Hvordan træner jeg mest effektivt på en crosstrainer


Jørgen Møller
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har for ca. et halvt år siden købt en crosstrainer, som jeg er rigtig glad for. Jeg købte CT. fordi jeg tidligere har dyrket løb (12 år) men har fået problemer med lægmusklerne så det ikke længere er muligt for mig at løbe desværre (savner løbeturene meget)

Jeg har prøvet de forskellige programmer der er på CT. men syntes ikke rigtig der nogle af programmerne der passer mig, så nu er jeg begyndt at interval træne, det foregår på den måde at jeg starter med en belastning på 100 watt. og øger belastningen 10 watt. hvert minut til min puls når 150, derefter sætter jeg belastningen til 200 watt. og køre indtil pulsen er på 170 derefter sættes belastningen til 100 og jeg kører indtil pulsen er nede på 150, dette forløb køre jeg i 30 minutter.

Jeg syntes jeg får mere ud af denne interval-træningsform end at sætte en konstant belastningen i 30 minutter.

Jeg træner ca. hver anden dag.

Mit spørgsmål er om det er om nogen som har erfaring i træningsprogrammer på en CT. og kunne give mig en endnu bedre måde at intensivere min træning på.

Ud fra hvad jeg har hørt skulle intervaltræning give den bedste kondition, spørgsmålet er bare om jeg gør det rigtigt ?

Jeg bliver 60 år. til januar.

Min hvilepuls er ca. 55 og min max puls er ca. 180

Med venlig hilsen Jørgen.

Link to comment
Share on other sites

Mit råd til dig er, at du skal køre forskellige programmer. Det gælder vist i al træning. Find noget der passer dig, og lav ind imellem kortere og mere intensive intervaller. Nogle gange kører du et helt pas med lavere puls, nogle gange med lange intervaller, nogle med kortere og nogle med helt korte. Jo kortere jo hårdere og visa versa. Ærgerligt at du bliver nødt til at nøjes med crosstrainer, men selvfølgelig hellere den end ingen træning.

Link to comment
Share on other sites

Mit råd til dig er, at du skal køre forskellige programmer. Det gælder vist i al træning. Find noget der passer dig, og lav ind imellem kortere og mere intensive intervaller. Nogle gange kører du et helt pas med lavere puls, nogle gange med lange intervaller, nogle med kortere og nogle med helt korte. Jo kortere jo hårdere og visa versa. Ærgerligt at du bliver nødt til at nøjes med crosstrainer, men selvfølgelig hellere den end ingen træning.

Tak for dit svar som jeg syntes lyder meget fornuftigt, jeg kan godt se at jo mere varieret træningen bliver jo bedre.

Mvh. Jørgen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En lille trådkapring men måske alligevel lidt i samme stil:

- hvis man pga skader er forhindret i at løbetræne så meget som man egentlig gerne ville - giver det så nogen mening at supplere løbetræningen med Crosstrainer?

Eksempelvis alternere løbetræning og crosstrainer?

Giver crosstrainingen overhovedet nogen forbedret træningseffekt der kan overføres til løbet?? Eller er det så forskelligt at man ligeså godt kunne lade være (ser bort fra energiforbrug og vægttab der for mit vedkommende er irrelevant - det drejer sig udelukkende om at blive til at løbe uden at overbelast skinneben og knæ).

Undskyld for evt trådkapring.

Link to comment
Share on other sites

En lille trådkapring men måske alligevel lidt i samme stil:

- hvis man pga skader er forhindret i at løbetræne så meget som man egentlig gerne ville - giver det så nogen mening at supplere løbetræningen med Crosstrainer?

Eksempelvis alternere løbetræning og crosstrainer?

Giver crosstrainingen overhovedet nogen forbedret træningseffekt der kan overføres til løbet?? Eller er det så forskelligt at man ligeså godt kunne lade være (ser bort fra energiforbrug og vægttab der for mit vedkommende er irrelevant - det drejer sig udelukkende om at blive til at løbe uden at overbelast skinneben og knæ).

Undskyld for evt trådkapring.

