Atletik


ShotPut2012
 Share

Recommended Posts

Jeg tænkte at vi måske kunne lave nogle mere generelle sportstråde herinde, hvor man kan læse om hvad der sker indenfor fodbold, atletik, cykling osv. Eftersom atletik er mit felt vil jeg da lige starte denne tråd:

Golden Gala, Rom:

Ved sæsonens tredje Golden League-stævne blev det sprinterne der stjal billedet. Tyson Gay fra USA løb 9,77 på 100 meter i tæt på 0-vind og indskriver sig selv blandt de brandvarme guldkandidater på sprintdistancerne ved VM om 33 dage! På andenpladsen løb Asafa Powell fra Jamaica 9,88 og fik dermed også sin sæson i gang for alvor. Det var i øvrigt 51. Powell løb under 10 sekunder på 100 meter! På 3. pladsen kom 19årige Yohan Blake fra Jamaica, som dermed blev den femte jamaicaner, der indenfor de sidste 12 måneder har løbet under 10 sekunder! Meget flot af et land med 2,6 millioner indbyggere!

Hos kvinderne vandt jamaicaneren Kerron Stewart for tredje gang på stribe og er dermed stadig med i kampen om guldet! Hendes tid på 10,75 er den hurtigste tid på 100 meter i dette årtusinde! (Hvis man regner Marion Jones fra, og det bør man!)

Ungdoms-VM, Sydtyrol (U18):

16årige Andreas Trajkovski fik sin debut i mesterskabssammenhæng med et brag! 7,33 meter i kvalifikationen. Dansk U18 rekord og finaledeltagelse. I finalen levede han op til sit resultat med 7,32 og en flot 9. plads.

16årige Janick Klausen er allerede ved at udvikle sig til et navn der bliver snakket om. Sidste år sprang Janick i en alder af blot 15 år, hele 2,13 meter i højdespring. I år har han haft lidt skadesproblemer, men var meldt i fantastisk form op til Ungdoms-VM. OG DET HOLDT STIK!!!

Janick, der blot er 1,76 meter høj sprang i dag 2,20 meter, hvilket er det tredjehøjeste spring af en dansker nogensinde! Og han vandt sølv ved Ungdoms-VM (Danmarks første medalje ved mesterskabet nogensinde) Janick og Andreas bliver RIGTIGT interessante at følge i fremtiden! Det skal også lige nævnes at guldet også gik på 2,20, men israeleren der vandt, havde færre nedrivninger undervejs.

Universiaden, Beograd:

DR og VM-billet til Sara Petersen! I finalen på 400 meter løb Sara Slott Petersen flotte 56,40 og kom dermed ikke alene under sin danske rekord og VM-kravet, men tog også en flot bronzemedalje med hjem! Stort tillykke til Sara!

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak

Det er dejligt med en tråd der kan holde opdateret omkring et felt der er håbløst glemt i vores sportspresse.

Hvis du/kender kropsvægt og højde o.logn. detaljer viklle jeg synes det var sjovt. Eks 176 og hoppe 2.20m.

Og, tilgiv mig - jeg er nørd, kendes sådan noget som løbehastighed i afsætsøjeblik? Og hvad med 100m løbere Vmax? ved hvilken tid/ distance? acc kurver? etc (jeg ved det, jeg kan google, men tilgiv mig min dovenskab, måske du ved det?)

mvh

Peter

Edited by Peter Voigt
Link to comment
Share on other sites

Jeg så Jannick på Eurosport og er meget imponeret. Det kan vel ikke undgå at blive årets bedste danske atletikpræstation og langt bedre, end jeg havde forventet af ham. Jeg bemærkede ham sidste år, men havde ikke så store forventninger til ham pga hans manglende højde (1,69m dengang). Nu er han vokset lidt, men han er vel stadig 20cm lavere end sine konkurrenter, hvilket må være en ulempe i højdespring, så jeg håber, at han ikke er udvokset.

Peter> Jeg går ud fra, at du er Peter Voigt fra Herlev. Da jeg var teenager fulgte jeg med i dig og din søsters præstationer i lokalavisen (jeg er fra Skovlunde), så det ærgede mig, at du skiftede til bobslæde i stedet for at fortsætte med atletikken. Men det var selvfølgelig et meget eksostisk projekt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Chris

jeg er ikke Peter Voigt fra Herlev. Så jeg skal ikke tage æren for min navnebroders fornemme præstationer (som jeg også har beundret).

