Sign in to follow this  
AMB

Kan man spise for meget fiskeolie?

Recommended Posts

Hej

På pakken står der 1-3 om dagen, men jeg har hørt folk anbefale fra 6 og helt op til 10 kapsler om dagen. Det skal ses i sammenhæng med behandling af skader, eller ledsmerter hos atleter. Desværre læste jeg senere, at for meget fiskeolie ligefrem kunne fremme inflammation. Hjælp!

Med et vis loft, virker fiskeolie så mere anti-inflammatorisk jo højere doser man indtager?

Hvilke fisk indeholder mest olie og hvad er forholdet mellem indhold af olie i rigtig fisk og kapsler?

Håber på svar. Mange tak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kan huske at have læst en artikel om fiske olie og det amerikanske sundhedsvæsen's anbefalinger, inde på t-nation.

Der er efterhånden længe siden så jeg kan stort set ikke huske noget af artiklen eller om der var nogen form for referencer til at bakke op omkring skribentens udsagn, men jeg havde på det tidspunkt inflammtion i begge mine albuer og havde haft det i længere tid.

I den tid havde jeg prøvet alt muligt for at udbedre det, lige bortset fra pause, men det var først da jeg læste den artikel og jeg skruede op for mit indtag af fiskeolie til omkring 30g/dag at jeg mærkede en effekt.

Uanset om det er sundheds skadeligt at indtage så store mænder har det hjulpet ubeskriveligt meget på mine albuer !

Just my 499 cents.

Edited by Achilles

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du skal indtage store mængder så må det på flaske være klart mest økonomisk. Og det skulle ikke ligefrem kunne nå at oxidere når du indtager store mængder hver dag. Fisk er endnu bedre, hvis du kan spise de mængder i længere tid. Fede fisk er bl.a. laks, makrel og sild. Googler du så må du kunne finde omega-3 indholdet. Jeg mener at det er cirka 3 gram per 100 gram fisk, men du må hellere lige slå det op.

Man skal op på ret høje doser for at det har en anti-inflammatorisk effekt. Typisk fra mindst 3 gram til 10 gram omega-3, og nogle inflammatoriske sygdomme endnu mere. Er den fx. 33% koncentreret så svarer det til helt op til 30 g fiskeolie.

Du bør indtage en almindelig vitaminpille sammen med fiskeolien når den indtages i så stor mængde og kun indtage de store mængder i højst 6 måneder.

Husk også at skrue lidt ned for mængden af linolsyre som øger inflammationen. Linolsyre findes bl.a. i store mængder i vindruekerneolie, solsikkeolie m.fl. samt diverse madvarer (olivenolie er ok).

Husk at indregne fedtmængden i kosten - dvs. at du skærer i dine kalorier fra anden kost - ellers vil du muligvis tage på.

Edited by Antaeus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusind tak for jeres svar Anteus og Achilles. Haha - to græske guder. Det er fedt.

"Fede fisk og fiskelever har det største indhold af n-3 fedtsyrer. Indholdet i fede fisk som f.eks. hellefisk, laks, makrel og sild, er 500-750 mg/100 g, medens indholdet i magre arter, som f.eks. torsk, rødspætte og tun, er mindre end 250 mg/100 g. Heraf udgør EPA omkring halvdelen og DHA omkring en fjerdedel." (1)

(1) http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Kost/.../Fiskeolie.aspx

Edited by AMB

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tusind tak for jeres svar Anteus og Achilles. Haha - to græske guder. Det er fedt.

"Fede fisk og fiskelever har det største indhold af n-3 fedtsyrer. Indholdet i fede fisk som f.eks. hellefisk, laks, makrel og sild, er 500-750 mg/100 g, medens indholdet i magre arter, som f.eks. torsk, rødspætte og tun, er mindre end 250 mg/100 g. Heraf udgør EPA omkring halvdelen og DHA omkring en fjerdedel." (1)

(1) http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Kost/.../Fiskeolie.aspx

Apoteket burde have undersøgt det ordentligt. Mange stoler jo på hvad de skriver......

Nå, men de rigtige tal findes HER

Laks (røget, udskåret): lidt over 3 gram omega-3 per 100 gram (alt der står n-3 er omega-3 - EPA er "20:5, n-3" og DHA er "22:6, n-3"

Sild (spegesild): mindst 3,5 gram omega-3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyeste tråd jeg kunne finde om fiskeolie, så c/p lige mit spørgsmål fra FAQ'en.

Hej, er der tilfældigvis en der har et link til dette:

Hvad gør fisk/fiskeolie?

I fisk findes der nogle specielle langkædede n-3 fedtsyrer (Eicosapentaensyre, EPA og Docosahexaensyre, DHA).

Disse fedtsyrer menes at have en forebyggende virkning på udviklingen af hjerte-karsygdomme.

Hos personer med "lav-risiko" for at få hjerte/karsygdomme har det ingen forebyggende effekt

Hos personer med "høj-risiko" for at få hjerte/karsygdomme har det en positiv effekt.

Et indtag på 40-60g fisk (0.6-0.9g n-3)dagligt er det optimale, og resulterede i en reduktion af hjerte-karsygdom med op til 50%

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis du skal indtage store mængder så må det på flaske være klart mest økonomisk. Og det skulle ikke ligefrem kunne nå at oxidere når du indtager store mængder hver dag. Fisk er endnu bedre, hvis du kan spise de mængder i længere tid. Fede fisk er bl.a. laks, makrel og sild. Googler du så må du kunne finde omega-3 indholdet. Jeg mener at det er cirka 3 gram per 100 gram fisk, men du må hellere lige slå det op.

