Svajrygget - hvad gør jeg?


Frede01
 Share

Recommended Posts

Jeg er meget svajrygget, og hvis jeg kigger mig i spejlet fra siden, ser det ud som om jeg bare skubber min røv ekstremt meget ud. Hvis jeg så retter mig op, så kan mine ben nærmest ikke komme tilbage, og det mærkes som om jeg spænder utroligt meget i min røv.

Jeg er lidt på bar bund her, jeg aner ikke hvad jeg skal gøre for at få min ryg rettet op.

Håber i kan hjælpe mig :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke så meget af det der står derinde :tongue: , er der ikke nogen der kan skrive hvad der skal til, altså nogle øvelser eller noget.

Det er afhænger i nogen grad af den enkeltes problem, hvad der skal gøres ved det. Men SimonHP rammer præcist i det han skriver.

Meget forenklet skal du forestille dig din hofte siddende oven på låret/benet og tilte frem af. Det er som følge af for stærke/korte muskler i lænden og hoftebøjerne og for slappe/lange muskler i ballen og maven. Det er meget ofte denne usymmetri, der skal rettes op på.

Som du selv skriver, kan du rette dig op ved at spænde i røven. Prøv at lege med at gøre det samme med maven, så du tilter hoften bagud. Ved at træne og strække ud rigtigt vil du kunne rette op på problemet over tid, så du ikke skal tænke over at du skal gå og rette dig op ved at spænde i røven. Men det kan sagtens tage meget lang tid.

Måske stramme hoftebøjere og rectus femoris. Google efter stræk af psoas og rectus femoris på the interwebz. Og google evt. efter "anterior pelvic tilt" og "lordosis / hyperlordosis". Men optimalt spenderer du (hvilket er godt givet ud) pengene til en dygtig fysioterapeut der kan finde den/de præcise årsag(er).

Bingo :wink:

Jeg er også svajrygget og har efterhånden lært at leve med det. Lægen har fortalt mig at jeg ikke kan ændre nævneværdigt på det. Har du gener pga det ?
Er du sikker på, at lægen ved, hvad han taler om?

LOL! Næsten alt hvad der har med bevægelse at gøre skal man gå langt uden om læger med! Det eneste de kan bruges til i den sammenhæng er at sende dig videre til en fysioterapeut, så du får det betalt af staten!

Link to comment
Share on other sites

Som der allerede er blevet sagt, er det formentlig en ubalance der gør at bækkenet tipper frem.

Jeg er selv ramt ret hårdt af det. I sin tid vågnede jeg om natten med tårer i øjnene og kunne ikke sove af bare smerter. Det er ikke væk og er endnu ikke pænt, men nu har jeg en fin nattesøvn pga. en dygtig fys der kunne hjælpe mig.

Der kan gøres rigtig, rigtig meget, og kommer jeg til at holde en træningspause kan jeg godt mærke det går lidt tilbage og jeg får mere ondt.

Så glem hvad lægen har sagt og find en dygtig fys, det er guld værd! :smile:

Link to comment
Share on other sites

I korte træk handler det simpelt om at få lavet en masse udspænding for dine hoftebøjere (iliophoas + rectus femoris). Og så træne tung mave. Det er ikke sikkert du kan få det rettet 100% op, men meget kan løses.

Jeg har bl.a. selv haft meget kraftigt(!) lændesvaj. Og de ovenstående hjælpemidler har hjulpet mig og mange at mine patienter meget.

God træning!

Link to comment
Share on other sites

I korte træk handler det simpelt om at få lavet en masse udspænding for dine hoftebøjere (iliophoas + rectus femoris). Og så træne tung mave. Det er ikke sikkert du kan få det rettet 100% op, men meget kan løses.

Jeg har bl.a. selv haft meget kraftigt(!) lændesvaj. Og de ovenstående hjælpemidler har hjulpet mig og mange at mine patienter meget.

God træning!

jeg tror ikke tung mave hjælper så meget. Det kræver jo ikke sindsygt meget at holde et normalt bækken tilt vil højst sandsynligt provokere til kort hoftebøjere alligevel. Birddogs vil jeg mene er en bedre start udført korrekt.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke tung mave hjælper så meget. Det kræver jo ikke sindsygt meget at holde et normalt bækken tilt vil højst sandsynligt provokere til kort hoftebøjere alligevel. Birddogs vil jeg mene er en bedre start udført korrekt.

Jeg tror generelt, at det er meget uhensigtsmæssigt at begynde på tunge belastninger af områder der er besværede i forvejen. jeg syne i hvert fald tit jeg har tendens til at aktivere alt muligt mærkeligt hvis jeg laver "tung" mavetræning.

Så vil jeg hellere anbefale nogle mindre belastende maveøvelser med fuld fokus på at styre hofte/bækken og fuld aktivering af mavemusklerne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share