Skinnebensbetændelse


radium
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at døje med noget skinnebetændelse, som har taget til i løbet af de sidste par uger. Har aldrig haft problemer med det før, men efter jeg er begyndt at optrappe mit løb, er det pludseligt begyndt at gøre ondt nederst på indersiden af skinnebenet. Det plejer at være forholdsvist overkommeligt at løbe med det, hvor det gør lidt ondt i starten, og en smule ondt efter løb. Men idag gjorde det virkelig nas, så det endte med jeg stoppede løbeturen efter 20 min.

Nu har jeg indset, at det bedste nok er at holde en løbepause, og så holde konditionen ved lige på andre måder. Jeg har idag siddet og finkæmmet MOL for tråde om skinnebensbetændelse, og har i den forbindelse nogle spørgsmål:

Kondien skal stadig holdes igang - er det fint nok at gøre det ved cykling?

Så vidt jeg har forstået, så opstår skinnebensbetændelse pga. overbelastning, pga. stød i benet ved løb. Kan jeg derfor roligt fortsætte min styrketræning, dødløft, squat osv.?

Og kan jeg uden at det giver større problemet, styrke mine lægmuskler ved lægtræningsøvelser, såsom at sidde i en benpresmaskine og vippe med foden? (Hvis i forstår?)

På forhånd tak, håber virkelig jeg kan slippe af med det lort :smile:

Link to comment
Share on other sites

1) Kondien skal stadig holdes igang - er det fint nok at gøre det ved cykling?

2) Så vidt jeg har forstået, så opstår skinnebensbetændelse pga. overbelastning, pga. stød i benet ved løb. Kan jeg derfor roligt fortsætte min styrketræning, dødløft, squat osv.?

3) Og kan jeg uden at det giver større problemet, styrke mine lægmuskler ved lægtræningsøvelser, såsom at sidde i en benpresmaskine og vippe med foden? (Hvis i forstår?)

1) tja, det kommer jo an på hvad du skal bruge din kondi til, men som udgangspunkt, ja.

2) korrekt

3) det er da en del af styrketræningen, så ja.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstået, så opstår skinnebensbetændelse pga. overbelastning, pga. stød i benet ved løb. Kan jeg derfor roligt fortsætte min styrketræning, dødløft, squat osv.?

Jeg har læst et sted, at øvelser som squat ligefrem skulle have en gavnlig effekt på skinnebensbetændelsen. 'Et sted' er jo ikke den bedste kildehenvisning, men du kan prøve selv at søge lidt på det. Jeg døjede i sin tid med en alvorlig omgang skinnebetændelse (som jeg har skrevet om i en lignende tråd for ikke så lang tid siden), og i den forbindelse søgte jeg vidt og bredt omkring emnet på nettet, og der fandt jeg altså noget om, at det skulle have en positiv effekt med squat. Om der er hold i det, tør jeg ikke sige, men hermed er mine oplysninger da givet videre :).

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

1) tja, det kommer jo an på hvad du skal bruge din kondi til, men som udgangspunkt, ja.

2) korrekt

3) det er da en del af styrketræningen, så ja.

1. Vil sq egentlig bare gerne opretholde en god form, til når jeg engang kan løbe igen :smile: Vil brug af en cross-trainer også være ok? Der er der jo heller ikke en reel stødbelastning.

Jeg har læst et sted, at øvelser som squat ligefrem skulle have en gavnlig effekt på skinnebensbetændelsen. 'Et sted' er jo ikke den bedste kildehenvisning, men du kan prøve selv at søge lidt på det. Jeg døjede i sin tid med en alvorlig omgang skinnebetændelse (som jeg har skrevet om i en lignende tråd for ikke så lang tid siden), og i den forbindelse søgte jeg vidt og bredt omkring emnet på nettet, og der fandt jeg altså noget om, at det skulle have en positiv effekt squat. Om der er hold i det, tør jeg ikke sige, men hermed er mine oplysninger da givet videre :).

Mht. 2 & 3, så læste jeg også et eller andet sted i en af trådene, at specifik styrketræning af læggen havde en positiv effekt. Især der vil benpresmaskinen vel være gavnlig. Squat er heller ikke det bedste alternativ lige nu, da jeg også døjer med lidt knæproblemer - man er sq ved at blive gammel :unhappy:

Det irriterende er bare, at jeg skar kraftigt ned på lægtræningen, og styrkningen af "underbenet" da jeg begyndte at få besvær med skinnebenet, da jeg troede det ville medføre ekstra belastning - og så viser det sig at det har en positiv effekt, typisk! :mad:

Læste iøvrigt godt om dine problemer i en anden tråd Pave, du endte jo med at blive opereret, så det var da vist en lidt værre omgang - avs! Så galt tror jeg dog ikke det bliver, hvis jeg forsøger at tage det i opløbet.

