Vild puls ved spinning!


Mollerup
 Share

Recommended Posts

I torsdags efter 1½ times spinningsteg steg min puls ret meget fra 137 til 208 på kort tid, jeg trode at det var mit Garmin det var på stoffet, så til 3. time kørte jeg med et Suunto pulsbælte sammen med Garmin'et, det viste samme resultat, så tænkte jeg om Garmin bæltet forstyret Suunto'et, så jeg tog Garmin'et af, men stadig samme resultat.

Jeg holdt min hånd på brystkassen og der var godt gang i mit hjerte, nogle ide om hvad der skete, jeg målte pulsen om natten

post-10700-1252919922_thumb.jpg

Mollerup_090910_1921.pdf

Fra 5.15 og 1½ frem er mit pulssnit 82.

http://connect.garmin.com/activity/13042695

http://connect.garmin.com/activity/13042693

Fra 8.57 og 1 time og 17 frem låg min puls på 131 i snit og jeg lå bare og så tv.

Ret syret, jeg har slet ikke haft det dårligt er det noget jeg skal få gjort noget ved?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville IKKE gå til læge pga. at du har observeret enkelt episode med høj puls!

Mange ting kan udløse hurtig puls (også over den estimeret maksimal puls) - det som skal bringe dig til læge er hvis du bliver dårlig eks. at dit blodtryk falder, hjertet slår uregelmæssig eller det trykker/spænder i brystet ... så er det :1112:

Men ellers kan det være du er overtrænet eller mere sandsynligt kan være at du får en atrieflimmer (forkammerflimmer) udløst af enkelt bradykardi episode (episode hvor din puls bliver meget lav hvorfor dit hjerte bliver efterfølgende overaktivt) - så måske du har paroxystisk atrieflimmmer??! Hvilket man ikke behandler hos unge raske personer som er cirkulatorisk stabile og symptomfrie :smile:

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville IKKE gå til læge pga. at du har observeret enkelt episode med høj puls!

Mange ting kan udløse hurtig puls (også over den estimeret maksimal puls) - det som skal bringe dig til læge er hvis du bliver dårlig eks. at dit blodtryk falder, hjertet slår uregelmæssig eller det trykker/spænder i brystet ... så er det :1112:

Men ellers kan det være du er overtrænet eller mere sandsynligt kan være at du får en atrieflimmer (forkammerflimmer) udløst af enkelt bradykardi episode (episode hvor din puls bliver meget lav hvorfor dit hjerte bliver efterfølgende overaktivt) - så måske du har paroxystisk atrieflimmmer??! Hvilket man ikke behandler hos unge raske personer som er cirkulatorisk stabile og symptomfrie :smile:

Mange tak for svar og forklaring, jeg vil se hvordan det går de næste dage.

Jeg har oplevet det før, men det er et stykke tid siden.

Det kunne være overtræning har trænet ca. 3 timer om dagen i de sidste 2 måneder.

Link to comment
Share on other sites

Nu Hijacker jeg lige en lille smule, sorry Mollerup :)

Min puls kommer lynhurtigt over 200 og jeg kan holde den der ret længe.

Jeg er 30+

Min egen læge siger, det er fordi jeg er i dårlig form. Men nu har sgu efterhånden trænet styrketræning i mange år og cykler mange kilometer hver dag (15+ km) med godt tryk på - så ved ikke om jeg køber den.

Jeg har dog samtidig smadret alle mine lukkelapper i benene pga. en blodprop som teenager.

Er det usundt med den høje puls? Jeg får det ikke dårligt, men cardio er sgu hårdt for mig!

Link to comment
Share on other sites

Nu Hijacker jeg lige en lille smule, sorry Mollerup :)

Min puls kommer lynhurtigt over 200 og jeg kan holde den der ret længe.

Jeg er 30+

Min egen læge siger, det er fordi jeg er i dårlig form. Men nu har sgu efterhånden trænet styrketræning i mange år og cykler mange kilometer hver dag (15+ km) med godt tryk på - så ved ikke om jeg køber den.

Jeg har dog samtidig smadret alle mine lukkelapper i benene pga. en blodprop som teenager.

Er det usundt med den høje puls? Jeg får det ikke dårligt, men cardio er sgu hårdt for mig!

Hmm... og hvordan forklarer din læge så rent træningsfysiologisk, at du kan holde den højt i længere tid fordi du er i dårlig form? Det er da noget værre sludder. Faktisk kan du holde din puls højt i kortere tid, når du er i dårlig form, så den holder absolut ikke.

Svaret er nok nærmere, at du har en høj maxpuls og derfor kan du komme højt op! Alt er jo relativt, så en puls på 200 behøver jo ikke være højt for dig! Jeg har personer på mine spinning timer som er i 40´erne og som har en maxpuls over 220, så det er ikke ualmindeligt! (og det er testet!) :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke nogen særlig høj makspuls, men sidste efterår var jeg ude for præcis det samme, som du beskriver. Det var en landevejstur på raceren, hvor min puls røg helt unormalt højt op. Det skyldtes så almindelig træthed, måske lidt for meget træning og det faktum, at jeg var stået vildt tidligt op for at køre noget familie i lufthavnen. Med andre ord: Jeg skulle nok bare ikke have trænet den dag :-)

Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej I har været lidt inde på det med en høj max-puls..

Når jeg løber 2,4 km ligger min puls mellem 187-199. Men jeg prøver også at præsse min tid.

Mit spørgsmål er:

Kan man træne sin puls til at blive lavere?

Hej,

Når du kommer i bedre løbeform - så vil du kunne løbe hurtigere ved samme puls.

Så på en måde kan du vel godt sige, at du træner din puls lavere. F.eks.

Ole kageform - puls 180 løber 5min/km = 12km/t

Ole godform - puls 180 løber 4min/km = 15km/t

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share