Styrketræning under behandling med prednisolon (cortisol)


dills
 Share

Recommended Posts

Hey folkens...

Jeg har styrketrænet et stykke tid og og synes jeg har oplevet en ok fremgang. På grund af en auto-immun sygdom har jeg desuden i mange år været i behandling med prednisolon, som er et syntetisk cortisol-præparat. I perioder, hvor jeg har taget høje doser, har jeg oplevet en vis nedgang i styrke og muskelmasse (hvilket jeg har tilskrevet stoffets katabole virkning), men ellers synes jeg ikke, jeg har oplevet nogen gener.

Ved min sidste ambulante kontrol på Rigshospitalet nævnte jeg så, at jeg styrketræner, og blev så lidt overrasket over lægens reaktion: Hun frarådede mig kraftigt at styrketræne, fordi hun mente, at der var alt for stor risiko for, at jeg kunne komme til at brække mine sener. Jeg har siden søgt på nettet, men kan intet finde om styrketræning under prednisolonbehandling...

Der er vel ikke tilfældigvis nogle læger eller medicinstuderende herinde, der er i stand til at kommentere min læges råd? Har hun ret? Og er der andet end dét med senerne, som jeg skal være opmærksom på?

Håber der er nogen, der kan hjælpe...

Link to comment
Share on other sites

Hej Dills

Jeg blev lidt nysgerrig nu du har skrevet herinde og har søgt lidt for dig og fandt følgende artikler:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7112037 <-- eksperimentelt forsøg på rotter hvor de skriver:

"Two different effects of corticosteroids on collagenous tissues are suggested to act here: (1) within the first one to two weeks corticosteroids induce a relatively fast increase in the stability of the collagenous tissue, (2) followed by a progressive thinning and reduction in collagen of the tissue, caused mainly by an inhibited collagen synthesis. Thus the strength of the muscle tendon is not reduced, even though its collagen content is reduced after local cortisol treatment for 55 days."

Så umiddelbart har det en hæmmende effekt på på collagen syntesen, som vil skabe svagere sener jo længere tid at det cortisol indtages.

http://kortlink.dk/nih/6tv9 <-- et forsøg med en cortisolsteoide, som jeg ikke er sikker på kan bruges i din sammenhæng, men som viser resultater som kan bekymre dig hvis dette corsisol lignende stof har nogenlunde samme effekt som din cortisol. De skriver i deres resultater: "The results of biomechanical tests suggested that glucocorticoids produce less stiffness tendon, which fails in maximum point of load", som ikke lyser ret fedt især når du styrketræner. men dette må du undersøge om er relavant for dig, da jeg ikke ved det desværre.

http://kortlink.dk/google/6tva - her skrives bla: "collagen may also inhibit collagen production".. Dog kender jeg ikke bogen og udfra at se på forsiden kan jeg ikke sige noget om dens kilder. dog skrives dette meget som fakta oplysninger og jeg læser det samme andre steder når jeg søger..

til sidst fandt jeg en fysioterapeutisk- lignende hjemmeside hvor de forklare om corsisol's virkning på kroppen. Cortisol bruges som et anti-imflamatorisk middel men har, som nævnt ovenfor, nogle negative sider som den degenerative virkning på kroppens collagen syntese..

http://www.caringmedical.com/symptoms/prolovscortisone.asp

Jeg håber du kan bruge lidt af det jeg fandt.. af mine små 5minutters søgning, virker det klart som om lægen har noget at holde dette i, da det virker som om at der er en bred forståelse for både de positive og negative virkninger af cortisol.

Mvh

Michael

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart synes jeg det virker som et temmelig fjollet råd. Alt andet lige vil kontrolleret styrketræning modvirke en sådan svækkelse af dine sener.

Må indrømme at det ikke ligefrem er mit ekspert-emne men oplever tit at speciallæger ikke helt kan sætte sig ind i hvad styrketræning er for en størrelse eller hvordan det påvirker kroppen. Det kan være der er andre der kan bidrage lidt bedre herinde end jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nu det lyder som en omgang bullshit umiddelbart, og det virker nærmere omvendt tosset ikke at lave belastningstræning.

Men få evt incognito til at svare i tråden, han sidder på afdeling med de folk i Danmark der ved allermest om præcist dette emne.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Tak for hurtige svar.

