Crosstrainer og knæproblemer


malin
 Share

Recommended Posts

Jeg har i flere år haft problemer med mine knæ, pga. chondromalacia, som jeg også har skrevet om i denne tråd i skade-forummet.

Mål med træningen

Jeg vil gerne optræne mine lårmuskler, sådan at jeg kan aflaste knæleddet i dagligdagen. Sekundært vil jeg gerne øge muskelmassen på lårene, som er mindsket da jeg generelt har skånet benene meget.

I den nævnte skadetråd er der grufulde historier om, hvor galt det kan gå, hvis man som chondromalacia-patient træner sine ben forkert. Det siger sig selv, at jeg ikke er interesseret i at forværre skaden eller blive handicappet, så jeg kan ikke bare prøve mig frem med diverse træningsmetoder.

Duer crosstraineren til denne optræning af knæene, og hvordan er effektiviteten sammenlignet med cykling?

Jeg synes kondicyklen er dødsyg, så noget variation ville være meget motiverende. :smile:

Edited by malin
Link to comment
Share on other sites

Hej Malin

Jeg kan ikke se hvad problemet i en crosstrainer skulle være, så længe du lytter til din krop, som det jo også gælder med alt andet træning. Du skal dog med Chondromalasi huske at give knæene god tid til at blive varme, 10-20 minutter, for at der kan nå at blive produceret ledvæske og at dette opnår den rette viskositet (smørerevne).

Du kan også sagtens benytte dig at let vægttræning, da brusk har brug for belastning og aflastning for at kunne ernæres, her taler jeg self. ikke om squat med 100 kg på og så ATG. Jeg snakker om lette belastninger og moderate bevægeudslag. Denne vægttræning skal self. foregå når knæene er blevet godt varme.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. :smile:

Jeg har ingen faglig viden om emnet, men har bare læst på nettet og talt med min læge/ortopæd. Der er tilsyneladende meget delte meninger om, hvad man kan indlade sig på i forbindelse med genoptræning. Det eneste råd der går igen er stort set, at cykling og svømning (ikke brystsvømning) er gavnligt/uskadeligt.

Det ville passe mig glimrende, også at squatte og evt. dødløfte med lav vægt. Har undladt det ind til videre, og mens min skade ganske vist ikke er blevet forværret, så er der heller ingen forbedring sket.

Ergo er det tid til at prøve noget nyt, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en god ide

Nu er jeg selv næsten færdig uddannet fys og mangler kun at aflevere min bachelor for at være færdig.

Jeg har læst og forhørt mig lidt omkring chondromalaci og det bliver meget brugt som en skraldespands diagnose, hvilket vil sige at lægerne ikke rigtigt kan finde noget som er væsentligt unormalt der kan forklarer dine symptomer, og så er deres svar chondromalaci.

Så prøv dig lidt frem med hvad du kan klarer og ikke klarer, men husk at få varmet knæene godt igennem, så vil du have lettere ved at gennemfører anden træning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share