Link to comment
Share on other sites

Har også altid fået af vide at specifikke benøvelser er godt for skinnebensbetændelse, men det vigtigste er tålmodighed og en god pause. Har selv døjet med det i mange år og tror efterhånden det er blevet kronisk. Har haft det i 5 år uden pause stort set!

De succesfulde forslag som jeg fik brugt:

Når du kommer hjem fra løb så smid noget koldt på skinnebenene f.eks. kan du give dem noget koldt vand under bruseren.

Kan ikke huske hvad min creme hed, men det var en slags inflammation/køle creme som jeg så masserede ind på skinnebenet.

Pause, Pause og Pause.

En af de bedste forebyggende øvelser du kan lave er "vip foden" som du selv nævner. Den virkede super og var anbefalet af min daværende fysioterapeut. Den kræver dog at man gør det i hvert fald 2 gange om dagen, f.eks. morgen og aften.

Sæt dig op på et eller andet og lad underbenene hænge ud over kanten og her er det vigtigt de ikke rører jorden.

Det du gør er at strække foden så meget du kan altså øje den nedad og så løfter du underbenet f.eks. 3x30 gange med hvert ben. Det kan du ligeledes lave hvor du strækker foden alt du kan nedad dog væk fra dig selv. Og tilsvarende ind imod dig selv. Håber du forstår det ellers kan jeg lige se om jeg kan finde nogle billeder.

Desuden kan du ved lægen få gigtpiller eller noget i den stil som skulle have en gavnlig virkning på problemet, men jeg kunne ikke tåle de piller han ordinerede så ved ikke om det virker.

Det var de ting jeg har prøvet som jeg har haft størst effekt af, men der er garanteret masser af andre metoder, da dette er en meget almindelig skade efterhånden. Men øvelsen ovenover er det jeg kan anbefale allermest

Det vigtigste er virkelig at du ikke forcerer det overhovedet for det er sgu en helvedes skade at komme til at døje meget. Skaden kommer oftest på grund af overbelastning, men kan også skyldes dårlige sko og løbestil. Få tjekket om du løber ordentlig og med de rigtige sko, hvis ikke du har gjort det.

Skulle nogen komme med en mirakelkur hører jeg gerne hvad de siger.

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ til 'Vip med foden': få fat i en stor elastik - jeg købte min ved en fysio for 25 kr. - og bind den fast på snørrebundet ved enden af en sko. Bind så den anden ende fast om foden af fx en radiator. Nu kan du så tage skoen på og vippe din fod opad med modstand fra elastikken. Modstanden kan så gøres strammere efter behov. Det skulle være en god øvelse.

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

Det vigtigste er virkelig at du ikke forcerer det overhovedet for det er sgu en helvedes skade at komme til at døje meget. Skaden kommer oftest på grund af overbelastning, men kan også skyldes dårlige sko og løbestil. Få tjekket om du løber ordentlig og med de rigtige sko, hvis ikke du har gjort det.

Skulle nogen komme med en mirakelkur hører jeg gerne hvad de siger.

Helt enig. De rigtige løbesko er alfa og omega for at undgå skader. Hvis du ikke allerede har fået det tjecket, så tag ned til en sportsforretning og få undersøgt din løbestil, så du kan få de helt rigtige sko. Jeg vil bare lige tilføje at løbeunderlaget også er en stor faktor. Hvis du kan komme til at løbe i skoven istedet er det klart at foretrække (først når du er frisk igen!!).

Svømning er også et rigtig godt alternativ, som jeg selv bruger meget pt. pga. skinnebensbetændekse (da jeg troede et par 5 år gamle 400kr sko var gode nok til at løbe i :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Som mange af de andre skriver skyldes betændelsen hårdt underlag, for hurtigt løb, dårlige sko (manglende stabilitet), for hurtig optrapning af km. osv.

Som udgangspunkt mener jeg IKKE man bør holde pause fra løb. Du bør i stedet for bruge smerten som parameter for hvor meget du kan løbe. Begynder du løbeturen og kan mærke smerte efter 5 min bør du vende om og løbe hjem. Du har så kun fået løbet 5-10min. Hvis du holder helt pause samtidig med at du træner andre sprotsgrene, vil du med stor sandsynlighed starte for hård/hurtigt op på løb, og det er det der giver skaden.

