Styrketræning hjemme?


motionsløberen
 Share

Recommended Posts

Hej derude.

Jeg træner pt. i fitnesscenter, men da jeg forsøger at spare penge op til et udlandsophold + skal bruge penge til at udstyre en lejlighed overvejer jeg at stoppe med det, fordi det koster mange penge, som jeg godt ville bruge på noget andet.

Mit spørgsmål lyder, til de kloge og mere erfarne styrketrænere: Kan man, med relativt få midler, opnå de samme resultater hvis man træner derhjemme, som man kan i et fitnesscenter? (Nu tænker jeg især på mangel på belastning?)

Jeg træner mave, arme, skuldre, nedre ryg, lidt ben (ja, stort set det hele egentlig).

Hvis I mener det godt kan lade sig gøre, har I så nogle tips til hvordan? Eller til steder jeg kan finde det?

På forhånd tak

/Stine

PS: Jeg er 19 år, 178 cm. høj, vejer 68 kg. Jeg løber ca. 3 gange om ugen. Jeg styrketræner for at styrke min ryg, tone min mave og sætte lidt skub i forbrændingen de dage hvor jeg ikke løber.

Link to comment
Share on other sites

Hej Stine.

Jeg står i samme situation som dig.

Det korte svar er nej. Du vil langt fra kunne opnå de samme resultater, idet du ikke vil kunne udføre (essentielle) øvelser som dødløft, squat, chin-ups og dips. Derudover vil du få et problem mht. belastningen i de fleste andre øvelser - det er som sådan kun arm- og maveøvelser, hvor man forholdsvis nemt kan komme op på en tilstrækkelig belastning. Det meste træningsvidenskab taler for, at man minimum træner med vægte, der svarer til 60-70 % af en 1 reputation max.

Mit foreslag må være at finde et billigere sted at træne (jeg træner selv for 420 kr./kvartal og det er til at overkomme).

Udover, at din træning vil være på et højere niveau, så er det altså også lidt sjovere og mere motiverende at træne i et center - og så skal man heller ikke forglemme de sociale perspektiver ved træning i center kontra hjemmetræning.

Hvis du beslutter dig for at melde dig ud, så findes der dog en masse udmærkede kropsvægtsøvelser. Jeg mener dog ikke, at det vil være optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner hjemme i min 55 kvm 2V'er og det fungerer indtil videre perfekt. Jeg har lagt squat og dødløft på hylden, men i teorien ville det også være muligt at træne disse hjemme, hvis man er villig til at ofre plads og æstetisk indretning på noget badass udstyr. Dødløft skulle vist være ligetil og med en ordentlig træningsmåtte og kontrolleret eccentrisk bevægelse, skulle underboen ikke blive generet af det.

På kort sigt er hjemmetræning dog smådyrt, da førstegangsinvestering i noget ordentligt udstyr er imperativt. Du kommer ikke uden om en ordentlig justérbar bænk og et eller flere vægtsæt. Jeg har købt en dyr bænk og hele tre (billige) vægtsæt á 50 kg, mest pga. at få nok 5 kg skiver. Dertil en tyk måtte, så gulvet ikke bliver ridset unødigt. Chin-up bar har jeg købt billigt, men monterede den forkert i dørkarmen, så gevinderne blev ødelagt. Den er nu hængt op på loftrummet i kroge og kæder og dette fungerer også perfekt. :laugh: Jeg kører ikke dips mere, men et dip stativ er selvfølgelig også muligt at købe og skrue ind i væggen.

Bænk: 2000 kr

Vægtsæt, 3 stk: 2100 kr

Chin-up stang: 200 kr

Måtte: 400 kr

Swiss ball: 250 kr

Det er pragtfuldt at træne hjemme. Man slipper for at stå i kø i et overfyldt Fitness World, badet er lige ved siden af og jeg kan selv vælge musik, hvor der er godt med skrald på. :4band: Ulempen er på sigt for lette håndvægte og inden længe må jeg ud at kigge på en holdbar løsning, der samtidig er billig og pladsbesparende. Held og lykke med det. :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Hej derude.

Jeg træner pt. i fitnesscenter, men da jeg forsøger at spare penge op til et udlandsophold + skal bruge penge til at udstyre en lejlighed overvejer jeg at stoppe med det, fordi det koster mange penge, som jeg godt ville bruge på noget andet.

Mit spørgsmål lyder, til de kloge og mere erfarne styrketrænere: Kan man, med relativt få midler, opnå de samme resultater hvis man træner derhjemme, som man kan i et fitnesscenter? (Nu tænker jeg især på mangel på belastning?)

