Jægersoldat


Garner
 Share

Recommended Posts

Nu ved jeg ikke lige om uddannelsen ved HRU og ved Konstabeleleverne er den samme. Men jeg vil nok holde på KSE da du jo ved hvad det er du vil, og så sparer du 4 måneders HBU.

Så ville det her ikke være ret fornuftigt?

Konstabeluddannelsen ved kamptropperne + udsendelse + SG skole + udsendelse som sergent + derefter at søge Jægerkorpset.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så ville det her ikke være ret fornuftigt?

Konstabeluddannelsen ved kamptropperne + udsendelse + SG skole + udsendelse som sergent + derefter at søge Jægerkorpset.

Det virker rimelig fornuftigt, efter du har været på SG skole kan du jo se om du skal have en tur mere dernede, eller bare søge ind til JGK.

Men er det overhovedet til at få pladser ved KSE uddannelsen? Det er nok ikke en dum idé at være ude i rigtig god tid.

Link to comment
Share on other sites

Det virker rimelig fornuftigt, efter du har været på SG skole kan du jo se om du skal have en tur mere dernede, eller bare søge ind til JGK.

Men er det overhovedet til at få pladser ved KSE uddannelsen? Det er nok ikke en dum idé at være ude i rigtig god tid.

Ja det er bare med at være ude hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Ville lige give min holdning til kende angående karrier forløbet i forsvaret.

Man kan sagtens tage på HO inden man søger JGK, MEN problemet er at såfremt man får blod på tanden og gerne

vil blive hos jægerne i nogle flere år eller måske så længe som man kan, så er man ikke selv herre over dette.

Som officer bliver du sendt rundt, således at du kan tilegne dig forskellige kompetencer.

DERFOR vil mit råd være at søge JGK, inden HO, da du derved bevarer kontrollen med dit liv og din karriere.

Min indstilling er måske også lidt anderledes, da jeg ikke ser JGK som et midlertidigt stoppested, men

som en livsstil man vælger.

Hvorom alting er, så vil du gøre dig egne erfaringer når du starter i forsvaret. Hvem ved.. måske finder du

ud af at forsvaret slet ikke er dig alligevel hehe

/Svane

Edited by svane1983
Link to comment
Share on other sites

nu syntes jeg vi skal passe på ikke at tag modet helt for ham

fordi, det kan godt lade sig gøre, jeg kender selv flere der er udd. jægere og blev det lige efter deres værnepligt fordi det er det de ville og 100% gik efter. og det er alrid for tidligt at træne op til det man kan jo ikke blive for god til o-løb skydning og svømning. jeg er selv 18 år og har selv trænet til det næsten hele mit liv.. DET ER IKKE FOR AT VÆRE FLABET men jeg skal nok blive det

Link to comment
Share on other sites

nu syntes jeg vi skal passe på ikke at tag modet helt for ham

fordi, det kan godt lade sig gøre, jeg kender selv flere der er udd. jægere og blev det lige efter deres værnepligt fordi det er det de ville og 100% gik efter. og det er alrid for tidligt at træne op til det man kan jo ikke blive for god til o-løb skydning og svømning. jeg er selv 18 år og har selv trænet til det næsten hele mit liv.. DET ER IKKE FOR AT VÆRE FLABET men jeg skal nok blive det

- Du har ret -

Der er ganske givet flere jægersoldater, der er blevet optaget ved korpset lige efter deres værnepligt. Men.. det har været efter den gamle værmepligt på 9 el. 10 måneder. Nu - som du nok ved, så er værnepligten enten 4 mdr. i HBU'en med en undtagelse, de 8 mdr. i livgarden. (ja og så er der HESK, men forfanden... de rider på heste..)

Der er 1 der har gennemført patruljen direkte fra HBU'en, men mig bekendt ikke flere og der er ingen, som er gået direkte igennem PTR+ASP KUR direkte fra HBU'en.

- Fuck janteloven, jeg syntes det er fedt at du siger du bliver jæger, men husk - det forpligter.

/Kid A

Link to comment
Share on other sites

Nej.