Få tjekket dine sko.

brug koldt vand efter træning

løb korte ture (halv fart / halv distance)

vippebræt, balancetræning, stabilitetstræning.

løb på blødere underlag.

brug dine gamle løbesko til at gå i

og brug kun dine nye til løb (LAD VÆR MED AT GÅ I DEM)

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Som mange af de andre skriver skyldes betændelsen hårdt underlag, for hurtigt løb, dårlige sko (manglende stabilitet), for hurtig optrapning af km. osv.

Som udgangspunkt mener jeg IKKE man bør holde pause fra løb. Du bør i stedet for bruge smerten som parameter for hvor meget du kan løbe. Begynder du løbeturen og kan mærke smerte efter 5 min bør du vende om og løbe hjem. Du har så kun fået løbet 5-10min. Hvis du holder helt pause samtidig med at du træner andre sprotsgrene, vil du med stor sandsynlighed starte for hård/hurtigt op på løb, og det er det der giver skaden.

Meget uenig... Vil jeg absolut fraråde!!!

Hvis du først begyder at løbe, kan du hurtig gå hen at blive varm, og kan derfor ikke mærke skaden så godt mere. Men den kommer igen med dobbelt kraft når du bliver kold igen (jeg taler her af bitter erfaring!).

Bare det du løber lidt, er med til at holde betændelsestilstanden ved lige, og den får ikke lov og ro til at forsvinde stille og roligt.

Selvfølgelig skal du starte op stille og roligt, når du mener skaden er over, men start endelig ikke før den er væk!!!

Link to comment
Share on other sites

Meget uenig... Vil jeg absolut fraråde!!!

Hvis du først begyder at løbe, kan du hurtig gå hen at blive varm, og kan derfor ikke mærke skaden så godt mere. Men den kommer igen med dobbelt kraft når du bliver kold igen (jeg taler her af bitter erfaring!).

Bare det du løber lidt, er med til at holde betændelsestilstanden ved lige, og den får ikke lov og ro til at forsvinde stille og roligt.

Selvfølgelig skal du starte op stille og roligt, når du mener skaden er over, men start endelig ikke før den er væk!!!

Låner lige tråden ganske kort da jeg har et relateret problem.

Situationen er den, at jeg er igang med optræning til halv marathon d. 28 november og kondien på nuværende tidspunkt er utroligt godt med til allerede nu, at kunne gennemføre distancen, dog med en tid under det forventede vil jeg tro. Men til, at begynde med i mit løbe forløb havde jeg 3 ugentlige løbe ture og herunder lidt interval træning der fuckede mine skinneben op. Holdte her 14 dages pause og det hjalp og begyndte så helt forfra. Men min pause gjorde, at jeg måtte optrappe lidt oftere med, at gøre distancerne længere fra uge til uge.

Dette har endvidere medført, at min skinnebens betændelse er kommet tilbage og mærker det på samme måde, som nævnt her ofte på den første km indtil benet er ordentligt varmet igennem og dernæst kan jeg efterfulgt af træning godt mærke det lidt igen. Har fået sådan nogle lignende vippe øvelser med fødderne hævet i 75 grader og noget kastanje halløj cream der også virker lokalt bedøvende og det tager ofte smerten efterfølgende de to ting i samarbejde.

Men ved jo godt, at det ikke er pisse smart fortsat, at løbe med skinnebens betændelsen og at jeg ikke just gør det bedre ved, at løbe længere fra uge til uge. Men skal siges, at jeg nu kun har 2 ugentlige løbe ture. En tempo tur (Kort) og en lang for km og har jeg nogle dage mere ondt i skinnebenet korter jeg naturligvis turen af og løber stille og roligt eller slet ikke.

Hertil kommer mit andet problem så. Er super stædig og har indgået et væddemål med en kammerat om hvorvidt jeg ville kunne gennemføre løbet. Mit spørgsmål er nu her til om det vil være et for stort sats i og med der stadigvæk er 2 måneder endnu og de nok ikke bliver mindre hårde en de forgængende og derved en chance for, at forværre mine skinnebens tilstand for meget og i værste fald risikere en kronisk tilstand eller bør jeg sluge min stolthed og beslutte mig for, at holde pause nu også sige, at det må blive en anden god gang jeg tilbagelægger distancen.

I tilfælde af valget falder på, at fortsætte er råd om, hvordan en forværring af problemet selvfølgeligt mere end velkommen.

