Løb, svømning og crossfit


KTorp
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har styrketrænet og løbet ca tre gange om ugen hver ting i ca to år. Men jeg har haft problemer med mit knæ i ca et år nu, det kommer og går.

Så vil præve at skære løbetræningen ned til to gange om ugen, for ikke at stresse knæet.

Jeg skifter alm styrketræning ud med crossfit pr første september, og vil også gerne igang med at svømme, da jeg skal til noget optagelse hvor jeg skal kunne det nogenlunde.

Mit mål er en god allround form, og yderligere gerne brugbart til noget adventurerace i fremtiden.

Man: Løb og svøm

Tirs: crossfit

Ons: Fri

Tors: Løb og svøm

Fre: crossfit

Lør: fri og/eller MTB

Søn: fri og/eller klatring

Har normalt trænet løb og styrke tre gange om ugen, da det mest gængse for fremgang virker til at være tre gange om ugen, og to gange om ugen for vedligeholdelse.

Så jeg kunne godt tænke mig at høre om i mener at der alligevel er mulighed for fremgang i især løb, og ellers alle discipliner, da de alle går lidt ind over hinnanden. Meget cardio og noget styrke.

Kom gerne med bud på ændringer eller tilføjelser, i både gentagelser/hyppighed og sportsgrene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du svømmer meget bryst, så skær ned på dette. Det er en dræber for knæet i kombination med dine andre aktiviteter.

Spændende... Hvad ligger ligger til grund for dette? Har umiddelbart svært ved at se hvordan bryst-svømning skulle påføre knæene nævneværdig belastning... Gør mig klogere tak! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i Odense, og OBBC i Odense har lige startet et crossfitcenter op pr første september.

Så jeg vil til at følge deres WOD to gange om ugen.

Det ser fornuftigt ud men uden at kende OBBC crossfit programming så er det lidt svært at give et entydigt svar (ligge de vægt på styrke, korte, mellem eller lang met-cons) så det er noget du lige må prøve dig frem med.

Hvis de ligge meget vægt på mellem og lange met-cons (15+ min) så ville jeg nok smide en decideret styrke dag ind en gang om uge hvor du for kørt noget squat/dødløft og noget bænk/pres over hoved.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt nyt, så jeg tror de starter med korte og så bevæger sig længere frem. Det samme med de tunge dage, dem er der nok ikke så mange af i starten, da folk skal have lært teknikken, men derefter må man håbe de også får skubbet nogle sådanne ind.

Hvorfor er det vigtigt med en tung dag, med squat/dødløft og bænk/pres over hoved?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt nyt, så jeg tror de starter med korte og så bevæger sig længere frem. Det samme med de tunge dage, dem er der nok ikke så mange af i starten, da folk skal have lært teknikken, men derefter må man håbe de også får skubbet nogle sådanne ind.

Hvorfor er det vigtigt med en tung dag, med squat/dødløft og bænk/pres over hoved?

Primært fordi du lød til at gerne ville have lidt fokus på styrke og så er det generelt godt at gøre hvis du ellers kun laver løb/svømning og lange met-cons.

Link to comment
Share on other sites

Mht. knæproblemer og brystsvømning kan jeg kun erklære mig enig.

Jeg har selv haft store problemer med "løberknæ" som jeg troede skyldes for meget løb. Problemet viste at være opstået pga. for meget brystsvømning.

Der er stor belastning på indersiden af knæene ved bryst svømning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share