Hvis du vil bevarer så meget af din løbeøkonomi og have en god overførbarhed, så er det aqaujogging/løb som er vejen frem. Så ned i svømmeren, på med bæltet, ned i vandet og igang med at løbe...

Link to comment
Share on other sites

Har du en refernece på det scars

Udover det kan man sige at perifere adaption er svære at opnå med andet end løbetræning. Tilgengælde er central adaption overførebar og kan laves via andet træning så længe intensitet er høj nok til at forberede Vo2max.

Link to comment
Share on other sites

Har du en refernece på det scars

Udover det kan man sige at perifere adaption er svære at opnå med andet end løbetræning. Tilgengælde er central adaption overførebar og kan laves via andet træning så længe intensitet er høj nok til at forberede Vo2max.

Jeg skal nok prøve at finde dem frem inden for den nærmeste fremtid

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har for ca. et halvt år siden købt en crosstrainer, som jeg er rigtig glad for. Jeg købte CT. fordi jeg tidligere har dyrket løb (12 år) men har fået problemer med lægmusklerne så det ikke længere er muligt for mig at løbe desværre (savner løbeturene meget)

Jeg har prøvet de forskellige programmer der er på CT. men syntes ikke rigtig der nogle af programmerne der passer mig, så nu er jeg begyndt at interval træne, det foregår på den måde at jeg starter med en belastning på 100 watt. og øger belastningen 10 watt. hvert minut til min puls når 150, derefter sætter jeg belastningen til 200 watt. og køre indtil pulsen er på 170 derefter sættes belastningen til 100 og jeg kører indtil pulsen er nede på 150, dette forløb køre jeg i 30 minutter.

Jeg syntes jeg får mere ud af denne interval-træningsform end at sætte en konstant belastningen i 30 minutter.

Jeg træner ca. hver anden dag.

Mit spørgsmål er om det er om nogen som har erfaring i træningsprogrammer på en CT. og kunne give mig en endnu bedre måde at intensivere min træning på.

Ud fra hvad jeg har hørt skulle intervaltræning give den bedste kondition, spørgsmålet er bare om jeg gør det rigtigt ?

Jeg bliver 60 år. til januar.

Min hvilepuls er ca. 55 og min max puls er ca. 180

Med venlig hilsen Jørgen.

Hej

Jeg bruger selv en ct til at træne med, men jeg bruger de programmer maskinen er født med (ren dovenskab). Den maskine jeg anvender er en Technogym, og den har 6 programmer indbygget. Til alm. træning anvender jeg et program der starter ved 273 W går op til 409 W ned til 343 W op til 409 W og ned til 273. Programmet sætter jeg til 30 min for tiden, har tidligere kørt det i en time. Til intervaller kører jeg i maks 12 min, i 1 min intervaller 273-424 W hvis jeg husker rigtigt. Herefter står den på roning, 2, 5 eller 10 km. Mht CT bruger jeg også det første program, med lavere belastning og længere tid tid restitutionstræning. Jeg glæder mig dog til at kunne løbe igen, så jeg forstår virkelig dit savn.

Jeg er 44år, hvilepuls 43, maxpuls??

God træning :bigsmile:

Lars Kofod

Link to comment
Share on other sites

Spock: Triathlon-landsholdet bruger også crosstrainer som erstatning for løb ved skader. Så helt ved siden af er det nok ikke :)

Hvis man savner inspiration til intervaller til CT så spørg evt. spinning-instruktørerne. De har sikkert gode ideer.

Jeg bruger gerne nogle "franske intervaller" lige dele roligt og hårdt arbejde f.eks. 30sek roligt - 30 sek max gas! Gentaget eks. 10 gange.

Det kan naturligvis også være 1min - 1min osv. helt op til 3min/3min.

Andre sjove er Tabata-intervaller: 20sek max - 10 sek. hvile gentaget 8 gange = ca. 4min. så 2-4min roligt og en tur eller 3 :)

Du kan også køre 1,5min roligt + 30 sek max gas gentaget 6 gange = 12min (eller 2min roligt så bliver det 15min).

Husk lidt opvarmning og "afjog".

Fyr den AF!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share