På forhånd tak! :)

Link to comment
Share on other sites

Låner lige tråden ganske kort da jeg har et relateret problem.

Situationen er den, at jeg er igang med optræning til halv marathon d. 28 november og kondien på nuværende tidspunkt er utroligt godt med til allerede nu, at kunne gennemføre distancen, dog med en tid under det forventede vil jeg tro. Men til, at begynde med i mit løbe forløb havde jeg 3 ugentlige løbe ture og herunder lidt interval træning der fuckede mine skinneben op. Holdte her 14 dages pause og det hjalp og begyndte så helt forfra. Men min pause gjorde, at jeg måtte optrappe lidt oftere med, at gøre distancerne længere fra uge til uge.

Dette har endvidere medført, at min skinnebens betændelse er kommet tilbage og mærker det på samme måde, som nævnt her ofte på den første km indtil benet er ordentligt varmet igennem og dernæst kan jeg efterfulgt af træning godt mærke det lidt igen. Har fået sådan nogle lignende vippe øvelser med fødderne hævet i 75 grader og noget kastanje halløj cream der også virker lokalt bedøvende og det tager ofte smerten efterfølgende de to ting i samarbejde.

Men ved jo godt, at det ikke er pisse smart fortsat, at løbe med skinnebens betændelsen og at jeg ikke just gør det bedre ved, at løbe længere fra uge til uge. Men skal siges, at jeg nu kun har 2 ugentlige løbe ture. En tempo tur (Kort) og en lang for km og har jeg nogle dage mere ondt i skinnebenet korter jeg naturligvis turen af og løber stille og roligt eller slet ikke.

Hertil kommer mit andet problem så. Er super stædig og har indgået et væddemål med en kammerat om hvorvidt jeg ville kunne gennemføre løbet. Mit spørgsmål er nu her til om det vil være et for stort sats i og med der stadigvæk er 2 måneder endnu og de nok ikke bliver mindre hårde en de forgængende og derved en chance for, at forværre mine skinnebens tilstand for meget og i værste fald risikere en kronisk tilstand eller bør jeg sluge min stolthed og beslutte mig for, at holde pause nu også sige, at det må blive en anden god gang jeg tilbagelægger distancen.

I tilfælde af valget falder på, at fortsætte er råd om, hvordan en forværring af problemet selvfølgeligt mere end velkommen.

På forhånd tak! :)

Det der med bare at tonse videre er absolut det dummeste man overhovedet kan gøre. Jeg taler af bitter købt erfaring. Kunne du ikke cykle eller lave noget andet i mens der er knap så belastende for benene indtil du har nogenlunde styr på det igen?

Link to comment
Share on other sites

Låner lige tråden ganske kort da jeg har et relateret problem.

Situationen er den, at jeg er igang med optræning til halv marathon d. 28 november og kondien på nuværende tidspunkt er utroligt godt med til allerede nu, at kunne gennemføre distancen, dog med en tid under det forventede vil jeg tro. Men til, at begynde med i mit løbe forløb havde jeg 3 ugentlige løbe ture og herunder lidt interval træning der fuckede mine skinneben op. Holdte her 14 dages pause og det hjalp og begyndte så helt forfra. Men min pause gjorde, at jeg måtte optrappe lidt oftere med, at gøre distancerne længere fra uge til uge.

Dette har endvidere medført, at min skinnebens betændelse er kommet tilbage og mærker det på samme måde, som nævnt her ofte på den første km indtil benet er ordentligt varmet igennem og dernæst kan jeg efterfulgt af træning godt mærke det lidt igen. Har fået sådan nogle lignende vippe øvelser med fødderne hævet i 75 grader og noget kastanje halløj cream der også virker lokalt bedøvende og det tager ofte smerten efterfølgende de to ting i samarbejde.

Men ved jo godt, at det ikke er pisse smart fortsat, at løbe med skinnebens betændelsen og at jeg ikke just gør det bedre ved, at løbe længere fra uge til uge. Men skal siges, at jeg nu kun har 2 ugentlige løbe ture. En tempo tur (Kort) og en lang for km og har jeg nogle dage mere ondt i skinnebenet korter jeg naturligvis turen af og løber stille og roligt eller slet ikke.

Hertil kommer mit andet problem så. Er super stædig og har indgået et væddemål med en kammerat om hvorvidt jeg ville kunne gennemføre løbet. Mit spørgsmål er nu her til om det vil være et for stort sats i og med der stadigvæk er 2 måneder endnu og de nok ikke bliver mindre hårde en de forgængende og derved en chance for, at forværre mine skinnebens tilstand for meget og i værste fald risikere en kronisk tilstand eller bør jeg sluge min stolthed og beslutte mig for, at holde pause nu også sige, at det må blive en anden god gang jeg tilbagelægger distancen.

