Drop proteinpulveret til fordel for kakao+banan?


JISI
 Share

Recommended Posts

Det har jeg sjældent mulighed for. Der går ofte 1-2 timer før jeg er klar til at spise. og for at være ærlig, har jeg sjældent lyst til et stort måltid efter 2 timer i centeret. Og hvorfor bekymre sig? Tja, fordi jeg gerne vil have det optimale ud af den indsats jeg ligger for dagen.

Jamen så har du jo svaret lige der. For nogle er proteinshakes en god ide fordi de er bekvemmelige. Jeg kan bare ikke lide at folk propper sig med shakes fordi de tror det er så meget bedre. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jamen så har du jo svaret lige der. For nogle er proteinshakes en god ide fordi de er bekvemmelige. Jeg kan bare ikke lide at folk propper sig med shakes fordi de tror det er så meget bedre. :smile:

I det er jeg enig. Jeg mener dog heller ikke de er af det onde. Det er et redskab som kan benyttes. Ikke et der SKAL benyttes.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor anbefaler trådstarter kakaomælk og banan efter træning. Kulhydratet i frugt er fruktose (frugtsukker) og der står således i motion-onlines FAQ : ”Kulhydratkilder med højt indhold af fruktose bør undgås.” Med andre ord, ingen frugt efter træning.

Hvad med letmælk efter træning, er det en god ide. Hvorfor/hvorfor ikke?

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal diskuterer kakaomælk vs. proteinpulver, må man også forholde sig til det kulhydrat der er i kakaomælken. Der er dels tilsat almindelig sukker, men også en del kulhydrat fra selve mælken. Her er tale om laktose (mælkesukker) der er en helt naturlig bestanddel af mælk. Laktose er tungere opløselig og det bør man vel også forholde sig til.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal diskuterer kakaomælk vs. proteinpulver, må man også forholde sig til det kulhydrat der er i kakaomælken. Der er dels tilsat almindelig sukker, men også en del kulhydrat fra selve mælken. Her er tale om laktose (mælkesukker) der er en helt naturlig bestanddel af mælk. Laktose er tungere opløselig og det bør man vel også forholde sig til.

Hvis du har en proteinshake med maltodextrin eller almindeligt druesukker, optages sukkeret jo ekstremt meget hurtigere end selve proteinet fra drikken. Er det ikke mere fordeltagtigt med et sløvere optag?

Link to comment
Share on other sites

Anbefalingen står stadig på protein +maltodextrin/druesukker/hvidt brød.

  • Det er dog kun omkring 25 % af kulhydraterne I bananer, som er fruktose (afhængig af modenheden. Jo sødere jo mere).
  • Kakaomælk kan være ganske fint, men vær opmærksom på at normal sukker jo ”er halv fruktose”. Desuden er der ikke alle, der kan tåle mælkesukkeret. Jeg kan fx ikke.

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

hvorfor er det ikke relevant, at Timingen af protein betyder noget, når der lige er en del i denne tråd der har sagt at "window of oppotunity" intet betød? I de referede forsøg betød den netop relativt meget

T, du sagde at vinduet findes men ikke betyder noget for "fritidsløftere"

hvis det har en så stor effekt på muskel tværsnit og isokenetisk styrke hos utrænede, hvorfor skulle det så ikke betyde noget for "fritidsløftere"??

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

hvorfor er det ikke relevant, at Timingen af protein betyder noget, når der lige er en del i denne tråd der har sagt at "window of oppotunity" intet betød? I de referede forsøg betød den netop relativt meget

T, du sagde at vinduet findes men ikke betyder noget for "fritidsløftere"

hvis det har en så stor effekt på muskel tværsnit og isokenetisk styrke hos utrænede, hvorfor skulle det så ikke betyde noget for "fritidsløftere"??

Enig. Det er IMO relativt væsentligt for hvad der diskuteres

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er det ikke relevant, at Timingen af protein betyder noget, når der lige er en del i denne tråd der har sagt at "window of oppotunity" intet betød? I de referede forsøg betød den netop relativt meget

T, du sagde at vinduet findes men ikke betyder noget for "fritidsløftere"

hvis det har en så stor effekt på muskel tværsnit og isokenetisk styrke hos utrænede, hvorfor skulle det så ikke betyde noget for "fritidsløftere"??

Hvis vi skal diskutere og quote så lad os gøre det ordentligt. :wink:

Jeg skrev at det ikke betød noget når man kigger på det store billede og det mener jeg stadig. Andre faktorer som træningsindsats, restitutionskrav og total indtaget af kalorier og hvordan de er fordelt over protein, kulhydrat og fedt er langt vigtigere end et enkelt måltid omkring sin træning, når man "bare" træner 2-3 gange om ugen semiseriøst.

Link to comment
Share on other sites

men..begge studier viser altså noget andet.. at timingen betyder noget :bigsmile:

Hvad du så mener er lidt mere sekundært

Jamen fantastisk kildekritik du har når du sammenligner en flok 76 årige med unge og et blandingsprodukt kontra det vi diskuterer heri tråden.

Og lad nu være med at tilføje mig meninger jeg ikke har. :wink:

Link to comment
Share on other sites

men..begge studier viser altså noget andet.. at timingen betyder noget :bigsmile:

Hvad du så mener er lidt mere sekundært

Kildekritik.

