Officer i det Danske Forsvar


Nexus
 Share

Recommended Posts

Hey

Er der nogen der ved hvad hvilke fysiske test/prøver man bliver udsat ved optagelse til officer udd. i jonstruplejeren.

jeg synes jeg kan læse noget med 2 km på 12 min

og nogle forside og bagside øvelser

Jeg synes generelt ikke jeg kan finde så meget, men har måske ikke kigget de rigtige steder.

Nogen der har nogle mere konkrete bud?

Link to comment
Share on other sites

Hey

Er der nogen der ved hvad hvilke fysiske test/prøver man bliver udsat ved optagelse til officer udd. i jonstruplejeren.

jeg synes jeg kan læse noget med 2 km på 12 min

og nogle forside og bagside øvelser

Jeg synes generelt ikke jeg kan finde så meget, men har måske ikke kigget de rigtige steder.

Nogen der har nogle mere konkrete bud?

www.forsvaretsuddannelser.dk

Ansættelsesprøve for officersaspiranter

* Skriftlige prøver.

* Fysisk prøve:

- Mænd: 2000 m på 12:00 minutter, 16 forsideøvelser og 16 rygsideøvelser.

- Kvinder: 2000 m på 13:45 minutter, 13 forsideøvelser og 13 rygsideøvelser.

* Tjenestegørende skal bestå efter Forsvarets basiskrav.

* Interview med psykolog og militære personer.

* Helbredsundersøgelse.

* Deltage i den endelige kommission.

Eller var det selv det du havde fundet?

Edited by IbZor
Link to comment
Share on other sites

Ja det så nogenlunde sådan ud - det ligner det inde fra forsvaretsuddannelser.dk

Det der falder mig lidt i øjnene er, at de specifikationer ikke ser alt for skrappe ud. Jeg snakkede med en frømand i dag (sagde han selv), og han mente at man skulle på FHB og bronzecirkel og cooper og jeg skal komme efter dig, men det harmonerer ikke rigtig med ovenstående.

det må i givet fald være psykologtestne folk dumper på.

Nogen der kan sige noget om dem?

Link to comment
Share on other sites

Ja det så nogenlunde sådan ud - det ligner det inde fra forsvaretsuddannelser.dk

Det der falder mig lidt i øjnene er, at de specifikationer ikke ser alt for skrappe ud. Jeg snakkede med en frømand i dag (sagde han selv), og han mente at man skulle på FHB og bronzecirkel og cooper og jeg skal komme efter dig, men det harmonerer ikke rigtig med ovenstående.

det må i givet fald være psykologtestne folk dumper på.

Nogen der kan sige noget om dem?

Det er der ikke, der er de krav som står på hjemmesiden og ikke flere. Derimod er der jo åndssvagt meget idræt på skolen, og jeg mener faktisk at det er det fag der fylder mest i hele uddannelsen.

Men ellers tror jeg de kigger meget på hvordan folk er som person, om man er selvsikker, og nok mest af alt om man er en fører.

Udover dette, skal man heller ikke have været alt for ringe i skolen, men som jeg skrev så er det nok hvordan du er som person der vægter mest.

Link to comment
Share on other sites

Hey,

Her er et par pointer til officersuddannelsen ved FSV. Basiskravene er som beskrevet, men lidt afhængig af hvilket værn man søger ved, skal man nok regne med at en god idrætsprofil er væsentligt for en officer. Lad være med at søge hvis du afskyr idræt, uanset hvilket værn du ønsker tjeneste indenfor. Efter ansættelse er kravet 15 min om 3000 meter (mænd op til 29 år), men det er velset at være en del hurtigere end dette. Idræt får mere og mere fokus fordi tjenesten i varme regioner sætter særlige krav til fysikken, særligt når man i øvrigt render rundt i støvler, langt tøj og hjelm/fragmentationsvest.

Gør jer selv og jeres karriere samt muligheder for at fremstå som rollemodel, en tjeneste, og etabler samt oprethold en god grundform!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal til optagelse i jonstruplejeren d. 8/11, så jeg har fundet løbeskoene frem.

