Sign in to follow this  
Siberian Husky

Hvordan gøres det rigtigt?

Recommended Posts

Jeg skal tabe mig fra 117 til 105 kg.

Hvordan kommer jeg bedst i mål? Jeg har sammenlignet det antal kalorier jeg forbrænder ved de 2 stadier, hvor der ikke er ret stor forskel umiddelbart.

500 kcal underskud lyder som normen for et sundt vægttab, men jeg har førhen tabt omkring 2-2,5 kg om ugen da jeg var tungere. Mit mål er et vægttab på 1 kg. pr uge, gerne mere - hvor stort underskud svarer det til?

Jeg har hentet et program for at holde øje med mit indtag, men kan det virkelig passe at et æg kun indeholder 37 kcal? - Jeg tror det program (excel fil) jeg har hentet har en masse fejl, så er der et andet excelark som i benytter for at gøre det lidt nemmere at holde øje med jeres indtag?

Mit mål er, at jeg gerne vil have tabt langt størstedelen af de 12 kg inden jul. Er det muligt efter jeres mening hvis jeg holder fast i min omlægning?

Jeg er 21 år, 192 cm. høj, og er studerende. Mandag og onsdag går jeg til boksning, hvor vi træner 1½ time. Det meste af tiden som er til overs går med at læse og være til forelæsning, samt lave opgaver.

Min kost ser sådan her ud på en alm. dag:

Morgen: 2 æg med en bolle (hjemmebagt)

Middag: 2 boller med magert pålæg

Aften: 500g kartofler (eller pasta) med kød (8-12%).

Jeg har indført et lille mellemmåltid kl. 10:30 og 14:30 med en banan, da jeg ellers er ved at dø når jeg har "fri" kl. 16:30. Dette har førhen medført en trang til noget hurtigt mad når jeg er ude og købe ind (desværre ofte noget slik), hvilket har medvirket til min vægtøgning.

Jeg har på fornemmelsen at min kost er helt ude i hampen, men jeg kommer fra en familie hvor man ikke går så meget op i kosten, så jeg ved ikke hvordan jeg skal angribe problemet. Men et eller andet gør jeg galt, for ellers ville jeg ikke veje så meget.

Jeg har brug for hjælp!

Altså:

kan jeg tabe 1 kg. om ugen uden det er usundt?

Hvor stort kalorieunderskud skal jeg ligge på?

Kan nogen hjælpe mig med at få en ordentlig kost?

192 cm., mand, 117 kg, og 21 år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du mangler groft og grønt! Du har overhoved ikke noget af det i din kostplan. Skift meget af kartoflerne og pastaen ud med grønsager til aftensmaden. Du skal også have noget grønt til dine andre måltider. Det kunne f.eks. være noget salat, tomat, peberfrugter eller grønsagsrester fra dagen før sammen med dine boller til frokost. Det er ikke nok med de to bananer du spiser som mellemmåltid. Kik også på om dine portioner til aftensmaden ikke også er for store! Jeg har lært - især til aftensmaden - kun at spise til jeg netop er mæt - ikke overmæt, og den største del af aftensmaden består af grønsager. Det skal være sådan at du sagtens kan spise mere, men alligevel ikke er sulten. Det betyder så at du sikkert skal have lidt i løbet af aftenen, men hvis det er sundt - f.eks. frugt eller groft brøde med magert pålæg, bliver det samlede kalorieindtag mindre. Dine boller er forhåbentlig meget grove, ellers bør du skife dem ud med groft brød. Mange sværger til havregryn om morgenen - det gør jeg også, gerne med en banan og skummemælk på - ingen sukker. Det mætter godt, og indholder en masse gode næringsstoffer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du drikker i løbet af din dag, for med det der indtag burde din evt. vægtforøgelse ikke være specielt stor, med mindre du drikker meget mælk, saft, juice eller sodavand. For disse drikke er "skjulte" kalorier, da man ikke rigtigt mærker dem komme ind.

En anden ting du bør ændre på, er at du skal være mere aktiv i din hverdag. Jeg vil er det er svært, men det vil betale sig tilbage da du kan være mere effektiv i dit studie når du har vænnet dig til at være aktiv hver dag.

Du bør også spise flere små mellemmåltider da det holder maven og stofskiftet igang, hvilket gør at du forbrænder mere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt komme til at drikke en liter mælk (skummet) om dagen. Der er ikke noget bedre end et glas mælk med isterninger når man kommer hjem fra træning synes jeg :cool: . Ellers er det faktisk som regel bare vand jeg drikker.

Mine boller er ikke ret grove. De består hovedsageligt af alm. hvedemel. Jeg vil dog gerne prøve at gøre dem mere grove, men jeg tror ikke kalorieindtaget er ret stort (men det er ikke pointen er jeg klar over)

Til aften bliver jeg ALTID sulten. Jeg har ikke lagt mærke til hvad jeg spiser, men jeg har det med lige at fylde lidt på en time inden sengetid. Jeg ville ønske jeg enten kunne undgå det, eller få et godt tip til en "sund" snack.

Ang. grønsager, så har jeg aldrig rigtig lært at spise det, da det ikke var noget som blev købt da jeg boede hjemme. Derfor får jeg kun grøntsager når jeg laver aftensmad, hvor de indgår som en del af retten - fx. hvis det skal gå stærkt, så er det nemt med en Tortilla eller to.

Jeg burde måske finde en diatist jeg kan alliere mig med for at få styr på kosten?

Ang. vægten, så virker det ret voldsomt med 118 kg, men jeg er meget robust af bygning, og har trænet i en del af mit liv, så et par af kiloerne er for at blive mere for at blive kvit med hofterne, hvor det meste sidder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Du kan sagtens komme i mål inden jul...

Jeg synes du mangler rugbrød og grove grønsager i din kost---

Jeg er en stor fortaler for rugbrød, så skift dinne boller ud med rubrød, og skift halvdelen af dine kartofler ud med nogle gode grove grønsager, gerne fra frost ( bønner, ærter, alle slags kål og ikke at forglemme guleroden som er god både rå og kogt )

Håber du kommer videre

rie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this