Løs hud


Lille My
 Share

Recommended Posts

Hej alle i begavede fitness-mennesker :)

Jeg har egentlig to spørgsmål, begge relateret til vægttab. Som overskriften antyder har jeg som følge af vægttab lidt "løs" hud, som ikke rigtig trækker sig sammen eller forsvinder.

Dernæst vil jeg super gerne smide 10 kg men synes det er sværere end som så.

Som teenager var jeg overvægtig (var oppe og veje 74 kg). Det er relativt mange kilo fordelt på mine kun 159 cm's højde. For 6 år siden tabte jeg mig så 15 kg som følge af daglig løbetræning og meget lidt at spise.

Siden da har jeg haft en yoyo-vægt der svinger mellem 54-60 kg. Dvs. at jeg aldrig (i mine voksenår) har været rigtig tynd, men har været relativ slank. Pt vejer jeg 59 kg og vil som nævnt gerne smide 9-10 kg. Gerne permanent denne gang ;o)

Jeg har været på alverdens slankekure og er igen-igen startet på diet. Men det går laaangsomt denne gang. Jeg styrketræner 2-3 gange om ugen og prøver at spise lidt og fedtfattigt (indtager ca. 900-1100 kcal dagligt).

Da jeg ikke har været 100 kg overvægtig hænger den løse hud selvfølgelig ikke, men det er der! Både på min ryg, overarme, mave, bryster, hofter og numse. Det bliver naturligvis mere tydelig jo tyndere jeg er. Ligesom en ballon der begynder at tabe luft. Det er nedern og jeg er ret ærgerlig over det! Så spørgsmålene går på: Trækker den overskydende hud sig nogensinde sammen, og kan jeg måske gøre noget for at fremme dette? Hvordan smider jeg de 10 kilo mest effektivt hvorved resultatet er vedvarende?

Og forresten er jeg en pige på 25 år ;o)

- På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror helt bestemt at den løse hud vil trække sig meget mere sammen. Den eneste grund til at den ikke har gjort det endnu, er sikkert den svingende vægt, hvor huden jo bliver strukket i perioder. Jeg ved ikke om du kan fremme processen, men jeg tror det ikke. Det bedste er vist bare at undgå overvægt for altid. Jeg har været gravid to gange, og begge gange var der meget løs hud på maven efter fødslen, men det forsvandt fuldstændig efter nogle måneder, og jeg gjorde ikke noget særligt for lige præcis dette område af kroppen.

Og så bliver jeg altså lige nød til at kommentere dit kalorieindtag. Jeg kan godt se at du ikke er så høj, men jeg tror, at du får alt, alt for lidt kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Den løse hud opstår typisk når man taber sig for hurtigt. Derved når huden ikke at trække sig sammen i samme tempo som fedtet forsvinder. Hold dig til at smide højst et halvt kilo om ugen, så bør huden nok kunne følge med.

De 1100 kalorier du får om dagen lyder ikke af meget, men i det du ikke er ret høj og hvis du ikke er videre aktiv så passer det muligvis til dig.

Link to comment
Share on other sites

Den løse hud opstår typisk når man taber sig for hurtigt. Derved når huden ikke at trække sig sammen i samme tempo som fedtet forsvinder. Hold dig til at smide højst et halvt kilo om ugen, så bør huden nok kunne følge med.

Den meget generelle tommelfingerregel med ca ½ kg vægttab om ugen har intet at gøre med om huden kan følge med.

Jeg skal ikke kloge mig på hvor hurtigt et vægttab hud kan trække sig sammen fra, men jeg formoder det er meget individuelt. Som 25-årig tror jeg dog spørger er godt stillet på det punkt.

Lille my:

50kg er en lav vægt, og jeg vil opfordre dig til at fokusere mindre på vægten og mere på andre parametre. F.eks. styrke, fedtprocent, kondi, udseende og lignende. Vægt i sig selv siger intet om fordelingen af de kg du nu engang bærer rundt på, hvilket er meget vigtigere end tallet alene.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres hurtige respons ;o) Håber i har ret mht. at huden trækker sig sammen!

