Hvilke kosttilskud tager I?


AMB
 Share

Recommended Posts

Hej

Hvilke kosttilskud tager I? Hvad dyrker I? Med hvilket formål tager I det?

Selv tager jeg:

Maximum multivitamin - for energi og helbred

EPA GLA+ Fiskeolie - for at undgå ledsmerter (kan dog ikke mærke effekten :) )

80% Whey proteinpulver - for at få det optimale ud af min træning

Vil bare høre om jeg går glip af noget :)

Edited by AMB
Link to comment
Share on other sites

Hej

Hvilke kosttilskud tager I? Hvad dyrker I? Med hvilket formål tager I det?

Selv tager jeg:

Maximum multivitamin - for energi og helbred

EPA GLA+ Fiskeolie - for at undgå ledsmerter (kan dog ikke mærke effekten :) )

80% Whey proteinpulver - for at få det optimale ud af min træning

Vil bare høre om jeg går glip af noget :)

> NB

Det er ikke tilladt at henvise til forhandlere af kosttilskud eller omtale specifikke kosttilskud ved produktnavn.

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Jeg forstår godt forvirringen. Men det er faktisk tilladt at nævne produktnavne på multi-vitamin/mineral-piller og fedtsyrer. Det har jeg nemlig selv spurgt om.

1. MAXIMUM:

M.h.t. Maximum-multi-vitamin/mineral-pillen er der tale om et meget gammelt kosttilskud. Jeg kender godt det reklame-materiale, som producenten havde sendt ud for år tilbage. I reklamerne ser det jo lyserødt ud. Men jeg tør ikke tage Maximum. Jeg tror ikke på, at fagfolkene kan have styr på alle de stoffer, som er i Maximum. I Maximum er der bl.a. planter og alger. Fagfolk kan umuligt registrere alle de situationer, hvor stofferne kan modarbejde hinanden. Det er samme problemstilling med Spektro. Derfor synes jeg, at man skal nøjes med 2-3 planter eller alger i multi-vitamin/mineral-piller.

2. MIT KOSTTILSKUD:

Jeg tager:

"Livol Multi Total 50 +" multi-vitaminer/mineraler. Dem, som vil følge den gyldne middelvej (se andre tråde), kan vælge denne.

K-vitamin

Mælkesyre-bakterier

1 Lignan Flax Omega 3 - hørfrøolie - kapsel

1 Kæmpenatlysolie - kapsel med GLA. (GLA skal ikke forveksles med CLA).

1 Bio Glandin 25 - kapsel med GLA

1 Pikasol - fiskeolie - kapsel

4 Bio Soft - sælolie - kapsler. (Jeg stopper nok med sælolie og tager lidt mere Pikasol-fiskeolie).

Måske burde jeg supplere med en antioxidant som f.eks Q10.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

- Epa-Gla+ (eller hvad den hedder), udo´s choice eller noget hørfrøolie - dosis alt efter om jeg har spist meget fisk osv. den tilsvarende dag, men typisk 2-4 spiseske fulde eller 4-6 kapsler.

(personligt tror jeg på at det også er godt at varrie sin fedt kilde lidt engang imellem ligesom det er godt at varrie alt muligt andet i sin kost - men det afhænger også af pengepungen)

- Whey proteinpulver efter træningen..

- en daglig omnimin vitimin pille.

- nogle kører kasein protein i kæften inden sengetid, jeg fyrer en portien havregryn med massere af mælk (der indeholder kasein) eller et par knækbrøds madder med tun - har ingen anelse om det er ligeså godt eller ej...

.. og massere af friske grønsager og frugt... ;)

Link to comment
Share on other sites

Uha, listen er lang efterhånden... :wink: Følgende er mit udvalg, men det afhænger meget af træningsperiode...meget hård træning = mange kosttilskud

Multivitamin

C-vitamin (1-2g/dagen)

D-vitamin

B-vitamin

ZMA (zink-magnesium blanding)

Baldrian

Whey

Kassein (sjældent)

Fiskeolie/Udos

Kreatin

Beta-alanin

En pre-workout produkt

Leucin

BCAA'er

Glucosamin

Druesukker

Link to comment
Share on other sites

Uha, listen er lang efterhånden... :wink: Følgende er mit udvalg, men det afhænger meget af træningsperiode...meget hård træning = mange kosttilskud

Multivitamin

C-vitamin (1-2g/dagen)

D-vitamin

B-vitamin

ZMA (zink-magnesium blanding)

Baldrian

Whey

Kassein (sjældent)

Fiskeolie/Udos

Kreatin

Beta-alanin

En pre-workout produkt

Leucin

BCAA'er

Glucosamin

Druesukker

Kan du sige lidt mere om dine erfaringer med ZMA og Leucin?

Link to comment
Share on other sites

Kan du sige lidt mere om dine erfaringer med ZMA og Leucin?

Leucin er først kommet på fornylig, efter kraftig anbefaling fra et par stykker, har ikke så meget at sige endnu.

ZMA har jeg i en eller anden form taget i over et år. Jeg har rimelig stor problemer med at falde til ro i kroppen og i hovedet inden jeg skal sove, specielt hvis træning har været til sent. Synes jeg sover en hel del bedre på ZMA og har bedre natrestitution.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Uha, listen er lang efterhånden... :wink: Følgende er mit udvalg, men det afhænger meget af træningsperiode...meget hård træning = mange kosttilskud

Multivitamin

C-vitamin (1-2g/dagen)

D-vitamin

B-vitamin

ZMA (zink-magnesium blanding)

Baldrian

Whey

Kassein (sjældent)

Fiskeolie/Udos

Kreatin

Beta-alanin

En pre-workout produkt

Leucin

BCAA'er

Glucosamin

Druesukker

Hej, ved godt det er lidt gammel indlæg, men spørger alligevel... :-)

Når du både indtager multivitamin og enkeltvitaminer: C,D og B får du så ikke (for) meget Vit. C,D og B, hvis der også er noget af det i multivitaminen? Når du tager B-vit. tager du så også Vit B-kompleks, har læst at indtager man enkelt vit. B, skal man også indtage B-kompleks, men multi er måske ligeså godt...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share