Hvilken betydning har humøret for vægttab?


ELP
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der ved, om et vægttab kan gå i stå i perioder, hvis man gør alt det rigtige (er i et acceptabelt kalorieunderskud, spiser sundt og dyrker motion), men man er helt vildt træt af det?

Grunden til mit spørgsmål er, at jeg har en veninde, som er i gang med et vægttab på 15 kg. og som har tabt ca. halvdelen nu. Hun spiser ca. 500 kcal under sit ligevægtsindtag hver dag, spiser sundt og dyrker 1 times motion 5 gange om ugen. Der er uger hvor hun elsker det, og uger hvor hun er SÅ træt af det. Nu har vi fundet ud af, at de uger hvor hun ikke rigtig har lyst, men altså gør alt det rigtige alligevel, taber hun sig overhovedet ikke eller tager faktisk på. Hun bruger et Polar pulsur til træning, og der kan vi se, at hun giver den lige så meget gas, som hun plejer. Kan et dårligt humør påvirke et vægttab?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været igennem et vægttab på ca. 20 kg. og det svingede fra uge til uge hvor meget jeg tabte mig - og nogle uger tog jeg lidt på. Det var næsten altid i forbindelse med min menstruation at vægttabet stod stille eller steg. Ugen efter var der så tit et forholdsvis stort vægttab. Måske er det også det der er medvirkende til din vendindes vægttabsudsving og humør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun sige det samme!

I denne periode er humøret oftest lidt dårligere, maven er oppustet og man er som regel også lidt mere sløv. Alt i alt betyder det næsten altid, at de ting man foretager sig, forekommer mere irriterende, kedelige og uoverkommelige end ellers. Så passer meget godt med, at hun så ikke finder træningen særlig inspirerende. Og at hun vejer det samme eller et kg mere. Så prøv at få hende til at holde øje med, om det er i netop disse perioder, at fremgangen stagnerer lidt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share