Drop proteinpulveret til fordel for kakao+banan?


JISI
 Share

Recommended Posts

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1186997.ece

Er der noget sandhed i dette?

Der er jo sikkert delte meninger om det, men man kan vel ikke komme udenom at man skal have 1,5-2 gram protein per kg kropsvægt for at få musklerne til at vokse?

Det er jo en gammel historie. Problemet er VIST nok, at der også er andre skod ting i cacao.

Desuden, så er der mange der synes det er nemmere med en protein shake og ja nogle skal sikkert have mere end ½ L cacao for at vokse....

Link to comment
Share on other sites

Pænt goddag

Husk der er mange penge i kosttilskud, derfor er der også megen (mis)information.

Bare spis ofte, groft, grønt, varieret, magert etc, altså den sædvanlige kostanbefaling. Noget af proteinet og sukkeret i kosten kan så med fordel indtages lige efter endt arbejde. Eks som kakaomælk, eller som en gang havregryn, som madpakken eller som proetin shake hvis det er det man har lyst til.

Som udgangspunkt er kosttilskud unødvendigt, kostbart og endda potentielt skadeligt for kroppen. (ved visse sygdomme gælder dette dog ikke).

Undtaget herfra er jerntilskud til menstruerende kvinder.

mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Pænt goddag

Husk der er mange penge i kosttilskud, derfor er der også megen (mis)information.

Bare spis ofte, groft, grønt, varieret, magert etc, altså den sædvanlige kostanbefaling. Noget af proteinet og sukkeret i kosten kan så med fordel indtages lige efter endt arbejde. Eks som kakaomælk, eller som en gang havregryn, som madpakken eller som proetin shake hvis det er det man har lyst til.

Som udgangspunkt er kosttilskud unødvendigt, kostbart og endda potentielt skadeligt for kroppen. (ved visse sygdomme gælder dette dog ikke).

Undtaget herfra er jerntilskud til menstruerende kvinder.

mvh

Peter

Meget interessant.

1: Mener du generelle kost anbefalinger gør sig gældende for folk der træner med vægte?

2: Er du klar over at i forhold til protein indholdet i den kakaomælk du anbefaler, er dette faktisk en del dyrere end feks protein pulver?

3: Er du klar over at det kulhydrat der er i en normal kakaomælk blot er almindeligt bordsukker?

4: Hvilke former for kosttilskud mener du er potientelt skadelige for kroppen?

5: Hvad mener du med at ved visse sygdomme gælder det ikke at visse former for kosttilskud er potientelt skadelige for kroppen?

Link to comment
Share on other sites

Pænt goddag

Husk der er mange penge i kosttilskud, derfor er der også megen (mis)information.

Bare spis ofte, groft, grønt, varieret, magert etc, altså den sædvanlige kostanbefaling. Noget af proteinet og sukkeret i kosten kan så med fordel indtages lige efter endt arbejde. Eks som kakaomælk, eller som en gang havregryn, som madpakken eller som proetin shake hvis det er det man har lyst til.

Som udgangspunkt er kosttilskud unødvendigt, kostbart og endda potentielt skadeligt for kroppen. (ved visse sygdomme gælder dette dog ikke).

Undtaget herfra er jerntilskud til menstruerende kvinder.

mvh

Peter

Prot pulver er langt langt billigere end fx kød

Link to comment
Share on other sites

Der er ca 35 gram protein i 1L kakao.

Med det proteinpulver, af høj kvalitet, som jeg benytter er 35 gram protein lig 41 øre.

Oven i denne pris undgår jeg så alt det crap en kakaomælk er stoppet med.

Så kan jeg sidde og grine og græde over min far, der hellere vil betale 10 kroner for 0.33 cl cocio (10 gram protein) fordi han (hold på hat og briller):

hellere vil opbygge muskler naturligt end at bruge det dersens pulverlort.

Forstår heller ikke at folk er så vilde med frugt. De burde hellere spise nogle flere grøntsager.

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant.

1: Mener du generelle kost anbefalinger gør sig gældende for folk der træner med vægte?

2: Er du klar over at i forhold til protein indholdet i den kakaomælk du anbefaler, er dette faktisk en del dyrere end feks protein pulver?

3: Er du klar over at det kulhydrat der er i en normal kakaomælk blot er almindeligt bordsukker?