Jeg har søgt ind som kontraktofficer, da jeg er maskinmester i forvejen - egentlig overholder jeg ikke aldersbetingelserne (32), men det sagde rekrutteringsmanden var ligemeget. Så nu må vi se hvad det bærer med sig, håber selvfølgelig jeg kommer ind.

tak for jeres respons

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg skal til optagelse i jonstruplejeren d. 8/11, så jeg har fundet løbeskoene frem.

Jeg har søgt ind som kontraktofficer, da jeg er maskinmester i forvejen - egentlig overholder jeg ikke aldersbetingelserne (32), men det sagde rekrutteringsmanden var ligemeget. Så nu må vi se hvad det bærer med sig, håber selvfølgelig jeg kommer ind.

tak for jeres respons

Hej Nexus

Håber først og fremmest du har bestået prøverne i sidste uge, men jeg har lige nogle spørgsmål til dig.

Jeg skal selv til optagelsesprøve d. 2-3 december og da du lige har været til prøven er jeg meget interesseret i at høre om de fysiske krav, hvad man skal ligge vægt på og samtidig også de skriftlige prøvers niveau, da jeg så vil være 100 % opdateret og højest sandsynligt komme ud for det samme!

MVH. Jens

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens

Jeg bestod den fysiske del og er pt. under vurdering af kommissionen

men du skal regne med:

3000m på 15-16 min (basiskrav for udsendte)

og efterfølgende

15 armbøjninger

25 forside

25 bagside

og så lige opvarmning som er ca. 400m let løb

plus en demonstration (som du deltager i)

på ca.

10 armbøjninger

10-15 forside

10-15 bagside

Håber det besvarer dit spørgsmål

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens

Jeg bestod den fysiske del og er pt. under vurdering af kommissionen

men du skal regne med:

3000m på 15-16 min (basiskrav for udsendte)

og efterfølgende

15 armbøjninger

25 forside

25 bagside

og så lige opvarmning som er ca. 400m let løb

plus en demonstration (som du deltager i)

på ca.

10 armbøjninger

10-15 forside

10-15 bagside

Håber det besvarer dit spørgsmål

Det besvarede ihvertfald alle mine spørgsmål indenfordet fysiske område!

Jeg kunne godt tænke at høre om din vurdering af de skriftlige prøvers niveau. evt i forhold til "gymnasie-niveau" og hvad inkluderer prøverne?

Link to comment
Share on other sites

Det besvarede ihvertfald alle mine spørgsmål indenfordet fysiske område!

Jeg kunne godt tænke at høre om din vurdering af de skriftlige prøvers niveau. evt i forhold til "gymnasie-niveau" og hvad inkluderer prøverne?

For at blive officer skal du som minimum have en gymnasial uddannelse, så det går man ud fra, fra forsvarets side, at folk der stiller op har.

du skal igennem en simultankapasitetstest eller "hånd-øje koordinationstest" som det også kaldes.

du kan finde en der minder om den på astronaut.dk

så er der nogle logisk tænkning opgaver og nogle kritisk tænkning opgaver, som tester dine forståelse af tal og ord.

alt sammen på (for lidt) tid naturligvis.

Men det er mit indtryk at det hverken er på basis af den fysiske del eller tal - og ordprøverne, folk bliver sorteret fra. Det er derimod den psykologiske profil, da det kræver at man har et specielt mindset. Det afgøres på baggrund af nogle spørgeskemaer, gruppeprøver og interviews med psykologer.

Håber det besvarer dit spørgsmål :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er ganske forkert at der foretages simultankapacitetsøvelser i Jonstrup i forbindelse med optagelse på Hærens Officersskole. Det blev afskaffet halvt inde i optagelses til Hold STORRUD (09-12) som jeg går på inde på slottet nu. Den såkaldte TRIN II prøve er afskaffet, til dels simpelthen af det hensyn at omkring 1/4 af ellers egnede aspiranter dumpede på dem mens det egentlig ikke anses for særlig nødvændigt.

