Kan man være for fed til at løbetræne?


Katjamo
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt - kan ikke huske hvor - at hvis man har et højt BMI er det stort set umuligt at læbetræne. Jeg er gevaldigt på vej ned i BMI, startede på 37,5 og er nu på 32,3 og skal selvfølgeligt længere ned. Jeg dyrker masser af anden motion, men har altid haft problemer med at løbe. Jeg får simpelthen ondt i ledene før jeg får ondt i musklerne. Jeg kan maks. løbe et minut på løbebånd med 8 km/t så er mine ankler ved at stå af.

Jeg ville RIGTIGT gerne løbe. Hvor lavt et BMI skal jeg have før det giver mening at gå i gang med et løbeprogram? Hvornår er belastningen lav nok for mine led?

Har hørt noget med et BMI på 27. Kan det passe?

(selvfølgelig skal jeg have masser af anden motion for at komme ned i BMI, i know)

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen fast grænse. Der er mange mennesker med en BMI som dig der løber. Din form, din alder, fordelingen af de ekstra kg og en række andre ting spiller ind. He under sko, løbeteknik, valgt underlag - og om du er gået tilstrækeligt langsomt i gang. En periode med ømhed er også at forvente. Ømme msukler er ok - ømme sener og smerter i skinneben er mere betænkeligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener man kan få løbesko med en bedre absorbering til tunge løber over 85 kilo.

Umeldbart vil jeg nok vurdere at man skal under 100 kilo kropsvægt for at skåne ankel og knæled, men intet er umuligt, man skal bare være klar over at jo tungere man er jo større risiko for skader.

Link to comment
Share on other sites

Dengang jeg vejede 106 kg og startede med at løbe, fik jeg hurtig ondt i led osv.. Især i min ankel ( nok pga. tidligere skade ) På trods af jeg lagde stille ud med begynder programmet.. Nu har jeg så tabt 16 kg, via motionscykel og kost ændring, og er begyndt at løbe igen.. Har været igang i et par uger nu, og har ikke mærket nogen form for smerte i ledene osv. Ligesom sidst.

Grunden til det er måske også at jeg har fået opbygget en grundform på motionscyklen som har gjort det nemmere at starte på løbeprogrammet...

Bare lige mit input til din tråd :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Har selv løbettrænet med en vægt på 124 kg, det gik ikke så stærkt :laugh: men mine ben holdte da til det, og løb af gode grunden ikke lange distancer :smile:

Så mener fint at du kan løbe, dog være opmærksom på hvad benene/knæene siger til det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du max kan løbe et minut ved 8 km. så begynd med at gå så langt du kan så hurtigt du kan. Når du har gået i f.eks. 5 min. så løb i 30 sekunder så hurtigt du kan. Gør det 2-3 gange i starten. Find det interval der passer uden at du får svære smerter.

At ignorere smerter ved løb har kostet mig en diskosudposning i ryggen, som efter et halvt år med kiropraktor og fysioterapeut, endelig er begyndt at gå i orden - VOLDSOMT irriterende!

Muskler må godt blive ømme og trætte, men får man deciderede smerter i led og sener. Skal man stoppe ALDELES OMGÅENDE og strække ud!

Chr.

Link to comment
Share on other sites

Glemte lige at skrive at dine sko spiller en stor rolle!

Har du bare et par almindelige løbesko fra Bilka til 199,- så skal de direkte i skralderen og så er der afgang til f.eks. Løberen hvor du får et par sko, som passer til dine fødder og løbestil. De er dygtige folk hos løberen som kan hjælpe dig med at finde et par sko som giver dine fødder maksimal støtte. Regn med at fyre 1000-1500 på et par ordentlige løbesko. Man kan redde sig nogle rigtigt grimme skader i ankler, knæ og ryg ved at løbe i forkerte/dårlige sko.

Chr.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg vejede 102 kg (jeg er en mand på 180cm), begyndte jeg at løbe. Selvom jeg lagde forsigtigt ud, var jeg konstant meget tæt på at få skader og døjede af flere omgange med skinnebensbetændelse og ømme led.

Jeg kastede mig derfor over styrketræning (primært dødløft og bænkpres) og kondicykel istedet, og kan idag holde til at løbe uden at få skader af det. Jeg vil mene, at hvis man er overvægtig, er det bedst enten at vælge en anden motionsform til man er blevet lidt lettere eller at sørge for at styrketræne i en periode op til at man begynder at løbetræne, da styrketræningen så har gjort ens led og muskler stærkere.

Link to comment
Share on other sites

Mit BMI ligner dit (da jeg startede var det 3-4 højere).

Jeg er 174cm høj, vejer 101-102 kg.

