Min løbehastighed


Sondergaard1204
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg kigget rundt omkring i dette forum, og overalt ser jeg, at man løber mellem 12-17 km/t! Jeg forstår det ikke! Jeg løber mellem 9-9,5, på en god dag er jeg oppe omkring 10. Er det fordi jeg er en pige, og jeg ikke er højere end 1.68 (vægt 64 kg) og derfor har kortere ben, eller er jeg bare ualmindeligt langsom? Min distance lige nu er kun 3,5 km, men jeg synes det går utroligt stærkt med at miste kræfterne, hvis jeg skal op omkring 11-12 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Mit meget uprofessionelle gæt er at os middelmådige løbere ligger på en kilometer tid omkring 4-6 minutter og det ligger du jo stort set osse i. Når du kender din hastighed så præcist gætter jeg på at du løber på løbebånd. Er det korrekt? Eller løber du med gps?

De tider du nævner er noget i retning af 3½ - 5 minutter pr kilometer og de 5 er der nok mange der kan ramme men 3½ er altså en ret habil tid .....

Link to comment
Share on other sites

Det er bare træning og træning... :4thumbup:

Jeg startede også på ca. 9 - 9,5 i 20 min. og troede også det var umuligt at løbe stærkere, jeg er ca. 165. Men med go' træning er det nu lykkedes mig at komme op på 12 km/t i 20 min. på løbebånd og udenfor er det ca. 5 km på 25min ca. 12 km/t.

Jeg har ikke løbe trænet så meget, men brugt spinning og crosstrainer, da mine skinneben ikke er så glade for det løberi...

Go' træning. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg søgte på løb 12 km/t, og så kom der nogle fora op herindefra, hvor de fleste løb 13-14, men der var en der løb 17 km/t og havde et mål der hed 18. Jeg synes at det var fuldstændig urealistisk, så det er derfor jeg blev så forvirret.

Jeg startede en gang i marts med at løbe, dog kun maks 10 gange månedligt, og det var kun 1,5-2,5 km, og jeg var ikke så motiveret, og det ebbede ud med løbetræningen i maj-juni. Men her pr. 1. august har jeg løbet meget intensivt, 5 gange om ugen, startede med 2,5 km og er nu oppe på 3,5. Øger snart med 0,5 km igen.

Jeg måler hvor mange minutter og sekunder jeg løber, f.eks. lige nu har jeg løbet 3,5 km på 21.59 - altså (3,5 / 21,98333)x60 = 9,55 km/t. Sådan måler jeg min gennemsnitshastighed. Ifølge hvad jeg har målt løber jeg ca. den første km på 6 min. og 30 sek. Jeg løber ikke på løbebånd, men ude i naturen, langs asfaltstier og fortov.

Link to comment
Share on other sites

Måske heller ikke den mest effektive måde at komme igang med at løbe igen og blive hurtigere, at løbe 5 gange om ugen som begynder og med de distancer du løber syntes jeg er overkill.

Hvorfor ikke starte på et begynder program hvor du løber 3 gange om ugen og hurtigt vil være i stand til at løbe 5 km uafbrudt??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem hele juni-juli løbet gennemsnitligt en, max to gange ugentligt, bare ikke så intenst. Det har været 2,5 km ca. så jeg vil måske ikke kalde mig begynder, har trods alt løbet i et halvt år nu.

Men lige nu går jeg ikke frem, så jeg presser mig selv ekstremt, jeg går frem så jeg har det godt med det, og ikke ødelægger mine muskler. 5 gange om ugen passer mig rigtig godt. :) Faktisk tror jeg jeg allerede i første uge gik op på 3 km, så det har været ca. 0,5 km ekstra pr. 2. uge. :)

Link to comment
Share on other sites

Folk der løber over de 12-13 km. i timen er som regel folk der har løbet i mange år, og som har trænet fornuftigt. I den sammenhæng er du klart en nybegynder så 9,5 km i timen er et fint sted at starte ud på.

Hvis du gerne vil løbe hurtigere er det en rigtig go idé at følge et af de mange tusind løbeprogrammer der ligger på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 158 høj og kan sagtens mærke forskel når jeg løber med en der en over 180. Jeg tager flere skridt, for at følge tempoet.

Jeg løber gennemsnitligt 11 km/t og turene svinger fra 5 til 10 km.