ELP: Ja, jeg tænker også at det burde kunne sammenlignes med en graviditet. -På nær at huden unden graviditeten kun er udvidet i 9 mdr. og ikke i 5 år som i mit tilfælde. Jeg ved ikke om det har noget at sige? Men hvad med ammebryster? Det er jo almindelig kendt at kvinder får en lidt mindre fyldig barm efter de har ammet. Det må jo komme af samme grund, med den "u-udfyldte" hud. Og de bliver jo ikke lige så faste igen som før graviditeten, gør de? Hmm, det er ikke helt logisk for mig hvornår huden kan trække og hvorfor den så ikke gør det på brysterne :)

Med hensyn til mit kalorieindtag ved jeg godt at det er lige det laveste. Men er som nævnt ikke særlig høj og så er mit aktivitetsniveau heller ikke noget at råbe hurra for. Sidder ned meget af dagen ;o)

MaxPower: Jeg håber også at min relativt unge alder har noget at sige i denne situation. Jeg ved godt at jeg ikke skal fokusere på tallene på vægten. -Det var bare lidt nemmere end at skrive om BMI, fedtprocent osv... Jeg ved noglelunde hvordan jeg ser ud når jeg smider 5, 7 eller 10 kilo - og det er selvfølgelig det resultat jeg sigter efter og ikke et tal. Så målet med at ramme de 49-50 kg (inkl. muskelopbygning) er ikke urealistisk. Der er mange piger på min højde der vejer 45-47 kilo, hvilke jeg ikke sigter efter ;o)

Har i et godt råd til hvordan jeg kommer ned i fedtprocent? Skal jeg løbe, styrketræne, lave pilates og hvor ofte? (Jeg er ikke så fitness-agtig, så jeg har svært ved at slæbe mig selv ned i træningscenteret mere end 3 gange om ugen)

Link to comment
Share on other sites

Altså i mit tilfælde fandt brysterne også sin rette plads nogle måneder efter amningen, men det skyldes måske, at jeg ikke er udstyret med nogle store af slagsen :wink:

Om der er forskel på udstrækning af huden i 9 måneder eller 5 år, ved jeg ikke, men det kan da godt være at det har noget at sige. Men som en anden skrev, så har du i hvert fald alderen med dig! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vil tabe fedt, skal du som udgangspunkt dyrke en masse kredsløbstræning, hvor du får pulsen op. Det kan være f.eks. løb, cykling, dans, aerobic, step - alt efter hvad du har det bedst med. Det er vigtigt at du finder noget som du godt kan lide, for så bliver det MEGET nemmere at komme afsted.

Dernæst kunne det være en rigtig god ide at supplere din kredsløbstræning med noget styrketræning (gerne for hele kroppen og ikke bare mave og lår, som mange kvinder gør). På den måde minsker du risikoen for, at miste muskelmasse under vægttabet. Jo større muskler du har, jo mere energi forbrænder du også, og vægttabet gives altså yderligere et skub herved. Deslige vil det medvirke til at stramme din krop op, så du formentlig vil blive endnu mere tilfreds med resultatet af vægttabet =)

Da muskler jo vejer mere end fedt, er det derfor (som de andre også siger) vigtigt at måle resultaterne i spejlet fremfor på vægten.

Med en travl hverdag kan det godt forekomme en smule uoverskueligt at skulle ned i træningscentret, men det ER altså en rigtig rigtig god idé. Og hvis man både vil dyrke kredsløbstræning og styrketræning, kræver det selvfølgelig noget tid. Helt optimalt for dig havde måske været 3 x kredsløbstræning og 2 x styrketræning ugenligt, men hvis du vælger at nøjes med de 3 gange ugenligt, så bør du nok prioritere kredsløbstræningen højst, eftersom det er et fedttab du ønsker. 3 gange om ugen er da med sikkerhed også rigtig fint og det vil helt sikkert give dig gode resultater! =)

I forbindelse med vægttab er kosten dog det helt centrale, så det er vigtigt at man har styr på netop det! Som de andre også nævner, indtager du meget få kcal dagligt. Personligt ville jeg aldrig kunne klare mig på så lidt. Men hvis det fungerer for dig, er det jo bare fint. Sørg dog for, at du får nok proteiner gennem dagen (især hvis du begynder på noget styrketræning), da det er vigtigt for kroppen og tillige mætter. Herudover er frugt, grøntsager og "groft" selvfølgelig også vigtigt, så sørg endelig for at få det. Hvis man spiser de "rigtige" ting, kan man faktisk spise en del og stadig være i kalorieunderskud. Undgå altså at sulte dig selv, for i såfald nedsætter du blot din forbrænding.

Så spis "rigtigt" og nok! Sammen med en god portion motion vil det helt sikkert give gode resultater =)

Link to comment
Share on other sites

Tak for det meget fine og uddybende svar!

Tror du har ret i at en kombination af kredsløbstræning og styrketræning er fornuftig.

