Vold og trusler mod personale


sundance_kid
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg arbejder pt. i et fint fitness center. Som ansat et sted, hvor folk ofte presser sig selv og yder enormt meget, kan sindene ofte koge over, hvilket unægteligt vil resultere i diskutioner og andre mere ubehagelige episoder mellem personale og medlemmer. Disse episoder bliver jo kun forværret af de tabere, som propper sig med diverse ulovlige dopingmidler.

Inden for meget kort tid oplever man uheldige og ubehagelige episoder, hvor man er blevet truet og endda overfaldet. Det kunne være fedt med lidt feedback fra alle jer andre, som måske har stået i samme situation, eller bare har en mening omkring emnet.

Det skal siges, at de medlemmerne i alle episoderne selvfølgelig er blevet booted og at de mere voldsomme episoder er politi-anmeldt (politiet kan/vil dog INTET gøre, hvilket er frustrationsfaktoren!)

Edited by sundance_kid
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har været vidne til, at centerlederen (formentlig i samme center, som trådstarter hentyder til) blev truet af en bilist, der ikke måtte parkere, hvor han gjorde. Denne episode blev anmeldt, ved jeg.

Jeg kunne ikke selv gøre andet end at holde øje, på afstand. Hvis det var kommet til direkte vold, havde jeg forsøgt at hendte hjælp fra andre i centret.

Det bør naturligvis være hævet over enhver diskussion, at der skal være nul-tolerance i forhold til trusler/vold (læs: gerningsmændene skal bortvises omgående og permanent).

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

I skal ringe til politiet MENS det sker, ikke bagefter. Ellers er der jo ikke meget at gøre.

Det gør vi også... her er et eksempel

Et medlem kommer ind, har glemt sit kort, hvorefter vores receptionist forklarer medlemmet, at det koster penge, at komme ind og træne uden sit kort, ganske som reglerne foreskriver. Medlemmet nægter dog at betale og går ind i centret efter at have leveret en verbal sviner til receptionisten. Receptionisten henvender sig derefter til medlemmet og fortæller, at denne opførsel ikke er accepteret, og han bedes forlade centret. Personen nægter dog at forlade centret. Det ender med, at der bliver ringet til politiet. Så siger medlemmet, at han bare vil vente på politiet, modsætte sig anholdelse, blive taget med ned på stationen for at få sig en beskikket advokat. Her vil han så påstå, at vi behandlede ham racistisk, og at han betalte de 30 kroner for at glemme kortet, men at receptionisten bare puttede dem i egen lomme. Enden blev, at politiet aldrig dukkede op (meget betryggende!) og medlemmet blev træt af at vente...

Simpelthen utroligt at man ikke kan få opbakning af the police!

Edited by sundance_kid
Link to comment
Share on other sites

Der vil altid være en idiot eller flere der ikke lytter eller vil følge reglerne, jeg tror ofte kunder i fitness centre ikke ser de ansatte som en autoritet, men bare en som står til tjeneste. Tror det er lige så meget vilken type man snakker med, hvis de har en dårlig baggrund og opdragelse osv. Og hvor centret er i byen.

Har selv oplevet flere spader der kommer sure ind og forstår ikke de har fået en parkings bøde. Til trods for der er 2 store skilte ved center indkørselen omkring parkerings reglerne, og de heller ikke har tænkt på at undersøge mulighed for parkering, og ej heller har stillet parkeringsskiven.

Jeg oplever også at folk med anden bagrund end dansk, ofte føler sig truffet fordi man holder sig til reglerne. Selvom man er lige så striks med reglerne over for andre. Så er det nemt bare at bruge racist kortet fordi de ikke får deres vilje.

De dumeste er så dem der tror de kan betale næste gang for deres medlemskab. Ja selvfølgelig, du kan jo også betale en anden dag når du handler ind i bilka?? Det er lige meget med minus i regnskabet, faktisk kan du da træne gratis, og ta nogle venner med.

Folks dumhed topper ofte i et fitness center, og det har nok intet med doping at gøre. De ser stedet som en "børnehave" hvor de kan gøre som det passer dem. Når først selve medlemskabet er betalt gælder sådan noget som oprydning og alm go opførsel i langt mindre grad, det kan de ansatte ta sig af.

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Er problemet ikke også tit, at mundtlige trusler er vanskelige at dokumentere?

Selv om jeg tit er skeptisk overfor politiet, må jeg sige, at de altid har taget det seriøst, når jeg anmeldte skriftlige trusler.

Det kan man nemt forestille sig, da det kan blive påstand mod påstand hvilket ofte ikke fører nogen vejne. Med skrift har man jo ligesom evidens på hvad der er sket/sker.