Jeg startede også ud med en distance på 2 km, og havde aldrig drømt om at jeg skulle løbe 10 km en dag, men uden man tænker over det, kommer formen langsomt, og man bliver mere udholdende, og så kommer kilometerne også på. Og derfor vil dit tempo helt sikkert også stige, når formen og overskudet er der til det.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg kigget rundt omkring i dette forum, og overalt ser jeg, at man løber mellem 12-17 km/t! Jeg forstår det ikke! Jeg løber mellem 9-9,5, på en god dag er jeg oppe omkring 10. Er det fordi jeg er en pige, og jeg ikke er højere end 1.68 (vægt 64 kg) og derfor har kortere ben, eller er jeg bare ualmindeligt langsom? Min distance lige nu er kun 3,5 km, men jeg synes det går utroligt stærkt med at miste kræfterne, hvis jeg skal op omkring 11-12 km/t.

Det er ikke fordi du er pige, eller pga. din højde. Du skal bare have nogle flere kilometer bag dig, så kommer hastigheden også. Øg dit aktivitetsniveau generelt - løb, gå, cykl whatever, det skal nok komme dig til gode.

Hvad der er en god tid, er meget indivduelt, det skal altid stå målt med indsats, og der er selvfølgelig også noget medfødt talent.

Min træninslog som hedder Sportstracks opdeler løb og jogging ved en pace på 6 min. pr. km., dvs 10 km/t. Jeg ved dog ikke om der ligger nogen videnskabelig grund bagved. Mange nybegyndere har det som mål at løbe 5 km på under 30 min og derefter 10 km på mindre end en time. Det er som om, at det er en lidt gylden grænse for, at man kan kalde sig rigtig løber....... (Jeg ved godt at det er meget subjektivt)

Jeg selv har løbet on/off (meget off :bigsmile: ) i 4-5 år. Jeg har altid ligget og rodet med de 10 km/t. Nu er jeg heldigvis i en god periode og løber 5 km med 12 km/t.

Du skal bare give den gas med noget træning, så kommer resultaterne også. Sørg for at variere din træning, både længde, område og hastighed. Ellers kan man godt komme til sidde fast. Du behøver ikke at lave specifik interval-træning for at blive hurtigere, det er lidt overkill.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer også an på vægten, jeg vejer 99,3 kg lige nu og jeg løb 25,44 km på 2 timer 32 minutter og 31 sekunder, dvs lige over 10 km/t og jeg har løbet siden foråret, startet med 7-8 km/t, men har også lige holdt 3 ugeres ferie, jeg håber at gennemføre Berlin Maraton med 10,55 km/t.

Jeg læste at det giver 3 minutter for hver kg man taber på et Maraton.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

jeg tror også det bare er et spørgsmål om at få nogle kilometer i skoene :)

Da jeg startede med at løbe for 4 måneder siden, lå jeg på 8-8,5km/t. Nu ligger mit joggetempo på 9,5-10,5 km/t (alt efter min tilstand den dag). Jeg synes, at efterhånden som min kondition er blevet bedre, er min hastighed blevet øget.

Nu er jeg så nået dertil hvor jeg bevidst skal til at arbejde på at blive hurtigere, med noget intervaltræning. 10,5 km/t virker som om det er grænsen for mig, og skal jeg over den, skal jeg presse mig selv.

Jeg er iøvrigt heller ikke specielt høj, 174 cm. Og har heller ikke specielt lange ben, tror jeg roligt man kan sige ;D

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange svar. :) Det er nu rart at høre at jeg ikke er den eneste der starter ud under 10 km/t. :P

Jeg har så lige været ude og løbe 5 km. :D Godt nok tog det mig 32 min. og 12 sek. (hastighed gennemsnitligt 9,3 km/t), men jeg synes det er godt nok, eftersom jeg ikke har løbet så langt før. Så jeg har tænkt mig at fortsætte med at løbe de her 5 km, bare kun 3 gange om ugen (kan mærke det i læggene, hehe :P).

Link to comment
Share on other sites

Lige en kommentar til snakken omkring højde/løbehastighed.. At man ikke er ret høj og derfor skal tage flere skridt end en højere person, gør altså ikke per definition, at den højere person har en fordel.

Haile Gerbresilassie - verdensrekordholder i marathon er vel cirka på højde med en playmobilmand. Det går dog ret godt for ham (og resten af verdenseliten indenfor de længere distancer - hvoraf størstedelen formentlig er under 175-180 cm) alligevel.

Jeg er selv 195cm og som I nok kan se af ovenstående, så betragter jeg det ikke som en fordel med hensyn til at løbe hurtigt..;-)

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange svar. :) Det er nu rart at høre at jeg ikke er den eneste der starter ud under 10 km/t. :P

Jeg har så lige været ude og løbe 5 km. :D Godt nok tog det mig 32 min. og 12 sek. (hastighed gennemsnitligt 9,3 km/t), men jeg synes det er godt nok, eftersom jeg ikke har løbet så langt før. Så jeg har tænkt mig at fortsætte med at løbe de her 5 km, bare kun 3 gange om ugen (kan mærke det i læggene, hehe :P).

