Havregrød før sengetid?


JISI
 Share

Recommended Posts

Jeg elsker havregrød, og er begyndt at spise det om morgenen. 1 dl havregryn, 2 dl vand, lidt salt og 2,5 minutter i mikrobølgeovnen. Derefter lidt kanelsukker på.. mums.

Men vil det også fungere som en snack før sengetid? Altså, er det langsomtoptageligt.. eller hvad man nu siger :smile:

Link to comment
Share on other sites

Super valg til morgenmad. Kanelsukkeret er hurtigoptageligt, men havregrynene er fulde af fibre og langsomtoptagelige. Personligt undgår jeg dog de store mængder kulhydrat om aftenen og holder mig i stedet til grøntsager og kød, æg, proteinshake. Men der er nok andre som har noget viden at have deres svar i og ikke bare som en personlig holdning.

Link to comment
Share on other sites

Utallige undersøgelser viser, at det er det samlede kalorieindtag der afgører hvorvidt du taber dig eller tager på - så set ud fra dette synspunkt kan du sagtens spise havregrød om aftenen (evt. lave det som dessert med lidt frugt osv), men ud fra et mere BB orienteret synspunkt, er det mere optimalt at indtage langsomt optageligt protein (hytteost, mælk, kassein-shake mm.) samt noget sundt fedt (mandler, nødder generelt, peanutbutter mm.)

Håber det hjalp..

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
Utallige undersøgelser viser, at det er det samlede kalorieindtag der afgører hvorvidt du taber dig eller tager på - så set ud fra dette synspunkt kan du sagtens spise havregrød om aftenen (evt. lave det som dessert med lidt frugt osv), men ud fra et mere BB orienteret synspunkt, er det mere optimalt at indtage langsomt optageligt protein (hytteost, mælk, kassein-shake mm.) samt noget sundt fedt (mandler, nødder generelt, peanutbutter mm.)

Håber det hjalp..

Lyder som et dogme, for kropslige processer plejer ikke at være simple. Kroppen har alskens termostater den skruer på. Her tænker jeg alene på kortisol og andre hormon niveauer i kroppen - der såvidt jeg varierer med timingen af måltider - som altså igen har indflydelse på om du disponerer dig selv for øget punktfedning af fedt f.eks. aflejret lokalt på maven.

Forsimplingen om at en "kalorie er en kalorie" uanset hvorfra, holdt jo heller ikke.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share