"Pause" i vægttab ?


AxeBug
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har nu på godt 1,5 månede gået fra 104 til 94,3 kg hvilket jo selvfølgelig er total fedt..

Men, syntes ikke jeg har tabt mig de sidste par gange jeg har været på vægten ? Mad og motion osv har været stabil, det er som om der lige er en "mur" man skal over ?

Andre der har oplevet det samme ?

p.s.

Kan godt være jeg spørger dumt, men kan det have noget at gøre med den ( forbandede) Varme for tiden ?..

Edited by AxeBug
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har nu på godt 1,5 månede gået fra 104 til 94,3 kg hvilket jo selvfølgelig er total fedt..

Hvad har du gjort? Både på kost-siden og motion-siden er det vædske du har tabt eller er det fedt?

Hvad er din "Normalvægt"? udgangspunktet kan være dit BMI (med alle de problemstillinger som følger med den).

Jeg vil mene, at det er meget normalt har en "stilstand" efter en periode med et solidt vægttab. Kroppen skal også lige kunne følge med og mentalt skal du vel også lige indstille dig på ikke at lyde som en damptromle, når du går til 1. sal osv osv osv.

Du kan se hvordan min vægttabsproces har været siden 2005: http://www.de3faktorer.dk/artikler_billeder/vaegt.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hvad har du gjort? Både på kost-siden og motion-siden er det vædske du har tabt eller er det fedt?

Hvad er din "Normalvægt"? udgangspunktet kan være dit BMI (med alle de problemstillinger som følger med den).

Jeg vil mene, at det er meget normalt har en "stilstand" efter en periode med et solidt vægttab. Kroppen skal også lige kunne følge med og mentalt skal du vel også lige indstille dig på ikke at lyde som en damptromle, når du går til 1. sal osv osv osv.

Du kan se hvordan min vægttabsproces har været siden 2005: http://www.de3faktorer.dk/artikler_billeder/vaegt.pdf

Hej

Jeg cykler dagligt 20 - 25 km på min motionscykel og så har jeg et semi fysisk krævende arbejde.. Det er sådan set min motion.. Mht kosten har jeg skåret slik/sodavand og junkfood væk.. Ellers spiser jeg fornuftig vil jeg mene altså rugbrød med fedtfattig pålæg og frugt og grøntsager til mellemmål tider. Til aften spiser jeg hvad de andre spiser.. Tæller ikke kalorier og går i byen måske en gang i måneden..

Men på trodst af det har jeg da alligevel tabt de kilo.. Og der er da også kommet gang i den igen her på det sidste mht vægt tab..

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg cykler dagligt 20 - 25 km på min motionscykel og så har jeg et semi fysisk krævende arbejde.. Det er sådan set min motion.. Mht kosten har jeg skåret slik/sodavand og junkfood væk.. Ellers spiser jeg fornuftig vil jeg mene altså rugbrød med fedtfattig pålæg og frugt og grøntsager til mellemmål tider. Til aften spiser jeg hvad de andre spiser.. Tæller ikke kalorier og går i byen måske en gang i måneden..

Men på trodst af det har jeg da alligevel tabt de kilo.. Og der er da også kommet gang i den igen her på det sidste mht vægt tab..

Hvad med vægten? Højde og nuværende vægt (så kan vi i hvert fald starte med BMI)?

Hvad med din ønskevægt (hvad vil du tabe dig endnu)?

Ud fra hvad du fortæller, så har du i hvert fald skruet en fornuftig og udholdelig dagligdag sammen.

mvh

Carsten Riis

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter:

Jeg har selv over en halvanden år lang periode bevæget mig fra 130 og til 100 kg. Og selv der opdagede jeg, at der indimellem indtræffede mure i vægttabet. Disse mure havde dog indimellem en logisk forklaring - hvis jeg f.eks. havde vejet mig, så havde jeg ubevidst i dagene forinden spist eller drukket mindre / dyrket ekstremt meget motion, for at få vægten kunstigt ned (det gav et psykisk boost, som jeg kunne køre videre på). Og vægten fik jeg kunstigt ned på den måde! (det kan ikke anbefales, men jeg ved hvordan man tænker under et vægttab)

Problemet var så bare, at hvis man glemte at gøre det eller kun gjorde det knap så konsekvent, så kunne det straks ses i den efterfølgende vejning. Og så kunne man få indtrykket af, at der ikke skete noget, selvom man havde kampstraffet motionscyklen eller centret. Rent psykisk oplevede jeg de første par gange, at de her "nederlag" indimellem var ved at vælte vægttabsprojektet, hvilket så blev bedre senere hen efterhånden som man lærte mekanismerne at kende.