Afprøvningen i Jonstrup som det ser ud nu på TRIN I består simpelthen først af fysiske prøver som netop består af 2000 m på HØJST 12 min, der var ikke en til min afprøvning der løb over 10 min og det betyder også noget i den samlede bedømmelse. Derefter 15 rygside og 15 forside, der er så vidt vides ikke engang nogen armstrækkere!*

Jeg har endnu ikke hørt om en eneste der fejlede den fysiske del, men det hænder sikkert.

Herefter foretages de skriftlige prøver som består af;

3 Dansk: Retstavning, ordforståelse og ... en et eller andet.

3 Engelsk: Retstavning, ordforståelse og oversættelse

1 Matematikprøve (9. - C niveau)

1 Almen forståelse: Spørgsmål som hvor mange folketingsmedlemmer der er etc.

1 Teknisk forståelse: Spørgsmål såsom om vandet løber til højre rundt eller venstre rundt i toilettet henholdsvis over og under ækvator og andre små-fysik lignende spørgsmål.

Raven IQ test

Simultankapacitetstest MEN altså ikke den 'rigtige' test som var på TRIN II som ligner den aspiranterne til jægerpiloterne skal bestå, det er bare en test der ligner en IQ test en smule.

Du rates i forsvarets egen system efter en skala der går fra 1-9. 4-5 er middel og alt under er som sådan uegnet, alt over er bare super.

Lad mig her aflive myter, jeg går sammen med flere herinde på HO der eksempelvis scorede 1 i matematik eller lignende helt hen i vejret ting (ingen er dem er dog inkompetente) og samtidig oplevede jeg to brødre der gik ind og scorede 8 i flere af prøverne, de blev dog sorteret fra til det vigtigste som er på andendagen.

Andendagen starter med lægetest og derefter den altafgørende psykologsamtale som kan vare alt mellem 30 min og op i mod 2 timer. Forbered dig på at brilliere eller blive revet rundt, det kommer an på hvilken psykolog det er og hvor ærlig du er (vær ærlig). Du kan selvfølgelig også ryge fra på lægetesten, men de er rimelig large i forsvaret efterhånden. Du kommer også til samtale med en repræsentant for Hærens Sergentskole hvis du søger ind via OFASP og ellers en Senior for FVR eller en repræsentant fra HO.

Husk:

Du kan enten søge OFASP (13 mdr i sønderborg og derefter HO) eller hvis du kommer fra forsvaret i forvejen, direkte på HO. Dette kræver som regel missionserfaring.

*: Vær opmærksom på at CFI (Center For Idræt) i øjeblikket er ved at teste deres nye vision for FFT (Forsvarets Fysiske Test) og der i alt fald blandt konstabelelever blevet testet med denne langt mere krævende testform, på sigt indføres den også på officersoptagelsen.

EDIT: For ej at forglemme sikkerhedsgodkendelsen. Men fortvivl ej, ren straffeattest og så er den ellers hjemme medmindre du -virkelig- har lig i skabet. Forvent de kan finde på at ringe til din gamle skoleinspektør og tidligere arbejdspladser m.m.

Edited by Caine
Link to comment
Share on other sites

Det er ganske forkert at der foretages simultankapacitetsøvelser i Jonstrup i forbindelse med optagelse på Hærens Officersskole. Det blev afskaffet halvt inde i optagelses til Hold STORRUD (09-12) som jeg går på inde på slottet nu. Den såkaldte TRIN II prøve er afskaffet, til dels simpelthen af det hensyn at omkring 1/4 af ellers egnede aspiranter dumpede på dem mens det egentlig ikke anses for særlig nødvændigt.

Afprøvningen i Jonstrup som det ser ud nu på TRIN I består simpelthen først af fysiske prøver som netop består af 2000 m på HØJST 12 min, der var ikke en til min afprøvning der løb over 10 min og det betyder også noget i den samlede bedømmelse. Derefter 15 rygside og 15 forside, der er så vidt vides ikke engang nogen armstrækkere!*

Jeg har endnu ikke hørt om en eneste der fejlede den fysiske del, men det hænder sikkert.

