Rødbede juice


Kluns
 Share

Recommended Posts

Det her lyder sku godt.

http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1774403.ece

Du kan for eksempel løbe op til 16 pct. længere med en bestemt rodfrugtjuice, viser ny britisk undersøgelse.

Effekten ligger i rodfrugtens indhold af nitrat, der kan reducere iltoptaget - og derfor gøre anstrengelserne mindre anstrengende, skriver BBC News.

"Vi var meget overraskede over rødbedejuicens effekt på iltoptaget, fordi effekten ikke kan opnås med andre midler - heller ikke træning," siger Andy Jones, professor ved Universitetet i Exeter, til BBC News.

I tidsskriftet The small Journal of Applied Physiology, hævdes det endda, at bedejuicens effekt overgår effekten af regelmæssig træning. Og det lyder jo godt for dem, der har lidt svært ved at komme i løbeskoene.

Udover at give sportsudøvere et kick, mener forskerne, at deres opdagelse kan hjælpe folk med hjerte-kar-sygdomme, luftvejs- og stofskiftesygdomme.

Forsøget involverede otte forsøgskaniner - mænd mellem 18 og 38. De fik hver en halv liter rødbedejuice om dagen, seks dage i træk, før de gennemgik en række fysiske tests - heriblandt cykling på en motionscykel.

I en anden uge fik de i stedet en placebo-drik af solbær, før de gennemgik de samme tests.

Rødbeder gav 92 sekunder

Testen på motionscyklen viste, at mændenes udholdenhed var forbedret. De blev bedt om at træde alt, hvad de kunne, så længe de kunne. Og i gennemsnit kunne de cykle i 11.25 minutter på rødbedejuice - 92 sekunder længere pedaltid end på solbær-placebo.

Og rødbedejuicen reducerede også blodtrykket, når mændene var i hvile, skriver BBC News.

Usikkerhed om mekanikken

Forskerne er dog endnu usikre på, præcist hvorfor nitraten i rødbeden styrker udholdenheden.

Men flere professorer udtaler til BBC News, at resultaterne er så markante, at der vil blive forsket videre i rødbedens sunde effekter.

Jeg tro at jeg skal over at købe noget juice.

Link to comment
Share on other sites

Det her lyder sku godt.

http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1774403.ece

Du kan for eksempel løbe op til 16 pct. længere med en bestemt rodfrugtjuice, viser ny britisk undersøgelse.

Effekten ligger i rodfrugtens indhold af nitrat, der kan reducere iltoptaget - og derfor gøre anstrengelserne mindre anstrengende, skriver BBC News.

"Vi var meget overraskede over rødbedejuicens effekt på iltoptaget, fordi effekten ikke kan opnås med andre midler - heller ikke træning," siger Andy Jones, professor ved Universitetet i Exeter, til BBC News.

I tidsskriftet The small Journal of Applied Physiology, hævdes det endda, at bedejuicens effekt overgår effekten af regelmæssig træning. Og det lyder jo godt for dem, der har lidt svært ved at komme i løbeskoene.

Hvordan kan nedsat iltoptag forbedre præstationer?? Skal det forstås sådan at man behøver mindre ilt for at udføre det samme arbejde? Nogen der har læst originalartiklen?

Link to comment
Share on other sites

Effekten ligger i rodfrugtens indhold af nitrat, der kan reducere iltoptaget
:laugh:

Derudover: Forunderligt. Nogen der ved hvornår fulltexten kommer?

Hvorfor bruge solbær juice (der jo er fyldt med anthocyaniner) som "placebo", når der nu er mistanke om at antioxidanter netop hæmmer sådan noget som time to exthaustion?

Link to comment
Share on other sites

Det virker ulogisk at låse den tråd folk har skrevet i :blink:

HOWEVER; her er link til originalartiklens abstract (efterspurgt i den anden tråd)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1966144...Pubmed_RVDocSum

Jeg valgte det objektive kriterie at låse den tråd der var oprettet sidst. :blush:

Nu har jeg bare flettet dem sammen i stedet, og så er det vist det.

mvh

Mod

Link to comment
Share on other sites

Det her lyder sku godt.

Effekten ligger i rodfrugtens indhold af nitrat, der kan reducere iltoptaget - og derfor gøre anstrengelserne mindre anstrengende, skriver BBC News.

Pharmacological sodium nitrate supplementation has been reported to reduce the O2 cost of sub-maximal exercise in humans.

bedste oversættelse ever!

ydermere står der: eight males (aged 19-38 yr): så de kan ikke engang resumere data ordentligt (fpn skrev 18år)

Link to comment
Share on other sites

Pharmacological sodium nitrate supplementation has been reported to reduce the O2 cost of sub-maximal exercise in humans.

bedste oversættelse ever!

ydermere står der: eight males (aged 19-38 yr): så de kan ikke engang resumere data ordentligt (fpn skrev 18år)

Jeg kan ikke lade være med at tænke på sodium phosphate - det er da i hvert fald præstationsfremmende: Men jeg kan ikke helt gennemskue om det er den samme effekt her? Jeg har da selv oplevet et lille boost ved at loade med sodium phosphate op til cykelløb med høj prioritet...

Link to comment
Share on other sites

Fast legs: Det tror jeg ikke det er. Nitrat bliver til nitrit og nitrit bliver til NO hvis iltniveauet er til det. NO laver noget vasodilation, og der er måske også noget mitokondrieoptimering pga mindre protonleakage...

natriumfosfaten er vist snarere noget buffer-værk eller hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Fast legs: Det tror jeg ikke det er. Nitrat bliver til nitrit og nitrit bliver til NO hvis iltniveauet er til det. NO laver noget vasodilation, og der er måske også noget mitokondrieoptimering pga mindre protonleakage...

natriumfosfaten er vist snarere noget buffer-værk eller hvordan?

Tak for den forklaring Michael :-) Jeg er ikke 100% up to date med sodium phosphate's virkningsmekanismer - men den er rimeligt godt dokumenteret i litteraturen. Ville bare LIGE være sikker på at den med rødbedesaften ikke bare var "genopdagelsen" af et allerede kendt fænomen...

Må hellere lige tjekke op på Sodium Phosphate's virkning - det er lidt "tåget" i min hukommelse :-) Men mener ikke det virker som en buffer på samme måde som f.eks. "bagepulver" giver bufferkapacitet i forhold til akkumulering af mælkesyre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Godt spørgsmål. Nu er der sjældent nitrat i, men masser af nitrit. Kemisk set burde det være lige så godt som nitraten i rodfrugterne. Sagen er jo bare den at nitriten reagerer med alt muligt andet i kødet, hvad der for det første gør det giftigt og for det andet måske binder det så det ikke "virker" ligesom rodfrugterne gør (?) .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share