Føler ingen mæthed


lskv
 Share

Recommended Posts

Jeg går nærmest i konstant sult. Denne manglende sultfornemmelse har udviklet sig over mange år, siden jeg var 16-17 år.

Jeg har altid spist 2 portioner mad, og de er blevet større og større. Jeg kan spise 5 burgere, og kun føle, at min mave er lidt oppustet, men ingen mæthed.

Jeg har lige spist 800 gram indbagt pizza. Jeg føler mig ikke mæt. Jeg måtte tage noget ekstra salat og kød, og jeg føler mig stadig ikke mæt.

Det er et problem for mig. Min mæthedsfornemmelse er langsomt svundet ind til nu er være på 0. Jeg går i konstant sult, æder og æder for at holde sulten nede, men det bliver bare værre: Jeg bliver mere og mere sulten!

Hvad skal jeg gøre?

Link to comment
Share on other sites

Spis noget mere.

800g pizza og 5 burgere er næppe noget at tale om.

Hr. K

EDIT: Som eksempel var min aftensmad 700 g kartofler, 400g kød + bønnesalat. Nu sidder jeg og guffer vindruer og har en liter is stående til senere.

Kom nu ind i kampen.

Jeg har et vægtproblem. Jeg runder snart de 30 på BMI.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror sagtens du kan blive mæt. Prøv at fjerne alt forstyrrende imens du spiser:

- Sluk fjersynet.

- Læg avisen væk.

- Drik en liter vand før hvert måltid.

- Koncentrer dig om maden!

- Spis MEGET langsomt, og tyg maden, smag på den!

- Spis flere grøntsager!

Husk nu at der går et stykke tid før man føler sig mæt!

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver jeg normalt aldrig noget på denne side ... :) ... lurer generelt bare på gode råd og inspiration til mit eget vægt project ...

Jeg har haft et lignende problem med bare at være i stand til at spise og spise indtil det ikke var mæthed der stoppede mig, men følelsen af kvalme og oppustethed når maven blev fuldstændig fyldt...

og tja ... jeg er ikke stolt af det, men min BMI er i skrivende stund på 35,7 ... for et år siden var den på 41 ...

Min løsning har været at lave mad selv ... generelt ikke købe færdig mad ...

faktisk er det eneste tidspunkt jeg føler mig mæt på, når jeg spiser kød + salat ... spiser jeg ris, kartofler eller pasta så kan jeg smide så meget i ansigtet som jeg vil ...

F.eks. i aften laver jeg følgende ... og jeg ved at jeg bliver mæt, og at der nok er til frokosten imorgen...

Det hele skæres i "portionsstykker" ... f.eks. jeg skærer ikke det for småt for ellers bliver det noget misk mask på panden ...

1 stk. Pebermix (alle 3 stk./farver)

1 lille bakke champignon (250-400 gr.)

1 bundt porre

1 pakke kylling (2 fileter, ca. 280 gr.)

2-3 fed hvidløg eller 2 chilipebre

lidt olie på en stor pande, bruger masser af krydderier til (salt, peber, oregano og timian er godt til denne sammensætning)

og så steger jeg det hele sammen, og ryster panden godt ind imellem så det bliver stegt lige meget ...

tricket er at finde ud af at retten er færdig lige efter porren er blevet "blød" og inden peberfrugten bliver det ...

Sidder jeg ved computeren hele aftenen så kan jeg sagtens have panden stående ved siden af og spise af det mens jeg spiller/arbejder ... så slipper jeg også for at blive sulten i løbet af aftenen :)

Det har virket for mig at gøre sådan 3-4 gange om ugen ... og man kan variere utroligt meget, med forskelligt kød og tilberedning (bruger jeg "rodfrugter" så synes jeg det bliver bedst ved at smide det i ovnen, men man kan også lave det adskilt som salat og så bare smide steget bacon, cocktailpølser eller kylling oveni)

Der er dog også sindsygt mange andre gode råd at finde hvis du søger lidt på de her forums, eller bare få ideer til noget at lave...

men en ting er sikkert ... grøntsager er vejen frem, for der kan jeg spise så meget jeg vil uden at skulle få det dårligt dagen efter ... :)

håber du kan bruge det :)

Link to comment
Share on other sites

Spis noget mere.

800g pizza og 5 burgere er næppe noget at tale om.

Hr. K

EDIT: Som eksempel var min aftensmad 700 g kartofler, 400g kød + bønnesalat. Nu sidder jeg og guffer vindruer og har en liter is stående til senere.

Kom nu ind i kampen.

Har du overvejet at han måske ikke skal tage på? Han er måske på kur og så er det jo ikke liiige så hensigtsmæssigt med 400g kød... Det lyder lidt vildt i mine ører...

Det er ikke alle der bare kan holde et lignende ædeflip uden at tage på af det...

Link to comment
Share on other sites

Måske jeg lige skal gøre opmærksom på, at den pizza jeg spiste var hjemmelavet. Derudover holder jeg igen med grøntsagerne. Jeg er skeptisk over for den med "6 om dagen". Grøntsager og frugter indeholder også kalorier!

Jeg har skåret ned på mine portionsstørrelser, så jeg kun spiser 1-1½ portion til aftensmad, og 2 skiver rugbrød med flad fedtfattig pålæg eller skrabet pålæg til frokost og 2 dl havregryn med minimælk og til eftermiddagsmad spiser jeg 2 stk. fuldkorns-knækbrød med hvidløg på eller skrabet smør.

Og det er en pinsel for mig!

