Den Kongelige Livgarde..


sobczyk
 Share

Recommended Posts

hej mit navn er mikkel.. vil gerne have den bedst mulige form.

når jeg skal ind i Den Kongelige Livgarde?

lidt om min form træner løb hver anden dag.. tag 2.8 km på 10 min.. og 3.4 på en cooper..

og er igang med at træne i center for at bliver stærkere..

hvad synes i mere at jeg skal træne.. og hvordan forbedere jeg mig..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du løber 3400 meter på en Cooper-test, så er du i god form løbemæssigt. Så der synes jeg bare du skal vedligeholde din form, for du behøver ikke presse dig yderligere for at kunne klare hverdagen i Livgarden på dén front.

Jeg vil dog anbefale dig, at du styrketræner en lille smule. Få trænet noget ryg, skuldre, arme og bryst, således overkroppen også er klar til udfoldelserne derinde. Du kommer til at gå nogle ture, samt arbejde med ekstra oppakning på ryggen i form af basisudstyr og nogle gange fuld kampudrustning. Og så går man med alt mellem 5 - 25 kilo på ryggen, og da er det rart nok at man kan klare det uden at få ondt i skuldre og ryg med det samme.

Fælles for det hele er dog, at du ikke behøver ligge søvnløs af frygt for ikke at kunne klare det. Livgarden er ikke hverken Jægerkorpset eller Frømandskorpset. Langt, langt de fleste kan sagtens klare turen "i trøjen" uden at være i en olympisk form, så du behøver ikke styrketræne seks gange om ugen for at "blive klar". Find et begynderprogram hvor du træner to, måske tre gange om ugen af en times tid. Så får du stille og roligt vænnet kroppen til at skulle yde lidt mere.

Og husk så at nyd opholdet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder til du er i ganske god form sådan rent løbemæssigt. Øv dig i nogle kropshævninger, strækkere osv. Du kommer aldrig til at gå med 25 kg. som værnepligtig (det må man ikke mere) så bare tag det helt med ro...

Link to comment
Share on other sites

Det lyder til du er i ganske god form sådan rent løbemæssigt. Øv dig i nogle kropshævninger, strækkere osv. Du kommer aldrig til at gå med 25 kg. som værnepligtig (det må man ikke mere) så bare tag det helt med ro...

Det kan godt være, at det står i reglementet men det gør værnepligtige altså.

Tråd: Værnepligten er ikke hård - det hårdeste er løb - så når du løber en så flot cooper så no worries. Bliv god til at lave mange strækkere og ellers få en stærk og udholdende lænd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev færdig derinde sidste sommer...

I mine øjne er den vigtigste forberedelse at du får fat i nogle seriøse indlægs såle - både felt og vagt-støvlerne er usædvanlig dårlige at gå i.

Og så køb for guds skyld sådan en poler-sort-læder pind fra kiwi eller lign. hos din skoforhandler...

Link to comment
Share on other sites

Som de andre sige, så behøver du ikke at bekymre dig om de fysiske strabadser. Det eneste, der pressede mig lidt var 1 km interval løbeturene kombineret med andet cirkus gøjl, hvor der går konkurrence i den. Det er den eneste gang jeg har brækket mig af træning.

Set i bakspejlet ville jeg gerne have haft lidt stærkere lænd og ryg generelt. Ikke i den grønne tid, der er virkelig ikke noget af betydning, men som vagtgående. Man (jeg) fik fandme så ondt af at gå med blå udrustning i 100 år af gangen.

Jeg lå i øvrigt selv på mellem 29-3000 m på en Cooper og med 3400 vil du placere dig pænt i toppen

En anden ting - Lær at gejle ordentligt! Ligegyldigt hvad dine SG'er siger til dig, så start med at fingergejle (lol) et rimeligt solidt lag på først. Kunsten til at undgå fingerstriber, er at blive ved med at køre rundt i cirkler med fingeren. Og i samme forbindelse, så køb rondeller til at starte med. Det udleverede vat er lort og du ender med hår i din gejling. Koncentrer dig i øvrigt om din taske - skoene kan du efter et stykke tid pudse op til god puds på en tre timer. Desuden ødelægger du helt sikkert dine sko en gang imellem. Tasken skal bare være god, det sparer dig for SÅ meget tid, som du i stedet kan bruge på LA bar :smile: Hvis de sidste par linjer ikke gav mening, så bare vent, du kommer til at hade ordet "gejling"

Afslutningsvis så vil jeg give Kent ret og anbefale dig at nyde opholdet. Der er meget lort, men mindst lige så meget godt

