager for dig selv.

Forklaringen på at du starter på antipsykotisk medicin og året efter er en hval kan jo have flere årsager.

-Du reagerer på medicinen, den fucker dit stofskifte og forbrænding op.

-Du trøstespiser, måske kun små potioner hist og her, måske lige en chokohaps, fordi det er synd for dig at være på medicin?

-Fokus bliver flyttet fra madvaner over til medicin og sygdom og derfor går kosten i fokus på kost i vasken.

etc. etc.

- Tag en snak med din læge ang. medicinen, motioner mere og lav en/få andre til at lave/betal nogle for at lave en kostplan til dig.

- Hiv dig selv i nakkeskindet og tag ansvar for din situation istedet for at klage over, at andre ikke har været gode ved dig.

- og så de råd, som jeg gav i forrige indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Stop whining og begynd at træne (4*20 min. er ikke særligt meget, du kan også supplere med styrketræning) og skru ned for kalorieindtaget (masser af grøntsager skal nok hjælpe dig et langt stykke af vejen).

Deruover så tag en snak med en psykolog, hvis der er brug for det.

Link to comment
Share on other sites

Stop whining og begynd at træne (4*20 min. er ikke særligt meget, du kan også supplere med styrketræning) og skru ned for kalorieindtaget (masser af grøntsager skal nok hjælpe dig et langt stykke af vejen).

Deruover så tag en snak med en psykolog, hvis der er brug for det.

Nej, 4*20 min er ingenting sundhedsstyrelsen anbefaler jo mindst 30 minutter om dagen med pulsen oppe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ked af at sige det, men lige netop den slags der kan du sq ikk tørre af på andre! Der findes forhåbentlig ikk nogen der er dumme nok til at tro at de kan æde kager og andet usundt hver dag uden at det ses.

Og du skal ikk fortælle mig at du aldrig har hørt sætningen: "Du er også i voksealderen!"

Link to comment
Share on other sites

Ok, så tager jeg ansvar for mit eget liv...

Så meget jeg nu er istand til at gøre det.

1. Jeg skærer mine portionsstørrelser ned (dog ikke morgenmaden som i forvejen kan brødføde en solsort eller to).

2. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med motionen. Jeg begyndte for 1½ måned at løbe, og jeg har altså en svær tendens til at få kvalme under løbeturen. Derfor løber jeg kun 2.7 km a' 20 minutter. Derudover er jeg platfodet, som jeg har læst kan give ømme lægmuskler, det er ihvertfald altid i samme ben/ankel jeg har ondt, og indlæg i skoene er altså ikke så ligetil at få.

Jeg har for længst droppet kage, sukkersødet sodavand osv. medmindre det er til meget særlige lejligheder, dvs. under 1 gang hver anden uge.

Men i siger det ikke er nok. Hvad skal jeg så gøre? Jeg er sulten! Jeg kan ikke tænke når jeg er sulten! Derfor spiser jeg så store portioner.

Når jeg løber får jeg kvalme! Det værste jeg ved, er at kaste op!

Derudover har jeg en tendens til at blive svimmel når jeg løber, og jeg var engang ved at miste bevidstheden (det sortnede for øjnene). Heldigvis var der nogen med mig da jeg løb, som tog sig af mig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor løber du så når det er så forfærdeligt? sæt dig dog op på en cykel eller et eller andet og forsøg dig med det i stedet for!

Du kan ikke give andre end dig selv skylden for den situation du befinder dig i! Der er masser der syntes det er ubehageligt at løbe, men de gør det alligevel... man up!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor løber du så når det er så forfærdeligt? sæt dig dog op på en cykel eller et eller andet og forsøg dig med det i stedet for!

Fordi man får bevæget flere dele af kroppen ved løb end ved cykling. Derudover er jeg utryg ved at cykle grundet trafik. Jeg kan ikke holde styr på flere ting på en gang (både at holde øje med trafikken og balancen på cyklen).

Link to comment
Share on other sites

Fordi man får bevæget flere dele af kroppen ved løb end ved cykling. Derudover er jeg utryg ved at cykle grundet trafik. Jeg kan ikke holde styr på flere ting på en gang (både at holde øje med trafikken og balancen på cyklen).

