Skinnebensbetændelse


radium
 Share

Recommended Posts

Jeg har egentlig hørt både den med at massere benene med en flaske og at holde dem varme, men er der noget udover anekdote-niveau over nogle af dem? :smile:

Der kan godt være noget om at holde det varmt, da dette vil øge blodgennemstrømningen i musklen. Dog skal man ikke holde det varmt, hvis der i forvejen er en inflamation igang i musklen, for så forstærker man kun hele processen.

Link to comment
Share on other sites

1. Vil sq egentlig bare gerne opretholde en god form, til når jeg engang kan løbe igen :smile: Vil brug af en cross-trainer også være ok? Der er der jo heller ikke en reel stødbelastning.

Nu er det godt nok lidt lang tid siden du skrev, men crosstrainer er en rigtig god maskine som jeg selv bruger ofte.

Jeg ville ikke kunne løbe 10min pga skinnebenbetændelsen, men jeg kan sagtens crosstraine i 45min - her er det motivation der sætte begrænsningen

Link to comment
Share on other sites

Kan man lige få en konklusion omkring emnet :smile:

Hvis der stadig er en inflamation igang, bør man nedkøle benet istedet for at varme det, for at mindske betændelsen?

Efterfølgenden bør man opvarme, for at øge blodgennemstrømningen, og dermed også mindske betændelsen så meget så muligt? Bør man opvarme før træning, når man går iseng, eller bare generelt hele dagen?

Hvordan ved man om der er en inflamation igang når man snakker skinnebensbetændelse?

Hvornår bør man skifte fra nedkøling til opvarmning?

Forvirrende? Lidt.....

Link to comment
Share on other sites

vippebræt og ibuprofen vil du komme langt med.

Det er skam meget muligt. Men ibuprofen er receptpligtig, og personligt vil jeg gerne prøve de mere "almindelige" metoder først.

Jeg vil først og fremmest gerne have styr på processerne, og hele køling/opvarmnings metoderne, istedet for "bare" at tage nogle piller.

Der er så mange forslag om disse ting, og mange modsiger hinanden. Derfor vil jeg gerne have styr på disse ting, før jeg går mere drastisk til værks.

Hvis der er en inflamation igang, går jeg ud fra man kan lave en standard PRICEM? Men hvordan ved man om der er inflamation igang, eller benet bare er varm efter løbeturen? Det er jo ret vigtigt i forhold til om man skal køle eller smøre varmecreme på.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Det er skam meget muligt. Men ibuprofen er receptpligtig, og personligt vil jeg gerne prøve de mere "almindelige" metoder først.

Jeg vil først og fremmest gerne have styr på processerne, og hele køling/opvarmnings metoderne, istedet for "bare" at tage nogle piller.

Der er så mange forslag om disse ting, og mange modsiger hinanden. Derfor vil jeg gerne have styr på disse ting, før jeg går mere drastisk til værks.

Hvis der er en inflamation igang, går jeg ud fra man kan lave en standard PRICEM? Men hvordan ved man om der er inflamation igang, eller benet bare er varm efter løbeturen? Det er jo ret vigtigt i forhold til om man skal køle eller smøre varmecreme på.

Øhm ibuproben receptpligtig...?

Hvis det er en inflammation kan du lige så godt sætte alt det der virker igang - øvelser, massage osv er fint men kan slet ikke se hvorfor ibuprofen ikke skal inkluderes......

Link to comment
Share on other sites

Øhm ibuproben receptpligtig...?

Hvis det er en inflammation kan du lige så godt sætte alt det der virker igang - øvelser, massage osv er fint men kan slet ikke se hvorfor ibuprofen ikke skal inkluderes......

Ifølge netdoktor er det receptpligtig. Jeg har ikke været ned i apoteket og sprøge, så jeg kan kun gå ud fra hvad jeg lige kunne google :smile:

Men hvordan ved man der er en inflamation igang? Hvordan kan man mærke det?