Om kroppen har brug for at "rekonstruere" sig selv efter et 10 kg. vægttab, som du har beskrevet, ved jeg dog ikke hvorvidt kan være rigtigt. Jeg må dog sige, at det ikke skulle overraske mig om det var tilfældet.

CarstenRiis:

Du lader til at være meget inde i vægttab og mekanismerne bag. En stor ros til din side i den forbindelse. Jeg bliver dog nødt til at spørge hvad tanken er bag din daglige vejning og den såkaldte vægtudvikling, som du også linker til her i tråden?

Personligt kørte jeg med det samme koncept igennem en tid af mit eget vægttab, men i dag må jeg erkende, at det rent objektivt set var ødelæggende for mit overordnede projekt angående det at tabe sig. Personligt var jeg drevet af en ekstrem trang til at se resultater, hvilket fik mig til det - jeg spørger derfor for at sikre mig, at det ikke er tilfældet for dig vedkommende? :)

Du kan betragte det som en naturlig bekymring, for jeg synes godt nok, at 4 år med daglig vejning er noget af en mundfuld! :) Også rent psykisk, hvor min egen erfaring har lært mig, for mit eget vedkommende, at grænsen mellem besættelse og ny livsstil indimellem kan være hårfin!

Edited by MaKuMa
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er ca 1,85 cm høj og vejer p.t. 93 Kg.

Og målet må jo være at komme ned på ihvertfald de 85 kg ca.. Hvilket jo nok også er realistisk.

Vil også mene at hverdagen fungerer. Har det sådan at man skal jo også "leve".. Det er også derfor jeg har valgt at tag en bytur engang imellem.

Kan også mærke resultater når jeg tager mit tøj på.. Er faktisk begyndt at gå med bælte for at holde de gamle bukser oppe.. Dog syntes jeg at fedtet oppe omkring mandepatterne lige er til den gode side. Kan man på nogen måde træne området omkring brystkassen så mandepatterne forsvinder i takt med resten af fedtet ?

MaKuMa

Det med at få vægten kunstig ned har jeg også oplevet og ja, det gav da lige et boost, men har valgt at veje mig 1 gang om ugen, samme dag, samme tidspunkt og så bare med underbukser på. Det har jeg en ide om at det er den rigtige måde at veje sig på.

Og tak for alle svarene indtil vidre :)

Link to comment
Share on other sites

CarstenRiis:

Du lader til at være meget inde i vægttab og mekanismerne bag. En stor ros til din side i den forbindelse. Jeg bliver dog nødt til at spørge hvad tanken er bag din daglige vejning og den såkaldte vægtudvikling, som du også linker til her i tråden?

Personligt kørte jeg med det samme koncept igennem en tid af mit eget vægttab, men i dag må jeg erkende, at det rent objektivt set var ødelæggende for mit overordnede projekt angående det at tabe sig. Personligt var jeg drevet af en ekstrem trang til at se resultater, hvilket fik mig til det - jeg spørger derfor for at sikre mig, at det ikke er tilfældet for dig vedkommende? :)

Du kan betragte det som en naturlig bekymring, for jeg synes godt nok, at 4 år med daglig vejning er noget af en mundfuld! :) Også rent psykisk, hvor min egen erfaring har lært mig, for mit eget vedkommende, at grænsen mellem besættelse og ny livsstil indimellem kan være hårfin!

Jeg takker for de rosende ord omkring mit site.

Tanken bag de daglige vejninger er at udnytte min lyst til at bruge excel til opstilling og formidling af tal. samt naturligvis vise omverdenen hvordan op- og nedture hhv. stilstande er under et længerevarende vægttab. Men det er lysten som driver værket.

Jeg har hørt argumentet før, at de daglige vejninger er "besættelse", så vil jeg gerne oplyse, at jeg bruger mere tid på at tandbørstning end vejning/talindtastning. For slet ikke tale om motion (daglig cykling til/fra arbejde; til efterår/forår dans og volleyball 1 gang om ugen hver; og så bliver min crosstræner også brugt et par gange om ugen i ca 30-45 minutter pr. gang). men det morsomme er, at der ikke nogen som betragter det som en besættelse af fysisk aktivitet.

Og ja, nu kan man så sammenligne med en alkoholiker som siger, at han ikke er alkoholiker, hvor jeg gerne vil komme med hvad den flinke Freud sagde i sin tid: nogen gange er en cigar altså bare en cigar.

Jeg kan derudover røbe, at de perioder, hvor jeg ikke har været på vægten daglig fx august 2008 i 14 dage, så strøg vægten altså også op 6 kilo. Ligeså de andre gange, hvor du kan se en opadgående tendens.

