Mest skuffende hold ved slutrunder?


Peter Voigt
 Share

Recommended Posts

D'herrer

inspireret af en udmærket tråd starter jeg så denne.

Mine bud på hold hvor potentialet ikke blev forløst, og lidt om hvorfor (imho 'føli):

Brasilien i 82 (Sokrates, Eder, Falcao, Zico)

For nonchelant, for kunstnerisk inspireret og for offensivt

Brasilien 2006 (Carlos, Lucio, ze Roberto, Ronaldinho, Fænomenet, Kaka, Emerson, Dida etc)

For arrogant, og måske for gammelt.

Danmark 84 og 86 (Elkjær, Laudrup, Arnesen, Lerby, Nielsen, Olsen, Simonsen)

manglende erkendelse af egen styrke og for offensivt

(Jugoslavien i 92 og 94) (Boban, Boksic, Prosinecski, Suker, Mijatovic, Mihajlovic)

Kunne ikke enes

USSR 86 (tjae.. det var vel kollektivet, kommunisme og individualister.)

Mangle på de ekstraordinære individualister og en spillestil der ikke passede til varmen og højden.

Link to comment
Share on other sites

Frankrig - 2002. At blive slået 2-0 i en afgørende gruppespilskamp af et dansk hold uden de helt store profiler.

Holland - Alle år efter 1992.

England - Alle år efter 1966.

edit: mente 66 og ikke 60 som skrevet.

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Den største skuffelse som jeg kan komme i tanke om på stående fod er også Frankrig i 2002.

Brasiliens fantastiske hold i 82 blev måske nok slået ud, men til et hold som bare blev bedre og bedre (Italien), og som endte med at blive verdensmestre. Husker tydeligt den kamp.

Brasilien var fantastiske offensivt, men faldt i den grad på defensiven - herunder målmanden som var klasser under mange af de andre målmænd.

Jeg mener ikke dette bør høre under de største skuffelser - det var en skuffelse, men ikke blandt de største.

Lidt research ville nok hjælpe hukommelsen på vej - men det må blive en anden dag.

Link to comment
Share on other sites

Argentinas præstationer de seneste 10-15 år er vel også værd at tage med. De har altid et hav af gode spillere, men de får det ikke til at lykkedes

Den er lidt tynd bare at nævne Argentina eller England i en lang årrække.

Skulle man komme med noget konstruktivt så nævnte man et specifikt hold, som man havde forventet særlig meget af og som måske havde gjort det ufattelig godt i kvalifikationen eller indledende runder, men som så endte ud med et usædvanlig skuffende resultat i slutspillet.

Frankrig 2002 var et sådan hold. De havde stadig alle de fantastiske spillere, men hele holdet faldt sammen og de blev slået ud af gruppespillet - Danmark var bl.a. stærkt medvirkende til dette. Danmark skuffede nu også ved at tabe stort til England som jeg husker det. Ikke at den skal med som mest skuffende hold.

England fra 1960 og derefter må også have haft nogle hold som har været noget særligt, men alligevel ikke kunne finde ud af at få noget ud af det netop til slutrunden.

Link to comment
Share on other sites

Den er lidt tynd bare at nævne Argentina eller England i en lang årrække.

Skulle man komme med noget konstruktivt så nævnte man et specifikt hold, som man havde forventet særlig meget af og som måske havde gjort det ufattelig godt i kvalifikationen eller indledende runder, men som så endte ud med et usædvanlig skuffende resultat i slutspillet.

Frankrig 2002 var et sådan hold. De havde stadig alle de fantastiske spillere, men hele holdet faldt sammen og de blev slået ud af gruppespillet - Danmark var bl.a. stærkt medvirkende til dette. Danmark skuffede nu også ved at tabe stort til England som jeg husker det. Ikke at den skal med som mest skuffende hold.

England fra 1960 og derefter må også have haft nogle hold som har været noget særligt, men alligevel ikke kunne finde ud af at få noget ud af det netop til slutrunden.

Så vil jeg nævne fx Argentina 2002. Her gik argentina ikke videre fra den indledende pulje, selvom de havde spillere som: Crespo, Batistuta, Veron, Ariel Ortega, Walter Samuel, Javier Zanetti osv.

Jeg er enig med min lillebror at Argentina generelt i nyere tid har haft en tendens til at skuffe på trods af masser af stjernespillere. Det samme kan egentlig siges om Spanien indtil sidste VM.

Link to comment
Share on other sites

Brasilien i 82 (Sokrates, Eder, Falcao, Zico)

For nonchelant, for kunstnerisk inspireret og for offensivt

Enig, meget naiv fodbold, men det har nu generelt altid været Brasiliens problem.

Brasilien 2006 (Carlos, Lucio, ze Roberto, Ronaldinho, Fænomenet, Kaka, Emerson, Dida etc)

For arrogant, og måske for gammelt.

Tja... Ved ikke om jeg ville have haft DET hold med på denne liste.

Danmark 84 og 86 (Elkjær, Laudrup, Arnesen, Lerby, Nielsen, Olsen, Simonsen)

manglende erkendelse af egen styrke og for offensivt

HELT uenig med 84-holdet. Det var et nyt hold i international sammenhæng og at blive delt treer til EM er sgu i orden! Spanien HAVDE et rigtigt stærkt landshold den gang og det var marginalerne der kostede finalepladsen. (Selvom jeg ikke ved hvor meget MARGINALER, der var over Elkjærs afbrænder af Rommedahl'ske dimensioner!)

Danmark 1986 får uden tvivl min stemme som den største skuffelse! Danmark havde i 1986 spiller for spiller verdens bedste landshold, og BURDE have vundet VM!