Meanwhile, our high tech western journals are kind enough to showcase how non athlete college students respond to isokineticvariableundulatingpyramidaccommodatingwaveloadingresistancetraining
Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev at det ikke betød noget når man kigger på det store billede og det mener jeg stadig. Andre faktorer som træningsindsats, restitutionskrav og total indtaget af kalorier og hvordan de er fordelt over protein, kulhydrat og fedt er langt vigtigere end et enkelt måltid omkring sin træning, når man "bare" træner 2-3 gange om ugen semiseriøst.

En pre/post træningsshake er let og billigt at implementere. Noget tyder på, at det kan have en god effekt. Hvorfor så ikke optimere denne parameter, når den ligger lige til højrebenet?

Det er ligesom med kreatin. Ja, der er 100 andre ting der helt sikkert er mere effektivt. Men, kreatin er let, billigt, sikkert og har en dokumenteret effekt. Så hvorfor skal man vente med at optimere denne paramater, eller helt fravælge den, indtil man når et vist niveau.

Lad os sige at man ved en useriøs træning uden kreatin kan opnå 500gram muskelmasse på 1 år, og med kreatin kan opnå 650gram. Hvorfor skulle man så ikke vælge det sidste.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

En pre/post træningsshake er let og billigt at implementere. Noget tyder på, at det kan have en god effekt. Hvorfor så ikke optimere denne parameter, når den ligger lige til højrebenet?

Jeg er heller ikke fortaler for at man ikke skal tage en shake før/efter træning.

Det er ligesom med kreatin. Ja, der er 100 andre ting der helt sikkert er mere effektivt. Men, kreatin er let, billigt, sikkert og har en dokumenteret effekt. Så hvorfor skal man vente med at optimere denne paramater, eller helt fravælge den, indtil man når et vist niveau.

Fordi denne parameter ikke giver en disse, før alt det andet er optimeret. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke fortaler for at man ikke skal tage en shake før/efter træning.

Fordi denne parameter ikke giver en disse, før alt det andet er optimeret. :smile:

Arhh er det ikke en halv sandhed. Kreatinen tager sig næppe af at vedkommende ikke træner optimalt. Det kan meget vel være at udbyttet af en optimal træning er langt højere end udbyttet af kreatin, men det ene er ikke direkte afhængigt af det andet.

I øvrigt med henvisning til min egen træning, så mener jeg at jeg forsøger at optimere på alle de punkter jeg kan inden for de givne rammer. Nej jeg træner ikke 6 gange om ugen, og nej jeg står ikke op om natten for at spise.

Men som sagt, inden for de rammer jeg selv har defineret forsøger jeg som de fleste andre, at få det bedste ud af min træning. Og selv om jeg absolut hverken er på topplan i det ene eller andet, synes jeg selv at forsøget på at opnå det bedste med de givne forudsætninger har givet fornuftige resultater, og stadig gør det. Så tilgangen til det er altså ikke helt skæv

Link to comment
Share on other sites

Arhh er det ikke en halv sandhed. Kreatinen tager sig næppe af at vedkommende ikke træner optimalt. Det kan meget vel være at udbyttet af en optimal træning er langt højere end udbyttet af kreatin, men det ene er ikke direkte afhængigt af det andet.

I øvrigt med henvisning til min egen træning, så mener jeg at jeg forsøger at optimere på alle de punkter jeg kan inden for de givne rammer. Nej jeg træner ikke 6 gange om ugen, og nej jeg står ikke op om natten for at spise.

Men som sagt, inden for de rammer jeg selv har defineret forsøger jeg som de fleste andre, at få det bedste ud af min træning. Og selv om jeg absolut hverken er på topplan i det ene eller andet, synes jeg selv at forsøget på at opnå det bedste med de givne forudsætninger har givet fornuftige resultater, og stadig gør det. Så tilgangen til det er altså ikke helt skæv

Mon ikke T mener at før man spiser kcal og proteiner nok fx, så vil kreatin nok ikke have det store effekt.

Link to comment
Share on other sites

Faldt lige over denne nye oversigtsartikel.

Den er MEGET generel og bidrager ikker med noget nyt, men nogle gange er det stadig fint nok lige at opsummere hvad man vitterligt ved fra videnskabelige studier.

fysisk aktivitet, kosttilskud og sportsprodukter

lidt citater i relation til tråden:

For motionister, der træner regelmæssigt

og er i energibalance, er der ikke evidens for,

at den daglige totale proteinindtagelse skal være

højere, end hvad der angives i de nordiske næringsstofanbefalinger

(10-20 E% protein).

Der er meget, der tyder på, at energibalancen er

vigtigere end indtagelsen af protein, når det gælder

om at opnå den optimale effekt på muskeltilvækst og

ydeevne ved træning.

Et vigtigt aspekt ved proteinindtagelse synes at

være tidspunktet for indtagelsen i forhold til træningen.

Ved tung styrketræning har flere studier vist, at

indtagelse af en mindre mængde protein (~0,25 g/

kg legemsvægt) lige før eller efter træningen kan øge

træningens effekt på muskelstyrke og muskelvækst.

Dette proteinindtag kan opnås ved hjælp af proteintilskud,

men det kan også dækkes ved indtagelse af

andre proteinrige fødevarer, f.eks. mælk.

PS: indlæg ligeledes postet i tråden fra offtopic (sekundspørgsmål) som handler om selvsamme

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share