Enden af en olympisk vægtstang til stenløft?


Muggz
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg vil gerne træne stenløft med vægtskiver, men da jeg hverken har råd eller plads til rigtige atlas-sten, ville jeg høre, om der var nogen, der enten kunne sælge mig eller henvise mig til et sted, hvor man kan købe enden af en olympisk vægtstang (dvs den roterende ende med den lille ekstra brede stålskive i starten af længden, ca 45 cm lang, der sidder for hver ende af en Eleiko-stang eller tilsvarende olympiske vægtstænger)??

Tilsvarende stykker materiel, dvs en rund (skal være 5 cm bred, så der kan være olympiske skiver på) stang af stål eller andet metal med en lidt bredere skive i bunden så skiverne ikke falder af, og en længde på ca. 45-50 cm kan givetvis også bruges.

Ved godt det er et lidt langt ude request ( :blink: ), men jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig

Anyway, på forhånd tak

Muggert

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er lidt kreativ og ferm på fingerne kan du evt. lave den af noget 50mm. rør og 2 olympiske låse.

Hey

Ja, har også tænkt på det, der er dog et par ting ved den løsning, man lige skal overveje, dels skal røret være ret så solidt, da det gir noget vældig rabalder, når man skubber "stenen" ned fra et loading-bord ca. 1,2 meter over gulvet, så skal det helst ikke blive bulet eller uvæjnt. Derudover skal skiverne sidde meget fast på stangen, og min erfaring er, at jeg har svært ved at få en olympisk lås til at sidde helt 100% fast, i hvert fald når man kaster rundt med "stenen", og det er temmeligt vigtigt at skiverne ikke falder af forneden, for så for jeg dem ud over fødderne :blink:

Men det er da afgjort noget der kan afprøves, tak for svar :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hey

Ja, har også tænkt på det, der er dog et par ting ved den løsning, man lige skal overveje, dels skal røret være ret så solidt, da det gir noget vældig rabalder, når man skubber "stenen" ned fra et loading-bord ca. 1,2 meter over gulvet, så skal det helst ikke blive bulet eller uvæjnt. Derudover skal skiverne sidde meget fast på stangen, og min erfaring er, at jeg har svært ved at få en olympisk lås til at sidde helt 100% fast, i hvert fald når man kaster rundt med "stenen", og det er temmeligt vigtigt at skiverne ikke falder af forneden, for så for jeg dem ud over fødderne :blink:

Men det er da afgjort noget der kan afprøves, tak for svar :smile:

Hvis du kender nogen der kan skære gevind eller svejse "bunden" er det også en mulighed. Eller bestille hele anordningen hos en smed.. tror ikke det er så dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kender nogen der kan skære gevind eller svejse "bunden" er det også en mulighed. Eller bestille hele anordningen hos en smed.. tror ikke det er så dyrt?

Kender du en smed der lige ville kunne svejse et 50 cm langt og 5 cm bredt rør fast på en lidt bredere stålskive for en rimelig penge? Forslag modtages varmt :smile:

Link to comment
Share on other sites

En atlasstone kan du lave selv for ganske få penge... Søg på atlas stone i google, og de fremkommer på en af de første sider med en opskrift... :smile:

Tak for oplysningen :smile:

Desværre bor jeg i lejlighed, oven i købet på 5. sal. så det blir nok ikke så aktuelt. Men cool instruktion i at lave atlas sten btw, hvis jeg får et hus en dag, vil jeg i hvert fald prøve at lave et par stykker.

Har iøvrigt fundet ud af, at et stålbordben Ø50 fra ikea til en 20´er faktisk nok klare opgaven :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share