Hvis dit fokus er at blive hurtigere på de 5 kilometer, synes jeg at du skal variere din træning noget mere. f.eks.:

Dag1 5 km

Dag2 3,5 km Løbes hurtigere end de 5 km

Dag3 6,5 km Løbes langsommere end de 5 km

På denne måde stresser du din krop lidt mere, og du løber stadig samme antal kilometer. Intervaltræning kan også være en mulighed, men den er altså noget hårdere.

Link to comment
Share on other sites

Lige en kommentar til snakken omkring højde/løbehastighed.. At man ikke er ret høj og derfor skal tage flere skridt end en højere person, gør altså ikke per definition, at den højere person har en fordel.

...

Jeg er selv 195cm og som I nok kan se af ovenstående, så betragter jeg det ikke som en fordel med hensyn til at løbe hurtigt..;-)

Næh tværtimod, lungekapaciteten vokser hvis jeg ellers husker korrekt, kun kvadratisk med højden hvorimod vægten vokser kubisk. Små folk har altså fordelen på deres side.

Løberen på vægtskålen

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit fokus er at blive hurtigere på de 5 kilometer, synes jeg at du skal variere din træning noget mere. f.eks.:

Dag1 5 km

Dag2 3,5 km Løbes hurtigere end de 5 km

Dag3 6,5 km Løbes langsommere end de 5 km

På denne måde stresser du din krop lidt mere, og du løber stadig samme antal kilometer. Intervaltræning kan også være en mulighed, men den er altså noget hårdere.

Når man læser på sitet her, hvilket jeg har gjort en del de sidste par dage, er der et par ting der slår mig:

- Den bedste metode for hende, burde være de 3*5 km om ugen

- Så hurtigt hun kan

- Alternativt, f.eks. to dage med enten fartleg, interval, stigningsløb, for at skabe variation (jeg kan anbefale fartleg, som i bund og grund bare er en anden form for intervaltræning), og så en i konstant tempo

- Prøv en af dagene, at ramme en god bakke eller to

Jeg løber selv 2*5, hvor jeg enten laver fartleg, eller generelt presser hastigheden i vejret.

Og så 1*10-11 km, efter puls principper. For mit vedkomne dvs. 80-85%.

Det virker rigtig godt for mig. Det giver variation, det giver øget hastighed, det giver mig lidt længde. Det sagt, så synes jeg måske også der kunne være god fornuft i at bestemme sig for hvad man vil.

- Hvilken distance vil man gerne kunne løbe

- Hvor hurtigt vil man gerne kunne løbe den

Mål har det med at være fantastisk motiverende, og giver en noget at arbejde hen mod. Hvis man så samtidig har pulsur med footpod eller gps ur, så kan man konkurrere lidt med sig selv, på vejen til at nå de mål.

Bare mine to kroners holdning omkring det :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fordi du er pige, eller pga. din højde. Du skal bare have nogle flere kilometer bag dig, så kommer hastigheden også. Øg dit aktivitetsniveau generelt - løb, gå, cykl whatever, det skal nok komme dig til gode.

Hvad der er en god tid, er meget indivduelt, det skal altid stå målt med indsats, og der er selvfølgelig også noget medfødt talent.

Min træninslog som hedder Sportstracks opdeler løb og jogging ved en pace på 6 min. pr. km., dvs 10 km/t. Jeg ved dog ikke om der ligger nogen videnskabelig grund bagved. Mange nybegyndere har det som mål at løbe 5 km på under 30 min og derefter 10 km på mindre end en time. Det er som om, at det er en lidt gylden grænse for, at man kan kalde sig rigtig løber....... (Jeg ved godt at det er meget subjektivt)

Jeg selv har løbet on/off (meget off :bigsmile: ) i 4-5 år. Jeg har altid ligget og rodet med de 10 km/t. Nu er jeg heldigvis i en god periode og løber 5 km med 12 km/t.

Du skal bare give den gas med noget træning, så kommer resultaterne også. Sørg for at variere din træning, både længde, område og hastighed. Ellers kan man godt komme til sidde fast. Du behøver ikke at lave specifik interval-træning for at blive hurtigere, det er lidt overkill.

Det kan jeg ikke give dig helt ret i.

Det HAR noget at gøre med om man er mand eller kvinde. Kvinder løber langsommere end mænd, eftersom de skal bære på mere fedt og har mindre muskelmasse og fordi de skal bære på bryster og røv osv. Der er jo grund til man ikke blander kønnene i sportsgrene.