Tilbage til tråden:

Jeg oplever, at personalet ikke tør henvende sig til voldsomme medlemmer i det træningscenter jeg er tilknyttet, fdk nørrebro. Det er som Maximus siger en ren børnehave. Folk kaster med vægte og har attituder som teenagere der skal spille op (det gælder i alderen op til 40+).

Jeg forstår udemærket trådstarters irritationsmoment.

Edited by Kristoffer88
Link to comment
Share on other sites

Jeg doper mig og slår personalet i mit center i hovedet - de er nogle klaphatte, og eftersom de er FDK-ansatte, ser jeg dem ikke som mennesker. Jeg kan godt lide det. Mine løsningsforslag er følgende: man holder kæft eller så slår man igen!

Link to comment
Share on other sites

er løsningen ikke et sæt klare adfærdsregler, hvor man meget kraftigt påpeger at at truende, anmassende, barnlig, uregerlig og generelt dårlig attitude ikke, under nogen omstændigheder, tolereres - ellers er det bye bye membership. det er vel ikke for meget at forlange at voksne mennesker opfører sig bare nogenlunde anstændigt og respektfuldt overfor andre mennesker.

kunne man, i rent foeningsregi, som mange motioncentre jo er, forstlle sig sådan et regelsæt

Link to comment
Share on other sites

Ja - det er trist hvis sådan en anmeldelse går i stå ved telefonen. Vi er stadigvæk nogle betjente der heller end gerne kørte til sådan noget.

Haha, vi snakker om en person der 1. har glemt sit kort, 2. går ind i centeret alligevel - UDEN at betale 30 kr. (uuuuuuh) og 3. skælder en receptionist ud (uuuuuuh). Hvis politiet har tid til at køre efter en så umådeligt lille dagligdags twist, så er der da først noget galt med politiets brug af ressourcer.

Link to comment
Share on other sites

Selv om der ikke er nogen undskyldning for truende adfærd, så kunne historierne tyde på at et kursus eller 2 i konflikthåndtering.

Uden at ville de tkunne man forestille sig i kommer til at eskalere nogle af konflikterne.

Medlemmer der spiller idioter skal selvfølgelig smides ud, derudover kan det være i skal have noget juridisk bistand så i håndterer voldsepisoder/trusler optimalt. Sådanne mennesker skal have behørig straf. Videoovrvågning kan måske også hjælpe med dokumentationen.

Link to comment
Share on other sites

Haha, vi snakker om en person der 1. har glemt sit kort, 2. går ind i centeret alligevel - UDEN at betale 30 kr. (uuuuuuh) og 3. skælder en receptionist ud (uuuuuuh). Hvis politiet har tid til at køre efter en så umådeligt lille dagligdags twist, så er der da først noget galt med politiets brug af ressourcer.

Nææ tror jeg heller ikke der var blevet en særlig stor sag ud af. Men politiet er der jo også for at skabe tryghed, og det tager ikke mere end 10 min at bortvise sådan et fjols. Hvis situationen så bliver værre, må man jo tage den derfra.

Link to comment
Share on other sites

Selv om der ikke er nogen undskyldning for truende adfærd, så kunne historierne tyde på at et kursus eller 2 i konflikthåndtering.

Uden at ville de tkunne man forestille sig i kommer til at eskalere nogle af konflikterne.

Medlemmer der spiller idioter skal selvfølgelig smides ud, derudover kan det være i skal have noget juridisk bistand så i håndterer voldsepisoder/trusler optimalt. Sådanne mennesker skal have behørig straf. Videoovrvågning kan måske også hjælpe med dokumentationen.

Frivægts-rummet i det center, som jeg mener, at trådstarter må hentyde til, er video-overvåget. Muligvis også andre områder i centret. Ude på P-pladsen er det lidt sværere. Der gælder antageligt andre regler for overvågning af udendørs arealer.

Men ja, dokumentationen kan tit være det springede punkt i sådanne sager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever, at personalet ikke tør henvende sig til voldsomme medlemmer i det træningscenter jeg er tilknyttet, fdk nørrebro. Det er som Maximus siger en ren børnehave. Folk kaster med vægte og har attituder som teenagere der skal spille op (det gælder i alderen op til 40+).

Jeg forstår udemærket trådstarters irritationsmoment.

