Protein Spørgsmål


ferdinand9286
 Share

Recommended Posts

Hej derude

Jeg har cuttet et stykke tid nu og det går udemærket. Jeg er lige begyndt at skrive ned hvad jeg spiser ovs. og har fundet ud af at min energisammensætning i min mad er ca. 50-42-8 for protein-kulhydrater-fedt. Da jeg derfor spiser meget protein (over 200 gram om dagen) er mit spørgsmål om jeg kan optage alt dette? Jeg vejer 85 kg og har vel teknisk set vel kun brug for ca 170 gram (da jeg også er styrkeløfter/bodybuilder) men da jeg stadig er i kalorie underskud bliver proteinen vel ikke omdannet til fedt? Betyder det da at jeg rent faktisk optager al den protein jeg spiser eller tisser jeg eventuelt noget ud? Synes I at jeg spiser jeg for lidt fedt og er det skadeligt?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig. På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hej derude

Jeg har cuttet et stykke tid nu og det går udemærket. Jeg er lige begyndt at skrive ned hvad jeg spiser ovs. og har fundet ud af at min energisammensætning i min mad er ca. 50-42-8 for protein-kulhydrater-fedt. Da jeg derfor spiser meget protein (over 200 gram om dagen) er mit spørgsmål om jeg kan optage alt dette? Jeg vejer 85 kg og har vel teknisk set vel kun brug for ca 170 gram (da jeg også er styrkeløfter/bodybuilder) men da jeg stadig er i kalorie underskud bliver proteinen vel ikke omdannet til fedt? Betyder det da at jeg rent faktisk optager al den protein jeg spiser eller tisser jeg eventuelt noget ud? Synes I at jeg spiser jeg for lidt fedt og er det skadeligt?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig. På forhånd tak

Du optager proteinet i kroppen som nedbryder det i mindre dele men spørgsmålet er vel mere hvad der sker med det, om det oplagres som depoter eller om du forbrænder det og der er svaret er helt firkantet enkelt nok. Hvis ikke du tager på forbrændes det overskydende. Nitrogendelen skilles fra og tisses ud, resterende overskud lagres og ender som deller hvis ikke du forbrænder det som energi.

Jeg synes at hvis du ved du får så meget mere protein end nødvendigt var det vel mere optimalt at flytte lidt rundt på energisammensætningen ?

Lidt mere kulhydrat (samme energiindhold som protein så energiindtaget er status quo) og lidt mindre protein så skulle du også få en bedre dækning af mineraler, vitaminer, fibre und so weiter.

Om du spiser for lidt fedt ? tjaa jeg ved ikke hvor meget man skal have for at kunne dække sit nødvendige behov af fedtsyrer, det handler nok mest om sammensætningen af det fedt du ender med at indtage men rekomanderede energiindtag er 20-30% af samlet energiindtag (altså ikke 20-30% af føden men eneriindtaget) bør komme fra fedt.

Link to comment
Share on other sites

Dit fedtindtag er alt for lavt og dit proteinindtag er alt for højt. En stor del af det protein du indtager, bliver bare brugt som substrat i energisystemerne; især når du er i energiunderskud.

Dit fedt indtag bør vel ligge på minimum 10-15% fra mono-/polyumættet fedt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share