sukkerkuren


Tube
 Share

Recommended Posts

Ahhh refeeding (hvis du søger på refeed, så kommer der en million hits - dem af Lyle McDonald er specielt spændende)

Det er korrekt, at du ved at tømme dine glykogendepoter, kan superkompensere og faktisk lagre 50-80% mere glykogen ved efterfølgende at spise en helvedes masse kulhydrater gennem et par dage.

Hvad specielt vil du vide omkring refeeds? (ikke at jeg kan levere al information om emnet, men det kunne om ikke andet blive til en spændende tråd)

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. tjaa..

Der er (så vidt jeg ved) forskellige typer "sukkerkur"

Et det store hele er der enighed om at man skal spise masser af kulhydrat for at fylde (og øge?) glycogendepoterne.

Men om de skal tømmes - og i givet fald hvordan - det er problemet.

Ideen med at spise en kost fattig på kulhydrat for at tømme glycogendepoterne tror jeg simpelthen OVERHOVEDET ikke på - det harmonerer i hvert fald på ingen måde med den typiske udholdenhedsidræt, hvor kulhydrat er et vigtigt brændstof.

Det som virker for mig: Træne langt midt på ugen - så glycogenlagrene er kørt godt i bund, og derefter spise masser(men ikke overdrevne mængder) af kulhydrater, primært i form af stivelse de næste par dage, så depoterne er parat til konkurrencen i weekenden.

Mit problem er, at alt for store mængder kulhydrat kan slå min mave fuldstændigt i stykker.

Desuden tror jeg det er vigtigt at fylde glycogendepoterne et par dage før konkurrencen - så man kan nå at få alle fibrene ud af maven igen inden konkurrencen :D .

Link to comment
Share on other sites

Min version af sukkerkuren: (Har den fra Colgan institutet) er en blanding af Astrand og Costill. (jeg har dog ikke prøvet den endnu)

5 dage inden konkurrence:

1. Komplexe kylhydrater bør være på 40 procent af de daglige indtag af kalorier.

2. Væske bør være på 100 procent af dit normale indtag.

3. Træningsintensitet bør være let til næsten udmattelse.

4 dage inden:

1. 40 procent

2. 100 procent

3. let 30-60 minuter .

3 dage inden:

1. 80 procent (efter træning)

2. 150 procent

3. Let intensitet til nær udmattelse. Inkluder let vægttræning for overkroppen)

2 dage inden:

1. 75 procent

2. 150 procent

3. let træning max 30 min.

1 dag inden:

1. 75 procent

2. 150 procent

3. let træning 15-30 min. max.

0 dage:

1. 200-250 gram 1-3 timer inden konkurrence.

2. Drik væske 30 min. før konkurrence

3. MAX!

Hvorfor:

Væske: Fordi det kræver en at oplagre glygogen i musklerne.

Let vægttræning: Det er for også at tømme glygogen depoterne i armene.Hele kroppen skal tømmes for glygogen inden man starter med at loade. Brug derfor hele kroppen!

Hvis du beslutter dig for at forsøge dig med denne form for kylhydrat loading vil jeg på det kraftigste anbefale dig at prøve inden en vigtig konkurrence står på spil!

Link to comment
Share on other sites

Mikkel Gybel-> Hvordan kunne man forestille sig, at en forøgelse af glycogendepoterne ikke har nogen positiv effekt på præstation ved længerevarende arbejde, og/eller gælder det kun for den omtalte "sukker kur" :confused2:

Jeg under mig lidt, da man mig bekendt har vist, at en forøgelse af glykogendepoterne har positivt effekt ved en tidskørsel over 90 min. :confused:

Altså; er det muligt, at du kan uddybe det lidt. :)

Link to comment
Share on other sites

Der har været lavet adskellige undersøgelser på effekten af refeeding ved hhv. tømte glykogendepoter og halvfyldte glykogendepoter, hvor det har vist sig, at opfyldningen sker hurtigere når depoterne har været tæt på i bund. Desuden peger undersøgelserne på, at du kan superkompensere, og faktisk loade dine glykogendepoter så indholdet bliver større end normalt (om det er 150 eller 200% kan jeg ikke huske).

