Hjælp til svømning


Bob dylan
 Share

Recommended Posts

Hvis det er så farligt at svømme med hovedet oppe over vandet, at det direkte er livs- eller sygdomstruende, må vi hellere få vandpolo forbudt ! :laugh:

Dramaqueen :tongue:

Der er en skadesrisiko ved at svömme motions svömning med hovedet konstant löftet op. Jeg oplever sågar svömmere med skader pga en lettere löftet hovedstilling hvor ansigtet stadig er under overfladen.

Jeg skrev vist ingen steder noget om livs- eller sygdomsfare.

Vil du mene at vandpolospillere konstant befinder sig i en positing liggende vandret med hovedet löftet?

Link to comment
Share on other sites

Dramaqueen :tongue:

Der er en skadesrisiko ved at svömme motions svömning med hovedet konstant löftet op. Jeg oplever sågar svömmere med skader pga en lettere löftet hovedstilling hvor ansigtet stadig er under overfladen.

Jeg skrev vist ingen steder noget om livs- eller sygdomsfare.

Vil du mene at vandpolospillere konstant befinder sig i en positing liggende vandret med hovedet löftet?

Bare lige for at runde den af :bigsmile:

Jeg står livredder i den lokale svømmehal, og 9/10 eller nærmere 19/20 svømmer med hovedet over vand. Kan man sige skadesrisikoen er meget lille, eller ikke eksisterende hvis man kun svømmer 1km af gangen?

Jeg er begyndt at svømme med hovedet under vand nu, og tiderne er væsentlig forbedret. Er gået fra ca 40sek pr. bane bryst til omkring 28, så jeg tog da fejl i den grad, hvilket jeg egentlig er meget glad for. Men nok om det. Kernen er den at, når jeg ser folk svømme med hovedet under vand i bryst, incl. mig selv, er hovedet stadig løftet lettere opad. Det er de færreste jeg ser har hovedet "lige ud" under brystsvømning. Så hvis teknikken i bryst skal være helt korrekt, skal hovedet så være helt lige ud når den er under vand??

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Jeg står livredder i den lokale svømmehal, og 9/10 eller nærmere 19/20 svømmer med hovedet over vand. Kan man sige skadesrisikoen er meget lille, eller ikke eksisterende hvis man kun svømmer 1km af gangen?

Det er indlysende, at jo længere tid du svømmer med hovedet, eller noget som helst andet, i en forkert stilling, jo større er skadesrisikoen. Hvis du svømmer 1 km. om ugen er din skadesrisiko nok ikke stor, nej.

Link to comment
Share on other sites

Bare lige for at runde den af :bigsmile:

Jeg står livredder i den lokale svømmehal, og 9/10 eller nærmere 19/20 svømmer med hovedet over vand. Kan man sige skadesrisikoen er meget lille, eller ikke eksisterende hvis man kun svømmer 1km af gangen?

Jeg er begyndt at svømme med hovedet under vand nu, og tiderne er væsentlig forbedret. Er gået fra ca 40sek pr. bane bryst til omkring 28, så jeg tog da fejl i den grad, hvilket jeg egentlig er meget glad for. Men nok om det. Kernen er den at, når jeg ser folk svømme med hovedet under vand i bryst, incl. mig selv, er hovedet stadig løftet lettere opad. Det er de færreste jeg ser har hovedet "lige ud" under brystsvømning. Så hvis teknikken i bryst skal være helt korrekt, skal hovedet så være helt lige ud når den er under vand??

Der er også noget forskel på den svømmestil man benytter sig af og så også hvilken kropsstilling man har i vandet. For de fleste motionister ligger ikke fladt i vandet, de ligger i alt fra en 5-60 graders vinkel i forhold til overfladen og så er der noget forskel på hvor meget man lægger nakken til bage for at se frem alt efter denne vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Der er også noget forskel på den svømmestil man benytter sig af og så også hvilken kropsstilling man har i vandet. For de fleste motionister ligger ikke fladt i vandet, de ligger i alt fra en 5-60 graders vinkel i forhold til overfladen og så er der noget forskel på hvor meget man lægger nakken til bage for at se frem alt efter denne vinkel.

Det er præcis det jeg tænker på. Jeg tænker mest på risikoen for decideret nakkeskader. Umiddelbart ville jeg ikke mene risikoen er særlig stor med mindre man svømmer meget lange distancer med konstant bøjet hovede. Hvad hvis man tager et par baner rygsvømning for hver 500m eller lign. er denne risiko ikke så godt som neutraliseret så??

Jeg mener bare, det er ikke så tit man høre om nakkeskader som følge af forkert svømmestil??

Link to comment
Share on other sites

Lidt trådkapring - men stadig omkring svømning.

Nu har jeg hørt fra mange sider at i crawl, når man trækker - IKKE længere anbefaler at snakke om "S" bevægelsen med armen.

Jeg fandt denne video på Youtube som handler om at holde albuen højt, trække underarmen ned mens albuen stadig er oppe, og derefter trækker igennem. Hvad siger eksperterne her om det?

Jeg synes umiddelbart det giver god mening og synes også jeg kunne mærke det gav bedre træk da jeg forsøgte teknikken igår.

Link to comment
Share on other sites

Lidt trådkapring - men stadig omkring svømning.

Nu har jeg hørt fra mange sider at i crawl, når man trækker - IKKE længere anbefaler at snakke om "S" bevægelsen med armen.

Jeg fandt denne video på Youtube som handler om at holde albuen højt, trække underarmen ned mens albuen stadig er oppe, og derefter trækker igennem. Hvad siger eksperterne her om det?

Jeg synes umiddelbart det giver god mening og synes også jeg kunne mærke det gav bedre træk da jeg forsøgte teknikken igår.

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="

type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">

Link to comment
Share on other sites

Igen en fin video som viser det den skal, nemlig vejrtrækningen og den forklarer tingene rigtig godt, men hvor er han dog dårlig til at holde høje albuer over vandet, her lader han bare armen falde så snart at hånden har rørt vandet. Dette kan give nogle rigtig dejlige vrid i skulderen som kan fører til smerter og i sidste ende til en svømmeskulder, som ikke er særlig sjov at have med at gøre.

bare nysgerrig, hvad mener du med at han lader armen falde for tidligt ? .. som jeg ser det, sætter han hånden i vandet i sidste öjeblik da armen er næsten helt strakt frem og hvordan og hvorfor skal armen så ikke glide med ned ?

Link to comment
Share on other sites

bare nysgerrig, hvad mener du med at han lader armen falde for tidligt ? .. som jeg ser det, sætter han hånden i vandet i sidste öjeblik da armen er næsten helt strakt frem og hvordan og hvorfor skal armen så ikke glide med ned ?

Armen/albuen skal også glide med ned, man han lader bare albuen falde ned i det at hånden rører ved vandoverfladen. Dette kan give nogle meget uhensigtsmæssige belastninger i skulderen, da han så ikke har kontrol over hvad armen den laver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share