Herefter foretages de skriftlige prøver som består af;

3 Dansk: Retstavning, ordforståelse og ... en et eller andet.

3 Engelsk: Retstavning, ordforståelse og oversættelse

1 Matematikprøve (9. - C niveau)

1 Almen forståelse: Spørgsmål som hvor mange folketingsmedlemmer der er etc.

1 Teknisk forståelse: Spørgsmål såsom om vandet løber til højre rundt eller venstre rundt i toilettet henholdsvis over og under ækvator og andre små-fysik lignende spørgsmål.

Raven IQ test

Simultankapacitetstest MEN altså ikke den 'rigtige' test som var på TRIN II som ligner den aspiranterne til jægerpiloterne skal bestå, det er bare en test der ligner en IQ test en smule.

Du rates i forsvarets egen system efter en skala der går fra 1-9. 4-5 er middel og alt under er som sådan uegnet, alt over er bare super.

Lad mig her aflive myter, jeg går sammen med flere herinde på HO der eksempelvis scorede 1 i matematik eller lignende helt hen i vejret ting (ingen er dem er dog inkompetente) og samtidig oplevede jeg to brødre der gik ind og scorede 8 i flere af prøverne, de blev dog sorteret fra til det vigtigste som er på andendagen.

Andendagen starter med lægetest og derefter den altafgørende psykologsamtale som kan vare alt mellem 30 min og op i mod 2 timer. Forbered dig på at brilliere eller blive revet rundt, det kommer an på hvilken psykolog det er og hvor ærlig du er (vær ærlig). Du kan selvfølgelig også ryge fra på lægetesten, men de er rimelig large i forsvaret efterhånden. Du kommer også til samtale med en repræsentant for Hærens Sergentskole hvis du søger ind via OFASP og ellers en Senior for FVR eller en repræsentant fra HO.

Husk:

Du kan enten søge OFASP (13 mdr i sønderborg og derefter HO) eller hvis du kommer fra forsvaret i forvejen, direkte på HO. Dette kræver som regel missionserfaring.

*: Vær opmærksom på at CFI (Center For Idræt) i øjeblikket er ved at teste deres nye vision for FFT (Forsvarets Fysiske Test) og der i alt fald blandt konstabelelever blevet testet med denne langt mere krævende testform, på sigt indføres den også på officersoptagelsen.

EDIT: For ej at forglemme sikkerhedsgodkendelsen. Men fortvivl ej, ren straffeattest og så er den ellers hjemme medmindre du -virkelig- har lig i skabet. Forvent de kan finde på at ringe til din gamle skoleinspektør og tidligere arbejdspladser m.m.

Jeg bliver nødt til at rette dig her. Jeg arbejder pt. som SG i forsvaret, og var til afprøvning i Jonstrup tirsdag/onsdag i sidste uge, hvorfor den prøveform jeg gennemgik må være helt up-to-date. Jeg var til prøve med både millitært ansatte og civile.

Første dag startede med fysiske prøver som du beskriver - dog med den undtagelse at alle også skulle lave 15 strækkere. Om det er så er nye krav eller en fejl fra prøvelederens side (ikke helt usandsynligt) skal jeg være usagt.

Efter de fysiske prøver gik vi direkte til en ret grundig lægeundersøgelse, herefter frokost og så igang med de skriftlige prøver som adskiller sig meget fra det du påstår. De prøver du remser op lyder identiske med dem jeg skulle igennem til min SG-afprøvelse, til officer så de dog noget anderledes ud. Da man forudsætter at alle har gym. uddannelse er der ikke almene prøver i matematik, dansk etc. Alle prøverne foregår på computer.

Der er prøver i følgende:

logisk tænkning - "Hvilket bogstav passer ind i en given bogstavskombination"

logisk tænkning - "Fortsæt talrækken"

Kritisk vurdering- Herunder både udfra en tekst, en graf og noget statistisk materiale.

Geometriske figure - "Hvilke mindre figure består en størrer figur af"

Simultankapacitet - "Flere forskellige opgaver på samme tid på skærmen"

Anden dag:

Først startes med en gruppeprøve, hvor man i en gruppe skal diskutere etc overvåget af nogle psykologer. Derefter en grunding psykologsamtale enkeltvis der tager udgangspunkt i et udfyldt spøreskema samt noget andet skriftligt materiale man har udfyldt dagen forinden.

