Hjemmelavet proteinbar


fastsun
 Share

Recommended Posts

MaxPower opskrift.

Energi/Protein bar:

140gram proteinpulver (jeg brugte chokosmag)

7 dl havregryn

½ liter skummetmælk

2 æggehvider

2 teske bagepulver

½ teske salt

1 teske kanel

(tilsæt eventuelt lidt vand hvis massen bliver for tør)

bland hele svineriet i en skål og hæld det ned i en 20x20cm ildfast fad (husk bagepapir)

bag i 35 min ved 175 grader

skær ud i 8 barer

husk at putte dem i køleskabet når de er kolde

hver bar indeholder ca:

220 kcal

20gram protein

25gram carbs

4gram fedt

De er lidt tunge i det, men giver et godt boost f.eks på arbejde eller om morgenen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at proteinen bliver skadet, når det bliver opvarmet. Et der noget om snakken?

Kind of, men den er misforstået.

Protein denaturerer ved bl.a. opvarmning, hvilket gør at det mister den funktion det havde i den levende celle. Den overordnerede struktur/foldning af aminosyrerene ændres.

Men for fødeværdien har det ingen betydning, da din krop alligevel skal splitte proteinet ad i dets aminosyrer for at bruge det, og disse går ikke i stykker ved denaturering.

Det klassiske eksempel som nævnt i linket er hviden i et æg. Når ægget koges, steges eller tilsvarende denaturere proteinet i hviden og den bliver fast og ugennemsigtig, hvor den var halvgennemsigtig og flydende før.

Der kan være lidt ekstra smådetaljer i det, som stubbe nævner her, hvilket efter min bedste overbevisning er fuldstændig irrelevant for cirka alle mennesker.

I øvrigt ang opskriften, så lader det quotede til at være version 1.

Jeg fik optimeret lidt på opskriften i løbet af tråden.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...st&p=350641

Jeg er gået en smule på kompromis med ingredienslisten for at forbedre smagen, men de vigtigste ting er stadig de samme og den lille smule "mindre sundt" synes jeg er ok.

Ang proteinkvaliteten efter en tur i ovnen så er det vist ikke fuldstændig klarlagt, så vi må leve i tvivlen lidt endnu ;)

Sådan ser det ud:

200g chokolade whey proteinpulver

300g havregryn

500g skummetmælk

2 velmodne bananer (150-200g)

2 æg (ca 65g stykket)

3 ts bagepulver

5 ts kanel

2 ss SØD

2 ts vaniljesukker

100g hakkede hasselnødder

25g kakao

50g sukker

det skulle vist også lidt salt i, men det glemte jeg

Totalvægt: ca 1500g

Energifordeling:

Pr 100g: 240kcal

Protein: 17g (29%)

Kulhydrat: 26g (43%)

Fedt: 7,5g (28%)

Fremgangsmåden er den samme som altid:

- blend bananerne sammen med mælken eller mos dem med en gaffel (er rimelig nemt hvis de er modne)

- hak nødderne

- bland hele pivtøjet og rør til massen har en ensartet konsistent

I fad med bagepapir og midt i ovnen 40-45 min ved 175 grader.

Jeg skærer den ud i 16 portioner og tager 2 som et måltid, dvs cirka 175g pr måltid.

Energifordelingen synes jeg passer meget godt til et fornuftigt sammensat måltid - bortset fra mangelen på grønt ;)

Ønsker man at spare på fedtet kan nødderne udelades, så bliver energiprocenterne hhv 34, 49 og 17 for prots, carbs og fedt

Link to comment
Share on other sites

Hey MaxPower

Tak for opskriften. Jeg faldt for den, og venter nu på mine egne små basser skal blive færdige. Jeg skiftede SØD og sukker ud med 50g honning og brugte 50g nesquick istedet for 25g kakao. Den så dog noget flydende ud.. :crazy:

pr 100g ca.

kcal 222

protein 17g

kulhydrater 26g

fedt 5,7g

PS hvad er energiindholdet i kanel?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share