Råd til behandling af Chrondomalacia


lolller
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har nu været plaget af både skinnebensbetændelse og chrondomalacia (”blød” brusk på bagsiden af knæet) i snart et år. Chrondomalaciaen (”blød” brusk på bagsiden af knæet) kom efter en forholdsvis lange periode med kunne skinnebensbetændelse.

Jeg har prøvet det meste, lige nu er jeg i gang med et fitness center, hvor ideen er jeg bl.a. skal træne lårmusklerne der styrer knæskallerne. En af øvelserne jeg bruger er kaldet bænkpres, under øvelserne kan jeg mærke, at der i venstre knæ er der noget der ”skurrer mod hinanden” eller sådan føles det i hvert fald. Jeg har også fået ekstra ondt i knæet af denne øvelse. Er der nogen der har en ide om hvorfor dette opstår? Og hvad det helt præcist er?

Som tiden går, bliver jeg kun mere og mere frustreret over min tilstand, jeg er 21 år og burde jo derfor kunne motionere som de fleste andre, men det har jeg ikke rigtigt kunnet i MEGET lang tid, hvilket er uendeligt frustrende. Så mit spørgsmål er om der er nogle der har nogle gode erfaringer at dele ud af mht. til behandling af Chrondomalacia (”blød” brusk på bagsiden af knæet)? Eller kender en ekspert på området der kan hjælpe? Eller har andre råd der forhåbentligvis ville kunne hjælpe mig?

Link to comment
Share on other sites

Der findes mange fejl diagnosticering af chondromalacia

skinnebens betændelse og chondromalacia ses ofte i relation til overpronation under løb

øvelsen hedder benpress og kan yderligere irritere knæet... ikke altid. Drop øvelsen, få den evt. rettede til.

musklen du har fået vide du skal træne hedder vastus medialis obliques. Der kan diskutteres om det er den rette fremgangsmåde at træne den isolerede

du skriver intet om hvem der har sat dig igang med træningen

beskrive dit sygdoms forløb og involverede parter (læge osv.) så vi kan hjælpe dig

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Noget andet jeg har oplevet her på det seneste: Når jeg vågner op har jeg ondt i det ene knæ, og det er hvergang, men ikke altid det samme knæ. Det er den der følelse af at det gør ondt og det er stift. Også går der en 2 timer før det rigtigt fortager sig...

Nogen ide om hvad det kan være?

Link to comment
Share on other sites

Vi er flere, der døjer med chondromalacia herinde. Se denne tråd om emnet: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=47194 (med tiden er den blevet MOL's kontinuerlige tråd om chondromalacia).

Som det fremgår af tråden, så er der tvivl/uenighed omkring, hvordan chondromalacia-patienter bør træne benmusklerne, for at aflaste knæene. Der er dog bred enighed om, at cykling med let-medium belastning og max 90 pedalslag pr. minut, samt svømning (ikke brystsvømning) er gavnligt.

Med mine egne erfaringer, vil jeg anbefale at undgå løb og tung squat/benpres. Jeg er selv blevet anbefalet crosstrainer og let vægttræning, hvilket jeg snart vil forsøge mig med.

En god tommelfingerregel er, at hvis en aktivitet fører til smerteforværring under udførslen eller bagefter, så stop. Prøv evt. med mindre belastning, eller prøv noget helt andet. Som flere fortæller i ovennævnte tråd, så kan du forværre din chondromalacia voldsomt, hvis du ikke lytter til din krops signaler.

I begyndelsen af mit sygdomsforløb med chondromalacia, havde jeg også noget betændelse i knæene. Hvis du også har det, så skal det selvfølgelig behandles. Dette kan gøres med ro og hvile, samt 3 x 200 mg ibuprofen dagligt i 8-10 dage. Nogen melder også om gode resultater af akupunktur.

Sidst, men ikke mindst: Bliv diagnosticeret korrekt af en ortopæd! Få en henvisning fra din læge.

Edited by malin
Link to comment
Share on other sites

Der er bred enig om at brokke sig en masse over problemerne. Min fulde sympati.... jeg er selv skadet på 3 år, men har kun set en kommenter der forhold sig til de artikler og overvejelser jeg har postet.

Bred enighed... af hvem? Der var engang bred enighed om at jorden var flad...

Har du læst min artikel malin. Jeg synes dit svar er temmelig uovervejet...

betændelse i knæene? hvor... der er meget lidt forskning der viser at ipuprofen er vejen frem ved f.eks. patella tendinitis...

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke læge og kan kun videreformidle, hvad jeg selv har fået at vide af de 4 læger og 1 fysioterapeut jeg har konsulteret med min CP. Endvidere har jeg læst en del artikler af varierende troværdighed, samt forhørt mig hos andre CP patienter om deres erfaringer. Hvis det ikke skulle være godt nok til at jeg kan tillade mig, at videregive de ting jeg har lært, ja så beklager jeg meget.

Når jeg siger, at jeg har oplevet bred enighed om at cykling og svømning er gavnligt, så er det fordi samtlige af disse kilder har anbefalet det. Et par stykker har anbefalet andre træningsformer her ud over, men her har rådene varieret meget. Jeg har vist aldrig påstået, at disse råd er nogen hellig gral, men tager jeg fejl i at det er de mest gængse anbefalinger?

Jeg er ikke klar over hvilken artikel der henvises til, men jeg - og formodentlig også topic starter - er også mere interesseret i konkrete anbefalinger. :smile:

Mht. evt. betændelse, så må det være op til en læge at stille en diagnose. Igen videreformidler jeg kun mine egne erfaringer - og for mig virkede Ibuprofen.

Der er bred enig om at brokke sig en masse over problemerne. Min fulde sympati.... jeg er selv skadet på 3 år, men har kun set en kommenter der forhold sig til de artikler og overvejelser jeg har postet.

Bred enighed... af hvem? Der var engang bred enighed om at jorden var flad...

Har du læst min artikel malin. Jeg synes dit svar er temmelig uovervejet...

betændelse i knæene? hvor... der er meget lidt forskning der viser at ipuprofen er vejen frem ved f.eks. patella tendinitis...

Edited by malin
Link to comment
Share on other sites

Artiklen jeg omtaler ligger under Cp tråden.

Den hæfter sig blandt i at Cp er en forældet term fra 1960erne.

Tilstandens korrekte term er "anterior knee pain" som endeligt bare betyder smerter på forsiden af knæet.

Herunder ligger en masse mere præcise diagnoser som er fra lidt nyere forskning.

Det er meget typisk at man som motionist går til lægen for at få hjælp men ender med en dårlig vejledning fordi lægerne ikke har tilstrækkelig viden i forhold til idræts skader.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Artiklen jeg omtaler ligger under Cp tråden.

Den hæfter sig blandt i at Cp er en forældet term fra 1960erne.

Tilstandens korrekte term er "anterior knee pain" som endeligt bare betyder smerter på forsiden af knæet.

Herunder ligger en masse mere præcise diagnoser som er fra lidt nyere forskning.

Det er meget typisk at man som motionist går til lægen for at få hjælp men ender med en dårlig vejledning fordi lægerne ikke har tilstrækkelig viden i forhold til idræts skader.

Ok, tak for opklaringen. Det gør det lidt lettere at søge relevant viden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share