Lige præcis dette var en af grundene til at jeg og en del andre ikke kunne få røven hurtigt nok ud af Fitnessdk, Nørrebro da The Gym åbnede. Undertegnede har nok MINDST 40 gange påpeget overfor personalet i dette lortecenter (Fitnessdk, Nørrebro) at de burde føre en mere konsekvent politik overfor de hjernedøde idioter som der er i overflod i dette center. Der bliver:

- Pisset i badet.

- Barberet skridt i badet.

- Tørret nosser med den fælles hårtørrer i omklædningen. :w00t:

- Smidt tomme flasker og dåser på gulvet, helt åbentlyst foran parsonalet.

- Smidt håndvægte fra brysthøjde ud til hver side efter endt brug, igen helt åbentlyst foran personalet.

- Snottet på gulvet.

- ALDRIG ryddet op af andre end de samme maks 5-10 medlemmer.

Personalet står bovlamme og glor på dette cirkus hver eneste dag. Når man påpeger det - og det gjortde jeg samt essensen og flere andre her fra MOL - så er respeonsen bare "OK, tak det skriver jeg ned og går videre med det". Og det var i bedste fald, for det meste var meldingen bare at de var opmærksomme på det og så et fjoget smil. Det skete ALDRIG noget. Det blev faktisk kun værre og værre.

Nej hvor jeg dog hader det center og det uduelige personale.

Edited by Lassefar
Link to comment
Share on other sites

Lassefar<< Men siger du det ikke også direkte til personen når du ser det ske?? Nogle af dem er måske bare ikke lige klar over at det altså ikke er normal opførsel og bør gøres opmærksom på det.

I starten påtalte jeg det konstant overfor de pågældende personer, og ragede uklar med en hel del "uheldige elementer". Efter ½ års tid begyndte jeg dog at føle mig som en nyttig idiot, når jeg stod og diskuterede med de uheldige medlemmer, mens personalet bare stod og gloede og aldrig selv påtalte det.

Link to comment
Share on other sites

I starten påtalte jeg det konstant overfor de pågældende personer, og ragede uklar med en hel del "uheldige elementer". Efter ½ års tid begyndte jeg dog at føle mig som en nyttig idiot, når jeg stod og diskuterede med de uheldige medlemmer, mens personalet bare stod og gloede og aldrig selv påtalte det.

Okay, så kan du jo ikke gøre mere :smile:

Så er det jo som du også har gjort, videre i teksten og ikke betale penge til sådan et lorte center.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med denne her - såen juridisk set.

Et sæt helt klare regler, som en person, der vil oprettes som medlem, kvittere skriftligt for at have set og forstået - ligesom en software licens.

Reglementet indeholder retningslinier for opførsel i centeret, brydes de, er det ud - eller først advarsel og så ud, alt afhængig af, hvor konsekvent man er.

Medlemmet har jo skrevet under på at vedkommende er indforstået med centerets retningslinier.

Jeg har oplevet i mange cantre, at man bare skal udfylde en blanket med sit navn og adr., og så betale et indmeldelsesgeby - yadida - så er man medlem.

ganske vist hænge der som regel retningslinier i canteret, men i teorien kan man have overset dem. Det har man ikke hvis man har skrevet under.

Link to comment
Share on other sites

Det er satme også flabet at nægte et betalende medlem adgang blot fordi man har glemt sit kort en enekelt gang, især fordi det tager 2 sek at slå personen op i pc'en. Det undskylder selvfølgelig ikke vold og trussler. Jeg mener bare at lederen i sådan et center burde tænkte lidt mere over hvad for nogle situationer de bringer deres personale i, istedet for udelukkende at tænke at kradse 30,- ekstra i kassen..

Selvfølgelig har de ret til at lave de regler de vil.. Men man har sku også lov at tænke sig lidt om og ikke lave regler der invitere til konflikt

Link to comment
Share on other sites

Det er satme også flabet at nægte et betalende medlem adgang blot fordi man har glemt sit kort en enekelt gang, især fordi det tager 2 sek at slå personen op i pc'en. Det undskylder selvfølgelig ikke vold og trussler. Jeg mener bare at lederen i sådan et center burde tænkte lidt mere over hvad for nogle situationer de bringer deres personale i, istedet for udelukkende at tænke at kradse 30,- ekstra i kassen..

Selvfølgelig har de ret til at lave de regler de vil.. Men man har sku også lov at tænke sig lidt om og ikke lave regler der invitere til konflikt

Man smider nu heller ikke folk hjem fordi de har glemt kortet en enkelt gang. Første gang kortet er glemt logger vi - i hvert fald i FW - folk ind og minder dem om, at det vil komme til at koste 30 kr i bøde næste gang kortet glemmes og fortæller, at vi skriver på vedkommendes profil at h*n kender reglerne og har fået dem repeteret pågældende dato.