Jeg må se om jeg kan få sat 5 dage af til det ugenligt. I bund og grund handler det jo om prioritering, right? ;o

Hvor lang tid eller hvor mange Kcal skal man forbrænde under en optimal kredsløbstræningen? Og hvad skal pulsen ligge på? Er det fint at løbe 4-5 km eller...? Når jeg styrketræner prøver jeg så vidt muligt at nå hele kroppen. Min kæreste har nemlig fortalt mig det samme da jeg tidligere kun tænede de der "kvinde-områder" ;o)

- Og så har jeg lige et sidste spørgsmål? Når nu man taber sig, "tager" kroppen så af fedtdepoterne før den tager af muskeldepoterne, eller er det fifty fifty? Eller er det måske først når fedtdepoterne er opbrugt at den begynder at tage på muskeldepoterne? (Og sorry, hvis det er et dumt spørgsmål, er rimelig grøn på dette område) :o)

Link to comment
Share on other sites

Kjæreste Lille My

Du har et BMI på 21.9 nu - hvis du taber dig yderligere 9-10 kg kommer du ned på 15.1 - TOTALT UANSVARLIGT !!!!

Du må undskylde men jeg synes det virker sært !

Hvorfor vil du dog ned på den uhyrlige vægt.....?

Mht løs hud........jeg har osse tabt mig meget ( 30 kg over et år) jeg cyklede og løb det væk, selvfølgelig forsvinder det ikke lige over natten men det "falder" i hak i løbet af de næste 3-6 mdr !

Tænk dig godt om inden du kaster dig ud i dit vanvids vægttab !

rie

Link to comment
Share on other sites

Det kunne være rigtig fint for dig, hvis du kunne få sat 5 dage af til træning som du snakker om. Det vil uden tvivl sætte gang i fedtforbrændingen og give dig gode resultater! For ja, du har ret i at det oftest blot handler om prioriteringer og der er man altså nødt til at tænke på sig selv, sin krop og sit velbefindende. Når du nærmer dig dit mål vil du højst sandsynligt have det meget bedre med dig selv og din krop, og så er det jo det hele værd! Hvis man føler sig overvægtig, er det ofte et dagligt irritationsmoment og hvis du slipper for det, vil både de daglige gøremål samt træningen være meget mere overkommelig =) Og så skal du jo også tænke på, at når du først har opnået det ønskede vægttab, så kan du jo sikkert uden problemer sætte træningen ned til de 2-3 gange ugentligt, hvis du ønsker det, og stadig holde vægten, hvis kosten er på plads.

Med hensyn til en "optimal" kredsløbstræning, så er det svært at sige. Det afhænger blandt andet af, hvor mange kalorier du indtager og altså dermed, hvor mange kalorier du gerne vil forbrænde. Hvis du ikke indtager særlig mange kalorier gennem dine måltider, hvilket du jo ikke gør på nuværende tidspunkt, ja, så behøver du heller ikke forbrænde så mange kalorier gennem træningen. Personligt vil jeg dog hellere give den gas i træningscentret i 1 time og så indtage lidt flere kalorier gennem kosten, men det er jo en smagssag. Du kan dog evt. bestræbe dig på, at forbrænde omkring 500 kalorier ved kredsløbstræningen. (det er der mange der regner med i gennemsnit, eftersom et kalorieunderskud på 500, svarer til at ugentligt vægttab på 1/2 kg). Eftersom du dog også ændrer dine kostvaner (hvilket er det vigtigste i forbindelse med det deciderede vægttab), mener jeg dog ikke, at du behøver at gå i detaljer med, hvor meget du helt præcist forbrænder ved kredsløbstræningen.

Du kan evt. blot sætte 1 time af i træningscentret, hvor du skiftevis løber 15 minutter, cykler 15 minutter, er på crosstraineren 15 minutter eller hvad du nu har lyst til. Der går jo også lidt tid til lige at få pusten mellem de forskellige aktiviteter, men hvis du arbejder med en god intensitet i fx 45 minutter ud af en time (eller hvor meget du nu føler for), vil det efter min mening, med sikkerhed give dig en god og optimal kredsløbstræning. På nuværende tidspunkt indtager du meget få kalorier, så derfor betyder det reelt ikke specielt meget for vægttabet, hvor meget du forbrænder ved træningen. Jeg ville dog anbefale dig, at indtage flere kalorier og så kombinere det med kredsløbstræningen (og styrketræningen).

