Følelsesløshed i fingrene om morgenen?


QueenPearl
 Share

Recommended Posts

Jeg har de sidste to uger vågnede om natten/morgenen med ingen følelse i 2-3 af fingrene på min højre arm og tilhørende lidt lammende fornemmelse i højre arm. Jeg har tidligere oplevet noget lignende, men kan ikke huske at det nogensinde har været to uger i træk. Jeg er ikke specielt skadet i arm/skulder/ryg på højre side, og jeg har hverken udskiftet seng eller sovestilling.

Hvad sker der og hvad kan jeg gør ved det? Det er jo ikke specielt generende men lidt irriterende, og det tager et par timer før højre siden er 100% normal igen om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den sidste tid vågnet op, med at min arm sover. Forleden kunne jeg slet ikk bevæge min ene arm, og måtte bruge den anden til at svinge den, så der hurtigere kunne komme lidt blod ud i den igen. Tror ikk det er noget der betyder noget.

Link to comment
Share on other sites

Eller det kan være karpal tunnel syndrom - en tilstand hvor nerverne i hånden/armen bliver klemt pga overbelastning. Hertil beskrives også følelsesløshed og "sovende" hænder/fingre. Det skulle vist oftest komme af overbelastning ved brug af fingre eller hænder. Igennem dit BJJ er der jo en del belastning på fingre og hænder så det kan være en mulighed.

Har også sendt dig en mail :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver I at det er nerverne er klemte.

Hvis nu armen er totalt kold, dvs stuetemperatur, så er det vel blodforsyningen der er lukket af for?

Oplever det heldigvis sjældent men det sker i perioder med ekstremt søvnunderskud - formoder at når jeg så endelig sover, så er jeg helt og aldeles uden kontakt til kroppens behov for bevægelse. Og da jeg sjældent kan falde i søvn hvis jeg ikke ligger på min nederste arm (altså afhængig af om jeg ligger på den ene eller anden side :tongue:), så.......

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om det er karpaltunnel syndrom (som nævnt af KJK) der er problemet. Du kan læse om det på wikipedia eller netdoktor. Typiske symptomer er følelsesløshed, sovende fornemmelse og prikken i fingrene om natten. Typisk er der tale om de mediane fingre dvs. tommelfinger, pegefinger og langemandsfinger (samt evt. lidt af ringfingeren). Det er en overvægt af kvinder der oplever syndromet der opstår fordi den såkaldte karpaltunnel ved håndleddet trykket om en nerve (nervus medianus).

Sidder ved siden af en kammerat der forsker i smerter i forbindelse med og efter operation af syndromet. Som jeg forstår det er der rigtig gode resultater efter operation hos patienterne, så det er helt klart værd at gå til din læge og blive udredt for.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Ville der ikke være daglige symptomer eller arbejdsrelaterede symptomer hvis det var karpaltunnelsyndrom? Reumatologibogen skriver at hvis man flekser eller sxtendere håndleddet max uden belastning og holder den 1 minut skulle man kunne fremkalde symptomerne så det kan du måske prøve. Og så skal du selvfølgelig lige have det tjekket hos lægen.

Mht til forskeren omkring operationer: siges der noget om der er forskelle i operationerne eller om patienter med kraftige symptomer bliver lige så hurtige smertefri. Er det en fordel at operere hurtigt i forløbet eller er det bedre at vente til smerterne bliver voldsomme? (godt forskningsemne i øvrigt)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det lyder da ubehageligt...... er du meget stresset?????? Jeg er hverken læge eller noget, men prøv en zoneterapeut det er super godt for blodomløbet, og vil afspænde din krop. Jeg kan se de andre indlæg henviser til noget sygdomssyndrom ting, men typisk så giver kroppen jo signaler for at den ikke har det godt, så prøv at se om der er noget i din livsstil som ikke er som den skal være, for meget arbejde, for mange bekymringer osv..... men det kan jo også godt bare være din liggestilling.... prøv at tjekke hvilken stilling du ligger i når du vågner, om du ligger akavet eller hvad....MEN jeg tror ikke du skal være så bekrymet, jeg tror alle har prøvet at vågne hvor en arm eller en hånd sover, fordi vi har ligget dårligt, men du skal jo også selv føle dig sikker på at det bare er det:)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ville der ikke være daglige symptomer eller arbejdsrelaterede symptomer hvis det var karpaltunnelsyndrom? Reumatologibogen skriver at hvis man flekser eller sxtendere håndleddet max uden belastning og holder den 1 minut skulle man kunne fremkalde symptomerne så det kan du måske prøve. Og så skal du selvfølgelig lige have det tjekket hos lægen.

Mht til forskeren omkring operationer: siges der noget om der er forskelle i operationerne eller om patienter med kraftige symptomer bliver lige så hurtige smertefri. Er det en fordel at operere hurtigt i forløbet eller er det bedre at vente til smerterne bliver voldsomme? (godt forskningsemne i øvrigt)

Hej jeg er offer for karpal tunnel syndrom... jeg fik opereret mit højre håndled som 14 årig og skal ha ordnet mit venstre nu her engang.. jeg er 23 nu... jeg kan fortælle dig at det normalt er hele dagen man har gener.. men det er tydeligst om natten og om morgenen..

det er normalt lange finger og ringefinger til dels lillefinger.. der er lidt forskellige meninger om fingerene..

Men det er helt klart en fordel at blive undersøgt.. det blir man på sygehuset.. hvor man får stød op igennen figrene til armen reagerer.. ved hjælp af denne responstid vurderer de i dag om det er karpal tunnelsyndrom.. det er ikke behageligt men det gør heller ikke ondt..

Det er ved at forsøge om det kan undersøges vha ultralyd, det man også bruger ved graviditet..

Men smerterne bliver ikke bedre.. og undersøgelsen tager ikke længe.. men snak med lægen.. Det kan med tiden ødelægge dine muskler i hånden, vi snakker om lang tid... Men det er normalt idenfor f.eks. rengøring da håndledet belastes hårdt ved forkert opvriding af klude..

Link to comment
Share on other sites

Det kan være flere ting, Raynauds sygdom/fænomen som bl.a. forekommer hos ellers raske unge kvinder kan også give de symptomer du nævner. Det tyder på noget neurologisk eller vaskulært, men udfra den information du har givet er det meget svært at sige præcis hvad det er. Man er nødt til at optage en ordentlig "sygehistore" på dig og evt. foretage nogle undersøgelser før det er muligt at konkludere noget, så smut du ned til din læge...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share