Prøv at læse følgende artikel: http://www.thinkmuscle.com/articles/mcdona...ogenic-diet.htm (sidder ved mine forældres langsomme netforbindelse, så af iritation over tempoet bliver indlægget ikke længere - hvis debatten stadig svinger, så kommer jeg med et længere indlæg efter jul)

Mvh

Cilius

Link to comment
Share on other sites

cilius--> Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved teorien bag først af tømme glycogendepoterne, for derefter at fylde dem igen, men denne gang med lidt mere kulhydrat. ;)

Som du selv siger, så er der undersøgelser der påviser effekten.

Det er der nu egentligt ikke noget nyt i, mig bekendt er teorien omtalt helt tilbage i ´60erne.

Det jeg undrede mig over var, hvorfor en forøgelse af glycogendepoterne ikke nødvendigvis har en positiv effekt på længerevarende submaksimalt arbejde (70-80% VO2max).

Link to comment
Share on other sites

Helix ->

Ok det var måske ikke tydeligt nok formuleret. For at tømme glycogendepoterne er man nødttil først at skære kraftigt ned på kulhydratindtaget hvilket bevirker at kroppen i perioden op til konkurrence ikke ikke fungere optimalt. Derfor kan man heller ikke træne optimalt op til den givne konkurrence og det er så spørgsmålet om superkompenseringen af glycogendepoterne kan opveje den tabte træningskvalitet. Man kunne godt forestille sig at i den periode hvor tømningen af glycogendepoterne finder sted er præstationseven forringet og det kan bl.a. resultere i at f.eks. iltoptagelsen falder.

Noget helt andet er at jo større glygogendepoterne er desto mere kommer man til at veje. Jeg mener faktisk at man kommer til at veje en del mere pga. den øgede mængde af glycogen. Den ekstra vægt er primært vand.

Men Helix jeg ved ærligt talt ikke så meget om det rent teoretisk, men ovenstående er mit bud på hvorfor næsten ingen f.eks. marathonløbere benytter sig af sukkerkure.

/Hessel

Link to comment
Share on other sites

Det tyder på, at der er andre faktorer end tømte glykogendepoter der kan begrænsende for præstationsevnen. En del studier har faktisk påvist, at ved udmattelse er glykogendepoterne ikke tømte! Efter forudgående "glykogenloading" er glykogendepoterne ved udmattelse i nogle tilfælde faktisk højere end startniveauet for kontrolgruppen der ikke har "glykogenloaded"!

Læs i øvrigt artiklen her på mol: Større muskelsukkerdepoter på kun 24 timer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkte det nok ;)

Det er et stykke tid siden jeg har beskæftiget mig med dette emne, så jeg har ikke nogen referencer lige ved hånden. Prøv en søgning på medline med søgeord som f.eks. glycogen loading, performance o.lign. Der er masser af artikler.

Fand dog lige følgende abstract fra et review fra 1997.

Carbohydrate-loading and exercise performance. An update.

Hawley JA, Schabort EJ, Noakes TD, Dennis SC.

Sports Science Institute of South Africa, Cape Town, South Africa. [email protected]

This review suggests that there is little or no effect of elevating pre-exercise muscle glycogen contents above normal resting values on a single exhaustive bout of high-intensity exercise lasting less than 5 minutes. Nor is there any benefit of increasing starting muscle glycogen content on moderate-intensity running or cycling lasting 60 to 90 minutes. In such exercise substantial quantities of glycogen remain in the working muscles at the end of exercise. However, elevated starting muscle glycogen content will postpone fatigue by approximately equal to 20% in endurance events lasting more than 90 minutes. During this type of exercise, exhaustion usually coincides with critically low (25 mmol/kg wet weight) muscle glycogen contents, suggesting the supply of energy from glycogen utilisation cannot be replaced by an increased oxidation of blood glucose. Glycogen supercompensation may also improve endurance performance in which a set distance is covered as quickly as possible. In such exercise, high carbohydrate diets have been reported to improve performance by 2 to 3%.

Håber det kan bruges.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share