Der er mange forskellige holdninger til hvad pulsen skal ligge på, men det er personligt aldrig noget jeg er gået op i. Så helt konkrete anbefalinger håber jeg, at andre herinde kan bidrage med. Jeg plejer almindeligvis bare at stille mig op på løbebåndet, sætte tiden på fx 20-25 min, og så ellers løbe i et stabilt tempo, hvor jeg kan mærke, at pulsen hele tiden er "oppe" og jeg bliver udfordret (men hvor jeg stadig kan holde til de 20 min.). Bliver det for hårdt efter 10 min. sætter jeg tempoet en smule ned, og når jeg så kommer op på 15 minutter, sørger jeg for at give den alt hvad den kan trække det sidste stykke tid, så jeg er godt og grundigt forpustet når tiden løber ud. Så kan man jo lige holde en lille pause, hvorefter man fx skifter maskine og starter forfra.

Igen er det dog helt op til dig. Man kan sige, at jo højere intensitet du arbejder med, jo mere forbrænder du.

Mange taler om, at pulsen ved fedtforbrænding skal ligge på omkring 65-75 % af max ydeevne, mens den ved konditionstræning skal ligge på 75-85 %. (disse tal skifter en smule, alt efter hvor de kommer fra) Alt snakken omkring netop denne "fedtforbrændingszone" er dog blevet kritiseret en del, så jeg vil råde dig til, at du blot forsøger at give dig det du kan, så du bliver udfordret under træningen og at du kan mærke at pulsen holdes oppe. Du kan bedst selv mærke hvilken intensitet du skal træne ved, for at du efter træningen går derfra med god samvittighed, sved på panden og røde kinder =) I bund og grund er kredsløbstræning jo forholdsvis simpelt, da det ”blot” handler om at få pulsen op, og holde den oppe så længe som muligt under træningspasset. Men som sagt, hvis du ønsker, at træne efter helt specifikke tal og metoder, håber jeg at andre kan træde til og give dig noget mere info om dette. (Du kan evt. læse artiklerne ”Glem fedtforbrændingszonen” og ”tab dig med motion” under emnet ”Vægt og fedtprocent” her på motion-online)

Mht. de 4-5 km, så kan det faktisk gøres "temmelig" hurtigt, så du kan evt. supplere løbetræningen med en anden form for aktivitet for at nå den "optimale" kredsløbstræning. F.eks. 4-5 km løb + 15 min. cykling eller andet =) Det afhænger også af, om du tager ned i et træningscenter eller blot løber udenfor. Og selvfølgelig også hastigheden på de 4-5 km. Det vigtige er at du bliver udfordret og kan mærke på kroppen, at den får brugt noget energi.

I forbindelse med vægttabet, vil kroppen i første omgang forbrænde fedt! Og det er helt basalt fordi, at det er det mest tilgængelige. Du skal dog sørge for ikke at spise umiddelbart før træningen, men i stedet ca. 1-2 timer før (alt efter hvad du har det bedst med – du skal jo have energi nok til at udføre træningen). På denne måde vil kroppen i højere grad tage af fedtet, da glukoselagrene ikke er fyldt op og dermed tilgængelige. Dernæst er det vigtigt, at det er noget proteinrigt mad du indtager før og efter træningen, da dette vil mindske risikoen for, at du mister muskelmasse. Vælger du at dyrke motion om morgenen på tom mave, (hvilket flere mener, giver en god fedtforbrænding) bør du drikke omkring ½ liter vand inden, og kun dyrke motion ved lav intensitet (altså gå!). Dette skal du gøre et sted mellem 30-90 minutter. Men du bør IKKE løbe, da det vil kræve så meget energi, at fedtcellerne ikke kan frigive den tilstrækkelige mængde, og dermed vil muskelmassen begynde at nedbrydes for at skaffe energien. Efter gåturen bør du spise morgenmad med det samme.

Har du andre spørgsmål er du meget velkommen til at skrive igen =) Men sørg nu endelig for, at få nok at spise, for ellers vil det på sigt skade kroppen. Du bør evt. vælge at spise en vitaminpille dagligt, så du sikrer dig, at kroppen som udgangspunkt får de vitaminer og mineraler den skal bruge. Endvidere vejer du jo ikke særlig meget, så måske vil du efterhånden opdage, at et vægttab på 5 kg i virkeligheden er nok til, at du bliver tilfreds! Og i så fald kan du med sikkerhed uden tvivl spise en del mere end du gør nu, og stadig nå dit mål! Alt skal gøres med måde, som man jo så fornuftigt siger. Og det gælder især, når man taler om kroppen! Vi ønsker jo alle, at den holdes sund og rask og får de bedst mulige betingelser. Så tænk over det!

Ja, det trak lidt i langdrag, men jeg håber, at du kan bruge det til noget!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share