Jeg kiggede på abstracts'ne til de artikler, du fandt, Mauchenberg. Der lyder unægteligt ikke særlig rart. Men jeg er nu mest interesseret i at høre, om der er nogen herinde, der har konkret erfaring med, hvilke virkninger langvaring prednisolonbehandling har på folk, der styrketræner. Men tak for links'ne alligevel.

Sortiarius og Elvirus: ja, min egen tanke har netop også været, at styrketræning måske i et vist omfang ligefrem kunne modvirke svækkelsen af sener og muskler. Kalkindholdet i mine knogler er i hvert fald blevet en lille smule bedre, efter jeg er begyndt at styrketræne (gået fra det allernederste af normalområdet til omkring lidt under midten af normalområdet).

Incognito, hvis du læser dette, må du meget gerne lige give dine eventuelle kommentarer med.

Link to comment
Share on other sites

hejsa

jeg tenderer til at være enig med sartorius. Altså når medicinen svækker dine sener, burde træning der styrker dem i hæj grad være anbefalelsesværdigt. Et væsentligt spørgsmål er selvfølgelig om medicinen svækker din krops evne til at responderer på træningen, hvilket dine træningsresultater (altså fremgang) ikke antyder.

Jeg vil tro at den person som Elvirus henviser til at jeg kender er Henning Langberg. Han har vist ferie denne uge, men jeg kan prøve at bede ham om at kigge på det og se om han har nog,e

Link to comment
Share on other sites

Hey folkens...

Jeg har styrketrænet et stykke tid og og synes jeg har oplevet en ok fremgang. På grund af en auto-immun sygdom har jeg desuden i mange år været i behandling med prednisolon, som er et syntetisk cortisol-præparat. I perioder, hvor jeg har taget høje doser, har jeg oplevet en vis nedgang i styrke og muskelmasse (hvilket jeg har tilskrevet stoffets katabole virkning), men ellers synes jeg ikke, jeg har oplevet nogen gener.

Ved min sidste ambulante kontrol på Rigshospitalet nævnte jeg så, at jeg styrketræner, og blev så lidt overrasket over lægens reaktion: Hun frarådede mig kraftigt at styrketræne, fordi hun mente, at der var alt for stor risiko for, at jeg kunne komme til at brække mine sener. Jeg har siden søgt på nettet, men kan intet finde om styrketræning under prednisolonbehandling...

Der er vel ikke tilfældigvis nogle læger eller medicinstuderende herinde, der er i stand til at kommentere min læges råd? Har hun ret? Og er der andet end dét med senerne, som jeg skal være opmærksom på?

Håber der er nogen, der kan hjælpe...

Ville du have noget imod at nævne din autoimmune sygdom? Bare så man kunne danne sig et billede af hvad for en dosis det er vi snakker om.

Eller naturligvis bare nævne dosis? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, Incognito.

Linis, selvfølgelig: det er minimal change disease - dog har mit sygdomsforløb gennem årene afveget en del fra normen med ret hyppige tilbagefald, selv ved ikke helt lave doser. Siden 1996 har jeg taget prednisolon hver dag, men i stærkt varierende doser - ofte mellem 7,5 mg (hvilket også er det laveste jeg har været på) og 20 mg, og mindre ofte mellem 20 mg og op til 50-70 mg...

Tak for jeres hjælp.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, Incognito.

Linis, selvfølgelig: det er minimal change disease - dog har mit sygdomsforløb gennem årene afveget en del fra normen med ret hyppige tilbagefald, selv ved ikke helt lave doser. Siden 1996 har jeg taget prednisolon hver dag, men i stærkt varierende doser - ofte mellem 7,5 mg (hvilket også er det laveste jeg har været på) og 20 mg, og mindre ofte mellem 20 mg og op til 50-70 mg...

Tak for jeres hjælp.

Hej!