Du skulle tag at prøve spinning, der skal du ikke holde øje med noget bare køre rundt med pedalerne.

Det vil også være en god at se på kosten, spise flere gang om dagen, spise ting som mætter mere, det er jo ikke meningen at du skal være så sulten at du overspiser.

Link to comment
Share on other sites

Bevæg dig fremad, i stedet for at råbe op om fortiden - den kan du ikke ændre. Men du kan til gengæld ændre nutiden, så se at komme igang! Hvis du har motivationen i orden, skal du nok nå dit mål! Jeg er selv igang, og de vigtigste nøgleord jeg kører efter er: Tålmodighed, sundhed, motion, kost - alt sammen viklet ind i en holdbar livsstilsændring som du kan opretholde i fremtiden!

Jeg var selv normalvægtig da jeg var barn, så tog jeg en del på, så smed jeg det igen fordi jeg voksede meget i højden og i de senere år har jeg altså taget lidt på igen igen. Jeg er nu 20, og er godt igang med en ændring jeg har sat mig for! Ingen gør det for dig ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, så tager jeg ansvar for mit eget liv...

Så meget jeg nu er istand til at gøre det.

1. Jeg skærer mine portionsstørrelser ned (dog ikke morgenmaden som i forvejen kan brødføde en solsort eller to).

2. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med motionen. Jeg begyndte for 1½ måned at løbe, og jeg har altså en svær tendens til at få kvalme under løbeturen. Derfor løber jeg kun 2.7 km a' 20 minutter. Derudover er jeg platfodet, som jeg har læst kan give ømme lægmuskler, det er ihvertfald altid i samme ben/ankel jeg har ondt, og indlæg i skoene er altså ikke så ligetil at få.

Jeg har for længst droppet kage, sukkersødet sodavand osv. medmindre det er til meget særlige lejligheder, dvs. under 1 gang hver anden uge.

Men i siger det ikke er nok. Hvad skal jeg så gøre? Jeg er sulten! Jeg kan ikke tænke når jeg er sulten! Derfor spiser jeg så store portioner.

Når jeg løber får jeg kvalme! Det værste jeg ved, er at kaste op!

Derudover har jeg en tendens til at blive svimmel når jeg løber, og jeg var engang ved at miste bevidstheden (det sortnede for øjnene). Heldigvis var der nogen med mig da jeg løb, som tog sig af mig.

Prøv evt spinning, svømning, styrketræning.. Jeg er heller ikke verdens bedste løber, så jeg varierer, så jeg altid laver noget hver dag..

Jeg tror det med sulten er psykisk, det var det i hvert fald med mig. Det er værst når jeg keder mig!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg arbejder på en folkeskole og tro mig når jeg siger, at det intet vil hjælpe at fortælle de unge der konsumerer enorme mængder sukker. Mange spiser 200-400g slik og drikker gerne kakaomælk til skriftlige prøver og køber frokost i slikbutikken lige ved skolen. (hvor smart at lægge en slikbutik der).

Jeg synes, at du skal fuldføre din mission og viderebringe dit budskab men jeg tror ikke at du får vendt nogen - og slet ikke når det handler om unge - ved, at sige om 5 år bliver du fed af det der.

Du kan ikke give andre skylden fordi du har spist og levet uansvarligt.

Link to comment
Share on other sites

- hold op med at spise store portioner - Det gør du, hvis du spiser lidt oftere. 5-6 små måltider om dagen.

- brug 1 - 1½ time pr dag. på motion. der SKAL gå 1-2 timer efter du har spist, før du løber!!!

- 1 times løb - klares ved at løbe 500m gå 200m igen og igen og igen.... indtil tiden er gået.

- vær glad for at du er i live og har mulighed for at bruge din krop og dit sind til at leve det liv du drømmer om!

Dette er ikke noget vi kan tage for givet!

- sæt små mål! lav små mål for hver dag/uge/2.uge. så går det lettere.

- meld dig ind i en idræts forening. hvor der er hold træning. eks. håndboldt, judo, sparta.dk(løB) og så videre.

- dyrk motionen med venner - ellers find venner der dyrker motion ( som i en idrætsforening eksempelvis).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share