Min daglige vejning har faktisk været en god støtte i en stor krise jeg havde i foråret 2007 og igen i slutningen af selvsamme år. Den daglige vejning er for mig et meget lille skridt til "holde mig selv til ilden" eller for at se hvor galt det går. Eller helt tilbage i 2002, hvor jeg fulgte DDV-konceptet med ugentlige vejninger, hvor jeg i foråret 2003 blev udsat for den ene mentale bredside efter den anden...og vupti, så blev 20 kilos vægttab konverteret til 30 kilo vægtøgning.

Jeg kan også gå tilbage til min værnepligtstid, hvor jeg i efteråret 1992 nærmest lukkede mig inde i en mental osteklokke for at smide 20 kilos overvægt inden værnepligten startede; undervejs i værnepligten var hverdagen temmelig struktureret med mad og motion dvs jeg kunne holde mit vægttab.

Efter værnepligten flød øl og pizza'er i rigelige mængder og motion var der meget lidt af (dvs. total mangel på struktur).

Jeg vil betragte min daglige vejning og efterfølgende graf som en slags "daglige børs-nyheder". Altså hvor dagens små tal ikke tager særlig lang tid at indsamle, men når man ser dem i sammenhæng med de faktorer man der sker rundt om målingen, så bliver det interessant.

Fx i 2005 og 2006 havde jeg hvad jeg på daværende tidspunkt følte var verdens bedste job (elendig betalt, men for pokker, hvor havde jeg det fedt). I 2007 som tidligere fortalt en krise af voldsomt omfang ligeså igen i slutningen af året. Først her i februar 2009 blev jeg tilpas træt af ikke at bryde igennem 110kilo-barrieren (jajajaja, læg du bare fortolkninger i det....men jeg har ikke et bedre ord for det). Jeg startede på volleyball, satte min crosstræner til computeren for at danne endnu flere tal og tog dansen noget mere seriøs....og vupti startede en nedadgående tendens. Derudover har jeg det hamrende godt på jobbet og i hele taget vældig godt.

Og ja, jeg bruger maks. 15-20 sekunder om dagen på daglig vejning inkl. kladderegistrering og en gang om måneden ca. 10 minutter til at indtaste tal og opdatere grafer.

Hvis nogen har lyst til at kalde det besættelse, så kan jeg ikke forhindre det. Jeg kalder det: selvmonitorering og sammen med alle de andre små "knapper" jeg har drejet og trykket på de sidste 4 år, så har jeg altså smidt en sæk kartofler og jeg har ikke på noget tidspunkt været på slankekur (ok, to omgange SouthBeach Fase 1).

Jeg tror at dette indlæg er nok det længste jeg har brugt i sammenhæng på daglig vejning.

med venlig hilsen

Carsten Riis

PS: jeg er ikke sur over, at du bringer det på banen. Det er faktisk meget rart at sætte ord på dagligdagens små handlinger og blive mindet om hvorfor jeg gør som jeg gør.

PS2: Hvis du vil læse om en anden tilgang om at lave små handlinger med stor effekt, så kan jeg varmt anbefale at blive med i Per Brændgaards facebookgruppe om SmåSkridt. Han kan sætte langt bedre ord på de små ting som har effekt både fysisk, mentalt og på lang sigt. Han har så tilgengæld også en kandidatgrad i human ernæring (bemærk, dobbeltydningen). Jeg har min hverdag og min lyst til at skrive om den.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret! Det skulle nu heller ikke tolkes som nogen kritik, bare en slags opklarende spørgsmål (vi står jo lidt i samme situation pt. hvad angår vægttab). Og det er altid dejligt at få sat ord på, hvordan andre griber det an. :) Jeg er så personligt uenig i, at en daglig vejning er vejen frem og jeg må indrømme, at jeg også finder det en anelse bekymrende på dine vegne, at vægttabet holdes oppe af en sådan vejnings tilstedeværelse. Underforstået, at du tilsyneladende ikke har indbygget nogle holdbare vaner, eftersom de åbenbart brydes når vægten er væk om morgenen (nøgtern konstatering).

Bliver det vægten hver morgen, der minder dig om, at du er på slankekur, så er vi henne ved det daglige skud viljestyrke, der ikke er holdbart i længden (hverdagen som en kamp mod vægten) og som du selv advarer om på siden! Medmindre man naturligvis vil stå og veje sig hver dag resten af sit liv. Kan du se dig selv i øjnene, mens du siger til dig selv, at du nyder at indskrive din vægt (som du ved er for høj) i et skema på daglig basis? Så kontrolleret og kold overfor de tal tvivler jeg lidt på du er, når du samtidig selv snakker om 110 kg. barrieren, hvilket jo kunne indikere en vis interesse for tallene snarere end processerne (skemaerne underbygger vist også det). En interesse, der selvsagt forstærkes af, at du ved hvad kurserne er fra dag til dag - for at bruge din egen udemærkede børt-metafor!

