BJJ & styrke træning


Achilles
 Share

Recommended Posts

Queenpearl

jeg undrer mig over dit fokus på ben, bagkæde og pressebevægelser. Det er jo et nærmest klassisk (fra atletikudøveres perspektiv) layout, men jeg synes at jeg oplever at trækkefumktionen i brydning er langt mere inddraget end pressefunktionen. Er det noget du har givet nogen tanke?

Hmm...godt spørgsmål...jeg synes DL og pullups giver rimelig godt ift trækkefunktionen? Eller tager jeg fejl her?

Pressefunktionen gør ikke så meget ud af igen, men imo vigtigt i to dele af grappling:

1) forsvar ift hvis man ligger nederst i side control/mount m.v., og generelt til afstandskontrol

2) brydning/clinch, altså no-gi stående game specielt når man har hinanden tæt på, da jeg har selv oplevet at svage skuldre(delts)/evt. bryst er en hæmning ift at få og bevare en høj underhook på modstanderen

Men jeg er meget åbent for forslag! :smile: Noget af det har nok også at gøre med at jeg ikke selv har følte at jeg har været begrænset i træk-styrken når jeg har sparret (ikke at man ikke kan blive bedre).

Link to comment
Share on other sites

Et par artikler:

Denne har jeg læst et par gange, og danner baggrund for mine overvejelser omkring periodisering (jeg træner ikke efter deres protokol, men prøver at opbyg noget der mindre lidt)

http://www.elitefts.com/documents/explosive_power_mma.htm

Den næste har jeg lige fundet, og synes faktisk den er meget interessant, ikke mindst for deres valg af CG-BP fordi jeg til VM tidligere i år snakkede med en anden fra min vægtklasse som også brugt CG BP og hvor jeg var lidt skeptisk.

http://www.elitefts.com/documents/predictor_lifts.htm

EDIT: Tilføjelser, der ligger flere artikler under EliteFTS

Begge disser taler om "Time under tension", hvilket er det jeg egentlig mener når jeg taler om øvelser til styrkeudholdenhed.

http://www.elitefts.com/documents/mma.htm

http://www.elitefts.com/documents/time_under_tension.htm

Nogle kommentarer?

Edited by QueenPearl
Link to comment
Share on other sites

Jeg går selv lidt i samme tanker så følger denne tråd med stor interesse .... meget fine indlæg fra Queenpearl IMO.

Ahtlete X: Til gengæld synes jeg det klinger lidt hult når du bemærker, at du ikke har kompetencer til at redegøre for et gennemtænkt BJJ-program men koldt konstaterer at

Det giver ingen mening at opdele BJJ i "styrke", "styrkeudholdenhed" og "cardio". Det er direkte forkert.(...)Det er også fejlagtigt, nærmest religiøst, at abonnere på enkelte vægttræningsøvelser såsom dødløft, squat, bænkpres, kb swings ect.

Særligt når langt de fleste BJJ/MMA-folk jeg kender og som har forsøgt at sætte sig seriøst ind i træningsfysiologien ifht. MA orienterer sig meget som Queenpearl gør - det skal ikke betyde, at der ikke er meget fornuftigt at hente i det materiale du copy-paster fra eller at jeg for den sags skyld mener at man (nærmest religiøst) bør "abonnere" på SQ, DL og BP/MP ..... blot synes jeg, at du melder lige lovligt firkantet ud ifht. dine egne kompetencer til at gennemskue problemfeltet ... særligt når det umiddelbart synes at stå lidt i kontrast til hvad mange BJJ/MMA-folk træner efter(folk der ellers tager evidensbaseret viden og videnskabelig tilgang til træningsfysiologi alvorligt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun give Athlete X ret i forhold til kritiken af simplificeringen (cardio, me, st udholdenhed)

Hans paste er relevant fordi den gør opmærksom på nødvendighed af addressering af mange forskellige parameter

conjugat perioderisering for svært ved at virke med så mange parameter at tag højde for.... derfor er en slags blok periodisering mere relevant.

men spørgsmålet er om det særligt relevant i achilles tilfælde ved hvordan man optimalt set optimere alaktacid power, måske det var mere relevant en anden tog den overordnet styring af programmet.

hvorfor prioritere vo2max via løbetræning og tabata intervaller til BJJ træning?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været ualmindeligt træt af deres format i længere tid. Kan du anbefale andre sider/coaches etc?