Jeg synes også det lyder logisk hvis lave mennesker med korte ben løber langsommere. Det må jo være meget hårdere for dem at tage dobbelt så mange skridt? :S

Derudover er det heller ikke alle mennesker der fysisk er i stand til at løbe lige hurtigt. Nogle har "talent/bygning" for/til det, mens andre aldrig kan blive fx. marathonløbere lige meget hvor meget de træner. Der er jo fx også forskel på om man er afroamerikaner eller hvid.

Jeg løber selv 10km på 1 time ca. i naturen. Kan godt løbe 12km/t på løbebånd, men synes det er betydeligt hårdere i naturen.

Og jeg har løbet hver dag i 3 år. Jeg løber 10km hver anden dag og 5km på dagene imellem.

Jeg har trænet rigtig meget og været igennem mange løbeprogrammer og intervaltræning men det bliver bare ikke bedre end det er.

Anyway, hvis man ikke skal være marathon løber, hvorfor er det så overhovedet vigtigt med et par km/t fra eller til? Er det ikke ligeså sundt at løbe 5 km med 10km/t som der er at løbe dem med fx. 12km/t??

Just wondering..

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg ikke give dig helt ret i.

Det HAR noget at gøre med om man er mand eller kvinde. Kvinder løber langsommere end mænd, eftersom de skal bære på mere fedt og har mindre muskelmasse og fordi de skal bære på bryster og røv osv. Der er jo grund til man ikke blander kønnene i sportsgrene.

Jeg synes også det lyder logisk hvis lave mennesker med korte ben løber langsommere. Det må jo være meget hårdere for dem at tage dobbelt så mange skridt? :S

Derudover er det heller ikke alle mennesker der fysisk er i stand til at løbe lige hurtigt. Nogle har "talent/bygning" for/til det, mens andre aldrig kan blive fx. marathonløbere lige meget hvor meget de træner. Der er jo fx også forskel på om man er afroamerikaner eller hvid.

Jeg løber selv 10km på 1 time ca. i naturen. Kan godt løbe 12km/t på løbebånd, men synes det er betydeligt hårdere i naturen.

Og jeg har løbet hver dag i 3 år. Jeg løber 10km hver anden dag og 5km på dagene imellem.

Jeg har trænet rigtig meget og været igennem mange løbeprogrammer og intervaltræning men det bliver bare ikke bedre end det er.

Anyway, hvis man ikke skal være marathon løber, hvorfor er det så overhovedet vigtigt med et par km/t fra eller til? Er det ikke ligeså sundt at løbe 5 km med 10km/t som der er at løbe dem med fx. 12km/t??

Just wondering..

Der er stor forskel på at træne sig op til et marathon for at gennemføre det, eller for at klare sig fornuftigt i det, for at gennemføre skal man bare have nogle km i benene, for at klare det godt skal man altså have flere elementer ind i sin træning.

Jeg vil påstå at har du løbet i 3 år, uanset om du er mand eller kvinde og så kun kan løbe 10km i timen, så er der ihvertfald noget der ikke hænger sammen, ihvertfald hvis du har haft gjort noget for at blive hurtigere.

Og nej langlemmede personer løber ikke nødvendigvis hurtigere, eller har en fordel frem for mindre personer, der er mange faktorer der spiller ind.

Link to comment
Share on other sites

Der er stor forskel på at træne sig op til et marathon for at gennemføre det, eller for at klare sig fornuftigt i det, for at gennemføre skal man bare have nogle km i benene, for at klare det godt skal man altså have flere elementer ind i sin træning.

Jeg vil påstå at har du løbet i 3 år, uanset om du er mand eller kvinde og så kun kan løbe 10km i timen, så er der ihvertfald noget der ikke hænger sammen, ihvertfald hvis du har haft gjort noget for at blive hurtigere.

Og nej langlemmede personer løber ikke nødvendigvis hurtigere, eller har en fordel frem for mindre personer, der er mange faktorer der spiller ind.

Jeg siger jo heller ikke at jeg kun kan løbe 10km/t, jeg kan sagtens tage 12 i fitnesscentret og jeg kan da også godt løbe mere i kort tid af gangen. Men udover det har jeg rigtig svært ved at blive hurtigere.

Men synes ikke rigtig jeg fik svar på hvorvidt det er vigtigt om man løber de 2km/t fra eller til hvis man bare har det som en fritidsinteresse at løbe og ikke træner op til noget konkurrence?

Hvis det bare er for at holde sig sund, er det så ikke ligeså sundt at løbe en tur med 10km/t hvis man løber samme distance som man ellers havde gjort? Man kan self. spare lidt tid, og man brænder en lillebitte smule flere kalorier med den hurtigere hastighed, men når alt kommer til alt, gør det vel ikke den store forskel?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share