De-loade


Memnoch_dk
 Share

Recommended Posts

Nu ved jeg ikke om emnet skal herind eller under styrketræning, men hvis det ligger forkert, må en mod lige flytte det :)

Jeg er for 8 måneder siden for alvor kommet igang med styrketræningen - de sidste 4 måneder har jeg kørt et full-body 3 gange om ugen.

Jeg træner primært for vægttab, men alligevel har fremgangen været rigtig god...

Programmet lægger vægt på de store basisøvelser med en-to tillægsøverlser for hver gruppe.

Jeg har aldrig været god til at køre et fast program med indlagt progression, men giver den max HVER gang. - dvs. jeg træner til failure hver gang, men intet forced. (træner selv, så ingen hjælp)

Alle øvelser bliver kørt med 5x5

Nu læser jeg rundt omkring at det er vigtigt at deloade en gang imellem ( hver 4. uge?? ) og nu er mit spørgsmål; hvorfor de-loade?? og hvordan??

Eks. jeg bænker 85 og squatter / dødløfter omkring det samme - hvad skal jeg løfte i næste uge?

Link to comment
Share on other sites

hvordan træner du til failure? når du træner alene?

"failure" er når du ender med at prøve en rep mere, men fejler(altså så du ikke kan løfte den ).

for så skal der jo være nogle til at hjælpe dig, med at få stangen op. i eks. bænkpres squat mv.

-

træner du 5x5 med samme vægt i alle set?

er det den samme vægt hver gang du træner?

Link to comment
Share on other sites

hvordan træner du til failure? når du træner alene?

"failure" er når du ender med at prøve en rep mere, men fejler(altså så du ikke kan løfte den ).

for så skal der jo være nogle til at hjælpe dig, med at få stangen op. i eks. bænkpres squat mv.

Failure - ja ok, forkert ordvalg... omformuleret er det; jeg kan lige akkurat løfte den sidste gentagelse. Der er måske en mere, hvis jeg fik hjælp.

-

træner du 5x5 med samme vægt i alle set?

er det den samme vægt hver gang du træner?

1 opvarmningsæt med relativ lav vægt, 1 sæt med 80% af maxvægt og 1 sæt med 90% og 3 sæt med max. - når jeg så syntes det går relativt nemt, ryger der 2,5 kg mere på...

Jeg har de sidste 3 uger stået stille med 85 kg i bænk.

Mht. til de-loade??????????

Link to comment
Share on other sites

Det lyder lidt vildt at du kan køre 3x5 @ max (går ud fra at det dog er din 5rm, og ikke din 1rm som normalt betegnes som max). Men jeg tror stadig, at hvis du kun skulle køre et set hvor du havde så meget på som muligt, ville du kunne køre mere end det du betegner som "max"!

Og som Bo sagde (eller hentydet til), hvordan ved du at det er din max hvis du ikke kan faile??

Link to comment
Share on other sites

Kofoed: Ja, det er min 5 rp jeg går ud fra.

Som sagt betegner jeg mit max med det jeg lige netop kan tage i sidste gentagelse/sidste sæt uden hjælp - der kan meget vel være 2½ / 5 kg mere :bigsmile:

et eksempel: bænkede 82,5 igår, tænkte nu skulle det lige prøves med 85 kg og det gik fint :laugh: ...så nu er mit max 85 kg (sidste gentage/sidste sæt)

Men for at komme tilbage til mit oprindelige spørgsmål: De-loade. hvorfor? hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share