Knæskade


motionsløberen
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

Jeg har en veninde som praktisk talt ikke dyrker motion pga et dårligt knæ. Hun har efterhånden fået opbygget sig en anseelig overvægt og det piner mig ikke at kunne hjælpe hende. Overvægten har kun gjort knæet værre.

Jeg kender ikke hendes "sygehistorie" i detaljer, men hendes knæ gik vist af led engang (eller knæskallen gled ud eller hvad sådan noget nu hedder) og hun er også blevet opereret i knæet.

Er der nogen der har forslag til motionsformer (især kredsløbstræning) som helt sikkert (eller næsten sikkert) ikke belaster knæet??

Jeg vil gerne hjælpe hende, men det er svært når man ikke bare kan tage hende med på en løbetur.. :(

Link to comment
Share on other sites

Cykling

svømning

Og så skal hun igang med genoptræning af det knæ

styrketræning af muskler omkring knæet, jo mere passiv man er jo mere forsvinder musklerne der skal stabiliserer knæet, jo mindre stabilitet = risiko for ny skade og dermed en ond spiral

Jeg giver dig fuldstændig ret i at hun skal igang, men det virker lidt som om hun bruger knæet som en undskyldning. :( Men når du siger styrketræning af musklerne omkring knæet - er der så nogle bestemte øvelser du tænker på - og snakker vi fitnesscenter? For hun lader til at mene at hun slet intet kan gøre der belaster knæet det mindste.

Men belastningen er vel nødvendig for at styrke knæet?

På forhånd tak for hjælpen - og tak for hjælpen indtil videre til jer begge.

Link to comment
Share on other sites

Vastus: jeg tror helt sikkert også professionel hjælp ville være bedst, men hvor utroligt det end lyder, så tror jeg faktisk ikke hun er motiveret til at lægge den anstrengelse i det..

Håber lidt på at jeg kan lokke hende på en eller anden måde..

Tusind tak for de gode råd.

Nu bliver jeg lige lidt hård: Hvis hun ikke er motiveret/kan motiveres til at løfte en finger selv, men blot sidde og have ondt af sig selv, så må hun jo tage konsekvensen af sine egne handlinger og det er, at det kun bliver værre.

Hvis hun ikke vil lave øvelser, se en fys, gå i fitnesscenter, cykle eller svømme osv, så forklar hende at det udelukkende bliver værre, både hendes generelle sundhedstilstand men også hendes knæ. Hun må gøre en indsats selv - motivation eller ej.

Start med cyklingen (evt blot 15-20 min pr gang til en start) - selvom det er dødssygt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share