Voldsomt kalorie underskud


JUNK de LUXE
 Share

Recommended Posts

Jeg er for nylig begyndt at tage min vægt og vægttab mere seriøst, blandt andet med at tælle kalorier, beregne makroenæring osv. Hvad jeg er kommet frem til virker på en eller anden måde forkert. Jeg er i stort kalorie underskud, så jeg frygter at jeg måske har regnet forkert et sted.

Men først lidt info om mig selv.

Mand, 30 år, 140kg, 190cm.

I dag har jeg indtaget og lavet følgende:

====================================

Morgenmad

257 kcal

Havregryn, økologiske, 53 g, 184 kcal

Skummetmælk, 200 g, 72 kcal

Frokost

1147 kcal

Ananas i stykker, minidåse, Netto, 20 g, 10 kcal

Chicken Tikka Masala, Kitchen joy, 50 g, 69 kcal

Dressing, Beauvais Thousand Island 3%, 20 g, 18 kcal

Gulerod, 50 g, 18 kcal

Kyllingbryst grillet, Dulano, 200 g, 222 kcal

Kyllingebrystfilet, indisk inspireret, Guldsegl, 100 g, 103 kcal

Lammekød, hakket, 150 g, 260 kcal

Naan brød, tandoori, 100 g 280 kcal

Radise,10 g, 1 kcal

Skummetmælk, 200 g, 72 kcal

Tandoori chicken, Better for you, coop, 50 g, 60 kcal

Ærter, grønne, 50 g, 35 kcal

Aftensmad

1320 kcal

Chili sauce, COOP, 10 g, 8 kcal

Coca Cola Zero, 1500 g, 5 kcal

Dressing, Kraft Classic Hvidløg, 20 g, 33 kcal

Durum Sandwich, Paaskebrød, 200 g, 545 kcal

Kebab, 100 g, 210 kcal

Kyllingbryst grillet, Dulano, 200 g, 222 kcal

Pitabrød, 56 g, 137 kcal

Salat, Iceberg, 100 g, 16 kcal

Skummetmælk, 400 g, 144 kcal

Mellemmåltider

182 kcal

Banan, 160 g, 131 kcal

Æble, 100 g, 51 kcal

Motion

677 kcal

Badminton, let, 45 min, 470 kcal

Volleyball, 30 min, 207 kcal

====================================

Ifølge disse tal og motion-onlines TE beregner (sat til absolut minium = 7t søvn, 30 min gå), så har jeg et Energiforbrug på 4585kcal og har kun forbrugt 2906kcal. Altså er jeg i underskud med 1679kcal. Dette virker på mig helt hen i vejret, da jeg spiser godt til og f.eks. her til aften fik en pita med kebab + en durum rulle med kylling. Har jeg lavet en regnefejl et sted, eller er der ugler i mosen?

Hvis tallene passer, vil jeg være ked af at skulle spise endnu mere, men hvad kan det i så fald betyde for sundheden og vægttabet? Iflg. mine beregninger så er min energifordeling samt makroenæring således:

Kulhydrat: 46%, 340 gram

Protein: 32%, 242 gram

Fedt: 22%, 73 gram

På forhånd tak, I er for fede (pun intended) :)

//jesper

Link to comment
Share on other sites

Hvor er fibrene og grøntsagerne? Som Mollerup skriver er det høje kalorietal pga. din nuværende vægt. Det tal vil selvfølgelig falde efterhånden som du taber dig.

Prøv at sætte beregneren på den vægt du gerne vil ned på og se hvad den siger. Dermed ikke sagt at du skal spise som en der vejer 50kg. mindre, men 140kg vil genere et stort tal i beregneren. Den kan jo ikke se at det meste måske er fedt!!!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg igennem en periode øvet mig i at spise i kantine og spise i forbindelse med arbejde ( repræsentation) og alligevel spise sundt og godt. og jeg har lært en del og kan i den anledning glæde mig over at have fået meget mere energi.