I tilfælde af valget falder på, at fortsætte er råd om, hvordan en forværring af problemet selvfølgeligt mere end velkommen.

På forhånd tak! :)

Skinnebensbetændelse er kort og godt kroppens signal på at du overbelaster dint krop. Årsagen til dette kan så være forskelligt. lige meget hvad årsagen til det er, skal skaden aldrig løbes væk. Du risikere som du selv nævner at få det kronisk. Det der er forbandet med skinnebensbetændelse er, at hvis du først har fået det én gang, kan det nemmere komme igen når du starter op (ja, det er surt, men sådan er verden desværre).

Umiddelbart lyder 2 uger ikke som nok til at få betændelsen helt ud af benet. Det kan være det er lige ved at være væk, og du kan derfor ikke mærke det de første par uger (jeg kender selvfølgelig ikke helt din situation, og derfor ikke sige med sikkerhed, det er det der er sket). Men det er ikke unormalt at holde en måneds pause.

Mit råd til dig er at holde formen ved lige ved svømning, cykling mm. Har i en tidligere tråd også læst om "aqua-jogging", som du måske kan undersøge, hvor det endda skulle være muligt at udvikle en bedre form end før skaden. Fokuser på disse ting i en månedstid, og start derefter roligt på blød bund med det rigtige udstyr. Hvis din form er holdt ved lige skulle en måned "umiddelbart" være nok til at træne dit ben op til et halv-marathon.

Det er ganske simpel en prioritering. Hvad er vigtigst? Skåne din krop, og måske blive mobbet lidt at kammerater (hvis de ikke er modne nok til at forstå situationen!)? Eller vinde et væddemål og risikere kronisk skinnebensbetændelse?

Held og lykke med det!

Edit: Måske skulle jeg holde op med at skrive så lange indlæg, så andre ikke kommer mig i forkøbet :bigsmile:

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Det der med bare at tonse videre er absolut det dummeste man overhovedet kan gøre. Jeg taler af bitter købt erfaring. Kunne du ikke cykle eller lave noget andet i mens der er knap så belastende for benene indtil du har nogenlunde styr på det igen?

Har tænkt på at erstatte lidt løb med en tur på cross trainer, da jeg ikke føler smerten der og bevægelses friheden er mere den samme, som løb en cykling er. Men det er igen bare ikke det samme og er bange for, at holde for lang pause fra landevejen og er bange for, at en måneds pause med alternativ konditions træning ikke vil være nok til at fjerne problemet og, at det så nok bare vil komme bragende igen når jeg atter starter på løb..

Men mit spørgsmål bunder også mere i risikoen for, at kunne forværre problemet for meget eller om det vil kunne lade sig gøre med forbehold også selvfølgeligt en lang pause efter endt gennemførelse af det planmæssige mål, at kunne komme sig nogenlunde ovenpå betændelsen eller om det simpelthen vil være et for højt sats. Ved godt det er tude dumt det jeg har gang i, MEN den stædighed den stædighed.

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer lige med mit indspark...

Mit skinnebens betændelse startede nøjagtig som trådstarter skriver - indersiden af venstre skinneben/ankel . Mit har nu sat sig som kronisk betændelse (besked fra lægen)

Jeg har prøvet følgende kure (i nævnt rækkefølge)

* løbetest, med efterfølgende nye løbesko

* skift af løbeunderlag fra asfalt til skov (jord, grus m.v)

* fået nye indlæg, special lavet ved bandagist

* fysioterapi fra oktober til april

* gigtmedicin behandling (kan ikke lige huske mærket)

I mellemtiden har jeg også prøvet med fuldstændig ro, varmecréme inden løbeturen, kulde efter, masser af udstrækning før og efter, benvarmere om natten osv. osv......

Min konklusion må være:

Hvis det gør ondt - SÅ STOP!!!!! - ikke kun en uge eller 2, men indtil det overhovedet ikke længere gør ondt.

Derefter skal du starte LANGSOMT op igen - iflg. min fys. skal du som min. skære 10% af hastigheden de første 2 uger, dernæst start med en kort distance, 2 km??? - og læg 10% distance om ugen.

Jeg syntes ikke at bentræning havde nogen speciel positiv effekt... Jeg skulle have fulgt ovennævnte råd selv :cry: - jeg kan ikke løbe 1000 meter uden af det hæver og gør ondt i en uge!!

