Dødløft kørt langsomt i nedgangsfasen


Hessel
 Share

Recommended Posts

Hvad er langsomt? :smile:

Hvis du udelukkende kører singles og træner for styrken alene, så ser jeg ingen grund til at bruge mere tid end højst nødvendigt på at få stangen ned til gulvet igen (hvilket vil sige meget lidt).

Kører du derimod flere reps er der som Klaus nævner noget TUT (Time Under Tension) og muskelvækst at vinde ved end kontrolleret negativ fase (1½-2½ sek). Og hvad jeg finder endnu vigtigere er at en kontrolleret negativ fase gør at du har bedre tid til at køre med ordentlig teknik og få gjort ordentlig klar til næste rep. Hvis man bare banker stangen i gulvet og repper løs, så bliver det let noget værre l*rt rent teknisk, med mindre man har stor erfaring eller bare er et naturtalent i DL.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar. Jeg har også læst et sted at det gav øget risiko ved dødløft. Pavel nævner blandt andet at den eksentriske fase bør være hurtig og at man risikere at falde forover hvis man køre langsomt ned.

Grunden til at det pludselig er blevet aktuelt er at der i det motionscenter jeg træner er en regl om at man ikke må "smide" med vægtene, som de kalder det. Det er for at undgå at der er store skræmmende bodybuilder typer. Argumentet er her at dem er der ingen penge i og de skræmmer de andre kunder væk. Navnet er Fitness One.

Der er desværre ikke andre træningsmuligheder for mig. Andre der har et bud på om det skulle være problematisk at ligge vægten i dødløft?

EDIT: Langsomt vil sige at man tager hensyn til gulvet, som iøvrigt ikke er forstærket, og langsomt lægger vægtstangen ned.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar. Jeg har også læst et sted at det gav øget risiko ved dødløft. Pavel nævner blandt andet at den eksentriske fase bør være hurtig og at man risikere at falde forover hvis man køre langsomt ned.

Lyder mærkeligt.

Hvis man er ved at falde forover i den negative fase, så vil jeg påstå at enten er teknikken gal eller man kører med for tung vægt ift hvad kernen kan stabilisere eller begge dele.

Grunden til at det pludselig er blevet aktuelt er at der i det motionscenter jeg træner er en regl om at man ikke må "smide" med vægtene, som de kalder det. Det er for at undgå at der er store skræmmende bodybuilder typer. Argumentet er her at dem er der ingen penge i og de skræmmer de andre kunder væk. Navnet er Fitness One.

Der er desværre ikke andre træningsmuligheder for mig. Andre der har et bud på om det skulle være problematisk at ligge vægten i dødløft?

EDIT: Langsomt vil sige at man tager hensyn til gulvet, som iøvrigt ikke er forstærket, og langsomt lægger vægtstangen ned.

Jeg vil mene det er muligt at træne dødløft og sænke vægten under hensyntagen til gulvet uden at det bliver overdrevet langsomt, dvs. indenfor de 1½-2½ sek jeg nævnte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share