De eneste danske soldater, der bliver uddannet i kampsvømning er frøer, jægere og SSR-soldater.

Ved konstabbeluddannelsen ved kamptropperne står der ellers at der er kampssvømning. Prøv at gå ind på Forsvarets Rekrutering og søge på Konstabeluddannelsen ved kamptropperne.

Link to comment
Share on other sites

I blander det sammen drenge:D

Alm. soldater KAN få kamsvømmer udd. der er 3 nivuer bronze,sølv og guld. lige fra transport soldater til kampsoldater.

Den udd. som SSR,JGK,FKP får er en helt anden og kan ikke sammenlignes da det tager 6 uger:D Det fårgår det hele i kongsør ved frøerne:D

Link to comment
Share on other sites

Hejsa. ved godt at jeg bare lige sådan kommer brasende ind med et spørgsmål, men har altså virkelig brug for et svar, får man skader af at løbetræne og styrketræne samme dag, og af styrketræning mener jeg træning af ben. har altså virkelig brug for nogle svar.

På forhånd tak, mvh. RasmusJuul

Link to comment
Share on other sites

Hejsa. ved godt at jeg bare lige sådan kommer brasende ind med et spørgsmål, men har altså virkelig brug for et svar, får man skader af at løbetræne og styrketræne samme dag, og af styrketræning mener jeg træning af ben. har altså virkelig brug for nogle svar.

På forhånd tak, mvh. RasmusJuul

Jeg har hørt fra min atletik træner at det ikke er så en god ide igen, men jeg gør det, men jeg har også fået mit eget træningsprogram og det har hun lavet, og så må jeg godt løbe samme dag som jeg styrketræner. Men det er også kun fordi at det er mit eget specialprogram at hun syntes at det er en god ide, og jeg ved sgu ikke om det er klogt at gøre hvis man ikke har fået en kommentar til det af en som ved det. Det kommer også meget an på hvordan du styrketræner. Hvis du tager så mange kilo på, og tager så mange ´gentagelser af øvelsen som du kan, og er fuldstændig smadret bagefter, vil jeg sige at det ikke umidelbart er særligt klogt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt fra min atletik træner at det ikke er så en god ide igen, men jeg gør det, men jeg har også fået mit eget træningsprogram og det har hun lavet, og så må jeg godt løbe samme dag som jeg styrketræner. Men det er også kun fordi at det er mit eget specialprogram at hun syntes at det er en god ide, og jeg ved sgu ikke om det er klogt at gøre hvis man ikke har fået en kommentar til det af en som ved det. Det kommer også meget an på hvordan du styrketræner. Hvis du tager så mange kilo på, og tager så mange ´gentagelser af øvelsen som du kan, og er fuldstændig smadret bagefter, vil jeg sige at det ikke umidelbart er særligt klogt.

okay. Tusind tak for svaret, så skal jeg bare lige lave om på mit program, for skulle nødig få en skade.

Link to comment
Share on other sites

Den forstår jeg ikke lige helt den der. Det er sikkert rigtigt, jeg er bare lidt forvirret, pga. Jeg har snakket med flere bekendte som efter deres værnepligt, er blevet "kraftigt" opfordret til at starte på SG skole. Så troede faktisk der var mangel på sergenter, eller er det bare "gode" sergenter der er mangel på? :smile:

Der er på ingen måde mangel på SG`er længere, for 2 år siden var situationen en helt anden, hvilket resulterede i at man øgede indtaget på SG-skolen helt eksplosivt.

Derefter kom som bekendt "krisen" hvilket resulterede i at mange som tidligere havde været i hæren som SG, men nu f.eks arbejdede som håndværkere, mistede deres job i det private og søgte tilbage til hæren. Så nu står man altså i en situation hvor man har alt for mange SG`er, hvilket resultere i at man som SG, ikke får forlænget sin 3-års SG-kontrakt med mindre man skal udsendes(hvilket ikke er helt nemt) eller vidreuddannes.

