Udstrækning - er det nødvendigt ?


MSP
 Share

Recommended Posts

Udstrækning - er det nødvendigt ?

Der er mange og delte meninger om dette emne - bl.a. diskuteres i en artikel med titlen: "Traditional stretching doesn't help, studies find" (fra http://www.physorg.com/news166121437.html) at udstrækning før og efter træning er helt unødvendigt, og ikke har nogen påviselig gavnlig effekt i forhold til at imødegå skader eller ømhed!

"... Centers for Disease Control and Prevention reviewed 361 research studies done by the epidemiology program office and found no evidence that stretching before or after exercise prevents injury or muscle soreness.". Og så er det man tænker om man mon har spildt tiden i alle disse år man har trænet og brugt tid på udstrækning - til ingen nytte? Kan det virkeligt være rigtigt ? Længere nede i artiklen nævnes dog at: ".... it's vital for senior athletes to do traditional stretching but only after their main workout. "Stretching is fundamentally important for the muscles around the joint to minimize arthritis and degeneration," he says. "And stretching after prolonged exercise for any athlete helps reduce lactic acid accumulation when you've really exercised the muscle.". Så er det jeg undrer mig. Hvordan kan det kun være gavnlig for seniorer at strække ud, og hvordan kan det kun gælde seniorer at syreopbygningen reduceres ved udstrækning efter træning?

Mvh

MSP

Edited by MSP
Link to comment
Share on other sites

Udstrækning øger bevægeligheden og kan måske derfor aflaste ældres led som forebyggelse af sliggigt.

Artiklen siger ikke noget om af ældre har bedre syreophobningsreduktion af udstrækning, men at alle har en effekt ved udstrækning when you've really exercised the muscle. Det læser jeg som når man (alle) virkelig har trænet hårdt.

læs mere her:

fakta om udstrækning

Der er dog nye forskningsforsøg i gang netop nu så hvem ved havd man finder ud af som det næste.

Stræk ud hvis du vil være smidig og har brug for øget bevægelighed og hvis du i øvrigt synes det er rart;)

Link to comment
Share on other sites

det er vist bevist at udstrækning efter træning ikke har nogen betydning.... fordi når du at trænet bliver musklerne "knust" hvilket gør at de vokser og bliver stærkere, så når du strækker ud strækker du på noget der i forvejen er ødelagt....

Link to comment
Share on other sites

det er vist bevist at udstrækning efter træning ikke har nogen betydning.... fordi når du at trænet bliver musklerne "knust" hvilket gør at de vokser og bliver stærkere, så når du strækker ud strækker du på noget der i forvejen er ødelagt....

Der er lavet forsøg som viser at udstrækning efter voldsomt ømhedsinducerende træning ikke reducerer ømheden (DOMS) signifikant nok til at måle det ud fra forsøgspersonerne subjektive ømhedsvurdering.

Det er bestemt ikke det samme som at udstrækning ikke skulle have nogen betydning overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Udstrækning har en forebyggende effekt imod skader, men, som Maxpower siger, har det ingen effekt på ømheden efter træning. Eller, det var i hvert fald hvad undersøgelsen sagde.

Måske du skulle læse linket ovenfor....udstrækning forebygger ikke skader.

Link to comment
Share on other sites

Diverse undersøgelser usagt er min egen erfaring gennem mange års træning entydigt, at udstrækning efter hård cardio-træning (så som løB) i væsentlig grad forebygger ømhed i musklerne dagen(e) efter. Ved løb gælder dette i særlig grad læg- og lårmuskler. Man kan jo lave sit eget lille eksperiment og presse sig selv med langt og/eller hårdt løb, undlade udstrækning, og se hvordan man har det dagen(e) efter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at der er noget paradoksalt over det her med at videnskaben på den ene side siger at det ikke hjælper en døjt at strække, hverken på DOMS eller på forebyggelse af skader og så på min egen og stort set alle andres erfaringer jeg har lagt øre til, der siger at det hjælper dem.

For mit eget vedkommende, så oplever jeg generelt set flere smerter oftere når jeg ikke strækker ud end når jeg gør. Jeg har aldrig rigtig pådraget mig en skade i forbindelse med sportsudøvelse, så jeg aner ikke om mine mange stræk hjælper der. Det betyder ikke at jeg hver gang jeg undlader at strække ud har smerter. Det er bare min oplevelse at det sker oftere når jeg ikke gør det.

Desuden kan jeg rigtigt godt lide at strække ud. Jeg kan godt lide den ro der falder over mig og jeg kan godt lide følelsen i musklerne. Jeg får f.eks. tit oplevelsen af at mine benmuskler efter løb er helt spændte af blod og det kan til tider føles ret ubehageligt og stift. Når jeg strækker, så afhjælpes den følelse.

I det sidste halvandet år hvor jeg har løbet regelmæssigt synes jeg egentlig ikke at det at strække ud ændrer på de smerter jeg har efter løb, men derimod betyder det meget for min oplevelse af at løbe næste gang. Altså når jeg har sprunget strækkene over efter en løbetur, så synes jeg at min næste løbetur er ekstra hård. Jeg ved ikke om det er tilfældigt eller om jeg er biased i min vurdering af effekten, men det er altså min oplevelse.

Det her er et af de få punkter hvor jeg synes at videnskaben omkring kroppen og motion strider mod mine egne erfaringer og det synes jeg er lidt underligt.

Jeg tror som de også tidligere er blevet sagt i denne tråd, at det kommer meget an på hvad man selv synes og mener føles bedst. Yderligere er der jo også det punkt som en anden debattør også påpeger, at det kan være at videnskaben siger noget andet i morgen. Så lad os se tiden an og lytte godt og grundigt til vores egne kroppe når vi træner, så længe.

Det var mine 2 kroner om den sag, håber at det kunne bruges :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share