dødløft


Andersen80
 Share

Recommended Posts

Hej

Pga. en maget aflang ryg - så har jeg udviklet en "teknik" til dødløft hvor stangen ikke går helt til gulvet men omkring 20-30 cm- over inden det efterfølgende træk op. Dette skyldes jeg jeg ved at gå helt ned simpelhen bliver nødt til at runde i ryggen grundet min føromtalte fysik. Indtil videre kører jeg "kun" 60 kg., og jeg mærker et rigtigt godt træk i hele ryggen og lænden som virker korrekt. Jeg vil høre om jeg er helt på gale veje og vil pleve store problemer ved højere vægte? - og om der er andre som har samme problemer? -- alternativt er det vil også muligt for mig bare at køre med 60-70 kg. som nu, og så bare få den effekt som dette kan give???

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt vil jeg tillade mig at gå ud fra du kan lære at dødløfte rigtigt.

Dine nuværende begrænsninger kan bunde i manglende kendskab til korrekt teknik, manglende muskelkontrol og/eller manglende smidighed (særligt baglår).

Det du så kører nu bliver en partiel dødløft.

Hvis du ikke kan løfte vægte fra gulvet nu uden at runde ryggen, så vil dette jo ikke blive bedre hvis du bare fortsætter sådan og gradvist øger vægten. På sigt bliver din ryg nok ikke glad for denne praksis at du starter hvert sæt med et dårligt løft (teknisk og biomekanisk).

Link to comment
Share on other sites

Det er kun et spørgsmål om korrekt teknik så du får lært at komme helt ned uden at krumme eller runde i ryggen, tvivler på du er den eneste med den kropsbygning.

Derudover har det intet med dødløft at gøre når du kører den som du gør.

Jeg vil råde dig til at finde et sted med kompetente folk og få lært ordentlig teknik.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Pga. en maget aflang ryg - så har jeg udviklet en "teknik" til dødløft hvor stangen ikke går helt til gulvet men omkring 20-30 cm- over inden det efterfølgende træk op. Dette skyldes jeg jeg ved at gå helt ned simpelhen bliver nødt til at runde i ryggen grundet min føromtalte fysik. Indtil videre kører jeg "kun" 60 kg., og jeg mærker et rigtigt godt træk i hele ryggen og lænden som virker korrekt. Jeg vil høre om jeg er helt på gale veje og vil pleve store problemer ved højere vægte? - og om der er andre som har samme problemer? -- alternativt er det vil også muligt for mig bare at køre med 60-70 kg. som nu, og så bare få den effekt som dette kan give???

Det lyder ikke rigtigt, at din højde/rygs længde, skulle sætte begrænsningen her. Vi har flere høje atleter her på MOL, og jeg har endnu tilgode at se nogle der grundet dette, ikke kan dødløfte. Nuvel, det kan måske sætte sine begrænsninger i forhold til din totale styrke, men faktisk plejer det at være omvendt.

Jeg vil nok anbefale at du får noget instruktion af nogle rutinerede løftere

Link to comment
Share on other sites

tak for svarene

jeg vil træne mere smidighed i baglårene således jeg kan gå helt ned (jeg tror det er der problemet ligger)

hvor store vægte (diameter) kører i med - mit problem er nok også delvist, at vægtene jeg har på er små således at stangen reelt kun ligger 6-7 cm over gulvhøjde.

Link to comment
Share on other sites

hvor store vægte (diameter) kører i med - mit problem er nok også delvist, at vægtene jeg har på er små således at stangen reelt kun ligger 6-7 cm over gulvhøjde.

Du skal have stangen lige så højt op som hvis du havde de store 20kg plader på. Du skriver at du bruger 60kg, men i det tilfælde ville det jo være muligt at sætte to 20'ere på en standard 20kg stang. Det er måske noget af det halløj fra Harald Nyborg ? ;-)

Idet stangen kommer højere op bliver løftet også nemmere. Gør det evt. i bare tæer.

Link to comment
Share on other sites

Du skal have stangen lige så højt op som hvis du havde de store 20kg plader på. Du skriver at du bruger 60kg, men i det tilfælde ville det jo være muligt at sætte to 20'ere på en standard 20kg stang. Det er måske noget af det halløj fra Harald Nyborg ? ;-)

Idet stangen kommer højere op bliver løftet også nemmere. Gør det evt. i bare tæer.

