Sign in to follow this  
LaMotta

Sovende tæer under spinning

Recommended Posts

Har nu været til spinning en del gange, og er blevet lidt hooked på det. Problemet er at jeg har fået et par fine spinning-sko, men mine tæer sover efter 25-30min kørsel. Mener det er et generelt problem, så vil høre hvad folk gør. Jeg kan godt stoppe på cyklen, lige spænde foden ud, og så få lidt blod i dem igen. Men ville helst have at det ikke skete overhovedet.

Kan man få et indlæg, eller sokker eller lignende der kan afhjælpe problemet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet kan ikke afhjælpes med indlæg eller sokker da det er et klemmeproblem.

Problemlæsning er nærmere:

1. Lad være at spænde skoen så stramt fra starten af da fødderne hæver lidt når de bliver varme.

2. Prøv lidt forskellige sko hvis du har mulighed for det. Bliver du rigtig hooked på spinning så punkt 3

3. Nye sko med en bedre pasform til din fod. Der findes sko til bredere eller smallere fod. Nogle sko er utroligt ufleksible i overdelen hvor en (typisk) dyrere sko er bedre til at arbejde på foden uden at miste støtten.

Det gælder i spinning som med det meste andet. Ting der ikke passer og er købt til dig bliver man aldrig helt glad for. I værste fald får man skader, i bedste ødelægger det bare oplevelsen og er pisse irriterende. Kvalitet koster som regel både i tid og penge, er man heldig kun det ene.

Edited by Skumle

Share this post


Link to post
Share on other sites
Problemet kan ikke afhjælpes med indlæg eller sokker da det er et klemmeproblem.

Problemlæsning er nærmere:

1. Lad være at spænde skoen så stramt fra starten af da fødderne hæver lidt når de bliver varme.

2. Prøv lidt forskellige sko hvis du har mulighed for det. Bliver du rigtig hooked på spinning så punkt 3

3. Nye sko med en bedre pasform til din fod. Der findes sko til bredere eller smallere fod. Nogle sko er utroligt ufleksible i overdelen hvor en (typisk) dyrere sko er bedre til at arbejde på foden uden at miste støtten.

Det gælder i spinning som med det meste andet. Ting der ikke passer og er købt til dig bliver man aldrig helt glad for. I værste fald får man skader, i bedste ødelægger det bare oplevelsen og er pisse irriterende. Kvalitet koster som regel både i tid og penge, er man heldig kun det ene.

Fint indlæg, tak for det.

Jeg har fået et par sko, og ville sikkert selv have købt samme par. De har en meget hård bund af kulfiber (tror jeg). Jeg har fået at vide at det kan være problemet, men kan ikke helt se hvorfor?

Om ikke andet, så begynder det at irriterer mig at fødderne sover under spinning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg plejer at have skoen godt løs i det første stykke og så lidt mere fast oppe ved anklen, så har du luft til tæerne og glider ikke alt for meget rundt i skoen.

Du kan få såler fra f.eks. Specialized der har en gel i forfoden for at undgå "hot-spots". Men vent med at investere. Sovende fødder kan forekomme i starten, men forsvinde efterhåndet som du får arbejdet noget mere i cykelsko med "stive" såler.

Sidste tricks er at, du husker at træde med flad fod. Nogen træder mere med tå-spidsen nedad (pointy feet - tror jeg det kaldes). Dermed glider du frem i skoen og den vil klemme om din fod. Så flad fod i trådet og prøv evt. i pauserne at vippe lidt med tærerne/knytte dem for afvekslingens skyld.

Edited by Bagmanden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fint indlæg, tak for det.

Jeg har fået et par sko, og ville sikkert selv have købt samme par. De har en meget hård bund af kulfiber (tror jeg). Jeg har fået at vide at det kan være problemet, men kan ikke helt se hvorfor?

Om ikke andet, så begynder det at irriterer mig at fødderne sover under spinning.

En hård bund er helt fint, den skal være hård for at kunne holde din fod plan/fast. Med en hård bund for du størst kræftoverførsel og kan holde foden stabil uden at du bøjer i foreste fodled og dermed bruger unødige kræfter for at stabilisere med risiko for at vælte rundt på foden. Hvis du prøver med en kondisko vil du opdage hvordan du nærmest kommer op at stå på tæer for at kunne træde under god belastning.

Problemet er at skoen og sålen kan være for smal til dig (hvis ikke den helt enkelt er ½ nummer for lille) eller at du strammer den alt for meget i starten. Derved afklemmer du nervebaner og blodomløb. Det har ikke noget med stivheden i skoens bund at gøre.

Edited by Skumle

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg plejer at have skoen godt løs i det første stykke og så lidt mere fast oppe ved anklen, så har du luft til tæerne og glider ikke alt for meget rundt i skoen.

Du kan få såler fra f.eks. Specialized der har en gel i forfoden for at undgå "hot-spots". Men vent med at investere. Sovende fødder kan forekomme i starten, men forsvinde efterhåndet som du får arbejdet noget mere i cykelsko med "stive" såler.

Sidste tricks er at, du husker at træde med flad fod. Nogen træder mere med tå-spidsen nedad (pointy feet - tror jeg det kaldes). Dermed glider du frem i skoen og den vil klemme om din fod. Så flad fod i trådet og prøv evt. i pauserne at vippe lidt med tærerne/knytte dem for afvekslingens skyld.

Enig med bagmanden om at du nok ikke skal afskrive dine sko helt endnu. Næste gang du kan mærke den sovende fornemmelse kommer snigende så prøv at fokusere mindre på at træde men mere på "trækket". Er man ikke vant til at foden ikke ryger af pedalen vil man ofte holde et let tryk på foden konstant og dermed lukke af for blodet i foden da trykket aldrig løsnes. Dette forværres jo smallere skoen er. Så prøv bare kortvarigt i et minuts tid at fokusre på at få trukket tilbage ved bundstilling af pedalen og derefter træk op. Altså simpelthen fokuser på det runde tråd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool, tak for råd. Tror bestemt ikke skoen er for lille, men har nok en tendens til at køre med tåspidserne og derved få lukket for blodtiloførelsen. Vil prøve det runde tråd, og mere flad fod. I pauserne plejer jeg lige at løsne skoen, og evt tage foden ud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis problemet ikke er løst når du har prøvet alt det ovenstående, så prøv at rykke lidt rundt på klampen. Jeg får sovende tæer hvis den sidder for langt inde og fremme.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvilken skostørrelse bruger du normalt, og hvilken størrelse er dine cykelsko?

45-46, og mine sko er str 47. Har sørget for at der er plads.

Hvis problemet ikke er løst når du har prøvet alt det ovenstående, så prøv at rykke lidt rundt på klampen. Jeg får sovende tæer hvis den sidder for langt inde og fremme.

Okay cool, vil prøve det. Har ingen ide om hvordan klamperne skal sidde, er der en guide til det? Har bare sat dem sådan nogenlunde midt i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Okay cool, vil prøve det. Har ingen ide om hvordan klamperne skal sidde, er der en guide til det? Har bare sat dem sådan nogenlunde midt i.

Der er en guide til klampepositionering her: http://www.fmck.dk/index.php?option=com_co...3&Itemid=67

Hvis du lægger ud med at følge den og senere hen laver lidt tilpasning efter hvad der føles bedst, så skyder du nok ikke helt galt ved siden af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this