Pulszone ved 5km konkurrence


johndoe
 Share

Recommended Posts

Jeg er en af de mange, mange glade kontorfolk, der skal tøffe 5km rundt til DHL-stafetten 1/9 i Parken.

Mit spørgsmål: Hvor høj en puls (% af maxpuls) bør man have / kan man klare til en 5km konkurrence?

Jeg er 34år og ifølge formlerne burde jeg have en maxpuls på 185. Dette er helt sikkert forkert, da jeg uden problemer kunne presse mig op på 187 idag (efter 25min løB). Så jeg antager den nok er oppe omkring 195.

I mit 5km træningspas idag løb jeg med en gennemsnitspuls på 170, dvs. en belastning af 87% af max-puls.

Det vil formentlig ikke være så behageligt at presse mig frygtelig meget mere, men er da interesseret I at høre, hvor meget I andre kan presse jer selv :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en af de mange, mange glade kontorfolk, der skal tøffe 5km rundt til DHL-stafetten 1/9 i Parken.

Mit spørgsmål: Hvor høj en puls (% af maxpuls) bør man have / kan man klare til en 5km konkurrence?

Jeg er 34år og ifølge formlerne burde jeg have en maxpuls på 185. Dette er helt sikkert forkert, da jeg uden problemer kunne presse mig op på 187 idag (efter 25min løB). Så jeg antager den nok er oppe omkring 195.

I mit 5km træningspas idag løb jeg med en gennemsnitspuls på 170, dvs. en belastning af 87% af max-puls.

Det vil formentlig ikke være så behageligt at presse mig frygtelig meget mere, men er da interesseret I at høre, hvor meget I andre kan presse jer selv :smile:

I mandags løb jeg en 5km med en gennemsnit puls på 94,78% af max puls.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en af de mange, mange glade kontorfolk, der skal tøffe 5km rundt til DHL-stafetten 1/9 i Parken.

Mit spørgsmål: Hvor høj en puls (% af maxpuls) bør man have / kan man klare til en 5km konkurrence?

Jeg er 34år og ifølge formlerne burde jeg have en maxpuls på 185. Dette er helt sikkert forkert, da jeg uden problemer kunne presse mig op på 187 idag (efter 25min løB). Så jeg antager den nok er oppe omkring 195.

I mit 5km træningspas idag løb jeg med en gennemsnitspuls på 170, dvs. en belastning af 87% af max-puls.

Det vil formentlig ikke være så behageligt at presse mig frygtelig meget mere, men er da interesseret I at høre, hvor meget I andre kan presse jer selv :smile:

Hvad din gn. snits puls skal ligge på, kommer jo helt an på din træningstilstand.

Nu er der et stykke tid endnu til DHL. Mit lille råd. smut ud på 5 km. i weekenden.. eller i dag og søndag og hold så højt tempo, som du overhovedet kan.

Dit resultat vil især være afhængig, hvor meget du er villig til at tingene bliver ubehagelige. Går du efter bedste resultat vil smerte være en nødvendighed, mens at lide vil være valgfrit. Går du efter et hyggeløb med nogenlunde resultat, skal du bare gå efter, hvad du føler "rart" - og så er det sådan set ligegyldigt at snakke gn.snitspuls.

I forhold til DHL skal du heller ikke regne med at kunne holde et konstant tempo, da der er så fandens mange mennesker. Du vil mere eller mindre skulle shufle dig igennem gamle tanter, fede Dorit fra kantinen, utrænede kontorfolk :wink: osv.

God vind med det - lad os se, hvem der får den bedste tid :superman:

Link to comment
Share on other sites

Man kan også beregne intensiten således:

Max puls = 195

Hvilepuls = 55 (f.eks.)

Pulsreserve = 195 - 55 = 140

Arbejdspuls = 170

Intensitet = (170 - 55) / 140 = 82%

Hvis du er i god form, skulle du gerne op omkring 90% i en 5 km "konkurrence".

Som tidligere bemærket kan DHL stafetten være uegnet til dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvad din gn. snits puls skal ligge på, kommer jo helt an på din træningstilstand.

vel ikke i procent af max-puls?

utrænede kontorfolk

Hey! Det er jo mig :wink:

Jeg gør mig ingen illusioner om en decideret GOD tid. Men bare tiden er bedre end mine kære kollegaer, der også tilhører kategorien af utrænede kollegaer, er jeg glad. Og er parat til lidt smerte for at nå det mål :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share