Forvirring omkring mad-indtag


Guest Mcoroklo
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

eg er blevet utrolig forvirret omkring mad-indtag mens jeg træner.

Kort info om mig

Jeg er 19 år gammel. 179cm høj og vejer 83 kg. Kort sagt er jeg en smule overvægtig (lidt over BMI 25). Det ser dog ret normalt ud da jeg er kraftigt bygget.

Jeg ønsker at styrketræne men samtidig at tabe mig. Jeg vil have en flot krop, hvilket selvfølgelig både kræver motion samt vedvarende ændring i madindtag.

Jeg har fået følgende råd:

- Spis massere af kød, drik mælk, spis bønner. Massere af protein. Massere af energi

- Bliv veganer! Spis massere af grøntsager og bønner

- Spis massere af frugt! Minimum 70% vandindhold på en dag!

...

Jeg går ud fra at det er fornuftigt at jeg maksimum indtager 2500kcal om dagen hvis jeg ønsker at tabe mig med fornuftig start. Det hænger dog ikke sammen med massere af kød og mælk som skal give protein til opbygning af muskler - så tager jeg jo på.

Så... Allright - Kan jeg få nogle kommentarer med evt. nye forslag?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du virker lettere forvirret omkring dette emne, så lad mig forsøge at vejlede/rette dig lidt ind.

- Spis massere af kød, drik mælk, spis bønner. Massere af protein. Massere af energi || Det kan du sagtens gøre, men hold lidt igen med de hurtige kulhydrater, da de hurtigt giver dig en sult igen efter indtagelse.

- Bliv veganer! Spis massere af grøntsager og bønner || Drop dette, hvis du bliver veganer er det enormt svært at skaffe sig nok protein og endnu sværere at få alle 20 aminosyrer da grøntsager aldrig indeholder alle 20. Så her skal der søges angående deres aminosyrer sammensætning for at sikre sig at du får det hele med. Det er kun kød, fisk, mælk og æg der indeholder alle 20, dette altså når vi taler reel mad. Det er klart at proteinpulver også indeholder alle 20.

- Spis massere af frugt! Minimum 70% vandindhold på en dag! || Frugt er altid godt, men jeg kan ikke se det store fornuft i det med vandindholdet, andet end at det skule give dig et mindre kalorie indtag per frugt, men da man til gengæld ikke er mæt af dem så længe går det nok op i et.

Det energiindtag du her sankker om virker ganske fornuftigt, men man kan sagtens indtage mange proteiner og styrketræne uden at tage på. Dette grundet i at dine muskler kan vokse samtidig med at din fedtmasse kan forsvinde.

OBS: Når du snakker om din vægt, så lad være med dette, kig hellere i spejlet og find ud af om du er tilfreds med hvad du ser, er du ikke det så gør noget ved det. Din vægt er bare et tal, men hvad du føler når du ser dig i et spejl er velvære og selvtillid. :bigsmile:

Edited by Scars
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået følgende råd:

- Spis massere af kød, drik mælk, spis bønner. Massere af protein. Massere af energi

- Bliv veganer! Spis massere af grøntsager og bønner

- Spis massere af frugt! Minimum 70% vandindhold på en dag!

Jeg har markeret det med rødt som du lige skal fokusere på.

Idéen med at tabe sig er at være i energiunderskud. "Masser af energi" er relativt. Man skal indtage rigeligt med energi, men stadig mindre end man omsætter!

Frugt er sundt, men det indeholder masser af frugtsukker (fructose), så spis frugt, men ikke MASSER af det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har markeret det med rødt som du lige skal fokusere på.

Idéen med at tabe sig er at være i energiunderskud. "Masser af energi" er relativt. Man skal indtage rigeligt med energi, men stadig mindre end man omsætter!

Frugt er sundt, men det indeholder masser af frugtsukker (fructose), så spis frugt, men ikke MASSER af det.

Enig. Frugt skal også times rigtigt - hurtigt energi på tidspunkter, hvor du har brug for hurtigt energi. Altså om morgenen, efter og under træning.

Men ellers et godt svar!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Tak for alle de gode svar! :-)

Jeg har både postet her og på et andet forum hvor der er kommet nogenlunde samme svar, så jeg føler at jeg har en ide om hvor jeg vil gå hen!

Mange tak for svarende, det er dejligt.

God weekend! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig vil gå op i din kost og krop, så skal du prøve nøje at tilrettelægge dagens måltider og evt. benytte dig af DIET PlANNER, som du kan finde her på hjemmesiden. Der kan du med milimeter nøjagtighed regulere dit kcal-indtag fra måltid til måltid og hele tiden være bevidst om, hvor meget du har indtaget i løbet af dagen.

Hvad angår mælk, kød frugt mm. så er mit foreslag, at du holder dig fra mælk (bortset fra morgenmaden, hvis du spiser havregryn:) ) - Dels fordi det er overflødige "flydende" kalorier, som du kunne være foruden (læs: drik vand) og dels fordi det ingen nævneværdig mæthedsgrad har!

Din vægt og dit krops-udseende vil først ændre sig, når du begynder systematisk at planlægge dine træninger. Her mener jeg, at du bør sige hver 2. dag cardio og hver 2. dag styrketræning. Ved styrketræning bør du ligeledes optimere dit energiforbrug ved at køre såkaldte "supersets" - altså 2 øvelser ad gangen med et minimum af pause. De 2 forskellige øvelser skal selvfølgelig være muskel-antagonister, som du træner. Ellers kører du for hurtigt død.

Mht. Cardio: Afhængig af hvor trænet du er, start langsomt ud de første par uger (se evt. vejledning for begyndere på hjemmesiden her) og øg derefter antal kilometer samt intensitet. Du kan med fordel løbe interval træning over de samme distancer, da dette både forbrænder flere kcal samtidig med, at du kommer i bedre form end ved kontinuert løb.

Afslutningsvis vil jeg påpege, at det at tabe sig og opnå en "tilfredsstillende" krop både er en lang og tærende process, men resultatet i sidste ende er virkelig nice :) - Så når du tænker på at spise den kage, der står foran dig - Don't ! Du bliver glad for det i det lange løb !

/Condemned

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hvad angår mælk, kød frugt mm. så er mit foreslag, at du holder dig fra mælk (bortset fra morgenmaden, hvis du spiser havregryn:) ) - Dels fordi det er overflødige "flydende" kalorier, som du kunne være foruden (læs: drik vand) og dels fordi det ingen nævneværdig mæthedsgrad har!

Der må jeg sige at jeg er uenig. Hvis det er sødmælk man indtager, så skal man selvfølgelig passe på, men er det fedtfattige mælke-/mejeriprodukter man indtager, så kan jeg ikke se noget i vejen for at lægge det ind flere steder i den daglige kost. Ny forskning viser tværtimod at mælk kan have en slankende effekt (se linket).

http://www.life.ku.dk/presse/pressemeddele...lk_slanker.aspx

Link to comment
Share on other sites

Der må jeg sige at jeg er uenig. Hvis det er sødmælk man indtager, så skal man selvfølgelig passe på, men er det fedtfattige mælke-/mejeriprodukter man indtager, så kan jeg ikke se noget i vejen for at lægge det ind flere steder i den daglige kost. Ny forskning viser tværtimod at mælk kan have en slankende effekt (se linket).

http://www.life.ku.dk/presse/pressemeddele...lk_slanker.aspx

Jeg ville så gerne se lidt mere forskning end kun dette ene studie, da der kan være så mange faktorer der har spillet ind på hvorfor de har tabt sig, men interessant lyder det dog

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share