Nedstående er forslag til hvad du kan gå i gang med:

Well, I haven't suggested Supertraining to anyone since I learned of the immoral way in which Dr. Verkhoshansky was treated in so far as receiving ZERO royalties since the dawn of its publication.

Interestingly enough, Supertraining is essentially a plagiarism of Fundamentals of Special Strength Training in Sport with some embellishments here and there- AND Fundamentals of Special Strength Training in Sport was translated without Dr. Verkhoshansky's permission AND Dr. Verkhoshansky has, to my knowledge, received ZERO royalties since the dawn of it's publication.

If I must narrow my list, I'd probably be more inclined to suggest:

-Training and Adaptation in Sport (Zhelyazkov and Dasheva)

-Verkhoshansky's (self approved) work

-Issurin's work

-Bondarchuk's work

-Viru's work

-Charlie Francis' work

- Seluyanov's work (of which much is difficult to find)

Still, this is difficult for me to create narrow lists. Science and Practice of Strength Training is great as well; however, if I had to provide an abbreviated list of reading I'd prefer not to include 'strength training' material as strength development for athletes is the simplest and most mindless training problem to solve.

this takes nothing away from Zatsiorsky's text, however. If I were to recommend any 'strength training' texts his would be one of the very first I'd recommend.

Jim, a difficult question indeed as I hasten to limit my recommendations when the objective is so broad such as the topic of 'relating to sport training'.

I have never been adept to answering questions such as yours when the answer must be limited to what's your favorite, or what's the best, or what's the top 1, 3, 5 etcetera selections.

Here's an incomplete list of authors, past and present, that I recommend:

(in alphabetical order)

Abadjiev, Ivan

Andonov, Svetoslav

Bondarchuk, Anatoly

Buscarelli, Carlo

Dasheva, Daniela

Drabik, Josef

Dvorkin, L.S.

Francis, Charlie

Hartmann, Jurgan

Homenkova, L.S.

Issurin, Vladimir

Jovanovic, Mladen

Komi, Paavo

Kurz, Thomas

Laputin, N.P.

Medvedyev, Alexei

Nurmekivi, Ants

Oleshko, V.G.

Ozolin, N

Popov, V

Ritzdorf, Wolfgang

Roman, Robert

Schmidtbleicher, Dietmar

Schmolinsky, Gerhardt

Seluyanov, V.N.

Sozanski, Henryk

Starzynski, Tadeusz

Tidow, Guntor

Tihanyi, Jozef

Tunnemann, Harold

Verkhoshansky, Yuri

Viru, Atko

Zaitchouk, Boris

Zatsiorsky, Vladimir

Zhelyaskov, Tsvetan

Link to comment
Share on other sites

...........................

hvorfor prioritere vo2max via løbetræning og tabata intervaller til BJJ træning?

Har du prøvet at dyrke BJJ?

Det stilles voldsomme krav til iltoptagelse. Eksempelvis kan jeg sige at min hvilepuls er faldet fra 60 til 45 efter jeg er begyndt på MMA/BJJ.

Man kan selvfølgelig at formen primært bør øges ved at lave aktiviteten. Nemlig at rulle. Men intervalløb og Tabatas er en rigtig god måde at øge iltoptagelsen ved siden af.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun give Athlete X ret i forhold til kritiken af simplificeringen (cardio, me, st udholdenhed)

Hans paste er relevant fordi den gør opmærksom på nødvendighed af addressering af mange forskellige parameter

conjugat perioderisering for svært ved at virke med så mange parameter at tag højde for.... derfor er en slags blok periodisering mere relevant.

men spørgsmålet er om det særligt relevant i achilles tilfælde ved hvordan man optimalt set optimere alaktacid power, måske det var mere relevant en anden tog den overordnet styring af programmet.

hvorfor prioritere vo2max via løbetræning og tabata intervaller til BJJ træning?

nu er det jo nok ikke så meget vo2max, som det er power

men fordi det er de modaliteter man bedst træner anaerob power og for den sags skyld vo2max op. Dosis/responsforholdet for kredsløbstilpasning er uhyre intensitetsafhængig og man vil derfor få et langt større respons ved at vælge en træningsmodalitet, hvor kredsløbsbelastningen er den begrænsende faktor. Hvis man skal rulle sig til den samme type kredsløbstræning vil der være problemer med at den muskulære udholdenhed sætter ud først og der ville også være langt større risiko for skader.

Jeg forstår iøvrigt slet ikke rationalet med at blokperiodisering skulle være bedre når der er så mange performanve parametre at arbejde med?