Har hørt flere sige, de smider varmecreme på så snart smerten opstår. Men hvis der er en inflamation igang, gør man det jo kun værre???

Link to comment
Share on other sites

Ifølge netdoktor er det receptpligtig. Jeg har ikke været ned i apoteket og sprøge, så jeg kan kun gå ud fra hvad jeg lige kunne google :smile:

Men hvordan ved man der er en inflamation igang? Hvordan kan man mærke det?

Har hørt flere sige, de smider varmecreme på så snart smerten opstår. Men hvis der er en inflamation igang, gør man det jo kun værre???

Det er fordi det er højere koncentrationer i de piller - den normale er 200 mg - og i håndkøb

Der findes ikke et nemt svar over internettet som kan fortælle dig præcis om det er inflammation men skinnebensbetændelse mærkes normalt som smerte og ømhed mellem musklen og skinnebenet.

Læs her: netdoktor

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi det er højere koncentrationer i de piller - den normale er 200 mg - og i håndkøb

Der findes ikke et nemt svar over internettet som kan fortælle dig præcis om det er inflammation men skinnebensbetændelse mærkes normalt som smerte og ømhed mellem musklen og skinnebenet.

Læs her: netdoktor

Okay, det lyder sandsynligt.

Det lyder bare for mig mærkeligt, at mange foreslår man varmer benenet op så snart smerten opstår. Det lyder bare ulogisk.

Nogle andre foreslår is efter træning, og opvarmning om natten når man sover. Man hvad skal man tro på? Det er lige det....

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

vippebræt og ibuprofen vil du komme langt med.

ibuprofen er en dårlig løsning, da det ikke ændrer på at man rent faktisk har skinnebensbetændelse.

Man skal se på hvorfor man får skinnebensbetændelse ved at finde ud af om man har de rigtige løbesko, man har en forkert løbestil(hvordan man lander på foden ect) og om opvarmningen er tilstrækkelig m.v.

Ibu gør bare at man ikke mærker smerten, men det fjerner ikke defekten.

Vippebræt, udstrækning og styrketræning er dog en god idé.

Link to comment
Share on other sites

ibuprofen er en dårlig løsning, da det ikke ændrer på at man rent faktisk har skinnebensbetændelse.

Man skal se på hvorfor man får skinnebensbetændelse ved at finde ud af om man har de rigtige løbesko, man har en forkert løbestil(hvordan man lander på foden ect) og om opvarmningen er tilstrækkelig m.v.

Ibu gør bare at man ikke mærker smerten, men det fjerner ikke defekten.

Vippebræt, udstrækning og styrketræning er dog en god idé.

Det er fint nok med de råd du kommer med - men at tage ibuprofen SAMMEN med at gøre de andre ting hjælper rent faktisk.

Ibuprofen er mere end blot smertestillende - det virker antiinflammatorisk - og derfor tager du fejl.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg vil prøve at konkludere:

1. Kulde og afkøling bruges ved akut opståede skader og smerter. Det formindsker en evt. hævelse og reducerer smerten. Det kan defor være godt lige efter træning, hvis man kan mærke at den er gal med skinnebenene. Når kroppen så er kølet af efter træning, bør man standse kølingen.

2. Skinnebensbetændelse er nem at genkende, skinnebenet er varmt, det er ømt, det gør ondt at vippe foden opad og at strække udad ved at bevæge foden nedad gør også ondt, men smerten svinder når man gør det forsigtigt. Det er en typisk seneskedehindebetændelse, der mere er en irritationstilstand end en betændelse(der er ingen bakterier eller noget involveret her). Man kalder det derfor også inflammation, hvilket blot betyder irritation.

3. Når skinnebenet bliver varmt, er det på grund af to ting. Den ene er at blodgennemstrømningen i det inflammerede væv øges, og den anden er at stofskiftet i cellerne på stedet forøges kraftigt for at gendanne beskadiget væv. Det er derfor en fejl at tro at det ikke må blive varmt. Passiv varmebehandling(varmt tøj osv.) gavner helingsprocessen fordi varmen dels afslapper musklerne og blødgører vævet, hvilket igen gavner blodgennemstrømningen. Vi vil gerne have stor blodgennemstrømning fordi blodet tilfører vævet de ting der skal til for gendanne. Hvis vi køler, trækker blodkarrene sig sammen og nedsætter blodgennemstrømningen, hvilket forlænger helingsprocessen.

