Squat - hælens position


Blackwizard
 Share

Recommended Posts

Det er eftersigende godt at holde hælen i jorden når man squatter.

Kan nogen forklare præcist hvorfor.

Jeg undgår altid de her træklodser og arbejder på at holde hælen i jorden. Det kan jeg godt hvis jeg bøjer forover. Men det virker ikke godt for lænden.

optimalt ville det være at kunne gå ned stort set lodret og på flad fod.

Det er nemmere at holde hælen i jorden jo mere afstand jeg har mellem fødderne - hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle du gå ned med ryggen i lodret position??

Du skal holde spændet i nedre ryg og holde den ret, men ikke lodret.

Selvfølgelig skal hælene holdes i jorden, man kan ikke squatte tunge vægte med god teknik, uden at hælene bevares i jorden.

Link to comment
Share on other sites

Ryggen skal som sagt holdes spændt, og lænden må på intet tidspunkt bue. Hvor lodret den skal være afhænger om du kører low eller highback squat.

Din kraft udnyttes bedst ved at trykke fra hælene, hvis dine hæle letter fra jorden vil din vægt automatisk kommer mere frem på tæerne, hvilket ikke er optimalt.

Når du står med mere spredte ben giver det plads til sænkning af hoften, derfor vil dette være lettere for dig, men risikoen for at du kommer ud en ugunstig situation med knæene stiger når du står bredt, specielt hvis du ikke er rutineret i squat.

Vil anbefale dig at stå med fødderne i skulderbredde med tæerne peget let ud af. Hvis dette er ikke er muligt for dig uden at bue ryggen, skal du med al sandsynlighed arbejde en del med smidighed i specielt baglår og haser, og ikke løfte max i squat før din flexibilitet er dertil.

God træning!

Link to comment
Share on other sites

det afhænger som regel af om det er high bar eller low bar squat.

Ved high bar, den mest normal squat er ankel smidighed for det mest den begrænsende faktor.

Køb Riptoes Bog, starting strength. Der for du en god forklaring på det hele.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share