Det der ubetinget har gjort mest for mig, er mine løbesko. Løbeskoene er jeg totalt kompromisløs omkring. Resten kan der skrues på ;)

Jeg løber alt fra 5-11 km. Jeg kan da godt være lidt øm i knæene, efter 11 km i Marselisborg skoven, men ikke noget specielt.

Link to comment
Share on other sites

Når du løber får du stød op igennem knæ og ryg der svarer til ca. 20 gange kropsvægt. Derfor er det relativt slidsomt at løbe, specielt når man er overvægtig. Selvfølgelig skal scener og væv også vende sig til belastningen. Så hvis du får ondt, ville jeg anbefale at du begynder med noget mindre slidsomt træning fx. cykling eller hvis du går i fitnesscenter kan det være crosstrainer, step, romaskine osv. Byg løbetræningen langsomt op, find et niveau hvor du ikke får ondt som "anders and" også skriver.

Du bør ALDRIG ignorere kroppens signaler! Men når det er sagt, så er ømme muskler en del af det at træne...specielt i starten :-)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Når det nu er dine led du får ondt i er styrketræning af dine benmuskler en god ide. Så styrker du musklerne omkring knæet. Prøv noget squat agtigt noget - og som ved alt andet træning start forsigtigt og byg langsomt op.

Min egen vægt er pt. 92 men jeg har vejet 98 og jeg har ikke noget problem med at løbe. Men mine løbesko bliver udtrådt inden 1000 km som ellers er den gængse tommelfingerregel for løbeskos løbetid. Og som nævnt ovenfor så få dig et par løbesko i en butik, hvor de kigger på din fod og kigger på din løbestil på et løbebånd.

Held og lykke med det.

sunek

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser hvor meget man kan tillade sig at løbe uden at få skader når man vejer de plus 100 og det man for ude af det sammenlignet med en hver anden konditionstræning er det jo tåbeligt at løbe.

F.eks.

Du kan sidde en time på en motionscykel eller lave hårdere interval uden problemer

vs.

Du kan maks tillade dig at løbe 10-30 min i lavet tempo med store risiko for grumme overbelastnings skader.

Jeg fatter stadig ikke at så mange motionister løbe med så stort et grundlagde for skader når vægttræning og andet konditionstræning er så meget mere effektivt hvis man vil tabe sig i forhold til skades potentiale.

Link to comment
Share on other sites

Når du løber får du stød op igennem knæ og ryg der svarer til ca. 20 gange kropsvægt. Derfor er det relativt slidsomt at løbe, specielt når man er overvægtig. Selvfølgelig skal scener og væv også vende sig til belastningen. Så hvis du får ondt, ville jeg anbefale at du begynder med noget mindre slidsomt træning fx. cykling eller hvis du går i fitnesscenter kan det være crosstrainer, step, romaskine osv. Byg løbetræningen langsomt op, find et niveau hvor du ikke får ondt som "anders and" også skriver.

Du bør ALDRIG ignorere kroppens signaler! Men når det er sagt, så er ømme muskler en del af det at træne...specielt i starten :-)

Ikke korrekt. 3-4 gang.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser hvor meget man kan tillade sig at løbe uden at få skader når man vejer de plus 100 og det man for ude af det sammenlignet med en hver anden konditionstræning er det jo tåbeligt at løbe.

F.eks.

Du kan sidde en time på en motionscykel eller lave hårdere interval uden problemer

vs.

Du kan maks tillade dig at løbe 10-30 min i lavet tempo med store risiko for grumme overbelastnings skader.

Jeg fatter stadig ikke at så mange motionister løbe med så stort et grundlagde for skader når vægttræning og andet konditionstræning er så meget mere effektivt hvis man vil tabe sig i forhold til skades potentiale.

Helt enig :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter stadig ikke at så mange motionister løbe med så stort et grundlagde for skader når vægttræning og andet konditionstræning er så meget mere effektivt hvis man vil tabe sig i forhold til skades potentiale.

Det gør jeg. Jeg tror i høj grad det bare handler om at folk når de løber, har valgmuligheden. De kan gøre det når det passer ind i dagligdagen. De kan gøre det i den mængde de synes de kan. Og de bestemmer selv. Plus, de kommer udenfor. Mange har store aversioner mod at skulle stå i et fitness center. Andre synes bare kondicykler er MEGA kedelige (inkl. mig selv).

Jeg tror ikke du skal regne med at dem der begynder at løbe tænker i om det nu også er det mest effektive. Bare om det er effektivt nok, om det giver dem noget (både motions- og oplevelsesmæssigt), og det ellers er noget de kan se integreret i deres liv.

For mig gælder alle. Og så sparer jeg også min. 199 kr. om måneden til et fitnesscenter. Ok, som jeg så i den grad bruger på løbesko, pulsur med footpod, og alt muligt andet - men det er jo fordi der går lidt sport i det, hvilket der aldrig ville gøre for mig i et fitness center ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share