Held og lykke med det :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for alle svarene, det er sq lækkert når folk gider hjælpe.

Ud fra hvad jeg generelt har læst, og ud fra nogle af jeres råd tror jeg det bedste er at holde en pause fra løb, og så motionere på en anden måde. Som der bliver skrevet, så er løbet jo årsagen til betændelsen, og så går det ikke at jeg løber til smertegrænsen, for at se hvor meget jeg kan tåle - så hellere lade det gå iorden, og så prøve at starte stille og roligt op. Mht. gigtpiller tror jeg også det er en dårlig løsning. Pillerne har jo ikke en decideret virkning på betændelsen, de gør bare at smerten ikke er så slem, mens der er risiko for at betændelsen reelt bliver værre.

Tak for forslag til de forskellige øvelser. Føler dog, at de forskellige øvelser mest har en effekt på ydersiden af skinnebenet, og ikke så meget indersiden, men det har måske en effekt alligevel :smile:

Og så må jeg sq hellere få lavet en løbetest snarest muligt, så jeg kan se om det er løbeskoene der er problemet. Har dog et par udmærkede new balance sko, men det kan selvfølgelig være de ikke lige passer til min løbestil.

Link to comment
Share on other sites

Skinnebensbetændelse

Ved skinnebensbetændelse oplever løberen smerte på inder- eller forside af skinnebensknoglen En langsomt tiltagende smerte der i begyndelsen godt kan "varmes" væk men tager til i styrke et par timer efter løbeturen.

Omtales ofte som en "begynder skade" fordi den ofte skyldes forkerte sko og for hurtig øget træningsmængde. Som mere erfaren løber finder man ud af hvilken type sko man bør løbe i og man finder en fornuftig træningsmængde og så opstår skaden næsten aldrig.

HVAD:

Musklerne i underbenet virker som elastikker som holder fodens fodbuer, dette er en vigtig del af fodens støddæmpende funktion, musklerne sørger også for at foden laver en vigtig rotation kaldet pronation, hvis foden drejer for meget eller musklerne er for svage opstår en for stor rotation kaldet overpronation og det vil overbelaste musklerne (tibialis posterior og tibialis anterior) så der kan opstå små fiberbristninger.

HVORFOR:

Ca. 75 % af alle løbere laver en overpronation i fodledet og bør derfor løbe i en antipronationssko. Hvis man ikke får den optimale støtte i skoen vil det kunne give skinnebensbetændelse.

Husk at træne langsomt stigende træningsmængde så muskler, sener og led gradvis bliver styrket.

Kulde kan være en medvirkende årsag, så vær ordentligt klædt på om vinteren så du ikke fryser om benmusklerne på løbeturen.

HVAD KAN MAN SELV GØRE:

Få undersøgt om dine sko er de rigtige til dig! Nedsæt træningsmængden, lav udspændingsøvelser for underbensmusklerne, styrketræne fodmuskulaturen, træne balance på vippebræt, isbehandle efter løbeturen.

Smør med antiinflamatoriske cremer (Voltaren, Ibutop eller Felden).

HVAD KAN FYSIOTERAPEUTEN GØRE:

Undersøge dine fødder og vejlede dig i skovalg eller indlægssåler, stille en sikker diagnose. Behandle med ultralyd, Chokwave og akupunktur. Instruere i øvelser som styrker fod og underbensmuskulatur.

HVAD KAN LÆGEN GØRE:

Stille en diagnose, ordinere antiinflamatorisk medicin (piller) evt. scintigrafi undersøgelse da skinnebensbetændelse kan udvikle sig til træthedsbrud.

Sakset fra marathonsport.dk

Det er som skrevet ofte tibialis anterior (den muskel der sidder placeret op langs skinnebenet) der bliver overbelastet... Den hæfter som sagt på siden af skinnebenet og sidder fast i periost (nervevæv omkring knoglen)... når det bliver hevet al for meget i periost via tibialis så får du den karakteristiske smerte foran på skinnetbenet... det er ikke for sjov at du skal holde pause, det kan meget vel gå hen at blive kronisk hvis du ikke lader det hvile indtil det er helt væk

Du bliver nødt til at finde på ting der ikke belaster underbenet, som nævnt tidligere cykling, evt svømning, roning osv osv... crosstrainer kunne også være en mulighed

Link to comment
Share on other sites

Har tænkt på at erstatte lidt løb med en tur på cross trainer, da jeg ikke føler smerten der og bevægelses friheden er mere den samme, som løb en cykling er. Men det er igen bare ikke det samme og er bange for, at holde for lang pause fra landevejen og er bange for, at en måneds pause med alternativ konditions træning ikke vil være nok til at fjerne problemet og, at det så nok bare vil komme bragende igen når jeg atter starter på løb..