Så når man har reddet sig skinnebensbetændelsen bør man holde området varmt før, under og efter træning samt om natten. De lange uldsokker som tidligere nævnt er guld værd.

Bedøvende og antiinflammatoriske stoffer bekæmper kun symptomerne, ikke skaderne. De kan gøre det mindre generende at have skinnebensbetændelse, men de fjerner den ikke.

/A

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil prøve at konkludere:

1. Kulde og afkøling bruges ved akut opståede skader og smerter. Det formindsker en evt. hævelse og reducerer smerten. Det kan defor være godt lige efter træning, hvis man kan mærke at den er gal med skinnebenene. Når kroppen så er kølet af efter træning, bør man standse kølingen.

2. Skinnebensbetændelse er nem at genkende, skinnebenet er varmt, det er ømt, det gør ondt at vippe foden opad og at strække udad ved at bevæge foden nedad gør også ondt, men smerten svinder når man gør det forsigtigt. Det er en typisk seneskedehindebetændelse, der mere er en irritationstilstand end en betændelse(der er ingen bakterier eller noget involveret her). Man kalder det derfor også inflammation, hvilket blot betyder irritation.

3. Når skinnebenet bliver varmt, er det på grund af to ting. Den ene er at blodgennemstrømningen i det inflammerede væv øges, og den anden er at stofskiftet i cellerne på stedet forøges kraftigt for at gendanne beskadiget væv. Det er derfor en fejl at tro at det ikke må blive varmt. Passiv varmebehandling(varmt tøj osv.) gavner helingsprocessen fordi varmen dels afslapper musklerne og blødgører vævet, hvilket igen gavner blodgennemstrømningen. Vi vil gerne have stor blodgennemstrømning fordi blodet tilfører vævet de ting der skal til for gendanne. Hvis vi køler, trækker blodkarrene sig sammen og nedsætter blodgennemstrømningen, hvilket forlænger helingsprocessen.

Så når man har reddet sig skinnebensbetændelsen bør man holde området varmt før, under og efter træning samt om natten. De lange uldsokker som tidligere nævnt er guld værd.

Bedøvende og antiinflammatoriske stoffer bekæmper kun symptomerne, ikke skaderne. De kan gøre det mindre generende at have skinnebensbetændelse, men de fjerner den ikke.

/A

Kan du ikke prøve at forklare mig hvorfor antiinflammatoriske stoffer ikke bekæmper skinnebensbetændelse? Det ligger lidt i selve ordet "antiinflammatorisk" - at det modvirker inflammation.....jeg meget nysgerrig efter at høre dine argumenter...

Link to comment
Share on other sites

Lige her og nu vil pause og ipren som Luci forslår være det der skal til... på længere sigt bør du få din løbestil analyseret... din skinnebensbetændelse skyldes højst sandsynligt overpronation... det er muligt at få formstøbte fodindlæg... jeg kender til en bandagist i Odense hvor man 3d-scanner fusserne og efterfølgende får lavet såler

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke prøve at forklare mig hvorfor antiinflammatoriske stoffer ikke bekæmper skinnebensbetændelse? Det ligger lidt i selve ordet "antiinflammatorisk" - at det modvirker inflammation.....jeg meget nysgerrig efter at høre dine argumenter...

Jo, det kan jeg da godt.

En inflammation er kroppens reaktion på en skade. Se her.

Det vil sige, at når antiinflammatoriske midler(AID) bruges, begrænser de inflammationen. Men da inflammationen er sekundær i forhold til skaden(overbelastet væv), vil fjernelsen af inflammationen ikke automatisk fjerne selve den primære skade. Brugen af AID vil dog hjælpe til i helingsprocessen, da inflammationen i sig selv på længere sigt kan være skadelig.