Tak for svaret :smile: Ja, mellem 7,5 til 20 mg som døgnsdosis ville jeg umiddelbart ikke sige at der er den store risiko for seneskader i forbindelse med ganske almindelig styrketræning. Jeg ville ikke sætte dig til explosiv træning eller tunge singles i de perioder hvor du tager over 15 mg per døgn. Men den klassiske "body builder" træning med 10-12 reps per set, er meget skånsom og er også den træningsform som trigger mindst af din egen kortisolproduktion, om vi skulle sammenligne med mere styrkeorienteret træning, hvor du ligger med repranges omkring de 5/6 stykker og ned til 3'ere eller singles.

I de perioder hvor du skal op på 50-70 mg per døgn, er også i de perioder hvor din sygdom blusser mest op - man bruger de høje dosis til at "slå den ned" for at efterfølgende finde mindste mulige vedligholdelse. Men det har du sikkert fået forklaret... Der ville jeg holde mig fra tung styrketræning og faktisk næsten gå helt ned til de repranges som ligger på rehab-niveau; 15-20 per set. Videre ikke træne intensiv cardio. Dog ville jeg ikke sige at du skulle lade være med at bevæge dig; gå/jogge, let styrketræning, cykle eller lignende ville alt være træning som klart kan modvirke mange af de bivirkninger du får fra en langvarig kortisolbehandling. Det anabola/katabola samspil bliver dog lidt anderledes når der kommer hormoner udefra.

Jeg har nu gjort det ret "clean cut" i mit indlæg hvad repranges i forbindelse med træningsmål angår. Naturligvis er det ikke fuldt så sort og hvidt. Men det er en generalisering som er brugbar for de fleste i de fleste situationer.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd. Jeg har også fået prednisolon i alt for lang tid efterhånden, mod en anden autoimmun sygdom, og har aldrig oplevet led/sene problemer under træning eller udenfor. Tilgengæld fik jeg målt knogletykkelse for ca 7 år siden, lige omkring hvor jeg startede med at træne, og havde været på prednisolon i ca fem år, og igen for tre måneder siden efter ca 7 års træning. Første måling (inden jeg begyndte at træne) var jeg under middel for min alder og for tre måneder siden var den over middel, så jeg ville helt klart fortsætte med træningen. Det er også det mine læger har anbefalet mig, lyder til at de ikke er helt enige. Jeg har dog ikke været over 30 mg dagligt.

Link to comment
Share on other sites

Pænt goddag

Selv om jeg har megen respekt for de imho lødige indlæg i denne tråd, vil jeg på det bestemteste bede dig være påpasselig med at tage i mod råd fra "gud og hvermand". En speciallæge bør være inde i stoffet, og den speciallæge der kender dig og dit forløb bør være din primære reference.

Jeg er tilfældigvis enig i de overvejelser der er i denne tråd omkring den potentielle forbedring af senernes mekaniske egenskaber ved styrketræning. Jeg ville måske oven i købet gå lidt videre og anbefale kortere højintense aerobe sessioner. Det skal dog understreges at jeg ikke er ekspert på dette område og kender ikke til de nærmere forhold omkring seneregenerering i forbindelse med styrketræning og glucocorticoider. Mange ting som en speciallæge der kører behandlinger bør vide.

Dit bedste kort er selvfølgeligt en fysiolog eller lign der forsker i dette emne, og det er måske omtalte Henning Langberg. Det kan også være det er Incognito, men så længe han eller hun er netop det, så ved du det ikke.

Abstracts og konklusioner fra artikler er altid lidt farlige at konkludere på, det er metoden i forhold til data der er interessant, imho selvfølgeligt.

mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Linis, mange tak for det udførlige svar. Lige et hurtigt spørgsmål: Hvad er årsagen til, at du fraråder intensiv cardio i perioder med 50-70 mg prednisolon? Handler det også om problematikken vedr. mine sener og leds styrke? Jeg spørger, fordi jeg ellers netop ofte kører rimelig intensiv intervaltræning (løB), når jeg tager de helt høje doser. Bliver nemlig meget rastløs af dem, og synes hård cardio plejer at være en fin ventil til at komme af med noget af den overskydende energi...

Friche, fedt lige at få et nyt perspektiv fra en anden insider, tak.

Og Peter, jeg tager selvfølgelig ikke ukritisk mod råd fra "gud og hver mand", men fint nok du siger det. Hvordan skal "højintense aerobe sessioner" forstås i den her sammenhæng, og hvorfor tænker du, at det kunne være en god idé?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share