Men mit spørgsmål bunder også mere i risikoen for, at kunne forværre problemet for meget eller om det vil kunne lade sig gøre med forbehold også selvfølgeligt en lang pause efter endt gennemførelse af det planmæssige mål, at kunne komme sig nogenlunde ovenpå betændelsen eller om det simpelthen vil være et for højt sats. Ved godt det er tude dumt det jeg har gang i, MEN den stædighed den stædighed.

Tog den beslutning igår, at sluge min stolhed en smugle. Fik en god snak med en kollega fra centeret, som også er Thrialet og han mente jeg med 2 mdr tilbage burde tage 3 ugers pause, som udgangspunkt med spinning, svømning og en smugle crosstrain, som også før nævnt og derudover fortsat strække og smøre med cream etc.

Efter de 3 uger såfremt jeg SLET ikke kunne mærke noget kan jeg så begynde op igen med, at løbe 1-2 km den første uge x2 og så 2-3 km næste uge x3 og bygge stille og roligt op så jeg lige når 10 km i uge 5 inden jeg skal gennemføre halv marathonet også burde jeg dernæst tage resten på viljen. Har jo været oppe og løbe 13-14 km inden det gik helt skidt og konditionen er også fortsat god. Den skal bare holdes ved lige de næste 3 uger også er det nye mål ikke gennemførelse på 7 kvarter, men blot, at komme igennem :smile:

Men tak for folks besyv. Var åbenbart det ekstra der skulle til os for, at få mig til, at se det andet ikke helt var risikoen værd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer lige med mit indspark...

Mit skinnebens betændelse startede nøjagtig som trådstarter skriver - indersiden af venstre skinneben/ankel . Mit har nu sat sig som kronisk betændelse (besked fra lægen)

Jeg har prøvet følgende kure (i nævnt rækkefølge)

* løbetest, med efterfølgende nye løbesko

* skift af løbeunderlag fra asfalt til skov (jord, grus m.v)

* fået nye indlæg, special lavet ved bandagist

* fysioterapi fra oktober til april

* gigtmedicin behandling (kan ikke lige huske mærket)

I mellemtiden har jeg også prøvet med fuldstændig ro, varmecréme inden løbeturen, kulde efter, masser af udstrækning før og efter, benvarmere om natten osv. osv......

Min konklusion må være:

Hvis det gør ondt - SÅ STOP!!!!! - ikke kun en uge eller 2, men indtil det overhovedet ikke længere gør ondt.

Derefter skal du starte LANGSOMT op igen - iflg. min fys. skal du som min. skære 10% af hastigheden de første 2 uger, dernæst start med en kort distance, 2 km??? - og læg 10% distance om ugen.

Jeg syntes ikke at bentræning havde nogen speciel positiv effekt... Jeg skulle have fulgt ovennævnte råd selv :cry: - jeg kan ikke løbe 1000 meter uden af det hæver og gør ondt i en uge!!

Held og lykke med det :bigsmile:

Har du overvejet og få lavet en operation? Det har jeg nemlig selv, men har dog ikke undersøgt mulighederne til bunds endnu. Det kunne være en reel mulighed for at smerterne ville være væk.

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle,

Jeg er forholdsvis ny herinde, men lige netop skinnebenbetændelse ved jeg lidt om, derfor et lille indspark.

Som soldat kommer man ofte ud for at nye folk får skinnebensbetændelse, det skyldes som regel at de ikke er vant til at gå i støvler, og da slet ikke løbe i dem. Vægten af støvlen lægger ekstra pres på musklen på forsiden af skinnebenet, da det er den man bruger til at vippe foden opad med. Det pres er for meget for musklen, og vi får betændelsen. Selve betændelsen kan være næsten umulig at undgå, men hvis man griber ind i tide, forsvinder det som regel i løbet af en uges tid:

1. Ingen afkøling under eller efter træning. Brug varmt fodtøj.

2. Tag den med ro, det bliver kun værre af at klø på, men moderat træning kan man godt.

3. Stræk forsigtigt musklen ud efter træning.

4. Om natten skal man sove med tykke, lange uldsokker på. Rigtigt tykke, som halstørklæder. Benvarmere alene er ikke nok, da de ikke varmer på foden. Blodet løber jo hele vejen rundt, og derfor vil en kold fod forårsage afkøling af underbenet.