Hvis man så genoptager træningen under brug af AID, risikerer man blot endnu værre skader, da den oprindelige skade muligvis ikke er helet endnu.

Så derfor: AID hjælper ved at mindske inflammationen, men den skade der ligger til grund for inflammationen kan kun kroppen selv reparere.

Man kan så argumentere for at skinnebensbetændelse udelukkende er en inflammation, og i så tilfælde vil AID mindske denne. Det tog jeg dog ikke stilling til i min post, da det forhåbentlig gælder om at bekæmpe skader og ikke symptomer.

/A

Link to comment
Share on other sites

Jo, det kan jeg da godt.

En inflammation er kroppens reaktion på en skade. Se her.

Det vil sige, at når antiinflammatoriske midler(AID) bruges, begrænser de inflammationen. Men da inflammationen er sekundær i forhold til skaden(overbelastet væv), vil fjernelsen af inflammationen ikke automatisk fjerne selve den primære skade. Brugen af AID vil dog hjælpe til i helingsprocessen, da inflammationen i sig selv på længere sigt kan være skadelig.

Hvis man så genoptager træningen under brug af AID, risikerer man blot endnu værre skader, da den oprindelige skade muligvis ikke er helet endnu.

Så derfor: AID hjælper ved at mindske inflammationen, men den skade der ligger til grund for inflammationen kan kun kroppen selv reparere.

Man kan så argumentere for at skinnebensbetændelse udelukkende er en inflammation, og i så tilfælde vil AID mindske denne. Det tog jeg dog ikke stilling til i min post, da det forhåbentlig gælder om at bekæmpe skader og ikke symptomer.

/A

Dermed har du også accepteret at hvis skinnebensbetændelsen skyldes inflammation vil NSAID virke - skinnebensBETÆNDELSE er i en inflammationstilstand - og det var netop det jeg manglede i dit indlæg.

Den skade der ligger til grund for inflammationen som kroppen kun selv kan reparere - her bliver du nødt til lige at hjælpe mig igen med en forklaring?

Der er ikke nogen tvivl om at brugen af NSAID i høj grad er symptombekæmpelse - og at en optimal bekæmpelse af en skade skal omhandle BÅDE en bekæmpelse af årsagen og symptomerne. NSAID skal ikke bruges uden omtanke men jeg synes nogle gange folk er lidt for bange for piller.

Link to comment
Share on other sites

Dermed har du også accepteret at hvis skinnebensbetændelsen skyldes inflammation vil NSAID virke - skinnebensBETÆNDELSE er i en inflammationstilstand - og det var netop det jeg manglede i dit indlæg.

Den skade der ligger til grund for inflammationen som kroppen kun selv kan reparere - her bliver du nødt til lige at hjælpe mig igen med en forklaring?

Der er ikke nogen tvivl om at brugen af NSAID i høj grad er symptombekæmpelse - og at en optimal bekæmpelse af en skade skal omhandle BÅDE en bekæmpelse af årsagen og symptomerne. NSAID skal ikke bruges uden omtanke men jeg synes nogle gange folk er lidt for bange for piller.

Det som jeg tror at der menes, er at NSAID kun er symptom behandling, da en skinnebensbetændelse sjældent er ren inflammation. Inflammationen er kommet grundet en overbelastning af muskulaturen og senen, så her vil NSAID kun fjerne varmen og smerten, men ikke skaden. Dertil kommer at en total fjernelse af inflammationen ikke gavner heling, da kroppen så ikke får nok signaler om at kroppen har en skade.

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg tror at der menes, er at NSAID kun er symptom behandling, da en skinnebensbetændelse sjældent er ren inflammation. Inflammationen er kommet grundet en overbelastning af muskulaturen og senen, så her vil NSAID kun fjerne varmen og smerten, men ikke skaden. Dertil kommer at en total fjernelse af inflammationen ikke gavner heling, da kroppen så ikke får nok signaler om at kroppen har en skade.