Link to comment
Share on other sites

En anden ting - Lær at gejle ordentligt! Ligegyldigt hvad dine SG'er siger til dig, så start med at fingergejle (lol) et rimeligt solidt lag på først. Kunsten til at undgå fingerstriber, er at blive ved med at køre rundt i cirkler med fingeren. Og i samme forbindelse, så køb rondeller til at starte med. Det udleverede vat er lort og du ender med hår i din gejling. Koncentrer dig i øvrigt om din taske - skoene kan du efter et stykke tid pudse op til god puds på en tre timer. Desuden ødelægger du helt sikkert dine sko en gang imellem. Tasken skal bare være god, det sparer dig for SÅ meget tid, som du i stedet kan bruge på LA bar :smile: Hvis de sidste par linjer ikke gav mening, så bare vent, du kommer til at hade ordet "gejling"

Jeg brugte navsværte som underlag. Det gør læderet hårdt og mørkfarver det. Derefter smurte jeg også kiwi på med en finger, og brugte så nylonstrømper til at pudse henover, for det gjorde kiwi'en varm og blød, så mærkerne fra fingrene blev "smeltet" væk. Når den "grundmaling" var lagt på såvel sko som sabel, så var det utrolig let at få det sidste lag til at glinse. Selve gejlingen blev hurtigt overstået.

Derudover var jeg heldig at kende én på et hold der var startet et halvt år tidligere. Da han havde gået sin sidste blå vagt, og kun skulle have en enkelt nattevagt og kastelvagt, så kørte han til Høvelte og så byttede vi tasker! :4thumbup: Næste morgen til eksercits-træning spurgte x antal SG'ere også "Hvad har du givet for den taske?", eftersom vi fik tasken udleveret kun to - tre dage før, og jeg havde overhovedet ikke brugt tid på den, så de var noget overraskede over, at den stod klar til Amalienborg den morgen. :laugh:

Følgende er sakset fra en wiki om Livgarden:

En vigtig del af vagttjenesten og en stor del af en ny garders fritid i starten af tjenesten i Vagtkompagniet er vedligeholdelse af vagtudrustningen og klargøring til vagt. Dette gælder dog kun for blå og rød vagtmæssig. Det vil sige den uniform man kender fra Amalienborg. Anvendes ligeledes på Christiansborg, Fredensborg, Marselisborg og Gråsten. Bjørneskindshuen skal dampes og friseres jævnligt. Våbenfrakken skal presses, og knapperne skal være fastsyet og afsprittes efter hver vagt, bukserne skal rengøres og presses, støvlerne skal være velpudsede ligesom siderne og snuderne skal gejles. Gejling er en videnskab. Der er utrolig mange måder at gejle på. Ud af et hold på 200 gardere findes der nok 100 måder at gejle på. Målet med gejlingen er, at der skal fremkomme en spejlblank overflade på støvlesnuden. Dette nås ved skosværte med lak i, vat og vand, samt hårdt og tålmodigt arbejde. Vagttasken og sabelskeden skal ligeledes gejles. Vagttasken tager op mod 80 timer at gejle op fra bunden, en sabelskede omkring 6 timer, mens støvlerne tager ca. 24 timer. Messingen på sablen skal desuden pudses. Inden hver vagt stiller man til kontrol af udrustningen, således Vagtparaden fremstår som en flot og ensartet enhed, der marcherer gennem Københavns gader.

Det giver gode minder om mangt en time brugt i pudsestuen, enten ved dampstrygejernet eller med kedeldragten på og en dåse kiwi foran sig. :gal:

Link to comment
Share on other sites

De rigtige smarte tager ind på livgardens kaserne i Gothersgade og får/køber en vagttaske fra det afgående vagthold. Det skal være en der har gået sin sidste vagt, som så får din.

Derved undgår du det store besvær med at pudse en vagttaske op fra grunden. Du kan også være heldig at få en der er extra pæn, som kan give dig pudsefri.

Som andre nævner overlever du nemt det fysiske.....

Link to comment
Share on other sites

Nåh! Det vidste jeg ikke, men hvis du fortsætter på hærens reaktionsstyrke så er der kampsvømning,ikk?

Det tror jeg ikke umiddelbart der er, hvis det Den Kongelige Livgarde vi stadig taler om. Reaktionsstyrken er jo blot overbygningen på rekruttiden, som førhen var en del af den værnepligtige periode, og der havde vi ingen svømning da jeg var inde, men det er også så langt tilbage som 1996/1997. Men som udgangspunkt kan jeg ikke forestille mig de skulle have fået plads i programmet til svømning. Der er højst nogle vandhuller, åer og søer der skal forceres i fuld kampudrustning, men ikke decideret svømning.

Men ring ind til FVR og spørg. De har telefon 44 89 50 00, og vil helt sikkert kunne besvare spørgsmålet mere korrekt/tidssvarende end jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share