Frokost

Tag udgangspunkt i to stykker fuldkornsrugbrød- af pålæg vælger jeg kun "rene" ting dvs ingen mystiske salater eller andre typer fødevare som er "smurt" ind i dressing/mayo eller lignende

Jeg har en list over gode typre pålæg: æg, roastbeef, tomat, fisk osv...

ved siden af de to stykker rugbrød fylder jeg så op fra en salatbuffet, men igen kun "rene" grøntsager ikke dem med dressing og mystiske ting i, som i mine øjne ikke er grøntsager.

Jeg spiser grøntsagerne først og kan ikke altid spise begge stykker rugbrød. Så jeg overvejer om et ikke et nok. Frugt spiser jeg kun hvis det er frisk og helst ikke for mange vindruer opg bananer

Middag ( hvor jeg ikke selv laver mad)

et stykke kød, masser af grøntsager og ikke dressing, sauce eller lignende.

Jeg tror ligesom i de to andre råd du har fået, at du spiser alt for meget kød, alt for få grøntsgaer og alt for lidt groft. Og så husk et par mellemmåltider fx et stykke frugt før frokost, så er du heller ikke så sulten

Link to comment
Share on other sites

Well.. frokost er baseret på øjemål da det er fra vores kantine. Men de fokusuere på at lave sundt og kalorielet mad, og jeg vil hellere skrive for stort indtag, end for lavt. Men du har nok ret.. det er nok lidt voldsomt. SÅ meget spiser jeg dog heller ikke.

He he, jeg spiste selv 400 g kalvemørbrad til fodbold i går, når det er godt kød så kan man hurtigt komme til at spise for meget :blush:

Det er heller ikke noget problem at ligge i stort underskud med din vægt, jeg har selv et energi forbrug på ca. 5.800 kcal og et underskud på ca. 2.000 kcal, så længe du ikke går og er sulten og som Nannas siger er det en god ide med nogle mellem måltider med frugt.

Hvis du taber dig og ikke har det dårligt , så er det fint :smile:

Jeg mangler selv at tabe 15-20 kg har tabt 65 kg(175 cm og 164.8 kg)

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg igennem en periode øvet mig i at spise i kantine og spise i forbindelse med arbejde ( repræsentation) og alligevel spise sundt og godt. og jeg har lært en del og kan i den anledning glæde mig over at have fået meget mere energi.

Frokost

Tag udgangspunkt i to stykker fuldkornsrugbrød- af pålæg vælger jeg kun "rene" ting dvs ingen mystiske salater eller andre typer fødevare som er "smurt" ind i dressing/mayo eller lignende

Jeg har en list over gode typre pålæg: æg, roastbeef, tomat, fisk osv...

ved siden af de to stykker rugbrød fylder jeg så op fra en salatbuffet, men igen kun "rene" grøntsager ikke dem med dressing og mystiske ting i, som i mine øjne ikke er grøntsager.

Jeg spiser grøntsagerne først og kan ikke altid spise begge stykker rugbrød. Så jeg overvejer om et ikke et nok. Frugt spiser jeg kun hvis det er frisk og helst ikke for mange vindruer opg bananer

Middag ( hvor jeg ikke selv laver mad)

et stykke kød, masser af grøntsager og ikke dressing, sauce eller lignende.

Jeg tror ligesom i de to andre råd du har fået, at du spiser alt for meget kød, alt for få grøntsgaer og alt for lidt groft. Og så husk et par mellemmåltider fx et stykke frugt før frokost, så er du heller ikke så sulten

Så du får altså ingen fedt overhovedet til frokost?

Link to comment
Share on other sites

Så du får altså ingen fedt overhovedet til frokost?

[/quote

Når jeg spiser i kantine eller lignende - så er svaret ja, for der prøver jeg at undgå skjult fedt, så det fedt jeg får er fra brød, fisk, nødder osv. Det er helt bevidst for meget mad der virker sundt er fyldt med alt muligt fedt som jeg gerne vil undgå pt. Jeg skelner mellem mad jeg spiser ude og mad jeg spiser hjemme.

Edited by nannas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share