Jeg har heller ingen søster, istedet har jeg en bror.

mvh

Peter

Ok så var det blot et pudsigt navnesammentræf. Jeg gættede på, at der ikke var så mange atletikinteresserede Peter Voigt'er i Danmark, men der er åbenbart mindst 2 :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så Jannick på Eurosport og er meget imponeret. Det kan vel ikke undgå at blive årets bedste danske atletikpræstation og langt bedre, end jeg havde forventet af ham. Jeg bemærkede ham sidste år, men havde ikke så store forventninger til ham pga hans manglende højde (1,69m dengang). Nu er han vokset lidt, men han er vel stadig 20cm lavere end sine konkurrenter, hvilket må være en ulempe i højdespring, så jeg håber, at han ikke er udvokset.

Ja, han mangler alligevel 5 cm op til Stefan Holm på 181cm, og han er vel lidt af en freak i højdespringssammenhæng...

I øvrigt godt initiativ med tråden, jeg synes selv det er lidt svært at holde sig orienteret, om hvad der rør sig.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Nu ville jeg lige undersøge det med legemshøjden på højdespringere og der er faltisk en del gode spring af folk omkring og under 180cm. Ifølge Stefan Holms hjemmeside under punktet "50cm klubben - världsbästa genom tiderna i hopp över egen längd" ser det faktisk ud til at det er muligt at springe over 230cm med en højde på 176cm. Så det er jo ganske pænt. Bedste spring er Franklin Jacobs på 173cm, der i 1978 sprang hele 232cm.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Peter V: Jeg må være dig svar skyldig. Jeg kan dog nævne siden ELITETRACK, som ofte har nogle enestående analyser af - især Usain Bolt. Jeg har ikke læst så meget igennem siden endnu, men kig på den. Den er et besøg værd.

Scorpio: Det er selvfølgelig aldrig en fordel at være 1,78 i en disciplin, hvor det gælder om at løfte sit tyngdepunkt så højt som muligt, men mit umiddelbare gæt er at Janick - der dyrker en springdisciplin - har en 5-6 cm at vokse endnu, som minimum. Jeg har ikke kunnet finde dem, men der er lavet nogle undersøgelser, der viser at folk, der dyrker sportsgrene med meget hoppen, f.eks. basketball og volleyballspillere faktisk får et par bonuscentimeter i forhold til hvad deres højde ellers ville være blevet. Nogen, der ved hvor jeg har det fra? Janick bliver 2,30+ springer, hvis han holder sig skadesfri - det er jeg overbevist om.

Link to comment
Share on other sites

Peter V: Jeg må være dig svar skyldig. Jeg kan dog nævne siden ELITETRACK, som ofte har nogle enestående analyser af - især Usain Bolt. Jeg har ikke læst så meget igennem siden endnu, men kig på den. Den er et besøg værd.

Scorpio: Det er selvfølgelig aldrig en fordel at være 1,78 i en disciplin, hvor det gælder om at løfte sit tyngdepunkt så højt som muligt, men mit umiddelbare gæt er at Janick - der dyrker en springdisciplin - har en 5-6 cm at vokse endnu, som minimum. Jeg har ikke kunnet finde dem, men der er lavet nogle undersøgelser, der viser at folk, der dyrker sportsgrene med meget hoppen, f.eks. basketball og volleyballspillere faktisk får et par bonuscentimeter i forhold til hvad deres højde ellers ville være blevet. Nogen, der ved hvor jeg har det fra? Janick bliver 2,30+ springer, hvis han holder sig skadesfri - det er jeg overbevist om.

det er noget fis....samme myte som at vægtløfter og gymnaster bliver lav....

Link to comment
Share on other sites

Scorpio: Det er selvfølgelig aldrig en fordel at være 1,78 i en disciplin, hvor det gælder om at løfte sit tyngdepunkt så højt som muligt, men mit umiddelbare gæt er at Janick - der dyrker en springdisciplin - har en 5-6 cm at vokse endnu, som minimum. Jeg har ikke kunnet finde dem, men der er lavet nogle undersøgelser, der viser at folk, der dyrker sportsgrene med meget hoppen, f.eks. basketball og volleyballspillere faktisk får et par bonuscentimeter i forhold til hvad deres højde ellers ville være blevet. Nogen, der ved hvor jeg har det fra? Janick bliver 2,30+ springer, hvis han holder sig skadesfri - det er jeg overbevist om.

Hvad er den danske rekord? Er det egentlig Jesper Tørring, der stadig har den?

Det da i øvrigt lidt skidt at blive skadet i så ung en alder? For mange konkurrencer??

Link to comment
Share on other sites

Skader kan forekomme i alle sportsgrene. Hans niveau er steget, så han har haft lidt problemer med den øgede belastning hans fod bliver udsat for. Men det er ikke så slemt. Den skal nok holde til mange år endnu. Det var i øvrigt kun hans konkurrence nummer 50!

Den danske rekord er sat af Michael Mikkelsen og er 2,27.