Desuden er der i min verden en stor forskel på om man søger ind "direkte" som officersaspirant, eller om man først bliver "rigtig" SG og derefter tager på HO. Forskellen ligger i at man ved den sidste mulighed både aftjener en alm. værnepligt(hvilket imo giver et bedre indblik i "fødekæde"), og dels at man får sin funktionsuddannelse - f.eks. 3 mdr. kampkursus i Oksbøll - hvilket er en rigtig god ballast at få. Dermed ikke sagt at man kan være rigtig dygtig som OFASP, men erfaring enten via HRU ellers alm. SG er en god ballast.

Husk forresten at der ikke er nogen garanti for at komme til et kampregiment efter HO.

Kan desuden oplyse at man ikke blive uddannet i kampsvømning som SG ved kamptropperne. De mærker som der bliver nævnt øverst oppe er noget der tager et par timer. Der er tale om en prøve for at få noget bling til uniformen, og ikke reel uddannelse.

Edited by Mhebbe
Link to comment
Share on other sites

Der er på ingen måde mangel på SG`er længere, for 2 år siden var situationen en helt anden, hvilket resulterede i at man øgede indtaget på SG-skolen helt eksplosivt.

Derefter kom som bekendt "krisen" hvilket resulterede i at mange som tidligere havde været i hæren som SG, men nu f.eks arbejdede som håndværkere, mistede deres job i det private og søgte tilbage til hæren. Så nu står man altså i en situation hvor man har alt for mange SG`er, hvilket resultere i at man som SG, ikke får forlænget sin 3-års SG-kontrakt med mindre man skal udsendes(hvilket ikke er helt nemt) eller vidreuddannes.

Desuden er der i min verden en stor forskel på om man søger ind "direkte" som officersaspirant, eller om man først bliver "rigtig" SG og derefter tager på HO. Forskellen ligger i at man ved den sidste mulighed både aftjener en alm. værnepligt(hvilket imo giver et bedre indblik i "fødekæde"), og dels at man får sin funktionsuddannelse - f.eks. 3 mdr. kampkursus i Oksbøll - hvilket er en rigtig god ballast at få. Dermed ikke sagt at man kan være rigtig dygtig som OFASP, men erfaring enten via HRU ellers alm. SG er en god ballast.

Husk forresten at der ikke er nogen garanti for at komme til et kampregiment efter HO.

Kan desuden oplyse at man ikke blive uddannet i kampsvømning som SG ved kamptropperne. De mærker som der bliver nævnt øverst oppe er noget der tager et par timer. Der er tale om en prøve for at få noget bling til uniformen, og ikke reel uddannelse.

Bliver man så ikke uddannet Kampsvømmer ved Konstabeluddannelsen (HRUen) ved Kamptropperne?

Edited by Bob dylan
Link to comment
Share on other sites

Bliver man så ikke uddannet Kampsvømmer ved Konstabeluddannelsen (HRUen) ved Kamptropperne?

Jeg har ikke selv været KSE ved kamptropperne så det skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.

Men ud fra en logisk betragtning vil jeg vove den påstand at det gør man ikke - i hvert fald ikke som kampsvømmer ift. JGK eller FKP. Der er nok mere tale om et par timer i svømmehallen med lidt grundlæggende undervisning, og så derefter mulighed for at tage de før nævnte prøver. Men som sagt, det er kun et bud, men kan simpelthen ikke se hvordan der skulle være tid til en decideret kampsvømmerudd. i det pressede HRU -forløb.

Link to comment
Share on other sites

- Du har ret -

Der er ganske givet flere jægersoldater, der er blevet optaget ved korpset lige efter deres værnepligt. Men.. det har været efter den gamle værmepligt på 9 el. 10 måneder. Nu - som du nok ved, så er værnepligten enten 4 mdr. i HBU'en med en undtagelse, de 8 mdr. i livgarden. (ja og så er der HESK, men forfanden... de rider på heste..)

Der er 1 der har gennemført patruljen direkte fra HBU'en, men mig bekendt ikke flere og der er ingen, som er gået direkte igennem PTR+ASP KUR direkte fra HBU'en.

- Fuck janteloven, jeg syntes det er fedt at du siger du bliver jæger, men husk - det forpligter.

