Motionscykel, ondt i knæ.


AxeBug
 Share

Recommended Posts

Hej MO

Jeg har i næsten hele den tid jeg har cyklet på min motionscykel fået ondt i højre knæ efter 5 - 8 km. Jeg kan "fjerne" smerten ved at lige rejse mig op og strække benene ud.

Hvad kan det være, og hvad kan jeg evt gøre for at forhindre det ?

Link to comment
Share on other sites

En årsag KAN også være forkert indstillet cykel.

Med pedalen vandret bør forsiden af knæskallen ligge lodret over tommeltåens hæfte (bredeste sted på fodens inderside - bør også være lige over pedalakslen).

I de hjem jeg har besøgt hvor folk har haft motionscykler stående, har sadlen også tit været alt for langt nede. Benet bør være let strakt i bundstilling, nogenlunde samme vinkel som man har i det afslappede ben når man står og hænger på det andet.

Hvis det er ikke er bagatelagtigt med knæet skal der naturligvis kigges på det. Men en forkert indstillet (motions)cykel kan nemt give bøvl som en korrekt indstillet ikke vil give og så er det den der skal justeres.

Er dine ben lige lange? Har selv bøvlet med mit ene knæ indtil man tilfældigvis opdagede uens benlængde.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

En årsag KAN også være forkert indstillet cykel.

Med pedalen vandret bør forsiden af knæskallen ligge lodret over tommeltåens hæfte (bredeste sted på fodens inderside - bør også være lige over pedalakslen).

I de hjem jeg har besøgt hvor folk har haft motionscykler stående, har sadlen også tit været alt for langt nede. Benet bør være let strakt i bundstilling, nogenlunde samme vinkel som man har i det afslappede ben når man står og hænger på det andet.

Hvis det er ikke er bagatelagtigt med knæet skal der naturligvis kigges på det. Men en forkert indstillet (motions)cykel kan nemt give bøvl som en korrekt indstillet ikke vil give og så er det den der skal justeres.

Er dine ben lige lange? Har selv bøvlet med mit ene knæ indtil man tilfældigvis opdagede uens benlængde.

Ved enlig ikke om mine ben er lige lange. Men ud fra det du skriver tror jeg måske den ikke er helt korrekt indstillet. Dog kan sædet ikke hæves mere. Hvad filen gør man lige der ? Måske man skulle svejse et stykke på så den kan hæves lidt mere..

Link to comment
Share on other sites

Havde selv problemer med mit ene knæ, det gjorde ondt lige omkring knæskallen. Det var sadlen på min spinningcykel der lige skulle 1 cm længere op.

1 cm ? det var da utrolig at der ikke skulle mere til. Tror jeg vil igang med at lege Hr. Krumborg og få fixet noget sammen så den kan hæves endnu mere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share