Næste gang falder hammeren så og der er bøde.

Kortene er der, fordi alt for mange ellers ville snyde sig ind uden at være betalende medlemmer - tro mig, det er et større problem end du lige regner med og vi har fat i mange hver dag, der prøver at lave dét trick.

Derudover skriver man jo faktisk under på en kontrakt hvor det bl.a er nævnt. Så jeg forstår ikke hvad man brokker sig over når man kender reglerne og har skrevet under på at man er indforstået.

Jeg logger gerne personligt gerne folk ind når de har glemt deres kort, også både 2. og 3. gang - men har de "glemt" penge, så spærrer jeg samtidig deres medlemsskærm så deres kort ikke fungerer før de har betalt deres bøde (og oplyser dem selvfølgelig om hvad jeg gør). Så behøver jeg ikke at afvise et betalende medlem.

Og helt ærligt, alle regler inviterer sgu til konflikt hvis det er en type, der mener, at fordi de betaler til stedet har de også lov at opføre sig fuldstændigt som de har lyst til. Så det du advokerer for er at lade folk opføre sig som aber?

Link to comment
Share on other sites

@ Nips, jeg tænkte på samme måde som dig tidligere.

Nu tænker jeg sådan her: personalet (mig selv inklusive) er der af en årsag for medlemmerne, det er at yde service. Hvis medlemmet er et rodehovede og glemmer sit kort hele tiden, så kan man vel hjælpe medlemmet ved at slå det op hele tiden?

Hvis der er kø osv vil jeg lade medlemmet vente til køen er væk og derefter slå medlemmet op. Jeg ville dog aldrig spørge efter betaling fordi pågældende har glemt sit kort.

Jeg kunne finde på at bede medlemmet om at købe et nyt kort måske hvis det sker for hyppigt, men dårlig service/bøder skaber kun utilfredse medlemmer og de kan skifte fitness center hurtigt og smertefrit i både SATS og Fitnessworld.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

@ Nips, jeg tænkte på samme måde som dig tidligere.

Nu tænker jeg sådan her: personalet (mig selv inklusive) er der af en årsag for medlemmerne, det er at yde service. Hvis medlemmet er et rodehovede og glemmer sit kort hele tiden, så kan man vel hjælpe medlemmet ved at slå det op hele tiden?

Hvis der er kø osv vil jeg lade medlemmet vente til køen er væk og derefter slå medlemmet op. Jeg ville dog aldrig spørge efter betaling fordi pågældende har glemt sit kort.

Jeg kunne finde på at bede medlemmet om at købe et nyt kort måske hvis det sker for hyppigt, men dårlig service/bøder skaber kun utilfredse medlemmer og de kan skifte fitness center hurtigt og smertefrit i både SATS og Fitnessworld.

Jeg yder gerne service, no doubt about that. Men jeg følger også reglerne for min arbejdsplads og reglerne er nu engang, at der er bøde for at glemme sit kort. Det er slet ikke et spørgsmål om hvorvidt JEG vil have de betaler bøden - sådan er politikken nu engang og jeg som ansat følger reglerne for min arbejdsplads uagtet min personlige holdning til den.

Derudover, så er det helt ærligt ikke mit problem hvis et medlem ikke kan huske fra næse til mund. Den service, jeg kan yde i den situation er at logge medlemmet ind og lade vedkommende træne - og så skrive bøden på til senere betaling. Og den service yder jeg hjertensgerne.

Link to comment
Share on other sites

Fitness Dk er begyndt at stinke. De appelerer til det unge smarte segment men har ikke forstået at alle idioterne selvfølgelig gerne vil være en del af dette "succes-segment" og altid vil halse efter for at få del i denne virkelighed. Mændene (de tatoverede, dem med kamphunden, invandreren i den svensk-indregistreret BMW, semibodybuilderen, semirockeren) går efter de unge piger som træner i FDK. Mændene vil kigge på piger, spille med musklerne og håbe på at pigerne kigger igen. De vil være det sted hvor de kan føle sig som en af dem der har styr på tingene. Efterhånden som flere og flere idioter dukker på i FDK for at træne/kigge på piger vil flere og flere af normale flygte til steder hvor man kan få ro til at træne. På Nørrebro handler det bare om tid, før alle normale er skredet.

Sæt prisen op for medlemsskabet 800kr om md. Udmeld de medlemmer der ikke kan finde ud af at være normal (man bestemmer selv hvem man vil handle med), indret lokalerne så de signaler lyserødt (blomster billeder på væggene, dufte af romantik, osv) fjern spejlene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share