Man skal op på ret høje doser for at det har en anti-inflammatorisk effekt. Typisk fra mindst 3 gram til 10 gram omega-3, og nogle inflammatoriske sygdomme endnu mere. Er den fx. 33% koncentreret så svarer det til helt op til 30 g fiskeolie.

Du bør indtage en almindelig vitaminpille sammen med fiskeolien når den indtages i så stor mængde og kun indtage de store mængder i højst 6 måneder.

Husk også at skrue lidt ned for mængden af linolsyre som øger inflammationen. Linolsyre findes bl.a. i store mængder i vindruekerneolie, solsikkeolie m.fl. samt diverse madvarer (olivenolie er ok).

Husk at indregne fedtmængden i kosten - dvs. at du skærer i dine kalorier fra anden kost - ellers vil du muligvis tage på.

Jeg har haft svært ved at finde kilder omring "pro-inflamatorisk" mad som man feks burde undgå afh til bumser.

Nogen der kan hjælpe?

Også gerne afh til antiinflamatorisk madvare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej

På pakken står der 1-3 om dagen, men jeg har hørt folk anbefale fra 6 og helt op til 10 kapsler om dagen. Det skal ses i sammenhæng med behandling af skader, eller ledsmerter hos atleter. Desværre læste jeg senere, at for meget fiskeolie ligefrem kunne fremme inflammation. Hjælp!

Med et vis loft, virker fiskeolie så mere anti-inflammatorisk jo højere doser man indtager?

Hvilke fisk indeholder mest olie og hvad er forholdet mellem indhold af olie i rigtig fisk og kapsler?

Håber på svar. Mange tak.

Er forvirret over hvor meget fiske olie man skal ta afh til inflamation, det skal jo helst ikke fremmes. :cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er forvirret over hvor meget fiske olie man skal ta afh til inflamation, det skal jo helst ikke fremmes. :cry:

Tag op til 3-5 gram omega-3 fra fisk eller fiskeolie (ikke hørfrøolie eller anden planteolie) i 2-3 måneder og tag en helt almindelig vitaminpille dagligt samt frugt/bær og grønt.

Man kunne overveje ½-1 gram GLA sammen med (boragoolie eller kæmpenatlysolie) der er enkelte studier som tyder på en øget effekt når det tages sammen. Det er det man ser i Bio-Sport. Denne er bare forholdsvis dyr og tilfører ret lav dosis. Man kan gøre det bedre og billigere selv.

Hold igen med for meget rødt kød og omega-6 olier i det samme antal måneder. Vær opmærksom på at omega-6 findes i en lang række industriproducerede fødevarer. Kiks, småkager og den slags. Og så selvfølgelig i vindruekerneolie, tidselolie og solsikkeolie.

Virker det ikke inden for 4-5 måneder så skal man ikke forvente en effekt og stoppe diæten/supplementet.

Edited by Antaeus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg har haft svært ved at finde kilder omring "pro-inflamatorisk" mad som man feks burde undgå afh til bumser.

Nogen der kan hjælpe?

Også gerne afh til antiinflamatorisk madvare.

Se ovenstående kost (indlægget oven over).

Der er studier som indikerer at 30 mg zink om dagen (udover fra kosten) kan have en positiv effekt (kan du vælge så vælg zink fra zink gluconat)

Vær opmærksom på at for meget zink i længere tid kan påvirke kobber balancen negativt hvis det tages i store mængder og i længere tid.

Normalt er standard 3 mdr. for at tjekke om det har en effekt. Man bør ikke stoppe før, med mindre man oplever bivirkninger.

Husk ikke at tage det på tom mave (især om morgenen)da man så har tendens til flere bivirkninger og ubehag. Tag det sammen med et måltid.

Har det effekt og vælger du at fortsætte så skal du have kobber. Det bedste vil nok være at skære lidt ned på zink fra supplementet og så vælge at tage en multi-vitamin/mineral sammen med, der også indeholder zink. Og selvfølgelig en der indeholder kobber i mindst 100% (ADI).

Alternativet er selvfølgelig lægen, der findes ret effektive lægemidler mod akne (fx Roaccutan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. :wink:

Der er 2 ting, som man skal tænke på, hvis man indtager meget store mængder fiskeolie.

For det første er n-3-fedtsyrerne EPA og DHA kemisk ustabile. Den ene har - så vidt jeg husker - 5 dobbeltbindinger, mens den anden vist har 6. Det er ihvertfald i den størrelsesorden. Disse dobbeltbindinger er ustabile steder. Så man skal sørge for at have et godt antioxidant-forsvar til at beskytte disse fedtsyrer. Det kan muligvis klares med den multi-vitamin-pille, der snakkes om, da den indeholder antioxidanter.

For det andet skal man tænke på blødninger. Det er et emne, som jeg ikke har nok viden til at vurdere. Derfor vil jeg ikke påstå noget, men hellere stille spørgsmålet: Kan meget store mængder n-3-fedtsyrer fra fiskeolie øge risikoen for hjerneblødninger eller andre blødninger?

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this