Problemet med daglig vejning er for mig at se, at man ofte står og får "satans osse"-tanken, hver gang den viser lidt mere end i går (selvfølgelig underbevidst) - og allerede ved den "satans"-tanke er man et skridt nærmere trøstespisningen, særligt de dage, hvor vejret er lidt gråt og andre ting går en imod. Det beskriver du vist selv sågar på din side, hvor du begynder at forklare, hvorfor du ikke har tabt dig (et af års-previewene) - det tragikomiske er så, at du selv advarer mod selvsamme andetsteds på siden. Jeg kan selvfølgelig ikke vide om det er tilfældet med dig - jeg beskrev bare, hvordan jeg selv var indtil jeg omkring 115 kg. vægten (efter et år) smed den daglige vejning fra mig. En måned efter var den på 109, da jeg smed vægten væk og koncentrerede mig om kalorietælling og madregnskab snarere end bundlinie.

Hele det her indlæg skal tolkes som et overordentlig velmenende råd, og ikke en irettesættelse, kritik eller noget i den stil. :) Med den rigtig meget teori og psykologi, som du er bekendt med og så flot formidler på din side, så mangler du tilsyneladende bare at omsætte disse processer til praksis (det må du gøre, når du falder af, så snart vægten er væk om morgenen). Igen må jeg dog udtrykke min ros overfor din side, hvor jeg personligt fandt rigtig mange gode input og kendte psykologiske processer fra min egen tilværelsen - i den forbindelse må jeg minde om, at det tager 21 dage at køre en ny vane ind! Og selvom det er længe, så er det det værd, hvis det lykkes.

Tæller du kalorier dagligt?

Mvh. Martin

Link to comment
Share on other sites

...

Tæller du kalorier dagligt?

Mvh. Martin

Hej Martin

Jeg tæller nemlig netop ikke andet end den daglige vejning og så de herlige tal jeg får ud af crosstræneren ved træning (en god datamængde...og ja jeg har det med tal). At tælle kalorier, gram eller point vil jeg gå amok over i løbet af 3 dage...og kaste håndklædet i ringen...hvorefter Hr R. ittersport og Fru Hari bo igen indfinder sig i min indkøbskurv.

Jeg undviger hellere de sikre kaloriebomber som jeg tidligere ramte min krop med....og har en lav frekvens af fastfood-indtag og en højere frekvens af fysisk aktivitet.

Ikke at jeg vil leve sundt, men jeg vil leve sundere (tjek Per Brændgaards facebook-gruppe for nærmere forklaring omkring sundt vs. sundere. Han forklarer det bedre)

Jeg har gjort det på madital, at jeg har taget udvalgte måltider fx 3 dl havregryn og 3 dl skummetmælk for at se hvor mange kalorier der gemmer sig i min almindelige morgenmad. men kalorietælleri i dagevis....nej, det syntes jeg er for detaljeorienteret eller besættelsesagtigt.

Når du tænker på, hvad andre mennesker har af vægtmæssige op- og nedture og nærmest går i både fysisk og psyklogisk selvsving, så vil jeg nu mene at jeg slipper temmelig billig.

Det med om jeg vil veje mig resten af livet......tja, tjo jeg tror nu nok, at når jeg jeg når 90 kilo at så sænkes veje-frekvensen en del.....ellers kan jeg ikke finde ud af om det er et _varigt_ vægttab jeg har opnået. Det ligger ligesom i det varige, at vægten holdes nede og den eneste måde at det kan tjekkes er nu engang ved at veje sig....og den eneste måde jeg kan fortælle resultatet på en overskuelig måde er altså ved at sætte tallet ind i en graf.

/Carsten

Link to comment
Share on other sites

Kalorietælleri kan godt praktiseres på en afslappende måde. Eksempelvis er det jo de samme 10-15 fødevarer vi som mennesker primært indtager og hvis bare man har nogenlunde styr på deres indhold, så er det ret simpelt at tælle ned fra 2800 (for mit vedkommende). Derved har man så nogenlunde styr på sit indtag, uden man presses af en vægt. Det har i al fald hjulpet big time for mig, hvorfor jeg også bragte det på banen som et råd :)

Jeg er ikke helt sikker på, at vi har den samme definition på et varigt vægttab. For mig er det ikke bare ensbetydende med, at man holder sin vægt - men vel at mærke, at man kan gøre det uden at skænke en tanke!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share