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Anaerobe power... det giver ikke helt mening. Du må mene lakticid anaerobe kapacitet og aerobe power.. sådan har jeg ihvertfald lært begreberne.

Jeg er med på vo2max...og anaerobe kapacitet. Jeg vil bare høre om man tillagde det andre trænings kvaliteter.

som sagt flere trænings modaliteter per blok... f.eks. ville man som 400m løber tag en kort til lang tilgang.

F.eks. fra elitetrack.com

" general, these are the progressions I had planned, roughly GPP, SPP1 and SPP2…Day 1 - Accel

Day 2 - Easy Ext. Tempo

Day 3 - Easy Ext. Tempo

Day 4 - Long Accel

Day 5 - Easy Ext. Tempo

Day 6 - Accel

Day 7 – OFF

Day 1 - Long Accel/ Max V

Day 2 - Harder Ext. Tempo

Day 3 - Easy Ext. Tempo

Day 4 - Long Accel/Max V

Day 5 - Easy Ext. Tempo

Day 6 – Accel/Max V

Day 7 - OFF

Day 1 - Max V

Day 2 - Split Runs/Spec. End I

Day 3 - Easy Ext. Tempo

Day 4 - Max V/Speed Endurance

Day 5 - Split Runs/Spec End 2

Day 6 - Easy Ext. Tempo

Day 7 - OFF"

kilde : http://www.elitetrack.com/forums/viewthread/8078/P0/

Først periode accelerations træning og tung vægt. Extensive tempo... er lange interval ved 60 -70 af maks tempo... brugt som restitutions træning og work kapacity træning.

Sidst periode er specifik endurance... dvs. anaerobe power og kapacitet.

Fidussen ved en sådan blok periodisering er at den har fokus på enkelte parameter forskellige steder i sæsonen. Ved f.eks. anaerobe kapacitet... har den jo en forholdsvis hurtigt adaption og en hurtig stagnering... mens f.eks. max styrke er langt nemmere at rykke og bliive ved med at forbedre. Conjugat periodisering vil man træne en kvalitet hele året rundt som alligevel ikke rykker sig væsentligt... samtidig kan man nemt vende tilbage til den og rykke niveaut op igen..

I hvidovre atletik gør vores mellemdistance træner noget lignende v02max træning og work kapacity (flere km) året rundt og op til stævner, anaerobe power og kapacitets træning.

jeg har kun et par gange i forbindelse atletik stødt ind i conjugatet periodisering

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

jeg tror du har en lidt firkantet forestilling af hvad der er conjugated, lineær og blok periodisering. Du er selv inde på at hældningen på tilspasningskurven, dosisresponsforholdene for forskellige kvaliteter, samt hvor hurtigt man taber omtalte kvaliteter ved nedgang i træningsbyrde spiller ind i hvordan de skal planlægges.

De fleste afde gode atleter jeg har været i kontakt med praktiserer jo noget der reelt er en blanding af de forskellige periodiseringstyper. Jeg opponerede bare mod det generelle i dit standpunkt at når der er flere kvaliteter, så bør man per definition sigte på en del af dem af gange. Mit anke er så - det kommer satme an på hvilke kvaliteter det er.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Vi er helt enig... nuancerende forsvinder jo lidt på internettet...

I forhold til Bjj tænkt jeg på den muskulær udholdenhed som mindre interessant at have med hele året rundt...man kunne have det med som work kapacity træning... men lyder det ikke rimeligt at det ville være bedre at fokuser på f.eks. MXS

Link to comment
Share on other sites

hvad er tabetas?
Tabata Intervals consist of 20 seconds of maximum intensity exercise, followed by 10 seconds of rest. This cycle is repeated 8 times (for a total of 4-minutes). Although Dr. Tabata used a mechanically braked cycle ergometer, you can apply this protocol to almost any exercise. A few popular examples include hitting a heavy bag, sprinting, jumping rope, or performing bodyweight calisthenics (ex. squats and pushups).

http://www.rosstraining.com/articles/tabataintervals.html

Link to comment
Share on other sites

Ok. Vi er helt enig... nuancerende forsvinder jo lidt på internettet...

I forhold til Bjj tænkt jeg på den muskulær udholdenhed som mindre interessant at have med hele året rundt...man kunne have det med som work kapacity træning... men lyder det ikke rimeligt at det ville være bedre at fokuser på f.eks. MXS

Du mener det ville være bedre at fokusere på max styrke året rundt fremfor muskel udholdenhed? Det forstår jeg overhovedet ikke, i min verden er det mere eller mindre omvendt...

