Søvnmangel


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Efter at have noteret vægt og søvn ned i noget tid kan jeg konstatere en ret stor sammenhæng (jo nok fordi en træt krop ønsker letkøbt energi).

Nu lurer jeg lidt på hvor meget udbytttet af træningen også lider når man får sovet for lidt - på en uge vil jeg tro at jeg ca. 3-4 dage ligger på 3-5 timer og 2-3 dage en time eller to mere og så får jeg typisk sovet igennem een gang ugentligt. Sjatsover ofte 10-15 minutter til/fra arbejde og måske også i en pause. Som regel er jeg jævnt træt i mange af døgnets timer men føler selv at jeg energimæssigt er ovenpå mens jeg er til træning (og heldigvis også mens jeg er på arbejde).

Men altså: nede på mit plan som småfed motionist, vil jeg så overhovedet kunne mærke hvis jeg begyndte at sove igennem eller er søvn noget opreklameret juks?

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst en artikel om søvn og træning og jo mere du får sovet igennem, jo bedre bliver din vækst. De lavede en undersøgelse hvor de tog en gruppe som ikke havde sovet, til træning. Deres træning gik som normalt mht vægt og gentagelser, men det viste sig at muskelvæksten (der er nogle fine ord for nogle stoffer som kører rundt i kroppen) udeblev i betydelig grad, sammenlignet med holdet som fik deres otte timer. Dvs dine muskler slet ikke vokser optimalt hvis du træner mens du er træt.

3-5 timer lyder af lidt og det er helt sikkert det påvirker dig i din træning. Få noget mere. Hvis du er træt så læg dig til at sove. Kort sagt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Gregers

Sådan som jeg har forstået det så er søvn lige så vigtigt som kost og motion når det gælder vægttab. Nu har jeg ikke studeret det videnskabeligt, men bare læst en del artikler om det og her fremhæves to vigtige ting, at under søvnen udskilles et væksthormon som er vigtigt, bla er det vist derfor at især børn skal sove meget for ellers vokser de ikke!! og så er søvn jo også vigtigt i forhold til at yde det maksimale når man træner, altså at få noget ud af træningen. En anden ting som jeg ikke har læst, men selv kan genkende det er jo at man bliver meget hurtigere et "offer" for voldsom trang til mad som ikke er planlagt, hvis man ikke har sovet nok ellers hvis det er meget sent om natten.

Jeg har også læst at man ikke kan sove på forskud og det betyder at søvnperioderne helst skal være over 6 timer pr nat ( der er nok mennesker som behøver mindre, men hvis vi taler gennesnit) og at det meget gerne må være 8 timer.

Så jeg prøver selv at få sovet og har tit tænkt når jeg læste din blog at du har svære ods når du ikke sover mere, både i forhold til optimal træning og i forhold til at få et varigt vægttab.

Men jeg kan jo også læse at du ikke har så nemme vilkår med dine arbejdstider så det kræver meget planlægning, men jeg tænker at søvnen vil være et rigtig godt sted at starte.

Mange hilsner

Nanna

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg da sige at du sover alt for lidt. Efter min mening behøver man ikke lave videnskabelige studier for at fastslå hvr vigtig søvn er i forhld til energi, overskud, udbytte af træning. Det kan man let afprøve på sig selv. Persnligtsynes jeg da også det er mega irriterende at gå rundt og være træt i løbet af dagen.

Link to comment
Share on other sites

Halloooo du bliver jo ikke stærkere når du træner men når du er færdig med at træne, og hvis du ikke restitutionerer ordentligt fordi du går og er pissetræt hele tiden, ja så siger det vel næsten sig selv! Ordentlig søvn= ordentlige resultater. :smile:

*Smiley der banker hovedet imod en mur*

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share