4: Hvilke former for kosttilskud mener du er potientelt skadelige for kroppen?

5: Hvad mener du med at ved visse sygdomme gælder det ikke at visse former for kosttilskud er potientelt skadelige for kroppen?

ad 1. Ja.

ad 2. Ja - for dem der køber 10 kg i en stor spand, men ikke for dem der køber en shake i centeret. Og jeg forsøger at inkludere kosttilskud i al almindelighed (jo mere indtag af dagligt E fra eks. prot. pulver, jo sværere kan det blive at få en god kost i øvrigt)

ad 3. Kulhydraten i kakaomælk er fordelt mellem glucose, fructose, og galactose. Så forsåvidt som der er lactose i (glucose + galactose )er det altså ikke almindeligt bordsukker. Rent praktisk gør det dog ikke den store forskel. Men hvad er pointen ang. sukkertyper?

ad 4. De vitaminer der er fedtopløselige flere af de vandopløselige - er antioxidanter i den grad et tveægget sværd -, større doser af alle mineraler, proteinpulvere der indeholder hormonstoffer.

ad 5. ved visse sygdomme er optaget af visse næringstoffer nedsat, i de tilfælde er supplementer hensigtsmæssige.

Mvh

Peter

EDit: Jeg vil dog anbefale at man spiser et tilskud af vitamin d (og undgår solen midt på dagen)

Edited by Peter Voigt
Link to comment
Share on other sites

ROFL. Awesome artikel:

Hvis motionisterne ikke afbalancerer deres kost nøje med proteinprodukterne, risikerer de faktisk at tage på i vægt.

Er "den unge fyr, der gerne vil have store bøffer" ikke netop interesseret i at stige i vægt?

Link to comment
Share on other sites

Kakaomælk.

1) proteinet er dyrere her for mig end i en proteinshake

2) Der er mindre valleprotein og mere casein. Ikke nødvendigvis en fordel Post workout

3) forholdet mellem kulhydrat og protein er låst fra fabrikantens side, ved en proteinshake kan jeg 100% selv bestemme både mængden og typerne af kulhydrater.

4) Der er meget kulhydrat i en L cacaomælk, 100 gram. Det er meget kulhydrat for at få 35 gram protein.

Forklar mig lige igen hvorfor jeg skal hælde Mathilde i kæften istedet for en lækker shake med valleprotein, blendede blåbær, evt lidt skummetmælk, kulhydrat efter eget valg og evt et par gram kreatin?

Link to comment
Share on other sites

ad 1. Ja.

ad 2. Ja - for dem der køber 10 kg i en stor spand, men ikke for dem der køber en shake i centeret. Og jeg forsøger at inkludere kosttilskud i al almindelighed (jo mere indtag af dagligt E fra eks. prot. pulver, jo sværere kan det blive at få en god kost i øvrigt)

ad 3. Kulhydraten i kakaomælk er fordelt mellem glucose, fructose, og galactose. Så forsåvidt som der er lactose i (glucose + galactose )er det altså ikke almindeligt bordsukker. Rent praktisk gør det dog ikke den store forskel. Men hvad er pointen ang. sukkertyper?

ad 4. De vitaminer der er fedtopløselige flere af de vandopløselige - er antioxidanter i den grad et tveægget sværd -, større doser af alle mineraler, proteinpulvere der indeholder hormonstoffer.

ad 5. ved visse sygdomme er optaget af visse næringstoffer nedsat, i de tilfælde er supplementer hensigtsmæssige.

Mvh

Peter

EDit: Jeg vil dog anbefale at man spiser et tilskud af vitamin d (og undgår solen midt på dagen)

Ehh - undskyld jeg spørger, men er det noget du har sakset fra Ude og Hjemme.

Jeg mener, at EB's postulat med, "at man med fordel kan snuppe en cacaomælk", er hul i hovedet, når man kan få kvali protpulver der er langt billigere!

Hvis vi tager udgangspunkt i den reklame der er her på siden koster:

1 g (80% whey) prot 699/5000 = 0,14 kr

1 g (? % cassin) prot 5,75/35 = 0,16

For det første er det min klare overbevisning, at kvaliteten af den whey prot der er på markedet langt overgår kvaliteten af den cassin prot i cacaomælk.

for det andet kan man med fordel blande alle mulige lækkerier i sin shake, og derved selv bestemme kvaliteten af de kulhydrater man indtager. Det er da langt at fortrække, i stedet for det sukker i cacaomælk.