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt men næsten... jeg vil regulere volumen og intensitet således at cns stresset hang sammen med den tekniske træning og hvornår jeg skulle toppe i de andre kvaliteter. Jeg ville prioritere MXS off season, men have det med hele året rundt.

Sådan gør mange 400m løber. Præcist som jeg har referet fra elitetrack.com i min tidligere post.

Muskulær udholdenhed kommer hurtigt, går hurtigt og stagner hurtigt.

MXS er meget mere vedholdent og kan udvikles i langtid. Jeg tror dog ikke jeg ville prioritere min maks styrke over intermediat niveau...det tænker jeg umiddelbart er overdrevent.

Jeg ved ikke særligt meget om BJJ... jeg har ingen praktisk erfaring med at træne fysisk træning for BJJ så jeg skrive altså bare hvad jeg har læst og suget til mig af viden

Hvorfor ville det omvendt være relevant?

og så lige for at være lidt mere præcis i mine termer

Muskulær udholdenhed:

- anaerobe power

- anaerobe kapacitet

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Ikke helt men næsten... jeg vil regulere volumen og intensitet således at cns stresset hang sammen med den tekniske træning og hvornår jeg skulle toppe i de andre kvaliteter. Jeg ville prioritere MXS off season, men have det med hele året rundt.

Sådan gør mange 400m løber. Præcist som jeg har referet fra elitetrack.com i min tidligere post.

Muskulær udholdenhed kommer hurtigt, går hurtigt og stagner hurtigt.

MXS er meget mere vedholdent og kan udvikles i langtid. Jeg tror dog ikke jeg ville prioritere min maks styrke over intermediat niveau...det tænker jeg umiddelbart er overdrevent.

Jeg ved ikke særligt meget om BJJ... jeg har ingen praktisk erfaring med at træne fysisk træning for BJJ så jeg skrive altså bare hvad jeg har læst og suget til mig af viden

Hvorfor ville det omvendt være relevant?

Muskulær udholdenhed er godt at have med året rundt fordi hvis/når man laver en del sparring, så er man ret afhængig af det bare for at kunne få maksimal udbytte af træning. Men det skal selvfølgelig peake up til stævner (hvis man kæmper).

Du har ret i at MXS skal prioriteres højt off season, men det skal også nedprioriteres jo tættere man kommer på stævner. Som du selv er inde på, så stresser det CNS ret højt, og det hænger ikke sammen med den øgede træning/sparringsvolumen, og man føler sig desuden lidt tungere/langsommere i kroppen efter tung træning, og det duer jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

Præcis...vi er enig omkring MXS.

Det vigtigst er sparring og det tekniske... så hvis det er det der skal til...

kan man ikke forbedre den specifik udholdenhed via sparring?

kan man ikke nedsætte sparings intensitet + volume og fokuser på kvaliteten istedet, via video analyse, coaching teknikker?

jeg kom i tanke om en relevant artikel:

http://www.elitetrack.com/blogs/details/4761/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Okay, kunne være cool at se den liste :smile:

Som lovet :)

1: Shoot afsæt

RFD

- Sprint 10-15m

- Stående split jump

- Squat jump

MAX

- Squat

- Lunges

- Step up

2: Shoot løftet

RFD

- Jump lunges

- Jumping split lunges

- Dødløft/dødløft m. band only

- Jump squat

MAX

- Squat

- Front squat

- Zecher squat

- Zercher split squat

3: Shoot kontrol

STATISK

- Row hold

- Sandsæk hold

- Fat man pull up hold

4: Shoot ben løftet

RFD

- Lateral raise med band (scapular plan)

MAX

- Lateral raise (scapular plan)

5: Arm drag

RFD

- Single row m. band

- Smith stativ x pull up

MAX

- Single row

- Alm row

6: Bridge

RFD

- Band pull trough's

- Brigde på bænk/single leg

MAX

- Pull through's

- Bridge på bænk med extern vægt

7: Guard

RFD

- Liggende band knee up

- hanging knee up

MAX

- Reverse crunch på slant board

- Hanging knee up m. extern vægt

og så er der lidt mere som jeg desværre har skrevet ned i en fart kan jeg se, så det kræver lidt analysering før jeg har brudt koden..

Håber det giver dig lidt inspiration

Christian.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share