Håber det er svar til jer der har brug for det, og held og lykke med prøverne.

Edited by Mhebbe
Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver nødt til at rette dig her. Jeg arbejder pt. som SG i forsvaret, og var til afprøvning i Jonstrup tirsdag/onsdag i sidste uge, hvorfor den prøveform jeg gennemgik må være helt up-to-date. Jeg var til prøve med både millitært ansatte og civile.

Første dag startede med fysiske prøver som du beskriver - dog med den undtagelse at alle også skulle lave 15 strækkere. Om det er så er nye krav eller en fejl fra prøvelederens side (ikke helt usandsynligt) skal jeg være usagt.

Efter de fysiske prøver gik vi direkte til en ret grundig lægeundersøgelse, herefter frokost og så igang med de skriftlige prøver som adskiller sig meget fra det du påstår. De prøver du remser op lyder identiske med dem jeg skulle igennem til min SG-afprøvelse, til officer så de dog noget anderledes ud. Da man forudsætter at alle har gym. uddannelse er der ikke almene prøver i matematik, dansk etc. Alle prøverne foregår på computer.

Der er prøver i følgende:

logisk tænkning - "Hvilket bogstav passer ind i en given bogstavskombination"

logisk tænkning - "Fortsæt talrækken"

Kritisk vurdering- Herunder både udfra en tekst, en graf og noget statistisk materiale.

Geometriske figure - "Hvilke mindre figure består en størrer figur af"

Simultankapacitet - "Flere forskellige opgaver på samme tid på skærmen"

Anden dag:

Først startes med en gruppeprøve, hvor man i en gruppe skal diskutere etc overvåget af nogle psykologer. Derefter en grunding psykologsamtale enkeltvis der tager udgangspunkt i et udfyldt spøreskema samt noget andet skriftligt materiale man har udfyldt dagen forinden.

Håber det er svar til jer der har brug for det, og held og lykke med prøverne.

Såfremt oplysningen er rigtig - og der jo ingen grund til at betvivle dette - så tager jeg selvfølgelig mine ord - en dela f dem i alt fald - i mig igen. Det ligner da også bare FVR m.m. at ændre optagelsesprøveformen midt i forløbet sidste gang til noget nyt for så at ændre det tilbage til noget der ligner det de ændrede det væk fra sidst.

Hvad var frafaldsprocenten ifm. gruppeprøven? Det var primært derfor den blev afskaffet sidst, så vidt jeg forstår - da man mistede utroligt mange ellers meget egnede aspiranter.

I den forbindelse siger du altså at det var 15 armstrækkere, 15 mavebøjninger og 15 rygbøjninger? Hvad var kontrollen med armstrækkerne, i det at der selv på HSGS jo ikke stilles noget krav til at kunne udføre 15 armstrækkere korrekt - hvorimod der til førstedagen på HO er et krav om 20 armstrækkere udført korrekt og med "jægerkontrol" på. Det var der 2 der faldt fra på i år, fordi de simpelthen ikke havde fået udført ordentlig kontrol forud for start på HO og derfor sagtens troede de kunne tage 20.

EDIT: Til det skal tilføjes at ja, det forudsættes at alle har et gym niveau - men forsvaret er dybt ligeglade med karakterer opnået på civile uddannelser og derfor tester de den generelle kunnen, eller rettere gjorde.

Edited by Caine
Link to comment
Share on other sites

Såfremt oplysningen er rigtig - og der jo ingen grund til at betvivle dette - så tager jeg selvfølgelig mine ord - en dela f dem i alt fald - i mig igen. Det ligner da også bare FVR m.m. at ændre optagelsesprøveformen midt i forløbet sidste gang til noget nyt for så at ændre det tilbage til noget der ligner det de ændrede det væk fra sidst.

Det er forsvaret i en nøddeskal.

Hvad var frafaldsprocenten ifm. gruppeprøven? Det var primært derfor den blev afskaffet sidst, så vidt jeg forstår - da man mistede utroligt mange ellers meget egnede aspiranter.