Hvis man gør som beskrevet, kan betændelsen være væk på mindre end en uge. Et godt signal er at hvis man sveder på fødderne når man vågner, så er sokkerne varme nok.

Mvh Tony

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle,

Jeg er forholdsvis ny herinde, men lige netop skinnebenbetændelse ved jeg lidt om, derfor et lille indspark.

Som soldat kommer man ofte ud for at nye folk får skinnebensbetændelse, det skyldes som regel at de ikke er vant til at gå i støvler, og da slet ikke løbe i dem. Vægten af støvlen lægger ekstra pres på musklen på forsiden af skinnebenet, da det er den man bruger til at vippe foden opad med. Det pres er for meget for musklen, og vi får betændelsen. Selve betændelsen kan være næsten umulig at undgå, men hvis man griber ind i tide, forsvinder det som regel i løbet af en uges tid:

1. Ingen afkøling under eller efter træning. Brug varmt fodtøj.

2. Tag den med ro, det bliver kun værre af at klø på, men moderat træning kan man godt.

3. Stræk forsigtigt musklen ud efter træning.

4. Om natten skal man sove med tykke, lange uldsokker på. Rigtigt tykke, som halstørklæder. Benvarmere alene er ikke nok, da de ikke varmer på foden. Blodet løber jo hele vejen rundt, og derfor vil en kold fod forårsage afkøling af underbenet.

Hvis man gør som beskrevet, kan betændelsen være væk på mindre end en uge. Et godt signal er at hvis man sveder på fødderne når man vågner, så er sokkerne varme nok.

Mvh Tony

Et ualmindelig godt råd!

Det er tit nok at holde skinnebenene varme under træning for at undgå betændelse eller fjerne betændelse (hvis der sættes ind med det samme)

Da jeg havde skinnebensbetændelse brugte jeg voltaren gel og fodboldstrømper. Jeg reducerede ikke engang hverken mængden eller intensiteten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

som nogen nævner her til sidst med sokkerne holder det varmt...

Et rigtig godt råd er vita-wrap (husholdningsfilm) og Voltaren gel... Smør Gel'en på, og så ellers på med vita-wrap.

Et kanont råd er koldt- varmtvandsbade, hvis du kan finde et sted hvor det findes. de kolde og varme bade giver en fantastisk restititution!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

*BUMB*

Ville ikke lige starte en ny tråd :smile:

Hørte lige en ny en idag nede ved sportshandleren, da jeg skulle købe noget varmecreme.

Han spurgte om jeg havde prøvet at "presse" betændelsen ud? Jeg svarer nej

Det foregår åbenbart ved at fylde en 1 1/2 liters flaske med vand, og derefter presse og rulle den ned af skinnebenet. Det skulle efter sigende gøre ret så ondt!

Det lyder for mig ret vanvittig, og kan egentlig ikke se hvordan det skulle fjerne betændelsen. Men er der nogen der har erfaring/kendskab til dette??

Link to comment
Share on other sites

*BUMB*

Ville ikke lige starte en ny tråd :smile:

Hørte lige en ny en idag nede ved sportshandleren, da jeg skulle købe noget varmecreme.

Han spurgte om jeg havde prøvet at "presse" betændelsen ud? Jeg svarer nej

Det foregår åbenbart ved at fylde en 1 1/2 liters flaske med vand, og derefter presse og rulle den ned af skinnebenet. Det skulle efter sigende gøre ret så ondt!

Det lyder for mig ret vanvittig, og kan egentlig ikke se hvordan det skulle fjerne betændelsen. Men er der nogen der har erfaring/kendskab til dette??

Nu er det jo sådan at det sidder inde i selve musklen og den er indkapslet i en fascie, så med mindre at du kan trykke så hårdt at du sprænger fascien, så kan du ikke presse det ud. Det skal hertil siges at fascier er ret så stærke, da det er dem som overfører muskeltrækket til knoglerne så der kan skabes bevægelser.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo sådan at det sidder inde i selve musklen og den er indkapslet i en fascie, så med mindre at du kan trykke så hårdt at du sprænger fascien, så kan du ikke presse det ud. Det skal hertil siges at fascier er ret så stærke, da det er dem som overfører muskeltrækket til knoglerne så der kan skabes bevægelser.

Tak for det svar. Det forklare tingene lidt bedre. Syntes nu også det lød lidt vanvittigt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share