Så i bund og grund skal sådan noget vrøvl som EB ofte er eksponent for, aldrig stå uimodsagt.

Link to comment
Share on other sites

Kakaomælk.

1) proteinet er dyrere her for mig end i en proteinshake

2) Der er mindre valleprotein og mere casein. Ikke nødvendigvis en fordel Post workout

3) forholdet mellem kulhydrat og protein er låst fra fabrikantens side, ved en proteinshake kan jeg 100% selv bestemme både mængden og typerne af kulhydrater.

4) Der er meget kulhydrat i en L cacaomælk, 100 gram. Det er meget kulhydrat for at få 35 gram protein.

Forklar mig lige igen hvorfor jeg skal hælde Mathilde i kæften istedet for en lækker shake med valleprotein, blendede blåbær, evt lidt skummetmælk, kulhydrat efter eget valg og evt et par gram kreatin?

Jamen, det er jo fordi cacaomælk er mere naturligt end proteinpulver.

"Naturligt" er bare sådan et dejligt begreb, hvis man vil kunne have en mening, uden nærmere at kunne/ville argumentere for den. Lidt ligesom med "toxiner".

----

I praksis tror jeg protein-pulver kan være sundt for mange, incl. mig selv. Man kan få en masse g protein ind, uden at det koster så meget, på den samlede kaloriekonto. For eksempel set i forhold til hvis man bæller 2-3 liter mælk om dagen, der jo i langt højere grad vil gøre indhug i den samlede kost. Desuden er vel også begrænset hvor meget lyst kød, fedtfattige mælkeprodukter, bønner man gider hælde i hovedet, så proteinpulver som supplement, kan nedsætte indtaget af mættet fedt.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

ad 1. Ja.

ad 2. Ja - for dem der køber 10 kg i en stor spand, men ikke for dem der køber en shake i centeret. Og jeg forsøger at inkludere kosttilskud i al almindelighed (jo mere indtag af dagligt E fra eks. prot. pulver, jo sværere kan det blive at få en god kost i øvrigt)

ad 3. Kulhydraten i kakaomælk er fordelt mellem glucose, fructose, og galactose. Så forsåvidt som der er lactose i (glucose + galactose )er det altså ikke almindeligt bordsukker. Rent praktisk gør det dog ikke den store forskel. Men hvad er pointen ang. sukkertyper?

ad 4. De vitaminer der er fedtopløselige flere af de vandopløselige - er antioxidanter i den grad et tveægget sværd -, større doser af alle mineraler, proteinpulvere der indeholder hormonstoffer.

ad 5. ved visse sygdomme er optaget af visse næringstoffer nedsat, i de tilfælde er supplementer hensigtsmæssige.

Vedr: 1: Da disse ikke er lavet for folk der træner med vægte, vil behovet for feks protein ikke være afstemt i forhold til dette. Med mindre man spiser usandsynligt meget kød, og mange mælke produkter, vil en varieret kost baseret på denne vejledning, ikke give en mængde protein der er tilstrækkelig i forhold til det estimerede behov.

Vedr 2: Hvorfor baserer du også dine teser ud fra de dyrest mulige produkter? Der er massere af alternativer til en 10kg spand (de fleste spande er så vidt jeg ved 5kg. Har du nogensinde prøvet et protein produkt selv), og de er stort set alle væsentligt billigere end en kulhydrat rig kakao mælk.

Vedr 3: Pointen er at at det er ret væsentligt for dens værdi som post workout shake.

Vedr 4: Hvorfor begynder du nu at tale om protein pulvere der indeholder hormon stoffer? Det er jo ikke normen. Der er også ind i mellem nogen der har fået en kakao mælk der var dårlig fra fabrikken. Det får dig vel heller ikke til at fraråde folk at indtage cacao?

Vedr 5: Så det er kun hvis man har sådan en sygdom at kosttilskudet ikke er potientelt skadeligt for kroppen? Æeee

Det er naturligvis noget vrøvl. Et kosttilskud som feks valleprotein, er som udgangspunkt IKKE skadeligt for kroppen.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share