RuneB: Du siger det er noget fis. Jeg siger det ikke er noget fis. Så er vi vist ved påstand mod påstand. Der er vist en sammenhæng mellem springtræning og udvidelse brusken mellem ryghvirvlerne. Det kan give cm. Jeg var 179,5 cm høj da jeg vejede 120 kg, og nu er jeg 181,7 cm, og min idrætslæge tilskriver det springtræningen og gav mig et link, hvor jeg kunne læse om det, fordi jeg synes det lød som bull, men jeg har desværre ikke linket mere.

Link to comment
Share on other sites

Skader kan forekomme i alle sportsgrene. Hans niveau er steget, så han har haft lidt problemer med den øgede belastning hans fod bliver udsat for. Men det er ikke så slemt. Den skal nok holde til mange år endnu. Det var i øvrigt kun hans konkurrence nummer 50!

Den danske rekord er sat af Michael Mikkelsen og er 2,27.

RuneB: Du siger det er noget fis. Jeg siger det ikke er noget fis. Så er vi vist ved påstand mod påstand. Der er vist en sammenhæng mellem springtræning og udvidelse brusken mellem ryghvirvlerne. Det kan give cm. Jeg var 179,5 cm høj da jeg vejede 120 kg, og nu er jeg 181,7 cm, og min idrætslæge tilskriver det springtræningen og gav mig et link, hvor jeg kunne læse om det, fordi jeg synes det lød som bull, men jeg har desværre ikke linket mere.

okay...hvad hedder din idrætslæge?

Enig med at den øget niveau nok har en indflydelse... Det vigtigst for sådan en knægt må være at holde nogen år istedet for at gå i stykker for tidligt

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

U23 EM, Kaunas

Ved U23 EM i Kaunas, Litauen, der er startet i dag, har tre af de fire danskere, som indtil videre har været i aktion kvalificeret sig til videre deltagelse.

Sara Petersen løb på 400 meter hæk et godt disponeret løb og har kvalificeret sig til semifinalen i tredjebedste tid, så en god start på stævnet for hende.

Andreas Bube avancerede også på mændenes 400 meter, og med tiden 47,18 kunne det tyde på at Bube har timet formen godt. Der er semifinale i aften.

Nick Petersen skulle kun bruge to forsøg på at kvalificere sig til finalen, til trods for at han kun EN gang tidligere har stødt længere end finalekravet på 18,50 meter, så gjorde han det i dag med 18,56. Der er finale i aften.

Husk Golden League fra Paris i morgen. Usain Bolt stiller til start og han har årsbedste i verden (9,77) i sigte!

Link to comment
Share on other sites

MERE METAL TIL DANMARK!!!

I dag ved de europæiske U23 mesterskaber lykkedes det kuglestøderen Nick Petersen at tage en flot medalje! Nick lå inden 6. forsøg på 2. pladsen med et personligt rekordstød på 18,88 meter. I 6. runde måtte Nick se polakken Mateusz Mikos støde 18,89 og dermed overgå Nick med blot EN centimeter! Nick skal selv have lov at beskrive hvad der derefter skete. :bigsmile:

”Da polakken stødte 18.66m i fjerde runde, følte jeg mig sikker på, at sølvet var hjemme. Men da han så i sidste stød kom én cm længere ud end mig, tænkte jeg, at det er løgn. Men så fik den bare én på hatten i sidste stød; kuglen blev trykket helt flad! Det var dansk dynamit, når det er bedst!”, lød det fra humørbomben, der det meste af sæsonen har haft problemer med smerter i den ene finger, og følgelig ikke har kunnet støde optimalt. Kuglen landede på 18,94!

”Jeg mærker ingen smerter lige nu. Så jeg tror, jeg kommer til at støde længere i den kommende tid. Jeg vidste allerede før konkurrencen, at jeg er i form til 19 meter. Og Barcelona (EM næste år, red) er ikke langt væk”, lød det fra den glade sølvmedaljevinder.

Det var den første danske medalje ved EM U23 siden 1999, hvor Joachim B. Olsen ligeledes tog sølv. Følg linket og se Nicks stød herunder!

Nick Petersen 18,94!!!

Link to comment
Share on other sites

Joachim B. Olsen stopper

På et pressemøde klokken 13 i dag, meddelte Joachim B. Olsen officielt at han ikke formår at vende tilbage efter den diskusprolaps han fik i april måned. Lammelser i foden og tæerne og en forringelse på 40% af styrken i hans højre ben har tvunget Joachim til at tage den tunge beslutning.

Link to comment
Share on other sites

Joakims karrierestop er ærgeligt, men vel ikke så overraskende, og der er også tidligere i år blevet udspredt rygter om det.

Men klart et tab for dansk atletik, hvor han i nyere tid vel kun er overgået af Kipketer, og Joakim har vundet 8 internationale medaljer.

Men næste generation er på vej, og Andreas Trajkowski har netop i dag vundet ungdoms OL i længdespring med 7,37m. Ikke dårligt af en 16-årig :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share