Løbetræning


Tejs_92
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

jeg ville høre om jeg kunne få noget hjælp Mht. at få min kondition op i gear igen

jeg løb copenhagen marathon og kom ind på en tid der var 4:11

jeg har et mål der hedder at jeg gerne ville komme ned på tid der var under de

3:45 jeg har tid til at løbe ca. 3 gange om ugen.

hvilke distancer er bedst at bruge?

Ved absolut ingen ting om hvad der er bedst til at komme i form af?

og min træning op til mit marathon lød på ture omkring de 7 km og nogle gange 10 , 14 km men det skete ikke så tit

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Du skal gøre dig (din krop) i stand til at gennemføre 42195m på 3 timer og 45 min. Du bliver derfor nød til at træne. Du kan løbe 3 gange om ugen. Du bør klart træne specifikt. Dvs. fra nu af og frem til jan. bør du løbe kortere ture 45-60min. med fartleg. Fartleg er temposkift og kan med fordel løbes på bakker. Du behøver ikke løbe temposkift alle tre gange men på på ikke bare at lunte rundt, leg med farten. Når jeg skriver fart er der tale om hastigheder du kan holde på fx 10km. Så lad være med at løbe forstærkt du skal kunne "overføre" farten til dig. Et problem jeg ofte ser når "nybegynder" løber intervaller; de løber for stærkt!!

Når du nærmer dig januar. Skan du stille og roligt ændre din træning fra basistræning til lidt mere specifik træning. Du skal vælge at løbe lidt længere ture en af dagene. Den lange tur bør være i et tempo du kan holde i fx 2 timer. HVis du bruger pulsur (70-80% af max). Det må ikke være tempoet der gør dig træt på de lange ture, så løber du for stærkt.

De andre to ture fortsætter du med fartleg på bakker. Distancen på disse ture bør være 10-15km. Den lange tur trappes på fra 10-15km til 25-30km over 16 uger så det passer med at du slutter de lange ture 4 uger før marathon. Fra uge 4 til uge 1 er der fokus på at løbe kortere ture i et tempo der ligger LIDT over dit marathontempo. Distancerne er 6-12km pr gang. PAS PÅ IKKE AT LØBE FOR STÆRK du trapper samtidig ned i mængden af løbekm og du vil føle dig frisk. Det er derfor vigtigt ikke at bruge al den overskud til bare at løbe hurtigere for så vil du for alvor blive træt. Du kan trappe ned med 80-40% over de 3 sidste uger.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Okey, det jeg mener er at man med fordel kan lege med farten på kortere ture. Farten kan være omkring ens marathonfart/puls. Man kan træne det "specifikke" kortvarigt som en del af en tur på 45-60 min. Efterhånden som man nærmer sig race-dagen bør den specifikke træning udgør en større del af den samlede træning. JEG mener at man allerede i efteråret og frem mod gennem grundtræningsperioden bør arbejde med det specifikke tempo/puls bare i mindre doser.

Så det specifikke ligger i tempoet/pulsen og knapt så meget i distancen!

Er vi kommet nærmere en gensidig forståelse?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share