(Jugoslavien i 92 og 94) (Boban, Boksic, Prosinecski, Suker, Mijatovic, Mihajlovic)

Kunne ikke enes

At sige at Jugoslavien ikke kunne enes i 1992 er vist en underdrivelse af dimensioner! Jugoslavien blev som bekendt holdt ude i 1992, hvor Danmark fik pladsen ved EM. Men jeg kan ikke være uenig med dig i at "de ikke kunne enes" men det var ikke kun Suker, Boksic, Mijatovic og Boban. Det var sådan set hver eneste person i hele Jugoslavien.

USSR 86 (tjae.. det var vel kollektivet, kommunisme og individualister.)

Mangle på de ekstraordinære individualister og en spillestil der ikke passede til varmen og højden.

Kender ikke nok til holdet til at kommentere på den.

Synes Holland 1992 mangler på listen. Et bedre landshold skal man kigge langt i vejviseren efter. van Basten, Koeman, Rijkaard, Gullit, Bergkamp, F. de Boer... AV AV AV! Den gjorde ondt på de oranje tulipandyrkende, træskobærende, vindmøllebyggende, potrygende, dansk med kartoffel i munden talende, Pim de Kajsergracht inspirerende, fladlandsbeboende, cykelstjælende, burger fra automat spisende, Heineken drikkende, rosenkål og Vitlof spisende duksedrenge.

Link to comment
Share on other sites

Brasilien i 82 (Sokrates, Eder, Falcao, Zico)

For nonchelant, for kunstnerisk inspireret og for offensivt

Jeg er helt uenig. Dette hold er det hold som jeg live har set spille som spiller bedst fodbold. Jojo, de gamle fantastiske hold i 50'erne og 60'erne (specielt Ungarn og Brasilien) spillede fantastisk. Men jeg har aldrig hverken set en hel kamp med dem og ej heller set dem live. Jeg var lige akkurat for ung til VM 78 i Argentina, hvor Holland spillede ret flot. Men VM 82 står som noget helt specielt for mig. Den første slutrunde jeg fulgte med i. Og hvilken slutrunde. Maradona ung og usleben, men allerede med masser af kvalitet. Et lækkert italiensk hold, der endte med at blive verdensmestre. Og ikke mindst Brasilien. Det var min debut til brasiliansk landsholdsfodbold.......og ud væltede samba-fodbold i højeste klasse. Brasilien har ikke siden spillet i nærheden af så godt. De fire nævnte spillere på midtbanen og Junior i forsvaret. Det var det. Ligesom Frankrig 2 år senere til EM, da har Brasilien intet andet end en midtbane (+ Junior). Ligesom Frankrig da har Brasilien nada på andre pladser. På papiret én god angriber (Serginho), men både ham og kollegaen er en katastrofe under slutrunden, og de misbruger chance efter chance. Et forsvar der defensivt er groteskt.....ringe. Hold da fest for badeferie i forsvaret. Og målmanden! At sige han var dårlig er nok det højeste man kan sige om ham.

Med samme spillere i forsvaret, men bare med noget mere seriøsitet. Med en bare middel målmand. Og med bare én angriber som scorede på hver 3. chance han fik og så ville Brasilien havde vundet totalt vildt VM 82.

Wauuwwww, Zico, Eder, Sokrates og Falcao !!!!! Hvilken syg midtbane. Selvom Frankrig 84 er nærliggende at sammenligne med (også en syg midtbane) så er der en kæmpe forskel. Den franske midtbane var rigtig dygtig defensivt. Den brasilianske midtbane er ikke noget at skrive hjem om defensivt. OK, såvel Sokrates som Falcao lavede da noget defensivt, men det var ikke her de var suveræne. Nej, det var selvfølgelig offensivt. Hold da fest for en fest offensivt. Endnu mere syg en Frankrig 2 år senere. Zico helt deroppe i toppen, hvor kun de allerbedste nogensinde er marginalt bedre end ham. Eder med de sygeste langskud. Sokrates med diregentes overblik og lækre omgang med bolden. Falcao, en brasiliansk spillende spiller, men som endog havde gode europæise dyder (taktisk forståelse, løbearbejde, den rette indstilling osv). Tilsammen en syg, syg midtbane. Spillede brasiliansk som brasiliansk skal spilles.......producerende chancer på samlebånd........tekniske detaljer i verdensklasse hele tiden.

Brasilien 82 skuffende? Hmmm, kun da, at de ikke vandt VM. For alt andet det var guddommeligt fodbold. Jeg har aldrig, aldrig nogensinde siden set fodbold blive spillet så godt.

Her er lidt guf

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Synes Holland 1992 mangler på listen. Et bedre landshold skal man kigge langt i vejviseren efter. van Basten, Koeman, Rijkaard, Gullit, Bergkamp, F. de Boer... AV AV AV! Den gjorde ondt på de oranje tulipandyrkende, træskobærende, vindmøllebyggende, potrygende, dansk med kartoffel i munden talende, Pim de Kajsergracht inspirerende, fladlandsbeboende, cykelstjælende, burger fra automat spisende, Heineken drikkende, rosenkål og Vitlof spisende duksedrenge.

Et rigtig godt hold, og selvom det naturligvis er skuffende for dem at blive slået af en flok danske feriegæster, der tilfældigvis havde Schmeichel mellem stængerne, synes jeg egentlig deres hold ved vm i '90 var en større skuffelse. Nærmest identisk med det hold, der vandt em på spektakulær vis to år tidligere, og så spiller de en god, men tabt, kamp mod (vest)Tyskland, plus 3 middelmådige og røvkedelige første runde kampe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share