Jeg er faktisk ikke klar over hvad frafaldsprocenten var på gruppenprøven - eller nogle af de andre for den sags skyld - udover (som du seæv nævner) at der ikke faldt nogen på det fysiske. Det fungerede sådan at da vi havde gennemgået den afsluttende psykologsamtale på anden dagen kunne vi bare tage hjem. Der var altså igen kommision bagefter, fik simpelthen bare en opringning om at jeg var blevet optaget dagen efter.

I den forbindelse siger du altså at det var 15 armstrækkere, 15 mavebøjninger og 15 rygbøjninger? Hvad var kontrollen med armstrækkerne, i det at der selv på HSGS jo ikke stilles noget krav til at kunne udføre 15 armstrækkere korrekt - hvorimod der til førstedagen på HO er et krav om 20 armstrækkere udført korrekt og med "jægerkontrol" på. Det var der 2 der faldt fra på i år, fordi de simpelthen ikke havde fået udført ordentlig kontrol forud for start på HO og derfor sagtens troede de kunne tage 20.

Hmmm man kan dårligt kalde det vi var udefra for jægerkontrol. Det var en enkelt OS fra flyvevåbnet der forestod alt det fysiske. Vi lå simpelthen bare på et geled og lavede de fysiske øvelser mens han gik rundt og kiggede - men ville man snyde, så kunne man sikkert sagtens det.

EDIT: Til det skal tilføjes at ja, det forudsættes at alle har et gym niveau - men forsvaret er dybt ligeglade med karakterer opnået på civile uddannelser og derfor tester de den generelle kunnen, eller rettere gjorde.

Viva la forsvar!

Link to comment
Share on other sites

Hey. Jeg vil da gerne lige sige tak den gode tråd med gode svar. Skal selv til optagelsesprøve som reserveofficer til foråret og læste med stor interesse den her tråd, da jeg går ud fra at det er de samme prøver.

Vil dog gerne lige have slået helt fast - er løbeprøven en cooper-test hvor man skal over 2000m eller er det en "løb 2000m så hurtigt du kan under 12 min"-prøve?

Edited by HrST
Link to comment
Share on other sites

Hey. Jeg vil da gerne lige sige tak den gode tråd med gode svar. Skal selv til optagelsesprøve som reserveofficer til foråret og læste med stor interesse den her tråd, da jeg går ud fra at det er de samme prøver.

Vil dog gerne lige have slået helt fast - er løbeprøven en cooper-test hvor man skal over 2000m eller er det en "løb 2000m så hurtigt du kan under 12 min"-prøve?

Hejsa.

Det er en løbeprøve hvor man - hvis man er civil - skal løbe 2000 m så hurtigt som muligt. Man har dog 12 min til rådighed såfremt man har tænkt sig at kravle hele vejen :wink:

Af ren nysgerrighed, hvorfor søger du reserveofficer?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret

Af ren nysgerrighed, hvorfor søger du reserveofficer?

Mest af alt fordi uddannelsen er på to år. Kunne umiddelbart godt tænke mig at studere videre civilt, så synes umiddelbart, at det er lang tid at binde sig til 5 år som officer. Desuden ved jeg ikke helt omkring udsendelse osv. Har dog snakket med flere ansatte i forsvaret, der sig at denne opfattelse vil ændre sig, som jeg bliver involveret i systemet. Men primært tidshorisonten :)

Men hvem ved... Måske bliver jeg fanget af det.

Link to comment
Share on other sites

Ok, kan sagtens følge dit argument omkring tidshorisonten. Det du bare skal holde dig for øje, er at du som reserveofficer kun kan komme til at uddanne HBU`er, hvilket i min verden er noget af det mest kedelige og ensformige der findes. Desuden er reserveofficersuddannelse - efter min mening - kun en midlertidig lappeløsning fordi der mangler officerer. Man øger pt. indtaget af officerer - både OFASP og SG - drastisk, hvorfor du muligvis kan risikere at ende i et "vakum" når du er færdig som reserveofficer.

Hvis du - som du selv siger - bliver bidt af det, er dine muligheder for at blive udsendt desuden meget begrænsede, men mindre du går igang med med vidreuddannelse á la den på den "alm" officersuddannelse.

Bare nogle tanker omkring emnet.

Cheers

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share