Jeg træner mave, arme, skuldre, nedre ryg, lidt ben (ja, stort set det hele egentlig).

Hvis I mener det godt kan lade sig gøre, har I så nogle tips til hvordan? Eller til steder jeg kan finde det?

På forhånd tak

/Stine

PS: Jeg er 19 år, 178 cm. høj, vejer 68 kg. Jeg løber ca. 3 gange om ugen. Jeg styrketræner for at styrke min ryg, tone min mave og sætte lidt skub i forbrændingen de dage hvor jeg ikke løber.

Om man kan komme langt "nok" afhænger jo meget af ambitionerne. Hvis man kigger på forskellige sports grene, vil mange synes at disse af flotte æstetiske kroppe. Mange af disse er opnået ved kropsvægts træning, tilføjet lidt let vægt træning, og en lavt fedt procent. Er det målet, vil jeg sige at svaret er ja, det kan du opnå uden brug af trænings center.

Kropsvægt, nogle fornuftige håndvægte, en bænk, og så vil jeg mene at man med den rette tilgang, og rygrad, kan komme langt.

Hvis spørgsmålet er om hjemmetræning helt kan erstatte et center, så mener jeg svaret generelt er nej. Men det er igen ambitions afhængigt. For mig, og mange andre, som har det mål at løfte flest mulige kilo, og har brug for meget vægt, og en relativt bred række af udstyr, er det naturligvis utopi.

Mht øvelser, osv så er der flere gode guides her på MOL.

Link to comment
Share on other sites

Hej derude.

Jeg træner pt. i fitnesscenter, men da jeg forsøger at spare penge op til et udlandsophold + skal bruge penge til at udstyre en lejlighed overvejer jeg at stoppe med det, fordi det koster mange penge, som jeg godt ville bruge på noget andet.

Mit spørgsmål lyder, til de kloge og mere erfarne styrketrænere: Kan man, med relativt få midler, opnå de samme resultater hvis man træner derhjemme, som man kan i et fitnesscenter? (Nu tænker jeg især på mangel på belastning?)

Jeg træner mave, arme, skuldre, nedre ryg, lidt ben (ja, stort set det hele egentlig).

Hvis I mener det godt kan lade sig gøre, har I så nogle tips til hvordan? Eller til steder jeg kan finde det?

På forhånd tak

/Stine

PS: Jeg er 19 år, 178 cm. høj, vejer 68 kg. Jeg løber ca. 3 gange om ugen. Jeg styrketræner for at styrke min ryg, tone min mave og sætte lidt skub i forbrændingen de dage hvor jeg ikke løber.

Hej Stine

Hvis du begynder på hjemmetræning er det helt sikkert ikke vægtbelastningen du skal spare penge på. Køb rigeligt med vægtskiver når det er :)

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen

- tusind tak for hjælpen.

Jeg har ikke nogen ambitioner om at få store muskler, det er snarere en nogenlunde fast/tonet krop jeg søger.

Jeg tror jeg vil forsøge mig med hjemmetræning, mange tak for jeres indsigt og gode råd!

Selv tak :)

Har du læst artiklen herinde på MOL om Træning for kvinder ?

-Det kan da anbefales ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene, at 3500 for det ellers udmærkede sæt er overkill i starten. Med 50 kg fra Harald Nyborg, en chinup bar og en Swiss Ball kan man komme langt, og det for lige godt og vel 1000 kr:

Barbell/Yates rows, Db rows, Push-ups med vægt og evt. fødderne/tæerne hvilende på Swiss Ball, Military Presses, Chin-/Pull-ups, Curls, Extensions, Laterals, diverse ab/erector spinae øvelser på Swiss Ball. Evt. noget provisorisk dødløft, selvom belastningen nok er lige i underkanten... Åh ja, og så er der selvfølgelig db presses liggende og siddende på Swiss Ball.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?va...817&n=40100

NB: Harald Nyborgs vægtsæt er med 28 mm hul, så det billigste sted at købe ekstra skiver er... Harald Nyborg!

Edited by Ripper
Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen

- tusind tak for hjælpen.

Jeg har ikke nogen ambitioner om at få store muskler, det er snarere en nogenlunde fast/tonet krop jeg søger.

Jeg tror jeg vil forsøge mig med hjemmetræning, mange tak for jeres indsigt og gode råd!

En billig løsning kunne være at træne med elastikker! Har selv et sæt der uden problemer kan bruges til selv store mænds dødløft! Jeg bruger Bodylastics for tiden og de er fine men der er sikkert alternativer der også kan gøre det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share