/Kid A

tak kid A

ja jeg ved det forpligter men jeg gør det og vil ikke ligge skjul på det når jeg kommer ind, jeg vil sige det til alle der inde og jeg vil presse mig selv så hårdt til at smile imens jeg gør opgaverne.

men tak for rosen, det hjælper mig meget..

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der kan svare mig på følgende, der har undret mig en del.

Citat fra B.S - Et liv på kanten:

Derfor spurgte jeg en af instruktørerne, om jeg ville blive sendt hjem, hvis jeg besvimede af udmattelse. Han svarede nej. Hvis jeg faldt om af total udmattelse og var helt hjælpeløs, ville jeg blive samlet op og få en chance til.

Citat fra T.R - Jæger, I krig med eliten:

Der er også udskilningsløb, hvor vi løber op og ned i en grusgrav, indtil et antal aspiranter falder om af udmattelse og dermed udgår fra kursus.

Er det simpelthen en politik ændring der er sket? Eller nogen der ved besked?

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der kan svare mig på følgende, der har undret mig en del.

Citat fra B.S - Et liv på kanten:

Citat fra T.R - Jæger, I krig med eliten:

Er det simpelthen en politik ændring der er sket? Eller nogen der ved besked?

Jeg har også læst begge bøger, og jeg kan heller ikke forstå det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også læst begge bøger, og jeg kan heller ikke forstå det?

jeg har kun læst 'Et Liv På Kanten' kan altså ikke huske så meget fra den, men jeg vil nok mene at det kommer an på hvilken prøve/test eller hvad det nu end er de skal igennem der bestemmer om dem der falder om skal blive eller smides hjem.

der er jo nok nogle prøver hvos de vil se hvad for nogle af aspiranterne der fortsætter selvom at de lige har været bevidstløse af udmattelse, for at se hvem der har gåpåmod. bare mit bud.

Link to comment
Share on other sites

jeg har kun læst 'Et Liv På Kanten' kan altså ikke huske så meget fra den, men jeg vil nok mene at det kommer an på hvilken prøve/test eller hvad det nu end er de skal igennem der bestemmer om dem der falder om skal blive eller smides hjem.

der er jo nok nogle prøver hvos de vil se hvad for nogle af aspiranterne der fortsætter selvom at de lige har været bevidstløse af udmattelse, for at se hvem der har gåpåmod. bare mit bud.

Jeg syntes også at du skal prøve at læse "Jæger- i krig med eliten", efter min mening en god og spænende bog. Hvad syntes du venaN?

Edited by Bob dylan
Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes også at du skal prøve at læse "Jæger- i krig med eliten", efter min mening en god og spænende bog. Hvad syntes du venaN?

okay, det kunne jeg vel godt gøre, men hvor meget af det der står skrevet i de bøger om jægerkorpset og frømandskorpset er egentligt sandt?

Link to comment
Share on other sites

okay, det kunne jeg vel godt gøre, men hvor meget af det der står skrevet i de bøger om jægerkorpset og frømandskorpset er egentligt sandt?

Jeg tror bestemt ikke de på nogen måde lyver om deres erindringer eller oplevelser. Der bliver højst overdrevet lidt, for at det bliver en endnu bedre historie, hvilket ikke engang er sikkert. Du bør dog selvfølgelig altid bruge din egen sunde fornuft, og ikke bare sluge alt til dig.

F.eks. fortæller Thomas Rathsack om at han har trænet næsten hele hans liv 4 timer om dagen, og levet i naturen en uge af gangen, for at vænne sig til at være alene. B.S fortæller også om hvordan han konstant samlede og skilte hans gevær af, og senere med bind for øjnene osv osv.

Selv om det sikkert er rigtigt, er der ingen grund til at efterleve nogle af disse scenarier, med mindre du virkelig har lyst til det. Men derfor er de begge stadig rigtig gode bøger, der giver et indblik i jægernes arbejde og mentalitet (specielt TR's bog). Så vil helt sikkert anbefale dig at læse den, hvis du har et ønske om at blive elitesoldat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share