Ahva? En standard skives diameter ændrer sig da ikke en mm af at den vejer 20kg, frem for 10kg?

Link to comment
Share on other sites

Som andre også har påpeget, så er der meget sandnynligt tale om dårlig teknik.

Få din teknik til rettet inden du smider mere vægt på, det vil du blive glad for i længden.

Kan du sætte dig på hug (med armene rækkende strakt fremad, foran kroppen) uden at løfte hælene?

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Ahva? En standard skives diameter ændrer sig da ikke en mm af at den vejer 20kg, frem for 10kg?

Problemet er nok at mange "ikke-prof" skiver faktisk ændrer diameter afhængig af vægten. Jeg træner selv i Shitness World, og der skal du faktisk op i 20kg for at skiverne får fuld diamter - så det kommer an på "dit udstyr til rådighed" :)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er nok at mange "ikke-prof" skiver faktisk ændrer diameter afhængig af vægten. Jeg træner selv i Shitness World, og der skal du faktisk op i 20kg for at skiverne får fuld diamter - så det kommer an på "dit udstyr til rådighed" :)

Det kan jeg bekræfte. Det er da vist kun Eleiko og så nogen, der har samme diameter.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis trådstarter kører med 60 kg, kan dette gøres med stang plus to gange 20 kg.

I øvrigt svarer dødløft med skiver med mindre diameter vel blot til dødløft fra plateau.

Men dødløft fra plateau eller med mindre skiver er nok ikke smart, når trådstarterens problem er som han skriver.

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt vil jeg tillade mig at gå ud fra du kan lære at dødløfte rigtigt.

Dine nuværende begrænsninger kan bunde i manglende kendskab til korrekt teknik, manglende muskelkontrol og/eller manglende smidighed (særligt baglår).

Det du så kører nu bliver en partiel dødløft.

Hvis du ikke kan løfte vægte fra gulvet nu uden at runde ryggen, så vil dette jo ikke blive bedre hvis du bare fortsætter sådan og gradvist øger vægten. På sigt bliver din ryg nok ikke glad for denne praksis at du starter hvert sæt med et dårligt løft (teknisk og biomekanisk).

Smidighed, baglårene? Hvordanhulen har det betydning for hvor langt ned man kan gå? Personligt har jeg også problemer med at gå langt ned, men det skyldes mine hofter. Føles lidt som om hoftenbøjerne bliver klemt...

Link to comment
Share on other sites

Smidighed, baglårene? Hvordanhulen har det betydning for hvor langt ned man kan gå? Personligt har jeg også problemer med at gå langt ned, men det skyldes mine hofter. Føles lidt som om hoftenbøjerne bliver klemt...

Smidighed i baglår og bagdel kan nemt være en faktor for trådstarter. Dog svært at udtale sig sikkert omkring uden at have set ham løfte.

Link to comment
Share on other sites

Smidighed, baglårene? Hvordanhulen har det betydning for hvor langt ned man kan gå?

Fordi haserne arbejder over to led, knæ og hofte led

Alle hasemuskler hæfter på hoften (tuber ischiaducum) så ved hofte flexion kommer haserne på stræk, specielt hvis knæ leddet er ekstenderet

Link to comment
Share on other sites

Smidighed, baglårene? Hvordanhulen har det betydning for hvor langt ned man kan gå? Personligt har jeg også problemer med at gå langt ned, men det skyldes mine hofter. Føles lidt som om hoftenbøjerne bliver klemt...

Usmidige baglår vil trække i din hofte når du går i udgangspositionen til DL og gøre at du runder i lænden. Det gælder både i squat og dødløft.

Dine klemte hoftebøjere er så et problem på modsatte side af kroppen og i hvert fald ikke foresaget af usmidighed i bagkæden, men måske andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Arh ok. Det er jo faktisk rigtigt. Jeg er skadet af at jeg både i LVK og BVK har været vandt til at de kun har "bumper" plates.

Det er desværre ikke alle der har den luksus. Jeg har endda hørt om folk der træner med stænger, hvor kraverne ikke kan rotere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share