Link to comment
Share on other sites

Måske jeg lige skal gøre opmærksom på, at den pizza jeg spiste var hjemmelavet. Derudover holder jeg igen med grøntsagerne. Jeg er skeptisk over for den med "6 om dagen". Grøntsager og frugter indeholder også kalorier!

Jeg har skåret ned på mine portionsstørrelser, så jeg kun spiser 1-1½ portion til aftensmad, og 2 skiver rugbrød med flad fedtfattig pålæg eller skrabet pålæg til frokost og 2 dl havregryn med minimælk og til eftermiddagsmad spiser jeg 2 stk. fuldkorns-knækbrød med hvidløg på eller skrabet smør.

Og det er en pinsel for mig!

Hvad tror du indeholder flest kcal, 800 gram pizza eller 800 gram grøntsager? Hold du hellere igen med junkfooden!

Der ER ikke en let vej. Du har vænnet din krop til et stort indtag. Nu må du vænne den til et mindre. Det er sikkert ikke skidesjovt og du må bare finde dig i at rende rundt og være lidt småsulten. Du skal se, det overlever du nok.

Link to comment
Share on other sites

Måske jeg lige skal gøre opmærksom på, at den pizza jeg spiste var hjemmelavet. Derudover holder jeg igen med grøntsagerne. Jeg er skeptisk over for den med "6 om dagen". Grøntsager og frugter indeholder også kalorier!

Jeg har skåret ned på mine portionsstørrelser, så jeg kun spiser 1-1½ portion til aftensmad, og 2 skiver rugbrød med flad fedtfattig pålæg eller skrabet pålæg til frokost og 2 dl havregryn med minimælk og til eftermiddagsmad spiser jeg 2 stk. fuldkorns-knækbrød med hvidløg på eller skrabet smør.

Og det er en pinsel for mig!

"6 om dagen" ... med en far som har haft en engros-grønthandel i 40 år, og som har forsøgt at proppe mig med grøntsager og frugt hele min barndom så opbyggede jeg et had til den type mad, og det har nok været med til at give mig den vægt jeg har været oppe på ... jeg opdagede først mit problem for 10 år siden da jeg blev sendt til kontrol hos min læge da militæret ikke troede på at min vægt og min højde var næsten ens ... jeg var 169 cm høj dengang ... at jeg så er jordens største slacker gør at det har taget mig så lang tid komme hertil hvor jeg er nu ... 114,3 kg. (179 cm)

jeg spiser aldrig frugt ... den del af mit had har jeg ikke fået bugt med endnu, men grøntsager har jeg indset er gode ...

Jeg ville ikke kunne leve med den kost du klarer dig med, kan godt forstå den pinsel ... lidt ligesom dengang jeg faldt over "æggekuren", se det er pinsel ...

Grøntsager indeholder også kalorier... meeeeeeeeennnn ... hvis du laver en salat en dag bestående af lad os sige 600 kcal grøntsager og 400 kcal kød efter eget valg ... så vil du nok opdage at det er fucking mange grøntsager :) ... og kød SKAL der jo til ... grunden til at jeg spiser det hele blandet sammen (kød+salat) er at saft og smag fra kødet gør at jeg ikke føler jeg mangler dressing :) ...

jeg tæller kalorier, det virker for mig ... motion er noget jeg så småt leger med, men har sku ikke helt rygrad til at holde det ved lige ligegyldigt hvor godt det ville være for mig ...

hvis din måde at tabe dig på er en pinsel for dig, så gør det på en anden måde ... der er måder nok, jeg har været igennem de fleste lige fra min læge der smed en bog og maddagbog i hovedet på mig da han sagde jeg ikke ville blive 30 ... til de mest tåbelige kure jeg har kunnet finde på nettet, lige fra ferskenkuren til æggekuren ...

sjovt nok var det en bog jeg fik af min chef for 3 år siden til 29 kr. som har fået mig derhen hvor jeg er idag

men hvad du skal gøre, det kan ingen sige, bare prøv forskellige kure til du finder en der virker for dig ... :) ... eller find selv på noget, undersøg tingene hvordan kroppen virker med fedoptagelse, forbrænding og mange andre ting ... MoL er den eneste side jeg har bookmarked, simpelthen fordi der er så mange superkritiske folk herinde som godt kan lide at rive teorier i stykker hvis de ikke holder vand ... og så er der virkeligt meget info at hente ... :)

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet at han måske ikke skal tage på? Han er måske på kur og så er det jo ikke liiige så hensigtsmæssigt med 400g kød... Det lyder lidt vildt i mine ører...

Det er ikke alle der bare kan holde et lignende ædeflip uden at tage på af det...

Læs nu de andre svar, inden du selv svare.. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Undskyld at jeg tillader mig at være lidt grov overfor dig, men hvis du konsekvent nægter at spise frugt/grønt fordi du ikke "tror" på det, ja så er du sku også selv ude om det.

Sæt dig ind i tingene, opbyg noget viden omkring krop, kost & motion. Pas på med at hoppe i vognen på de hundredevis af kure der findes rundt omkring, som kun har et formål; at skabe profit til bagmanden.

Tilbered dine grøntsager så du kan holde ud at spise dem, indse at de er sunde og nødvendige for at din vægt skal gå i den rigtige retning. Gå ikke nødvendigvis på kur, men find en LIVSSTIL, som du kan holde i længere tid - og bliv ikke fanatisk.

Spis dit grønt.

Link to comment
Share on other sites

Og det er en pinsel for mig!

Lad mig citere Henry Rollins mht. din klynken:

“Life is full of choices, if you have the guts to go for it. That's why I get immediately bored with anyone's complaining about how boring their life is, or how bad their town is. Fucking leave and go somewhere else. Or don't.”

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share