Det her kører i rundkreds efterhånden...

Ved en skinnebensbetændelse er betændelse ganske rigtigt et symptom (og ikke bare "kun"). Alt efter seriøsiteten om der evt. er sandsynlighed for brud vil det STØRSTE problem alt andet være være inflammationen.

Inflammationen har ret seriøse bivirkninger bl.a. compartment symdrome der kan lede til nerveskade og muskelnedbrydning.

Det er da klart at hvis du har en overbelastning skal du ikke bare tage et par ipren og løbe videre - men det ændrer altså ikke på at skinnebensbetændelse ofte ER massiv inflammation og det er efter min mening åndsvagt ikke at slå den ned.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hopper lige med på tråden..

Jeg er på skisæson med 2 venner i Canada og en af dem er allerede ved at få skinnebensbetændelse, så jeg foreslog lidt hjælp fra MOL.

Så vidt jeg kan forstå er det forskel på den betændelse man får ved løb og så ved ski ( da skaden ved ski kommer pga støvlen ofte banker ind i skinnebenet og til sidst flækker små stykker af som skaber betændelse ? )

Men ved I om de samme metoder er gældende når man skal af med skaden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg døjer selv med noget der kan minde om skinnebensbetændelse for tiden, og jeg vil høre om der er nogle der har erfaring med massage af underben i den forbindelse. Er det pengene værd, eller er det bare et spørggsmål om lade tiden (uden træning) arbejde for en?

Edited by satori
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg hopper lige med på tråden..

Jeg er på skisæson med 2 venner i Canada og en af dem er allerede ved at få skinnebensbetændelse, så jeg foreslog lidt hjælp fra MOL.

Så vidt jeg kan forstå er det forskel på den betændelse man får ved løb og så ved ski ( da skaden ved ski kommer pga støvlen ofte banker ind i skinnebenet og til sidst flækker små stykker af som skaber betændelse ? )

Men ved I om de samme metoder er gældende når man skal af med skaden?

Nu er jeg ret ny herinde og har selv lidt spørgsmål mht skinnebensbetændelse (dog omkring løb), men har haft 3 sæsoner på ski og kender flere der har haft problemet. Det er ofte svært at komme af med i alperne fordi man vil stå på ski.

Den løsning din kammerat skal ud i er at gå til apoteket, der har de nogle skumgummi stykker, det er tyndt beggen ender og tykkere i midten. Det rulles fra begge sider indtil de mødes på midten, placer dette stykke i støvlen så rullerne trykker på siden af benet. Skumgummiet tager trykket direkte på skinnebenet og det skulle virke ret hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hej en kort kommentar

Jeg er fysioterapeut og har selv haft skinnebetændelse nederst på skinnebenet på indersiden.

Når man læser denne tråd kan man konkludere at problemet kan være svært at slippe af med, og netop derfor er der mange forskellige råd til hvad man kan gøre-

Jeg prøvede mange ting og det endte med omkring 1 års pause fra løb, men ikke fra andre sportsgrene da de heldigvis ikke generede.

Da jeg startede op igen fik jeg igen problemer på trods af langsom opstart, men fik has på det.

Her er mine bedste erfaringer:

Tjek om du pronerer for meget og om din løbesko passer til dette-

Brug indlæg fx formthotics få dem hos en fysio for de kan efterjustere med kiler, det gør de ikke i sportsforretninger(mener jeg da ikke)

Kinesiotape med træk i nedadgående retning

Myofacielrelease teknik hvor du selv trykker et stykke ned med begge tommelfingre på indersiden af skinnebenet og derefter skubber nedad, se om du kan opnå en skærende fornemmelse- vent indtil det "slipper" gentag flere gange.

Tjek om du er øm omme ved achillessenen er dette tilfældet kan det være godt at køre excentriske udspændingsøvelser for læg. For mig spiller dette ihvertfald ind på problemet

Håber rådene kan bruges

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share